Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73675

Hankkeen nimi: Tulevaisuuden kestävä autoilu Vaasan seudulla

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2017 ja päättyy 30.6.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 0294 498 205

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://uva.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Merja Tuulikki Pakkanen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: merja.pakkanen(at)uva.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0294 498 205

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tarkoituksena on edistää ympäristön ja terveyden kannalta kestävää autoilua Vaasan seudulla selvittämällä, millaisia toimintamalleja, toimenpiteitä ja viestintää tarvitaan, jotta kunnilla, yrityksillä ja kuluttajilla olisi mahdollisuus ja he myös ottaisivat käyttöön biokaasu-, bioetanoli- tai sähköautoja tai siirtyisivät hyödyntämään autojen yhteiskäyttökonsepteja.

Hankkeen konkreettiset toimenpiteet ovat:

1. Kartoitetaan ympäristöystävällisen autoilun nykytila Suomessa ja Pohjoismaissa: hyvät käytännöt, edistävät ja hidastavat seikat, toimintamallien teknistaloudellisuus sekä niiden liiketoiminta- ja hallintomallit ja soveltuva käyttö. Selvitetään, mitkä ovat Vaasan seudun erityispiirteet kestävän autoilun edistämistä ajatellen ja mitä erityisesti tulisi ottaa huomioon.

2. Haastatellaan asiantuntijoita, joiden näkemystä ja kokemusta hyödynnetään kohderyhmien tutkimuksen suunnittelussa. Tarkoituksena on hankkia mahdollisimman paljon etukäteistietoa aiheesta, jotta kunnilta, yrityksiltä ja kuluttajilta kysytään oikeita asioita.

3. Toteutetaan tutkimus yrityksille, kunnille ja kuluttajille, jossa selvitetään kunkin kohderyhmän esteitä, kannusteita ja tietotarpeita kestävään autoiluun siirtymiseen liittyen. Yrityksiltä ja kuluttajilta kysytään myös, mitä toiveita heillä on kunnille kestävän liikenteen osalta.

4. Toteutetaan kestävän autoilun nopeita käytännön kokeiluja sekä ympäristöystävällisempiin autovalintoihin että autojen yhteiskäyttöön liittyen. Nopeiden kokeilujen tarkoituksena on paitsi saada aikaan todellisia, konkreettisia tilanteita ja oppia niiden tuomista kokemuksista, myös herättää yleisön sekä median huomiota ja saada siten hankkeen viestiä kuuluviin.

5. Rakennetaan toimintasuunnitelma sekä tutkimuksen ja kehityksen tiekartta, jossa edellisten vaiheiden perusteella määritellään toimenpiteet, jotka Vaasan seudulla edistäisivät kestävää autoilua. Tiekartassa määritellään lyhyen aikavälin (2019-2020) sekä pitkän aikavälin (2021-) toimenpiteet. Toimintasuunnitelmassa tarkastellaan sitä, millaisia toimintamalleja autoilun päästöjen vähentäminen ja kestävän autoilun lisääminen edellyttävät Vaasan seudun kunnilta.

6. Tuotetaan julkinen raportti kestävästä autoilusta ja sen edistämisestä kunnissa ja yrityksissä, sekä järjestetään seminaari, jossa esitellään hankkeen tulokset.

Hankkeen tuloksena syntyy konkreettista ja suoraan Vaasan seudulla hyödynnettävissä olevaa tietoa ja toimintamalleja siitä, miten alueen kunnat, yritykset ja myös kuluttajat voivat edistää kestävää autoilua. Hankkeessa rakennetaan toimintasuunnitelma sekä tutkimuksen ja kehityksen tiekartta, jossa edellisten vaiheiden perusteella määritellään toimenpiteet, jotka Vaasan seudulla edistäisivät kestävää autoilua. Tiekartassa määritellään lyhyen aikavälin (2019-2020) sekä pitkän aikavälin (2021-) toimenpiteet sekä ensimmäiset valmisteltavat ja käynnistettävät tutkimus- ja kehityshankkeet. Toimintasuunnitelmassa tarkastellaan sitä, millaisia toimintamalleja autoilun päästöjen vähentäminen ja kestävän autoilun lisääminen edellyttävät Vaasan seudun kunnilta. Hankkeen tuloksena syntyy myös nopeita kokeiluja sekä niihin liittyviä kokemuksia ja verkostoja, joita voidaan hyödyntää myös hankkeen päättymisen jälkeen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat erilaiset yritykset (kuljetus- ja liikennöintiyritykset, autoliikkeet, autojen tankkaus-, lataus- tai yhteiskäyttöpalveluja tarjoavat yritykset jne.) sekä kunnat.

