Hankekoodi: A73591
Hankkeen nimi: OredVR - Malmitietojen visualisointi virtuaalitodellisuuden avulla
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Kainuun liitto
Hakijan virallinen nimi: Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2553600-4
Jakeluosoite: PL 52 (Ketunpolku 1)
Puhelinnumero: (08) 618991
Postinumero: 87101
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuula Haverinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektiasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuula.haverinen(at)kamk.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044-7101008
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
OredVR-hanke pyrkii edistämään ymmärrystä siitä, kuinka kaivosyhtiöt voisivat hyödyntää virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) mahdollisuuksia malmiesiintymien visualisoinnissa kaivoksen arvoketjussa toimiville eri käyttäjäryhmille. Hankkeessa luodaan virtuaalitodellisuuden / laajennetun todellisuuden alusta malmiesiintymien visualisointiin. Alusta hyödyntää kaivosyhtiöiden eri menetelmin keräämää dataa sekä muita asiaankuuluvia tietoja (kuten markkinahintoja) ulkopuolisista lähteistä. Alusta integroi ja käsittelee datan tuottaakseen 3D-visualisoinnit, joita voidaan hyödyntää eri toiminnoissa, tarpeesta riippuen, virtuaalitodellisuuden tai lisätyn todellisuuden avulla. Alustassa on erilliset käyttöliittymät useille eri käyttäjille (esim. johtotaso, rikastamohenkilöstö, lastaushenkilöstö, malminetsintä). Hankkeessa kehitetään myös tehokkaita keinoja big datan käsittelyyn kaivosympäristössä.
VR/AR-alustan käyttämisen tärkeimmät edut ovat, että virtuaalitodellisuuden avulla dataa on helpompi analysoida ja käsitellä, mikä mahdollistaa jopa ns. big data -ongelmien ratkaisemisen. Lisätyn todellisuuden avulla näitä tietoja/malleja voidaan käyttää paikan päällä operatiiviseen työhön. VR/AR-alusta luo mullistavan ratkaisun kaivoksen arvoketjuun, jonka toiminta tehostuu merkittävästi, kun alusta auttaa käsittelemään jo olemassa olevia tietoja tehokkaammin. VR/AR-alustalla arvioidaan olevan 20 prosentin vaikutus arvoketjun toiminnan parantamiseen.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kaivosyhtiöt ja -urakoitsijat ja toisaalta myös ne koulutusorganisaatiot, joiden koulutuksessa hyödynnetään hankkeen tuloksia.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat lähes kaikki kaivostoiminnan arvoketjuun liittyvät toimijat, mm. kaivoskoneita ja -laitteita valmistavat yritykset, ympäristöviranomaiset ja sijoitusyhtiöt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 244 918
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 244 166
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 309 883
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 323 808
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kajaanin
Kunnat: Paltamo, Kajaani, Sotkamo
Jakeluosoite: Kuntokatu 5
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: Kajaani
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 0 |
Edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä (esim. vähentää sivukiven määrää). | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikuta ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 0 |
Suojelee luonnon monimuotoisuutta kehittämällä kestävämpiä toimintatapoja (esim. vähentää matkustustarvetta). | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 7 | 0 |
Vähentää kasvihuonekaasupäästöjä tehostamalla toimintoja. Edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 3 |
Edistää ympäristönsuojelua (ml. Natura 2000) vähentämällä kairasydänten hankkimistarvetta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 0 |
Vähentää huomattavasti erilaisten materiaalien käyttöä ja jätteen syntyä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ota kantaa energialähteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 0 |
Vahva Kainuu-painotus osaamisen kehittämisessä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Virtuaalitodellisuus on servereitä lukuunottamatta aineetonta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | -5 |
Vähentää liikkumisen ja logistiikan tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta tasa-arvoon. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 0 |
Edistää ympäristönäkökohtien huomioimista (osana tutkimuskenttää & koulutusta). |
OredVR-hankkeessa kehitettiin virtuaalitodellisuuden alusta malmivarojen visualisointiin. Alusta hyödyntää kaivosyhtiöiden eri menetelmin keräämää dataa sekä muita asiaankuuluvia tietoja (kuten markkinahintoja) ulkopuolisista lähteistä. Alusta integroi ja käsittelee datan tuottaakseen 3D-visualisoinnit, joita voidaan hyödyntää eri toiminnoissa, tarpeesta riippuen, virtuaalitodellisuuden (VR) tai lisätyn todellisuuden (AR) avulla. Hankkeen pilottikaivoksena toimi Sotkamo Silver.
Hanke päättyi 31.12.2020. Hankkeen pääasiallisina tuloksina voidaan mainita:
1. VR-alusta, jossa käyttäjä voi, myös verkon yli yhteistoiminnallisesti, tarkastella kaivoksen virtuaalimallia kolmiulotteisessa näkymässä VR/AR -lasien avulla. Malli voi sisältää
a. Kaivoksen pintamallin
b. Malmivaroja kuvaavan blokkimallin kunkin blokin pitoisuustietoineen ja markkina-arvoineen
c. Kairareiät
d. Malmion solid-mallin
2. Käsieleillä ohjattava käyttöliittymä (Leap motion -liiketunnistin korvaa VR-laitteiston ohjaimet), jonka avulla käyttäjä voi
a. Pyöritellä, liikutella ja skaalata kaivoksen virtuaalimallia
b. Tarkastella kaivoksen virtuaalimallia eri näkökulmista
c. Ottaa viipaleita blokkimallista (slicing tool)
d. Suodattaa blokkimallissa näkyväksi esim. vain valitut malmit
e. Suodattaa malmien näkyvyyttä malmin pitoisuuden mukaan
f. Nähdä valittuun alueeseen liittyvien blokkien datasisällöt ja esim. malmin arvon
3. Monipeliyhteyden avulla samaa virtuaalimallia voi yhtäaikaisesti tarkastella useilla eri virtuaalilaseilla mistäpäin maailmaa tahansa, puheyhteys kulkee verkon yli
4. Microsoftin Hololens2 -AR-laitteella toimiva versio samasta virtuaalimallista
5. VR-ratkaisun kaupallistamiseen liittyvä selvitys