Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73706

Hankkeen nimi: Talent Boost - Lapin osaajamarkkinointi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 30.9.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 11 C

Puhelinnumero: 0400979185

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Vuolo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Halllintopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paula.vuolo(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400979185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tarve: Lappi on muuttotappiomaakunta. Asukasluku on vähentynyt tasaisesti 1970-luvulta alkaen ja 2000-luvun aikana noin 20 000 henkilöllä. Suhdannekatsauksen mukaan Lapissa menee hyvin. Yritysten kasvu on ollut v. 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä lähes 20% ja v. 2017 syksyllä 40% Lapin yrityksistä viennin osuus oli yli 50%.
Työvoiman saatavuus on merkittävä haaste erityisesti kasvualoilla, kuten matkailussa, terveydenhuollossa sekä tekniikan vaativissa asiantuntijatehtävissä (Lapin ammattibarometri 2/2017). Lapin ulkopuolelta tulevilla osaajilla on keskeinen merkitys yritysten kilpailukyvyn ja maakunnan elinvoiman kannalta. Tällä hetkellä matkailun työvoimaa joudutaan houkuttelemaan myös ulkomailta.

Hankkeen tavoitteena on
1) vahvistaa mielikuvaa Lapista rohkeiden ihmisten maakuntana, jossa unelmat toteutuvat.
2) varmistaa, että potentiaaliset muuttajat löytävät helposti heitä kiinnostavan tarjonnan (työpaikat, asunnot jne).
3) tukea yritysten rekrytointia tuottamalla potentiaalisille muuttajille tietoa Lapissa asumisesta.

Toimenpiteet:
Hankkeessa
1) Toteutetaan kohderyhmätutkimus kansainvälisten osaajien osalta. Selvitetään Lappiin työpaikkana liittyvät mielikuvat, muuttamisen esteet ja vetovoimatekijät.
2) Toteutetaan inspiraatiokampanjoita yhdessä brändikumppaneiden kanssa sekä kohdennettuja, toimialakohtaisia rekrytointikampanjoita tarvittaessa sekä kotimaassa että ulkomailla.
3) Toteutetaan jatkuvaa kohdennettua markkinointia potentiaalisille muuttajille.
4) Kehitetään edelleen digitaalisia palveluita (Löydä paikkasi Lapista), jotka auttavat muuttajia löytämään heille sopivan tarjonnan ja yrityksiä heidän tarpeisiinsa sopivia osaajia.

Tulokset: Hankkeen tuloksena Lapin ja lappilaisten yritysten osaajavetovoima ja kilpailukyky paranevat, työvoimapula ja työvoiman kohtaanto-ongelmat helpottuvat. Potentiaaliset muuttajat löytävät avoinna olevat työpaikat helpommin, ja saavat muuttopäätöksen kannalta oleellista tietoa Lapissa asumisesta. Lapin pk-yritykset pystyvät kohdentamaan omaa markkinointiaan tehokkaammin, ja ymmärtävät potentiaalisten muuttajien muuttoa tukevia tai estäviä mielikuvia Lapista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ensisijaisena kohderyhmänä ovat lappilaiset pk-yritykset, erityisesti matkailun, terveydenhuollon ja tekniikan aloilla.

Hankkeessa tuotetaan tietoa, joka auttaa pk-yrityksiä kohdentamaan omia rekrytointiponnisteluitaan oikeille kohderyhmille sekä oikeilla viesteillä. Toteutettavan tutkimuksen tulokset ovat yritysten käytettävissä. Digimarkkinoinnista saadaan hankkeen aikana lisäksi uutta tietoa siitä, kuinka kohderyhmä reagoi erilaisiin sisältöihin, ja mitä tietoa haetaan. Hankkeen tuloksena syntyy myös visuaalista materiaalia (videoita ja valokuvia), joita lappialaiset toimijat voivat hyödyntää omassa rekrytoinnissaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen toissijaisena kohderyhmänä ovat potentiaaliset muuttajat Suomesta ja ulkomailta.

Kotimaasta potentiaaliset muuttajat (n. 300 000 henkilöä) ovat erityisesti Etelä-Suomessa. Vuonna 2016 tehdyn kohderyhmätutkimuksen mukaan potentiaalisimmat muuttajakohderyhmät ovat nk. Seikkailunhaluiset sekä Vaatimattomat ja perinteikkäät. Mahdollinen kohderyhmä ovat myös etätyöntekijät, sillä etätyö voi olla merkittävä askel ennen varsinaisen muuttopäätöksen tekemistä.

Kansainvälisistä kohderyhmistä on toistaiseksi hyvin vähän tietoa. Tällä hetkellä asiakastieto pohjautuu lähinnä TE-keskuksen toteuttamaan rekrytointikampanjaan, joka tavoitti noin 3000 työpaikoista kiinnostunutta kansainvälisesti.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 381 120

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 377 529

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 489 410

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 489 372

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Utsjoki, Kemijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen analysoinnissa on hyödynnetty Lapin Letkan Suvauskonetta. Analyysin tuloksena on,että hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen ohjausryhmä on miesvoittoinen ja hankkeen projektiryhmä on naisvoittoinen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta luonnonvarojen kestävään kehitykseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen riskien vähentämiseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta pinta- tai pohjavesiin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000-ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 4 3
Hanke edistää miesten ja naisten työllistymistä tasavertaisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tarve: Lappi on muuttotappiomaakunta. Asukasluku on vähentynyt tasaisesti 1970-luvulta alkaen ja 2000-luvun aikana noin 20 000 henkilöllä. Työvoiman saatavuus on merkittävä haaste erityisesti kasvualoilla, kuten matkailussa, terveydenhuollossa sekä tekniikan vaativissa asiantuntijatehtävissä (Lapin ammattibarometri 2/2017).

Hankkeen tavoitteena oli
1) vahvistaa mielikuvaa Lapista rohkeiden ihmisten maakuntana, jossa unelmat toteutuvat.
2) varmistaa, että potentiaaliset muuttajat löytävät helposti heitä kiinnostavan tarjonnan (työpaikat, asunnot jne).
3) tukea yritysten rekrytointia tuottamalla potentiaalisille muuttajille tietoa Lapissa asumisesta.

Hankkeessa
1) Toteutettiin kohderyhmätutkimus kansainvälisten osaajien osalta, jossa selvitettiin Lappiin työpaikkana liittyvät mielikuvat, muuttamisen esteet ja vetovoimatekijät.
2) Toteutettiin inspiraatiokampanjoita yhdessä brändikumppaneiden kanssa sekä kohdennettuja, toimialakohtaisia rekrytointikampanjoita tarvittaessa sekä kotimaassa että ulkomailla.
3) Toteutettiin jatkuvaa kohdennettua markkinointia potentiaalisille muuttajille.
4) Kehitettiin edelleen digitaalisia palveluita (Löydä paikkasi Lapista), jotka auttavat muuttajia löytämään heille sopivan tarjonnan ja yrityksiä heidän tarpeisiinsa sopivia osaajia.

Tulokset: Hankkeen tuloksena Lapin ja lappilaisten yritysten osaajavetovoima ja kilpailukyky paranivat, työvoimapula ja työvoiman kohtaanto-ongelmat helpottuvat erityisesti matkailun sesonkityön osalta. Potentiaaliset muuttajat löytävät avoinna olevat työpaikat helpommin ja saavat muuttopäätöksen kannalta oleellista tietoa Lapissa asumisesta.