Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73786

Hankkeen nimi: SAVON SILMUT -pienten elintarviketoimijoiden sparraushanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.10.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kehitysyhtiö Savogrow Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2660204-2

Jakeluosoite: Jalkalantie 6

Puhelinnumero: 0207464600

Postinumero: 77600

Postitoimipaikka: Suonenjoki

WWW-osoite: http://www.savogrow.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sonja Mäkkeli

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektisuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sonja.makkeli(at)savogrow.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 4922100

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

SAVON SILMUT – pienten elintarviketoimijoiden sparraushanke 1.4.2018 – 31.8.2020

Savon silmuissa Pohjois-Savon pienet elintarviketoimijat (mikroyritykset) ja raaka-aineiden jatko-jalostuksesta kiinnostuneet maatilat saavat konsultaatiota ja käytännön läheisiä palveluita oman toimintansa kehittämiseksi markkinalähtöisestä näkökulmasta. Silmuja sparrataan uusille kasvupoluille tuotekehityksen, koemarkkinointien ja asiakashallinnan keinoin. Erilaisten ruokatapahtumien, opintoretkien, tietoiskujen ja digitaalisaatioon liittyvien kanavien välityksellä maakunnasta etsitään myös uusia elintarvikealasta kiinnostuneita henkilöitä, joita innostetaan mukaan yritystoimintaan ja osallistumaan mm. lähituotteiden tuote-esittelijävalmennukseen. Toimenpiteet ovat Pohjois-Savon maakuntaohjelman mukaisia erityispainopistealueita elintarvikkeisiin liittyen.

Hankkeen yhtenä tavoitteena on toimia Ruokalaakso –konseptin ”syöttöalustana” ja tehdä tunnetuksi maakunnan tuotekehitystiloja. Alkutuotannon toimijoita sparrataan jatkojalostamaan raaka-aineitaan huomioiden yhtenä kohderyhmänä aasialaiset turistit. Osallistujien elintarviketeknologista osaamista vahvistetaan hankkeen aikana tuotannon optimointiin liittyvien asioiden käsittelyllä. Tiloissa järjestetään myös käytännönläheisiä koulutuksia, mikä osaltaan madaltaa yritysten kynnystä ostaa jatkossa palveluita Ruokalaakson kautta.

Hankkeen hallinnoijana on Kehitysyhtiö SavoGrow ja osatoteuttajana Navitas Yrityspalvelut. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä Ruokalaakson toimijoiden ja ProAgrian kanssa.
Pitkän aikavälin tuloksena nykyisten mikroyritysten oman osaamisen kasvu eri toiminta-alueilla (mm. tuotannon optimointi, myynti, markkinointi, verkostoituminen) on nostanut liikevaihtoa ja johtanut työntekijöiden palkkaamiseen. Paikallisesti tuotettujen raaka-aineiden jalostuksen määrä on lisääntynyt ja lähituotteiden tunnettuus on parantunut.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat maakunnan pienet elintarviketoimijat (mikroyritykset) ja alkutuotannon toimijat sekä elintarvikealasta kiinnostuneet henkilöt. Hankkeeseen ei oteta mukaan Ruokalaakso –hankkeeseen sitoutuneita yrityksiä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, suurtaloudet ja ravintolat, vähittäiskaupat ja tukkuliikkeet. Hankkeessa tehdään yhteistyötä mm. kuntien elinkeinotoimien, uusyrityskeskusten, MTK-paikallisyhdistysten ja osuuskunta LähiSavon kanssa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 285 065

