Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73519

Hankkeen nimi: EKA - Elämyksellisen koulutusmatkailun asiakaspotentiaalin selvittäminen ja pilotointi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2017 ja päättyy 30.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Future Missions Oy

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2185687-9

Jakeluosoite: Siltakatu 12 B14

Puhelinnumero: 0414336767

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.futuremissions.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Samuli Taponen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallituksen jäsen

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: samuli.taponen(at)futuremissions.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0414336767

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kiinasta Suomeen suuntautuva matkailu on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi ja kiinalaisten matkailijoiden tiedetään käyttävän Suomessa eniten rahaa matkaa kohti. Kiinassa on myös suuri kysyntä kansainväliselle koulutustarjonnalle ja kiinalaiset hankkivat koulutuspalveluita eri puolilta maailmaa. Suomi on tunnettu korkeatasoisesta koulutusjärjestelmästään, mikä luo Kiinasta Suomeen suuntautuvalle koulutusmatkailulle hyvät lähtökohdat. YLE Uutisten (21.9.2017) mukaan merkittävin asiakaspotentiaali Kiinasta Suomeen suuntautuvassa matkailussa liittyy leirikoulutyyppiseen koulutusmatkailuun.

Pohjois-Karjalan tavoitteena on olla merkittävä koulutusmaakunta sekä lisätä koulutuslaitosten koulutusvientiä ja kansainvälistymistä. Toisaalta Pohjois-Karjalassa on merkittäviä luontokohteita, joiden ympärille on rakennettu elämyksellisiä luontomatkailupalveluita. Tässä hankkeessa kehitetään pohjoiskarjalaisia vahvuuksia yhdistävä uudenlainen lähestymistapa, elämyksellinen koulutusmatkailu, jolla on merkittäviä vaikutuksia alueen elinkeinojen kehittymiseen.

Hankkeen tavoitteena on

(1) selvittää elämyksellisen koulutusmatkailun asiakaspotentiaalia Kiinassa,

(2) tunnistaa elämyksellisen koulutustuotteen osatekijät sekä pilotoida näihin perustuvia, erityisesti kiinalaisasiakkaille kehitettäviä elämyksellisiä koulutusmatkailupalveluja Pohjois-Karjalassa sekä

(3) luoda puitteita Pohjois-Karjalan vahvuuksiin perustuvalle ja alueen palveluntarjontaa hyödyntävälle elämykselliselle koulutusmatkailulle.

Hankkeen toteutus on jaettu neljään toisiinsa liittyvään työpakettiin. Konseptin suunnittelun lähtökohtana on hankkeessa toteutettava selvitys kiinalaisten koulutusmatkailupalveluita hankkivien asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä sekä Kiinan koulutusvientimarkkinoiden nykytilasta (työpaketti 1). Markkinaselvityksen kautta koottua asiakaslähtöistä tietoa sovelletaan suomalaisiin ja pohjoiskarjalaisiin vahvuusalueisiin (mm. luontokohteet, koulutusosaaminen, design-kulttuuri). Vahvuusalueiden tunnistamiseksi ja yhä kehittämiseksi voidaan lähestyä pohjoiskarjalaisia yrityksiä esimerkiksi matkailu-, majoitus-, ravitsemus- ja elämyspalveluiden sekä kulttuurin ja taiteen aloilla. Näitä tietoja yhdistämällä kehitetään elämyksellisiä koulutusmatkailutuotteita tai -palveluita (työpaketti 2). Uudenlaisista koulutusmatkailupalveluista viestitään valitulle pilottimarkkina-alueelle (Yangtze River Delta) sekä mediayhteyksien että olemassa olevien verkostojen kautta. Näin hankitaan kokeiluun osallistuvat pilottiasiakkaat (työpaketti 3). Kesällä 2018 hankkeessa kehitettyjä tuotekonsepteja kokeillaan käytännössä pilottiasiakasryhmän tai –ryhmien kanssa. Kokeiluryhmien toiminta ja palaute havainnoidaan ja kuvataan käyttäjäasiakkaiden ja palvelun toteuttajien yhteistyön kehittämisen näkökulmasta (työpaketti 4).

