Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73661

Hankkeen nimi: Vetovoimaa ekologisuudesta

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 28.2.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0192936-4

Jakeluosoite: Postipolku 3

Puhelinnumero: 0400 271286

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: Salla

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Eerika Tuomas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eerika.tuomas(at)salla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404805387

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on lisätä Sallan paikallisten palveluiden näkyvyyttä, vetovoimaisuutta ja tunnettuutta kotimaisen ja kansainvälisen ympäristötietoisen matkailijan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on luoda ekologinen toimintaympäristö, joka mahdollistaa ympärivuotisen matkailun kehittymisen alueella ja edistää paikallisten työllistymistä matkailussa läpi vuoden. Tavoitteena on saada Sallan matkailupalvelut ekologisia arvoja omaavan matkailijan vaatimustasolle lisäämällä paikallisten yrittäjien ympäristötietoutta, muokkaamalla jo olemassa olevia palveluita ympäristöystävällisemmiksi, nostamalla esiin paikallista elinkeinoelämää ja lisäämällä kierrätykseen pohjautuvia uusia palvelu- ja yhteistyömalleja. Hankkeen tavoitteena on myös liittää ympäristöä kunnioittava matkailuimago Sallaan uuden sähköisen innovaation avulla, sekä liittää Oulangan kansallispuisto tiiviimmin osaksi Sallan matkailupalveluita. Hankkeessa yhtenäistetään Sallan palveluiden saavutettavuutta kuntaa, matkailua ja kyliä yhdistävän verkkosivuston kautta, sekä parannetaan Sallan hakupalvelinnäkyvyyttä.

Hanke toteutetaan yhteistyössä alueen yritysten, matkanjärjestäjien, kylien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hanke toimii pilottina kansainvälisen ekomatkailun kehittämisessä, ja siinä selvitetään yhteistyömahdollisuuksia muiden ekomatkailusta kiinnostuneiden alueiden kanssa koti- ja ulkomailla. Syntynyttä toimintamallia voidaan testata ja hyödyntää hankkeen jälkeen myös muilla alueilla. Hankkeen tuloksina syntyy ympäristöä kunnioittava matkailullinen toimintaympäristö, jonka tuotteissa ja palveluissa on huomioitu luonto, kestävyys ja paikallisuus. Hankkeen myötä sallalaisten toimijoiden ympäristötietous paranee ja toimintatavat sekä palvelut muuttuvat ekologisemmiksi. Sallan näkyvyys ympäristöä kunnioittavana matkailukohteena paranee ja saavuttaa asiakkaat jo ostopäätöstilanteessa. Sallan matkailupalvelut saavuttavat myös kansainvälisten kesämatkanjärjestäjien huomion.

Kaksivuotinen hanke toteutetaan ajalla 1.3.2018-28.2.2020. Hankkeen kokonaisbudjetti on 239 280€. Hanketta hallinnoi Sallan kunta. Muut mukana olevat tahot ovat matkailumarkkinointiyhdistys Matkalle Sallaan ry , Sallan kylät, yrittäjät sekä muut toimijat (kolmas sektori).

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat kuntalaiset, alueen palveluita käyttävät, ympäristötietoiset matkustusta suunnittelevat koti- ja ulkomaiset matkailijat (luontomatkailijat, patikoijat, reppureissaajat, pyöräharrastajat, elämysmatkailijat), matkanjärjestäjät sekä alueen yrittäjät ja muut toimijat (kolmas sektori).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä on muut ekomatkailun kehittämisestä kiinnostuneet alueet koti- ja ulkomailla, sekä uusia sähköisesti toteutettuja elämyksiä hakevat ympäristötietoiset henkilöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 167 496