Yritykset ovat tutkimuskohteena, mutta ne myös saavat hankkeen tuloksista tarpeellista tietoa kestävän autoilun mahdollisuuksista sekä myös kuluttajien tarpeista ja motiiveista. Hanke lisää alueella kiinnostusta ja osaamista kestävään autoiluun liittyen, mikä voi houkutella myös uusia toimijoita ja yrityksiä Vaasan seudulle.

Kunnat voivat hyödyntää hankkeen tuottamaa tietoa toiminnassaan (liikennesuunnittelu, kaavoitus, ohjauskeinot, päätöksenteko). Hankkeen myötä voidaan lisätä niin kansallista kuin kansainvälistä yhteistyötä, jolloin erilaisten toimenpiteiden ja toimintamallien parhaat käytännöt ja haasteet levittäytyvät tehokkaasti.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat kuluttajat, joiden toimintaan hankkeella pyritään pitkällä aikavälillä vaikuttamaan.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 67 112

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 67 111

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 82 301

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 82 301

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Vaasan

Kunnat: Mustasaari, Vaasa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Mielestämme hankkeella ei ole yhtymäkohtia sukupuolinäkökulmaan, vaan se on luonteeltaan sukupuolineutraali. Liikkuminen on jokaisen ihmisen oikeus ja tarve, sukupuolesta riippumatta. Sekä miehet että naiset ovat hankkeen kohderyhmää, sillä kumpikin sukupuoli autoilee ja tekee autoiluun liittyviä päätöksiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Mielestämme hankkeella ei ole yhtymäkohtia sukupuolinäkökulmaan, vaan se on luonteeltaan sukupuolineutraali. Liikkuminen on jokaisen ihmisen oikeus ja tarve, sukupuolesta riippumatta. Sekä miehet että naiset ovat hankkeen kohderyhmää, sillä kumpikin sukupuoli autoilee ja tekee autoiluun liittyviä päätöksiä. Sukupuolinäkökulmaan kiinnitetään kuitenkin huomiota siten, että hankkeessa toteutettavat kyselyt, haastattelut ja nopeat kokeilut toteutetaan siten, ettei niitä ole suunnattu erityisesti kummallekaan sukupuolelle (viestintä, kieli, kanavat).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Mielestämme hankkeella ei ole yhtymäkohtia sukupuolinäkökulmaan, vaan se on luonteeltaan sukupuolineutraali. Liikkuminen on jokaisen ihmisen oikeus ja tarve, sukupuolesta riippumatta. Sekä miehet että naiset ovat hankkeen kohderyhmää, sillä kumpikin sukupuoli autoilee ja tekee autoiluun liittyviä päätöksiä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 8
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Siirtyminen uusiutuvien energiamuotojen käyttöön vaikuttaa suoraan luonnonvarojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 8
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Päästöjen väheneminen pienentää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Päästöjen ja saasteiden väheneminen vaikuttaa pitkällä aikavälillä myönteisesti kasvillisuuteen, eliöihin sekä luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 4
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Päästöjen ja saasteiden väheneminen vaikuttaa pitkällä aikavälillä myönteisesti pinta- ja pohjavesiin, maaperään, ilmaan sekä erityisesti kasvihuonekaasujen vähenemiseen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei mielestämme ole yhtymäkohtia Natura 2000-ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 1
Hankkeella ei ole suoraa yhteyttä materiaalien käyttöön ja jätteen syntyyn, sillä hankkeessa keskitytään liikennepolttoaineisiin ja liikenteen kestävään kehitykseen. On kuitenkin todennäköistä, että tullessaan tietoisemmiksi ympäristöystävällisen autoilun hyödyistä kuluttajat alkavat muutoinkin kiinnittää nykyistä enemmän huomiota ympäristöasioihin ja myös jätteiden tuottamiseen ja lajitteluun.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 8
Hanke edistää uusiutuvien energianlähteiden käyttöä erityisesti pyrkimällä lisäämään biokaasun liikennekäyttöä. Myös sähköajoneuvojen lisääntyminen edistää uusiutuvien energianlähteiden käyttöä, mikäli sähkö tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Hankkeella on suotuisia vaikutuksia paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen, sillä erityisesti biokaasun tuotanto ja liikennekäyttö parantaa alueen taloutta, työllisyyttä sekä lisää alueen resurssien hyödyntämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeella ei mielestämme ole yhtymäkohtia aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 2 8
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä nimenomaan liikennekäytössä. Tämä parantaa alueen taloudellista kestävyyttä liikkumisessa ja logistiikassa (siirtyminen tuontipolttoaineista paikallisesti tuotettuihin).
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 6
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Päästöjen väheneminen lisää ympäristön saasteettomuutta ja puhtautta ja siten edistää ihmisten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Ajoneuvojen yhteiskäyttöiset ratkaisut ovat yksi hankkeen osa-alue. Ajoneuvojen yhteiskäyttö mahdollistaa ajoneuvon käytön myös heille, joilla ei ole mahdollisuutta ajoneuvon omistamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei mielestämme ole yhtymäkohtia yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei mielestämme ole yhtymäkohtia kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 3 8
Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energiamuotojen hyödyntämistä ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Hanke parantaa kohderyhmien ympäristöosaamista. Osaaminen lisääntyy erityisesti tietoisuuden kasvun myötä, kun yritysten, kuntien ja kuluttajien kanssa ollaan yhteydessä kestävän autoilun vaihtoehdoista niin suoraan kuin sosiaalisen ja muunkin median välityksellä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli edistää ympäristön ja terveyden kannalta kestävää autoilua Vaasan seudulla selvittämällä, millaisia toimintamalleja, toimenpiteitä ja viestintää tarvitaan, jotta kunnilla, yrityksillä ja kuluttajilla olisi mahdollisuus ja he myös ottaisivat käyttöön biokaasu-, etanoli- tai sähköautoja tai siirtyisivät hyödyntämään autojen yhteiskäyttökonsepteja.

