Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73850

Hankkeen nimi: Pyhän rinnetuotteen kansainvälistämishanke & ympärivuotinen Huippuelämys

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.4.2018 ja päättyy 1.10.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PYHÄTUNTURI OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 0726785-9

Jakeluosoite: Rukatunturintie 9

Puhelinnumero: +358 8600200

Postinumero: 93830

Postitoimipaikka: RUKATUNTURI

WWW-osoite: www.pyha.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aho Ville

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ville.aho(at)ruka.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 400 895987

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella rakennetaan uusi erityisesti kansainvälisiä, aloittelevia asiakkaita palveleva rinnealue ja nostetaan Pyhän huipun ympärivuotista kiinnostavuutta uudella "Huippumajoituksella" ja luodaan Pyhän huipusta ympärivuotinen elämyskohde vetonaulaksi koko Pyhä-Luosto matkailualueelle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 177 920

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 152 870

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 177 920

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 152 870

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin

Kunnat: Pelkosenniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kultakeronkatu 20

Postinumero: 98530

Postitoimipaikka: PYHÄTUNTURI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei katsota tarpeelliseksi hankkeen luonteen vuoksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Ei katsota tarpeelliseksi hankkeen luonteen vuoksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei katsota tarpeelliseksi hankkeen luonteen vuoksi.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Alueen matkailun vetovoiman ja ympärivuotisuuden kehitys
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Elämystuotteiden kehitys
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 4 4
Hyödynnetään alueen Huttu-Ukko tematiikkaa ja tuodaan esiin alueen kulttuuriperimää
Ympäristöosaaminen 3 3
Edistää ja toteuttaa Pyhä Masterplan suunnitelmaa, jossa ympäristön huomiointi on tärkeässä roolissa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke loi tavoitteensa mukaisesti uuden Feel the Peak elämyksen Pyhän huipulle ja kasvatti hissi- ja rinnekapasiteettia Perherinteellä erityisesti kansainvälisten asiakkaiden arvostamissa helpoissa rinteissä. Talvikauden 18-19 aikana Pyhän huipulla kävi peräti 8200 ei-hiihtävää asiakasta, joista valtaosa oli kansainvälisiä asiakkaita. Ennen hankkeen aloitusta määrä oli alle 1000. Kokonaisuudessa hankkeen päätavoite "luoda uusi ympärivuotinen käyntikohde Pyhän huipulle sekä luoda Perherinteen alueesta kansainväliselle asiakkaalle kiinnostava rinne-elämys" täyttyi ja hanke vastasi odotuksia. Kokonaisuudessaan hankkeen tulokset ovat tukeneet Pyhän strategisten tavoitteiden saavuttamista.