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 258 150

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 365 165

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 335 229

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Varkauden, Koillis-Savon, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Kiuruvesi, Lapinlahti, Vesanto, Kuopio, Siilinjärvi, Rautavaara, Tervo, Sonkajärvi, Tuusniemi, Keitele, Kaavi, Rautalampi, Suonenjoki, Vieremä, Varkaus, Leppävirta, Pielavesi, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.50, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joista naisten perustamia 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joista naisten perustamia 2.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyseessä on hanke, jolla ei ole suoranaisia vaikutuksia sukupuolijakautumaan toimintaympäristössä. Alueen elintarvikeyrittäjien sukupuolijakaumasta ei ole tarkkoja tietoja, mutta kokemuksen mukaan esim. tuote-esittelijäkoulutukseen hakeutuu pääasiassa naisia. mikä edistää naisten työllisyyttä alueella.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Valtavirtaistaminen on huomioitu "Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa" -oppaan mukaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteet ovat mikroyritysten liikevaihdon ja osaamisen kasvattaminen, uusien elintarvikealasta kiinnostuneiden henkilöiden löytyminen, toimiminen Ruokalaakson syöttöalustana sekä Futrian tuotekehitystilojen käyttöasteen nostaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 5
Mikroyritysten elintarvikeprosessien monipuolinen kehittäminen merkitsee raaka-aineiden tehokkaampaa käyttöä ja pienempää hävikkiä. Hankkeessa edistetään lähiraaka-aineiden käyttöä, mikä vähentää kuljetusmatkoja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeessa edistetään digitaalisuutta mm. viestinnässä ja koulutuksissa, mikä vähentää liikkumista paikasta toiseen. Paikallisten raaka-aineiden käyttö vähentää kuljetustarpeita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 6
Esim. villiyrttien tai uuden mansikkalajikkeen viljely (hilloksi sopiva laji) edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 2
Raaka-aineiden mahdollisimman monipuolinen hyödyntäminen ja jätemäärän vähentäminen vähentävät kasvihuonepäästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 3
Mikroyrityksille annetaan ympäristökoulutusta ja hankkeessa kiinnitetään huomiota sivuvirtojen hyödyntämiseen. Elintarvikeprosessien kehittäminen vähentää selkeästi jätteiden määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Maaseudulla ja pienissä yrityksissä käytetään yleisesti uusiutuvia energianlähteitä. Hankkeessa parannetaan osallistujien ympäristötietoutta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 7
Paikallista elintarviketuotantoa rakennetaan kestävälle pohjalle tehostamalla / monipuolistamalla alkutuotantoa sekä edistämällä paikallisten raaka-aineiden jatkojalostamista ja tuotteiden myyntiä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 4
Hankkeessa kehitetään uusia toimintamalleja esim. lähituotteiden myynnin edistämiseksi ja marjojen jatkojalostamisen aloittamiseksi.
Liikkuminen ja logistiikka 5 2
Paikallisten raaka-aineiden jatkojalostaminen tuotteiksi ja myynnin edistäminen Pohjois-Savossa esim. suurkeittiöille vähentää kuljetustarpeita ja helpottaa logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 4
Hanke helpottaa yrittäjän arkea ja uusien asioiden omaksumista. Yrittäjä verkostuu saman alan toimijoiden kanssa, mikä osaltaan lisää hyvinvointia. Uudet palvelut ja työllisyyden edistäminen lisäävät yleistä hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on tasa-arvotavoitteiden suhteen neutraali.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Yritysten toiminnan kehittäminen voi luoda uusia työpaikkoja maahanmuuttajille tai he kiinnostuvat elintarvikealasta ja haketuvat myöhemmin sille alalle töihin.
Kulttuuriympäristö 4 5
Hanke edistää maaseudun elinkeinoja rikastaen Pohjois-Savon kulttuurimaisemaa ja eläviä kyläyhteisöjä. Myös alueen ruokakulttuuri vahvistuu.
Ympäristöosaaminen 7 6
Hankkeessa panostetaan osallistujien ja yritysten ympäristöosaamiseen mm. ympäristöpassin ja Eko-kompassi -ohjelman avulla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen kohderyhmänä olivat Pohjois-Savon elintarvikealan mikroyritykset, alkutuotannon toimijat sekä elintarvikealasta kiinnostuneet henkilöt, joilla ei ollut Y-tunnusta. Hankkeeseen saatiin mukaan 26 mikroyritystä ja 5 henkilöä ilman omaa Y-tunnusta. Näiden lisäksi erilaisiin tapahtumiin, opintoretkille ja koulutuspäiviin osallistui yhteensä satoja henkilöitä.

