Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73772

Hankkeen nimi: Design Venture ohjelma - muotoilu yritysten liiketoiminnan vauhdittajaksi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.8.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU OY

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2630644-6

Jakeluosoite: Niemenkatu 73

Puhelinnumero: +358 3 828 18

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: www.lamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soini-Salomaa Kristiina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristiina.soini-salomaa(at)lamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447081813

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen toimenpiteet vahvistavat Lahden ja Päijät-Hämeen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa brändi- ja vetovoimatekijänä. Hankkeessa kehitettävä Design Venture -ohjelma kokoaa yhteen toimenpiteet, joissa PK -yritysten liiketoiminnan ja tuotekehityksen tarpeet kohtaavat suunnittelualojen osaamisen ja rahoittajatahot. Tuloksina syntyy ohjelma, jolla taataan yritysten syntyyn, kasvuun ja kansainvälistymiseen tähtäävien toimenpiteiden jatkuvuus hankkeen jälkeen. Ohjelma sisältää vaihtuvateemaiset promootiotapahtumat, joissa esillään muotoilun hyödyntäminen eri toimialoilla, rahoittaminen sekä kohtautetaan osaajat ja yritykset. Design Venture Day toteutetaan osana Lahti Design Week -tapahtumaa 2019 sekä kolme Design on the Road -kiertuetta 2018 ja 2019.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 145 470

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 136 571

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 207 815

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 195 103

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kannaksenkatu 22

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: LAHTI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulma-analyysi pohjautuu muotoiluyrittäjyyteen liittyviin aiempiin tutkimuksiin ja niissä esiintyviin sukupuolinäkökulmiin ja sukupuolten väliseen jakaumaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä osanottajat saavat tietoa myös sukupuolen merkityksestä design pohjaisessa arvon luomisessa asiakkaille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Muotoilu voidaan nähdä keinona kehittää materiaali- ja energiatehokkaita ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 6
Muotoilu nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Muotoilu nähdään keinona vahvistaa elinkeinoelämän aineetonta arvonluontia ja kilpailukykyä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Design on the Roadiin yhdistetään hankkeen useita toimenpiteitä jolloin vähennetään erillistä matkustamista
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hankkeessa saatu tieto liittyen sukupuolen merkitykseen design pohjaisessa arvonluonnissa edistää loppukäyttäjien tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Design Venture -ohjelma on vauhdittanut pk- ja mikroyritysten liiketoimintaa muotoilun keinoin. Olemme vahvistaneet Lahden ja Päijät-Hämeen alueen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa seudun brändi- ja vetovoimatekijänä. Muotoilu on yksi Lahden ammattikorkeakoulun strategisista painoaloista. Tavoitteenamme on ollut luoda menestyviä yrityksiä ja edistää niiden kasvua ja kansainvälistymistä. Design Venture -ohjelmassa olemme valmentaneet 34 pk- ja mikroyritystä eri toimialoilta ymmärtämään muotoilun roolia liiketoiminnassaan. Lisäksi olemme opastaneet heitä ostamaan muotoilua ja käyttämään muotoilijoita, ja valmentaneet muotoilijoita myymään palvelujaan pk- ja mikroyrityksille. Mukana olleiden yritysten toimialoja ovat olleet mm. kahvipaahtimo, ruoka, urheiluvälineet, ohjelmistot, autotuunaus, videotuotanto, aikuiskoulutus ja verkkokauppa. Ohjelmassa muotoilulla tarkoitamme tuotteen ja palvelun suunnittelua, mutta myös viestintää, etenkin digitaalista viestintää ja brändäystä. Ohjelman alkuvaiheessa jälkimmäisten alueiden valmennus on ollut tärkeintä yrityksillemme. Tarkemmat tiedot löytyvät maksatushakemuksen liitteenä olevasta loppuraportista.