Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73817

Hankkeen nimi: Lappeenrannan kaupunkikeskusta kasvuun ja kartalle 2018 - 2020

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.12.2017 ja päättyy 31.7.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAPPEENRANNAN KAUPUNKIKESKUSTA - LAKES RY

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1601126-5

Jakeluosoite: Valtakatu 38

Puhelinnumero: +358 443376060

Postinumero: 53100

Postitoimipaikka: LAPPEENRANTA

WWW-osoite: www.lakesry.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ruotsi Johanna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.ruotsi(at)lappeenranta.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0443376060

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Lappeenrannan kaupungin ydinkeskustan toimintaympäristön suurista muutoksista johtuen tavoitteena on aktivoida, kehittää ja tiivistää kaupunkikeskusta-alueen pk-yritysten yhteistyötä ja verkostoitumista. Tavoitteena on tuoda lisäarvoa alueen suunnitteluun ja kehittämiseen mm. yritysvaikutusten arvioinnilla, säännöllisen, systemaattisen ja syvemmän vuorovaikutuksen kautta että kehittämällä yhteistyöstä toimintamalli. Tavoitteena on tehdä harppaus digitalisaatiossa kehittäen ja lanseeraten uuden kaupunkikeskustan verkoston uusi digitaalinen palveluympäristö nettisivuineen, uusine sisältöineen, kieliversioineen, some-palveluineen, edistäen keskusta-alueen yritysten, myyntiä ja markkinointia sekä keskustan-alueen yritysten saavutettavuutta ja tiedonvaihtoa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 159 880

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 158 074

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 159 880

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 158 074

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Karjala

Seutukunnat: Lappeenrannan

Kunnat: Lappeenranta

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Koulukatu 10 A

Postinumero: 53100

Postitoimipaikka: LAPPEENRANTA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ei ole vaikutusta sukupuolten tasa-arvoon kumpaankaan suuntaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon kaikessa yhdistyksen päätöksenteossa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Yhdistyksessä toteutetaan sukupuolten tasa-arvoa kaikessa ja otetaan huomioon yhdistyksen päätöksenteossa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lappeenrannan kaupungin ydinkeskustan toimintaympäristön suurista muutoksista johtuen tavoitteena oli aktivoida, kehittää ja tiivistää kaupunkikeskusta-alueen pk-yritysten yhteistyötä ja verkostoitumista. Tavoitteena oli tuoda lisäarvoa alueen suunnitteluun ja kehittämiseen mm. yritysvaikutusten arvioinnilla, säännöllisen, systemaattisen ja syvemmän vuorovaikutuksen kautta ja kehittämällä yhteistyöstä toimintamalli. Tavoitteena oli myös tehdä harppaus digitalisaatiossa kehittäen ja lanseeraten uuden kaupunkikeskustan verkoston uusi digitaalinen palveluympäristö nettisivuineen, uusine sisältöineen, kieliversioineen, some-palveluineen, edistäen keskusta-alueen yritysten, matkailun ja tapahtumien, myyntiä ja markkinointia sekä keskustan-alueen yritysten saavutettavuutta ja tiedonvaihtoa. Hankkeessa aktivoitiin yrityksiä osallistumaan kaupungin Meijän City –keskustan kehittämissuunnitelman puitteissa järjestämiin työpajoihin ja sähköisiin kyselyihin. Lisääntyneiden resurssien puitteissa pystyttiin kontaktoimaan yrityksiä useammin ja henkilökohtaisesti. Laajentuneen verkoston ja sitoutumisen ansiosta tavoitetaan enemmän keskusta-alueen yrityksiä. Pitäjänteisestä ja strategisesta yhteistyöstä ja kumppanuudesta kaupungin ja LAKESin välillä on neuvoteltu huomioiden mm. yritysten, kiinteistönomistajien ja asukkaiden tarpeet, elinvoima- ja kaupunkikehitystoimialan suunnittelutyö sekä matkailu- että tapahtumapalveluiden kehittäminen. Näiden ansiosta verkostoitumisen, yhteistyön, kokemuksen kasvamisen ja toimintamallien tuloksena jatkossa selvitysten tekeminen helpottuu ja nopeutuu. Hankkeen puitteissa tehtiin uudet nettisivut kieliversioineen, minkä tarkoitus oli parantaa kaupunkikeskustan ja sen yritysten saavutettavuutta, tiedonvaihtoa, markkinointia ja myyntiä. Nettisivujen tavoittamiseksi toteutettiin lanseerauskampanjat: printissä, facebookissa, Instagramissa, Vkontaktessa, Google Displayssa ja Google Adwordsissa. Lisäksi toteutettiin hankkeen esite, julisteet, flyerit ja roll-upit, joissa markkinoidaan uusia nettisivuja ja kaupunkikeskustaa. Uusi visuaalinen ilme, uudet nettisivut ja markkinointimateriaalit helpottavat keskusta-alueen saavutettavuutta, myyntiä ja markkinointia. Pk-yritysten verkostoitumista, yhteistyötä ja digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osaamista kehitettiin aktivointitilaisuuksilla, joita järjestettiin 5 kpl. Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin koulutusten yhteydessä saatiin alueen pk-yritykset verkostoitumaan ja tekemään yhteistyötä. Hankkeen puitteissa pystyttiin aktivoimaan yrityksiä kehittämään nettisivuja ja käyttämään sosiaalista mediaa, myymään ja markkinoimaan mm. somessa ja tapahtumien yhteydessä. Hankkeen toteutus 14.5.2018 – 31.7.2020.