Hankkeen aikana erilaisia teemallisia tilaisuuksia (pienryhmäopetukset, verkostoitumistilaisuudet, koulutuspäivät, työpajat) järjestettiin yhteensä 41 kpl, opintoretkiä maakunnan sisällä 11 kpl ja muualle Suomeen 4 kpl. Isompia ja pienempiä markkinointitapahtumia lähituotteiden myynnin edistämiseksi järjestettiin yhteensä 22 kpl.

Kevään ja kesän 2019 isoimmat ponnistukset olivat silmujen pop up tila- ja kesämyyntiverkoston rakentaminen läpi Pohjois-Savon sekä Vege- ja lähiruokafestareiden rakentaminen Suonenjoen Mansikkakarnevaalien yhteyteen. Kuuden erilaisen kesämyyntipaikan avulla saatiin liikkeelle mukana olevien yrittäjien lähituotteita, opetettiin myyntiin ja markkinointiin liittyviä asioita sekä tuotiin myyntiin turisteille sopivia tuliaisia. Vege- ja lähiruokafestarit kiinnostivat mediaa nostaen lähiruoan arvostusta maakunnassa ja poikivat osallistujille uusia kontakteja ja verkostoitumiskanavia.

Futurian tuotekehitystiloissa kävi 70 % hankeyrityksistä tekemässä omia tuotteitaan tuotekehittäjän opastuksessa. Suurin osa kehitellyistä tuotteista oli marjapohjaisia (kastikkeet, hillot, mehut, kuivatut jauheet, marmeladit, vaahtokarkit) mutta myös mm. kalapihvejä, kuivalihalastuja, makkaroita, salaattipohjia ja jäätelöä tehtiin uusilla resepteillä ja uuden laitekannan avulla. Puolet heistä käytti tiloja loppuaikana myös itsenäisesti omien raaka-aineidensa jatkojalostukseen. Täysin uniikkeja tuotteita kehitettiin n. 60 kpl, joista eniten näkyvyyttä on saanut Suomen ensimmäinen vegaaninen pehmytjäätelö, ja muokattuja, uudistettuja tuotteita kehitettiin n. 50 kpl. Tuotekehitystilojen käyttöaste nousi hankkeen aikana 47 %.

Hanke teki kevään 2020 aikana tiivistä yhteistyötä ERG-hankkeen (European Region of Gastronomy) kanssa liittyen Local Food Gift -työpajojen (4 kpl) järjestämiseen, joissa tavoitteena oli valmentaa yrityksiä työstämään ruoka- tai keittiötavaralahja omista raaka-aineistaan /tuotteistaan. Kehitystyötä arvioitiin Kuopiossa 26.8.2020 pidetyssä aluekilpailussa, johon osallistui kolme silmu -yrittäjää. Kansainväliseen loppukilpailuun pääsi 8 suomalaista tuotetta, joista kaksi oli yhdeltä silmu -yrittäjältä.

Kevään ja kesän 2020 aikana silmu -yrittäjät työstivät asiantuntijan johdolla omia yritystarinoitaan, joita he voivat hyödyntää markkinoinnissaan eri muodoissa. Tarinat julkaistiin lyhennetyssä versiossa silmujen vuosikalenterissa 2021 (A4 kokoinen) sekä ISSUU -verkkolehtialustalla. Kalentereita painettiin 500 kpl ja silmu -yritysten lisäksi niitä jaettiin maakunnassa + ruokasektorin toimijoille ympäri Suomea.

Hankkeessa tehtiin paljon yrityskohtaista konsultaatiota liittyen seuraaviin teemoihin: tuotekehitys (mm. prosessit, reseptiikka, säilyvyys), laadunvalvonta, ravintoarvolaskelmat, pakkausmerkinnät, markkinointi, myynti, some- ja digiasiat, liiketoiminta ja rahoitus. Yrittäjien verkottaminen keskenään ja muihin toimijoihin on myös ollut yksi merkittävä työsarka sekä eri hankkeiden ja sidosryhmien välinen yhteistyö ja tiedon jakaminen.