Tavoitteeseen pyrittiin hankkeen aikana useiden konkreettisten toimenpiteiden kautta: kartoitettiin ympäristöystävällisen autoilun nykytilaa Suomessa ja Vaasan seudulla, haastateltiin asiantuntijoita, haastateltiin kestävän autoilun konsepteihin siirtyneitä yrityksiä ja kuntia, järjestettiin yleisölle avoimia kestävän autoilun tapahtumia sekä rakennettiin toimintasuunnitelma sekä tutkimuksen ja kehityksen tiekartta, jossa määriteltiin toimenpiteet kestävän autoilun edistämiseksi Vaasan seudulla.

Hankkeen toteuttamisen prosessi on ollut luonteeltaan vaiheittainen: Kussakin vaiheessa on kerätty informaatiota seuraavaa vaihetta varten tai valmisteltu sitä. Tällä on pyritty varmistamaan, että jokaisessa vaiheessa tehdään relevantteja asioita ja selvitetään keskeisiä asioita. Hankkeen lopputuloksena on syntynyt paitsi hankesuunnitelman mukainen tiekartta, myös varsin laaja koontiraportti, johon on kerätty materiaalia hankkeen jokaisesta toteutusvaiheesta.

Alueellisesti kestävään autoiluun ei vielä ole kaikkialla mahdollisuuksia kaasuntankkaus- ja sähköautojen latausinfrastruktuurin puutteiden sekä kaasu-, sähkö-, etanoli- ja yhteiskäyttöautojen rajallisen saatavuuden takia. Tilanne on koko ajan menossa parempaan suuntaan, mutta kunnat, yritykset, asiantuntijat ja aktiivit voivat toiminnallaan edistää ja nopeuttaa muutosta.

Erityisesti kunnilla on useita vaikutuskeinoja kestävän autoilun edistämiseksi: kunnan oman ajoneuvokannan vaihtaminen päästöttömäksi ja sen tehokkaampi käyttö yhteiskäyttöautoilun muodossa, päästöttömyyden vaatimus kunnan erilaisissa kuljetuskilpailutuksissa, kunnan tekemä tiedotus ja kuntalaisten kannustaminen ympäristöystävälliseen autoiluun sekä ympäristöystävällisen autoilun huomiointi kaavoituksellisin keinoin.

Kestävän autoilun edistämiseksi tarvitaan erityisesti jatkuvaa tiedottamista ja mahdollisuuksia tutustua ympäristöystävälliseen autoiluun mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Tällä tavoin puolueetonta ja oikeaa tietoa saadaan kunnille, yrityksille ja kuluttajille. Tietämättömyys ja väärät käsitykset ovat tällä hetkellä merkittävä este kestävän autoilun leviämiselle. Todellisuudessa monille organisaatioille ja kuluttajille kestävä autoilu olisi erinomainen vaihtoehto jo nyt.

Hankkeen raportit ovat luettavissa sivuilla https://www.univaasa.fi/fi/research/projects/tulevaisuuden_kestava_autoilu_vaasan_seudulla/ (Vaasan yliopisto) ja https://www.merinova.fi/hanketoiminta/loppuraportit/ (Merinova).