Hankkeen toteutuessa sillä on merkittäviä vaikutuksia Kiinasta Pohjois-Karjalaan suuntautuvan matkailun kasvuun sekä alueen palveluelinkeinojen kehittymiseen. Uudenlaisten koulutusmatkailupalveluiden kehittämisessä tulee hyödyntää koulutuspalveluiden lisäksi esimerkiksi korkeatasoisia majoitus-, ravitsemus-, elämys- ja kulttuuripalveluita. Pohjoiskarjalaisten yritysten palvelut eivät välttämättä kaikilta osin kohtaa kiinalaisten laatutietoisten asiakkaiden asetettamia tasovaatimuksia. Hankkeessa tehtävän yhteistyön kautta alueen yrityskentän palvelutarjonta laajenee, tarjottujen palvelujen laatu paranee ja yritysten kulttuurituntemus erityisesti Kiinan suuntaan lisääntyy.

Hankkeen toteutuksessa hyödynnetään voimakkaasti maakunnassa asuvien ja suomalaisen yliopistokoulutuksen saaneiden kiinalaisten ihmisten osaamista, näkemystä ja kulttuurituntemusta palveluinnovaatioiden ja uusien toimintamallien kehittämisessä. Hankkeen toteutukseen (työpaketti 3) liittyy mediaviestintä ja tunnettuuden edistäminen Kiinan varakkaimmalla talousalueella (Yangtze River Delta). Olemassa olevien suhdeverkostojen kautta Pohjois-Karjalan on hankkeen kautta mahdollista saada tällä alueella huomattavaa medianäkyvyyttä.

Hankkeen on valmistellut Future Missions Oy yhdessä Lieksan kaupungin ja PKKY:n kanssa. Future Missions Oy on yksityinen voittoa omistajilleen jakamaton kehittämisyhtiö, jonka päämääränä on kehittää pohjoiskarjalaista elinkeinoelämää. Yhtiö toimii kansainvälisen kaupan edistäjänä eri toimialoilla ja haluaa olla mukana auttamassa koulutusvientitoiminnan käynnistymistä Pohjois-Karjalassa.

Hankkeen osatoteuttajana Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymällä on merkittävä rooli hankkeen sisällössä erityisesti pedagogiikkaan liittyvissä erityiskysymyksissä. PKKY:llä on pienimuotoista yhteistyötä Kiinaan, mutta varsinaisen koulutusvientitoiminnan käynnistämistä varten tarvitaan lisää tietoa Kiinan koulutusvientimarkkinoiden toiminnasta ja asiakkaiden hankintakäytännöistä. Kansainvälisyysstrategiansa toimeenpanemiseksi PKKY tarvitsee myös Kiinaan suuntautuneita yhteistyökumppaneita. Hankkeen toteutuksessa etsitään keinoja myös muiden alueen oppilaitosten kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Lieksan kaupungin strategiassa sekä matkailun että koulutuksen kehittäminen ovat painopistealueita. Lieksan kaupunki on sitoutunut hankkeen toteuttamiseen ja elinkeinoelämän kehittämiseen Future Missions Oy:n kanssa. Lieksan kaupunki on kiinnostunut koulutusviennin tuomista mahdollisuuksista erityisesti Kolin ja Ruunaan alueilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

- Alueella toimivat palveluntuottajat
- Koulutusorganisaatiot, erityisesti PKKY, mukaan lukien oppilaat (käytännön harjoittelut hankkeen aikana)
- Lieksan kaupunki

4.2 Välilliset kohderyhmät

- Kiinalaiset asiakkaat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 69 991

