Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73840

Hankkeen nimi: HYGIO C - Ylivoimaista puhtautta myös kuluttajien saataville

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 9.4.2018 ja päättyy 31.12.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HYGIO OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2606534-7

Jakeluosoite: Teollisuustie 1

Puhelinnumero: +358 41 544 5423

Postinumero: 25460

Postitoimipaikka: SALO

WWW-osoite: www.hygio.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Haukioja Juhana

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johto

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juhana.haukioja(at)hygio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 41 5445423

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kehityshankkeen tavoitteena on kehittää uusi ekologinen puhdistusmenetelmä kotitalouksien käytettäväksi. Nykyiset ammattikäyttöön tarkoitetut hygiointiratkaisut eivät mahdollista kuluttajamarkkinoiden haltuunottoa. Hygiossa on kansainvälisesti tunnistettu erityisesti kuluttajatrendien mukainen kysynnän kasvu. Kuluttajatuotteen lanseeraamisella tuetaan Hygion kansainvälisen kasvun ja brändin laajentumista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 43 897

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 43 897

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Salon

Kunnat: Salo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Teollisuustie 1

Postinumero: 25460

Postitoimipaikka: TOIJA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyseessä on sukupuolineutraali tuotekehitysprosessi, varsinaista sukupuoleen liittyvää ohjaavaa toimintaa ei ole ollut.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
-
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole ollut tasa-arvon edistäminen vaan sukupuolineutraalilla tavalla kuluttajatrendien ja ekologisuuden viitekehyksessä tunnistettuun tarpeeseen vastaaminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 0
Hygion ratkaisu ei synnytä lainkaan jätettä ja laitteet ovat pitkäikäisiä, lisäksi laitteet on valmistettu kierrätettävästä materiaalista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Tuotteen tekemä käsittely kuluttaa vain vähän sähköä ja on luonnonmukainen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 0
Hygion kehittämä ratkaisu mahdollistaa ympäristölle haitallisten kemikaalien kuten pesu- ja huuhteluaineiden käytön vähentämistä tai jopa kokonaan luopumista. Ratkaisu korvaa kemikaalien ja puhdistusaineiden käyttöä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 0
Ratkaisu ei jätä luontoon kertyviä kemikaalijäämiä. Puhdistusprosessi itsessään ei kuluta vettä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 0
Kotitalouksien tekstiilien käyttöikä pitenee, koska puhdistus ei mekaanisesti kuluta käsiteltäviä tuotteita. Ratkaisun avulla uusiokäyttöä helpotetaan mahdollistaen vaikeasti likaantuneen tavaran takaisin ottaminen käyttöön.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 2
Kemikaalien ja puhdistusaineiden käytön vähenemisen myötä myös niiden tuottaman öljypohjaisten pakkausjätteiden käyttö vähenee.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
-
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
-
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
-
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 0
Helppo puhdistusmenetelmä parantaa ihmisten elämänlaatua sekä terveyttä vähentämällä altistumista kemikaaleille.
Tasa-arvon edistäminen 3 0
Puhdistusmenetelmää voidaan käyttää myös maissa ja alueilla, joissa ei ole vettä saatavilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 0
Puhdistusmenetelmää voidaan käyttää myös maissa ja alueilla, joissa ei ole vettä saatavilla.
Kulttuuriympäristö 0 0
-
Ympäristöosaaminen 0 0
-

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin uuteen innovaatioon perustuva, kuluttajakäyttöön suunniteltu Hygio C -otsonointikaappi. Hanke toteutettiin hyödyntämällä yrityksen omaa otsonointiteknologia osaamista ja paikallisten yritysten osaamista elektroniikkassa, elektroniikkasuunnittelussa sekä teräskaappi valmistuksessa. Uusi kuluttajatuote tarjoaa uuden, ekologisen ja helppokäyttöisen menetlemän vaatteiden ja tekstiilien hajunpoistoon ja kuivaukseen kotitalouksissa.