Hankekoodi: A73523
Hankkeen nimi: Digikulttuurikylä
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.8.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Reetta Nousiainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: reetta.nousiainen(at)lamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 7085071
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa viedään kulttuuriin ja paikallisuuteen perustuva lähimatkailu uudelle tasolle kehittämällä gps-paikannukseen perustuva virtuaaliopas, joka sisältää lisätyn todellisuuden elementtejä, kuvaa, kerrottua tarinaa ja palveluita. Opas esittelee vääksyläisiä luonto- ja rakennetun kulttuuriympäristön helmiä, paikallisia palveluita ja käyntikohteita aivan uudella tavalla. Opas kertoo paikan historiaa, valtakunnallisesti merkittäviä kulttuurikohteita ja käyttöhetkellä avoinna olevat ostospaikat, kahvilat ja muut palvelut.
Kulttuurihistoriallisesti arvokas Vääksyn alue kehittyy vielä tunnetummaksi Päijät-Hämeen vetonaulaksi, joka lisää alueen kiinnostavuutta ja kysyntää matkailijoiden ja uusien asukkaiden silmissä. Yritysten liiketoiminta ja ympärivuotiset toimintaedellytykset kasvavat ja pienetkin yritykset pääsevät mukaan osaksi digitaalista matkailumarkkinointia.
Yritykset, jotka toimivat Vääksyn alueella tai joiden liiketoiminta välillisesti liittyy alueeseen (esim. matkailuyrittäjät muualla Päijät-Hämeessä).
Paikalliset asukkaat, yhdistykset ja yhteisöt, Asikkalan kunta ja muut julkiset toimijat, joiden toiminta liittyy alueeseen. Muut alueet Suomessa ja maailmalla, jotka voivat jatkossa hyödyntää tämän hankkeen tekemää virtuaaliopasta oman alueensa kehittämisessä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 95 711
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 95 711
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 136 730
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 136 730
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti, Asikkala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 1 |
Hankkeessa maisema ja kasvillisuus on arvokkainta luonnonvaraa, jonka käytön kestävyyttä hankkeella voidaan tukea. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Hanke pyrkii suosimaan sellaisia liikennemuotoja ja pyrkii yhteistyöhön sellaisten yritysten ja järjestöjen kanssa, joiden toiminta ei lisää ilmastomuutosriskiä tai aiheuta kohtuutonta ekologisesti kuormitusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Alueen arvostus nousee ja siellä olevaa kasvillisuutta, kuten arvokkaita maisemapuita, halutaan vaalia. Eliöiden osalta merkityksellisin on Vääksynjoen kalakanta, jonka olemassaoloa voidaan tukea säilyttämällä joki luonnontilaisena, myös maisemallisesti arvokkaana. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei olennaista tässä hankkeessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
Virtuaaliopas edistää etenkin sellaisen pienyrittäjyyden kasvua ja toimintaedellytyksiä, joka perustuu paikallisuuteen ja kestävällä tavalla hoidettavaan ympäristöön. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Virtuaaliopas on aineeton palvelu, joka rakennetaan tiedon, osaamisen ja jo olemassa olevan aineiston pohjalta kuluttamatta suuria määriä luonnonvaroja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
Hanke edistää lähimatkailua, joka on vähähiilistä. Liikkuminen alueella oppaan avulla on sujuvinta jalan tai pyörällä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 4 |
Opas lisää tietoa alueen kulttuurihistoriasta ja lisää merkityksellisyyttä sen kokijalle. Merkitykselliseksi koettu asuinalue sitouttaa asukkaita ja lisää asukastyytyväisyyttä. Kiinnostava ympäristö myös houkuttelee liikkumaan. Hankkeessa voidaan myös osallistaa suurta yleisöä esimerkiksi aiemmassa hankkeessa perustetun Vääksyn tarinat -Facebook-ryhmän kautta (ryhmässä syyskuussa -17 n. 740 henkilöä). Pitkällä tähtäimellä alueen elinvoimaisuus kasvaa, mikä lisää hyvinvointia ja vähentää yhteiskunnallisia ongelmia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Kehitettävä virtuaaliopas voi lisätä myös naisten kiinnostusta teknologiaa kohtaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Virtuaaliopas on julkinen ja ilmainen palvelu. Hankkeessa ei ole tarkoitus tehdä selkokielistä versiota, mutta oppaaseen tulee materiaalia, jota voi pelkästään joko katsella tai kuunnella. Oppaan käyttö ei välttämättä vaadi liikkumista paikanpäälle, joten sen käyttäjäryhmät ovat laajat. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hanke perustuu arvokkaan kulttuuriympäristön hyödyntämiseen kestävällä tavalla. Kulttuuriympäristöstä tullaan tietoisemmiksi ja sitä haluattaan vaalia ja hoitaa ominaispiirteitä säilyttävällä tavalla. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Ympäristöön tutustuminen monipuolisesti ja uudella tavalla herättää kiinnostuksen myös alueen ympäristönsuojeluun ja kestävään kehitykseen. |
Kulttuurimatkailua edistävän hankkeen tavoitteena oli lisätä Vääksyn alueen vetovoimaa digitaalisuutta hyödyntäen rakentamalla elämyksellinen virtuaaliopas. Oppaassa tuodaan esille paikallisuutta ja kulttuuriympäristöön liittyviä tarinoita. Oppaan avulla kävijä voi kulkea kanavaseudun ja Vääksyn alueella kokien elämyksellisen matkan ja saaden tietoa häntä kiinnostavista käyntikohteista, kuten nähtävyyksistä, rakennuksista, ostosmahdollisuuksista tai ravintoloista. Matkailijan mahdollisuudella kokea kohteen tarinat ja paikalliset erityispiirteet on merkitystä kohteen vetovoimaisuuden kasvattamiselle. Paikallisuuden esiintuomisessa on teknisten ratkaisujen ohella panostettava erityisesti sisällöntuotantoon.
Hankkeessa kehitetty GoLocal.fi -virtuaaliopas vastaa ajankohtaiseen ja kasvavaan lähi- ja kulttuurimatkailun trendiin, jonka ytimessä on paikallisuus, local life. Gps-paikannukseen perustuva ja mobiililaitteille optimoitu GoLocal -virtuaaliopas paketoi kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Vanhan Vääksyn alueen nähtävyydet ja palvelut matkailijalle vetovoimaiseksi kokonaisuudeksi, mikä lisää kohteen kiinnostavuutta vierailukohteena. Alueella toimivat pienetkin yritykset ja käsityöläiset ovat päässeet mukaan digitaaliseen matkailumarkkinointiin, mikä voi tunnettuuden kautta lisätä esimerkiksi liiketoiminnan laajentamisen edellytyksiä. Paikallisen kulttuuriympäristön erityispiirteiden huomioiminen voikin avata aluekehittämiseen uuden näkökulman, jonka vaikutukset voivat olla merkittäviä yhteisön elinvoiman sekä liiketoimintamahdollisuuksien kehittymisen kannalta.