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 69 991

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 73 711

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 73 711

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Pielisen Karjalan

Kunnat: Liperi, Kontiolahti, Outokumpu, Nurmes, Polvijärvi, Joensuu, Lieksa, Juuka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tasa-arvonäkökulmat on mahdollista huomioida hankkeen toteutuksessa. Hankkeen kohderyhmässä on huomioitu sekä mies- että naisnäkökulma. Hankkeen tarkoituksena on selvittää asioita ja tehdä käyttäjätestausta, ja liiketoiminnan näkökulmasta potentiaalisimmat asiakasryhmät otetaan kohderyhmiksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen huomioidaan tasa-arvolain mukaisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen näkökulmasta päätavoitteena. Hankkeen päätavoite on lisätä työtä, toimeliaisuutta ja kannattavaa liiketoimintaa alueen elämyspalvelutuottajille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Hankkeeseen mukaan tulevat yritykset ovat pääsääntöisesti palveluyrityksiä, jotka hyödyntävät alueen luontoa matkailuliiketoiminnan tekemiseksi. Hanke lisää tätä toimintaa ja luo kestävästi alueelle lisää työtä ja hyvinvointia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Hankkeen kohderyhmän yritysten toiminta liittyy välillisesti luonnonvarojen kestävään käyttöön. Mahdollisuuksien mukaan näkökulma huomioidaan hankkeessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 10
Hankkeen perusajatus on keskittää koulutus- ja elämysmatkailutoiminta luontovaltaisille alueille, ja vaalia luonnon monimuotoisuutta. Samalla pystytään kuvaamaan ja kertomaan tästä näkökulmasta kohderyhmille sekä asiakkaille ja korostamaan monimuotoisuuden merkitystä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkitystä hankkeen näkökulmasta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei kuulu hankkeen toimenpiteiden sisälle.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 5
Hankkeessa tehtävä työ yrittäjien kanssa mahdollistaa palvelujen kehittämisen ohjaamisen suuntaan, joka viestii kestävää materiaalien käyttöä sekä huolellista kiertotalouden periaatteiden noudattamista. Tämä on yksi avaintekijä, joka on kiinnostava arvopohjainen tekijä hankkeen asiakassegmenteille.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole suoranaista vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 9
Hankkeen tulosten päätavoitteena on mahdollistaa harvaan asuttujen alueiden palveluyrittäjien liiketoiminnan kestävä kehittyminen matkailupalvelujen lisääntyvän käytön kautta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen päätavoitteeseen liittyen palveluyrittäjien ja oppilaitosten kanssa tullaan kehittämään tuotteita/palveluita jotka perustuvat kokemuksellisuuteen ja alueen vahvuuksiin.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Hankkeessa asiakasvirtoja pyritään ohjaamaan logistisesti harvaan asuttujen alueiden palvelujen luokse joukkoliikennettä hyödyntäen. Matkailupalvelujen kehittämisessä toimiva joukkoliikenne on keskeinen asia. Pyritään siihen että matkailijat kuljetetaan yhteiskyydityksellä, jolloin liikennöinnin vaikutus on mahdollisimman pientä. Toisaalta mikäli matkailijavirrat alkavat vahvasti kasvamaan, lisääntyy vastaavasti liikenteen määrä alueella.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Hanke edistää alueen elinkeinoelämän ja palvelutuotannon kehittymistä ja sitä kautta sekä työllisyyden paranemista, harrastemahdollisuuksien kasvua. Lisäksi luotava kultturien välinen yhteys ja sosiaalinen kanssakäyminen nostaa yrittäjien luovuutta palveluntuotannossa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
suvauskoneella tehty arvio eri sukupuolten asioiden edistämisestä tehty.22.9.17. Ei merkittävää vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Hanke lisää kulttuurien välistä kanssakäymistä merkittävästi sekä sen on mahdollista kasvattaa alueen toimijoiden kulttuuri-identiteettiä asiakkaiden onnistuneiden palvelukokemusten kautta.
Kulttuuriympäristö 5 10
Hankkeen tavoitteena on kehittää elämyksellisiä ja alueen vahvuuksiin (erityisesti luontokohteet) liittyviä palvelutuotteita. Jo tästä näkökulmasta on täysin oleellista että kansallismaisemat, virkistysalueet, kulttuurikohteet ja palveluntuottajien infrastruktuuria vaalitaan ja kehitetään kestävästi. Kehitettäviä palveluita ei voi tuottaa, mikäli kulttuuriympäristöä ei huomioida ja kehitetä kestävästi.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole merkittävää vaikutusta ympäristöoteknologisen osaamisen kehittymiseen alueella.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tämän hankkeen tarkoituksena oli selvitysten ohjaamana kehittää pohjoiskarjalaisia vahvuuksia yhdistäviä elämyksellisen koulutusmatkailun tuotteita ja testata niiden toimivuutta kiinalaisilla pilottiryhmillä.

Hankkeen tavoitteena oli

(1) selvittää elämyksellisen koulutusmatkailun asiakaspotentiaalia Kiinassa,

(2) tunnistaa elämyksellisen koulutustuotteen osatekijät sekä pilotoida näihin perustuvia, erityisesti kiinalaisasiakkaille kehitettäviä elämyksellisiä koulutusmatkailupalveluja Pohjois-Karjalassa sekä

(3) luoda puitteita Pohjois-Karjalan vahvuuksiin perustuvalle ja alueen palveluntarjontaa hyödyntävälle elämykselliselle koulutusmatkailulle.