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 165 287

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 215 352

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 212 513

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin

Kunnat: Salla

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailuala on naisvaltalinen. Hankkeessa toteutetaan ympäristökasvatusta ja koulutetaan huomioimaan ympäristönäkökulma tuotteissa ja palveluiden tuotossa. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi puhtaanapito, pyykkihuolto ja ravintolatoiminta. Näillä aloilla työskentelevistä valtaosa on naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kaupallinen matkailuala on naisvaltaisin yrityssektorin ala Sallassa. Hanke tähtää alan kilpailukyvyn, ympärivuotisuuden ja innovatiivisuuden vahvistamiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Matkailuala työllistää naisia ja lisää siten tasa-arvon toteutumista Sallassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 7
Hankkeessa toteutetaan toimia palveluiden ja tuotteiden ympäristötietouden parantamiseksi ja luodan uusia kierrätykseen pohjautuvia toimintamalleja. Hankkeessa toteutetaan myös ympäristökasvatusta niin yrittäjien kun asiakkaidenkin osalta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 7
Uuden sähköisen markkinoinnin kautta ja paikanpäällä kohteessa asiakas näkee kuinka ilmastonmuutoksen torjunta on huomioitu käytännön tasolla Suomessa. Hyvä esimerkki on verrattavissa asiakkaan kotimaan tilanteeseen, jolloin vaikutus asiakkaan omaan ympäristökäyttäytymiseen voi olla merkittävä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 7
Matkailiija pystyy kokemaan ja tarkkailemaan Suomen arktista herkkää luontoa uudella tavalla ja arvostamaan sen monimuotoisuutta. Sähköinen luontokokemus säästää alueen kasvillisuutta, eliöitä ja monimuotoisuutta konkrettisesti.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 7
Hankkeessa toteutettaviin toimiin sisältyy vähähiilisyys periaatteet, cleantech-ajattelu ja kiertotalouden edistäminen, joilla on merkittävä vaikutus vesiin, maaperään sekä ilmaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 2 6
Asiakkaat pääsevät kokemaan Natura2000 alueen luonnosta uudella ja herkkää luontoa säästävällä tavalla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 6
Cleantec-ajattelun mukaisia toimintoja edistetään vahvasti paikallisissa palveluissa ja tuotteissa. Hankkeessa toteutetaan ympäristökasvatusta, johon liittyy ympäritöä säästävien materiaalien käyttö ja jätteiden hallinta. Hankkeessa luodaan uusia yhteistyö- ja toimintamalleja, joiden tarkoituksena on saada kompostointi osaksi matkailuyritysten toimintaa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 8
Uusiutuvien energialähteiden käyttöä pyritään edistämään hankkeessa. Hanke toimii pilottina ympäristöä kunnioittavan matkailun kehittämisessä. hanke toimii siten esimerkkinä muille ja hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää myös muille alueille koti- ja ulkomailla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 9
Hankkeessa edistetään paikallisten elinkeinojen hyödynnettävyyttä kestävässä matkailussa. Hankkeessa toteutetaan myös koko kunnan palveluita kattavia toimia, jotka vahvistavat kunnan elinkeinorakennetta. Kestävä kehitys pyritään nostamaan kunnan erikoistumisalueeksi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Ekologisen näkökulman liittäminen paikallisiin palveluihin ja niiden taustatoimiin on hankkeessa keskiössä. Myös sähköistä markkinointia uudistetaan.
Liikkuminen ja logistiikka 2 4
Ekologista matkailua edistettäessä ja markkinoidessa kannustetaan asiakkaita luontoa vähän kuormittavien kulkuväineiden käyttöön.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 6
Kuntalaisia, kyliä ja matkailua yhdistävät uudet nettisivut edistävät yleisesti tiedonkulkua. Tiedon saatavuus ja saavutettavuus edistävät siten kaikkien ospuolten hyvinvointia. Hankkeella on työllisyysvaikutuksia, jotka lisäävät työllistyvien henkilöiden ja yritysten henkilöstöjen hyvinvointia. Luontoa kunnioittavaan matkilun kehittäminen edistää matkailijoiden hyvinvoinnin lisäksi, ympäristön ja eläinten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Kaupallinen matkailu on yksityissektorin naisvaltalisin ala Sallassa. Hanke tähtää alan vahvistamiseen. Hanke edistää siten tasa-arvoa koko yksityissektorilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Hanke tähtää Sallan matkailun kansainvälistymiseen. Ympäristötietoisia palveluita luodaan ja vahvistetaan. Tiedonkulkua ja paikallisten palveluiden saavutettavuutta parannetaan (global and local ajattelun mukaisesti), kylien elinvoimaisuutta edistetään. Sähköistä monikielistä markkinointia uudistetaan.
Kulttuuriympäristö 8 7
Paikallisuuden ja kulttuuriympäristön merkitys on suuri ekomatkailun ja vähähiilisyyden kehittämisessä.
Ympäristöosaaminen 9 9
Hankkeessa toteutetaan ympäristökasvatusta niin paikallisten yrittäjien ja muiden toimijoiden kuin matkailijoidenkin keskuudessa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena on ollut parantaa Sallan matkailupalveluiden ekologista laatua, lisätä paikallisten palveluiden näkyvyyttä, vetovoimaisuutta ja tunnettuutta kotimaisen ja kansainvälisen ympäristötietoisen matkailijan näkökulmasta. Hankkeessa on tehty toimenpiteitä, joilla on vaikutusta yritysten ja muiden alueen toimijoiden mahdollisuuksiin toteuttaa ympärivuotista liiketoimintaa ja edistää paikallisten työllistymistä matkailussa ympärivuotisesti. Tavoitteena on ollut saada Sallan matkailupalvelut ympäristötietoisen matkailijan vaatimustasolle lisäämällä paikallisten yrittäjien ympäristötietoutta, muokkaamalla jo olemassa olevia palveluita ympäristöystävällisemmiksi, nostamalla esiin paikallista elinkeinoelämää ja lisäämällä kierrätykseen pohjautuvia uusia palvelu- ja yhteistyömalleja.

Hankesuunnitelman mukaisiin tavoitteisiin on päästy kiitettävästi, ja alueen eri toimijat ovat osallistuneet toimenpiteisiin aktiivisesti. Hankkeessa toteutetuilla työpajoilla ja yrityskehittämisellä on ollut tavoitteen saavuttamisessa keskeinen rooli. Työpajoilla on voitu tukea yritysten omaa palvelunkehitystä sekä asiakkaiden vastuullista käyttäytymistä. Ekologisen toimintaympäristön osalta on kiinnitetty erityishuomiota säästäviin ratkaisuihin yritysten energiakulutuksessa, mm. sähkön, lämmityksen ja vedenkulutuksen osalta. Ruokatuotannossa on kiinnitetty huomiota raaka-ainehävikkiin ja pyritty tehostamaan paikallisten raaka-aineiden käyttöä.

Pyrkimyksenä on ollut liittää ympäristöä kunnioittava matkailuimago Sallaan. Tavoitteen saavuttamiseksi ja hankkeessa toteutuneen kehittämistyön esiin tuomiseksi toteutettiin Sallan matkailulle ja kunnalle uudet nettisivut. Hankkeessa toteutettiin myös uusi innovaatio: ”sähköinen luontokokemus”, joka on koettavissa Sallan matkailun nettisivuilla. Ympäristöä kunnioittavan matkailuimagon ja markkinoinnin tueksi on Sallalle luotu 10-kohtainen asiakaslupaus, sekä ympäristölupaus, joihin kaikki alueen matkailutoimijat sekä Sallan kunta ovat sitoutuneet. Hankkeessa on kehitetty kansainvälisesti vetovoimaista ekologista toimintaympäristöä ja toimintamallia yhteistyössä alueen yritysten, matkanjärjestäjien, kylien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.