Hankkeen toteutus jaettiin neljään toisiinsa liittyvään työpakettiin.

Työpaketti 1: Konseptin suunnittelun lähtökohtana oli hankkeessa toteutettava selvitys kiinalaisten koulutusmatkailupalveluita hankkivien asiakkaiden kuluttajakäyttäytymisestä sekä Kiinan koulutusvientimarkkinoiden nykytilasta (työpaketti 1). Työpaketti toteutettiin Benchmark - selvityksenä, jossa kartoitettiin Kiinan markkinoilla myytävät muut vastaavat koulutusvientituotteet. Johtopäätöksenä Kiinassa on merkittävä kysyntäpotentiaali tällaiselle koulutusmatkailupalvelulle. Selvityksiin ja pilotteihin perustuen, Suomen erikoistumisalue muihin maihin verraten voisi parhaimmillaan olla pedagogisten ja elämyksellisten sisältöjen todellinen yhdistäminen.

Työpaketti 2: Ensimmäisessä työpaketissa koottujen tietojen ja päätelmien perusteella tunnistettiin tuotteistuksen pohjaksi suomalaisia ja pohjoiskarjalaisia vahvuusalueita (mm. paljon ulkoaktiviteettimahdollisuuksia, hyvä ja edistynyt pedagoginen osaaminen, hyvät luontokohteet, turvallinen ja ystävällinen sosiaalinen ympäristö jne.). Tämän jälkeen projektissa otettiin yhteyttä palveluntuottajiin ja käynnistettiin heidän kanssaan yhteistyö. Yhteistyössä palveluntuottajien kanssa testattiin heidän tuotteitaan ja kehitettiin niistä kiinalaisille paremmin soveltuvia versioita. Näiden pohjalta projektissa laadittiin kolme elämyksellisen koulutusmatkailun tuotteistettua konseptia kiinalaisille kohderyhmille.

Työpaketti 3: Samanaikaisesti selvitettiin ne kanavat, joiden kautta kiinalaiset potentiaaliset asiakasryhmät pystyttiin saavuttamaan ja käynnistettiin monikanavainen markkinointi Kiinassa (erityisesti Yangze River Delta-alueella). Pilottiryhmiä saatiin kolme kappaletta, joista kaksi toteutui projektin aikana kesällä 2018 ja yksi toteutuu vuonna 2019. Todettiin, että kiinalaisten ryhmien kanssa on järkevää tehdä markkinointi- ja myyntityö 6-12kk ennen tapahtuman ajankohtaa.

Työpaketti 4: Pilottiryhmät (2kpl) toteutettiin kesällä 2018. Pilottiryhmien ja palveluntuottajien toimintaa havainnoitiin ja heidän kokemuksiaan kerättiin aktiivisesti. Pilottiryhmille toteutettiin "Sisu - Luonnon oppimisleiri" ja toiselle ryhmälle "White Night" - leiri. Tuotekokonaisuus 1 kesti kolme päivää ja kolme yötä. Tuotekokonaisuus 2 kesti seitsemän päivää ja yötä. Asiakkaiden ja palveluntuottajien kokemukset tuotekokonaisuuksista olivat positiiviset ja järjestelyt onnistuivat suunnitelman mukaisesti. Projekti auttoi palveluntuottajia ymmärtämään kiinalaisten asiakkaiden erityistarpeita ja niitä asioita, jotka tämä asiakasryhmä kokee laadukkaaksi ja tärkeäksi osaksi matkailutuotetta. Palveluntuottajat oppivat lisäksi uusia tuotteistusalueita, joista he pystyvät rakentamaan itselleen hyviä lisäarvopalveluja.

Hankkeen tuloksia hyödynnetään alueella Karelia Expertin ja Riverian kautta. Kirjallisessa muodossa olevat tulokset ovat myös muiden organisaatioiden hyödynnettävissä. Vuonna 2019 alueelle saapuu hankkeessa järjestetty kolmas pilottiryhmä ja kyselyitä myös muiden vastaavien ryhmien toteuttamisesta on saatu. Hankkeessa rakennetun Kiinan ja Pohjois-Karjalan välisen yhteyden hyödyntämistä jatketaan myös molemminpuolisen matkailun kehittämiseksi.