Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73856

Hankkeen nimi: Green Tech liikenneyhteydet

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.8.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Varkauden kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0173416-1

Jakeluosoite: Ahlströminkatu 6, PL 208

Puhelinnumero: 017579411

Postinumero: 78250

Postitoimipaikka: Varkaus

WWW-osoite: http://www.varkaus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jani Viljakainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kaupungininsinööri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jani.viljakainen(at)varkaus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408430500

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on käynnistää Warkaus Green Tech Valley alueen käytännön toteuttamisen ensimmäinen vaihe Miiluniemi / Päivärinne alueella, niiden selvitysten pohjalta, jotka on laadittu alueen valmisteluhankkeessa.

Miiluniemi/Päivärinne on maastosta johtuen haasteellinen alue, mutta merkityksellinen siksi, että se yhdistää Stora Enso Oyj:n olemassa olevat tuotantoalueet ja muun jo alueelle rakennetun infran yhteen kokonaisuuteen. Uusia katuja rakennetaan yhteensä n. 600 m. Uusi katu on nimeltään Kiertosilta, se yhdistetään Kiertotiehen uuden rakennettavan liittymän kautta. Kadun rakentaminen edellyttää myös uuden junaradan ylittävän sillan rakentamisen. Jotta alueelle saadaan toimivat kevyen liikenteen yhteydet, on Kiertotien olemassa olevan kevyen liikenteen väylän pystygeometriaa muutettava tässä yhteydessä. Infran rakentaminen edellyttää alueella merkittäviä louhintoja.

Tämän hankkeen tarkoituksena on ratkaista koko alueen kehittämisen keskeiset pullonkaulat ja jatkokehityksellä luoda ekosysteemi alueelle, että aluetta voidaan hyödyntää suurteollisuutta palvelevien pk- yritysten sijoituspaikkana, kuin myös suuremman yrityskokonaisuuden sijoituspaikkana.
Pullonkaulana Päivärinteessä on nimenomaan liikenneyhteyden puuttuminen alueelta. Uusi katu mahdollistaa kadun varren teollisuusalueiden käyttöönoton sekä Stora Enson alueen logistiikan siirtämisen kokonaan uudelle katuyhteydelle. Alueen kaavoitus on käynnistetty ja kaava saadaan vahvistettavaksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Sinällään liikennetöiden aloitus väylän louhintojen osalta ei vaadi muutosta, koska alue on jo kaavassa ja osoitettu teollisuusalueeksi. Alueella tehdään maa-alueiden omistusjärjestelyjä jotka mahdollistavat uuden katuyhteyden rakentamisen.

Hankkeen toteutus edistää 9 pk- yrityksen liikenneyhteyksiä ja logistisia tarpeita ja käynnistää alueen muun toteutuksen käynnistymisen.

Hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon sekä kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen toteuttamisen ja alueen käytön kohderyhminä ovat ensisijaisesti jo olemassa olevien yritysten kehittämis- ja laajennusinvestoinnit ja Varkauden Päivärinteen alueelle sijoittuvat pk-yritykset. Alueen tunnetuksi tekeminen pk- yrityksille sopivana alueena on aloitettu tältä osin eri yhteyksien kautta. Alueesta on tällä hetkellä useita kiinnostuneita yrityksiä, joiden kanssa neuvottelut on aloitettu ja toivotaan alueen toteutusaikataulun sopivan heidän tavoitteisiinsa.

Teemme yhteistyötä IIF:n, Business Finlandin ja yksityisten yritysten ja konsulttien kanssa kansainvälisillä markkinoilla. Olemme myös itse osallistuneet kansainvälisiin messuihin, seminaareihin ja tapaamisiin. Olemme liittyneet Finnish Data Center Forum ry:n jäseneksi, joka järjestää maailmanlaajuisia toimijoiden keskinäisiä kontaktitilaisuuksia. Mielenkiintoa on ollut sekä olemme tehneet muutamille toimijoille tarjouksia alueesta, mutta emme ole saaneet vielä lopullisia sijoittumisia aikaiseksi.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä hyötyjiä ovat Varkaudessa jo sijaitsevat yritykset uusien yhteistyömahdollisuuksien kautta sekä alueen ihmiset työmahdollisuuksien paranemisen kautta.

Liikenneyhteyden rakentaminen mahdollistaa ylipäätään koko alueen käytön. Sen jälkeen alue on rakennettavissa, mikä tarkoittaa alihankkijoiden, tavaran toimittajien, liikenneyritysten ja suuren määrän rakentajia toimimista alueella.

Sitten tulevat koneiden ja tuotantotekniikan toimittajat, ja itse toiminta tarvitsee runsaasti logistiikkaa.

Varkauden kaupunki hyötyy talouden kehityksestä ja kasvusta ja koko Pohjois-Savo saa uutta toimeliaisuutta ja taloudellista hyötyä.

Kaupunkilaiset hyötyvät, kun raskasliikenne siirtyy pois Varkauden keskustasta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 496 954

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 488 321

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 274 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 252 065

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden

Kunnat: Varkaus

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kiertotie

Postinumero: 78300

Postitoimipaikka: Varkaus

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ei ole tehty, mutta sukupuolinäkökulma tullaan huomioimaan hankkeen toteutuksessa niiltä osin, kuin se katsotaan tarpeelliseksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke ei ole nais- tai mieserityinen. Mitkään toimenpiteet ei vaikuta valtavirtaistamiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on aluerakentaminen, joka ei erittele tasa-arvoa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Alueella oleva puusto on kaadettu, jotta maanrakentaminen voi alkaa. Pintamaita ei ole poistettu ja niitä voidaan hyödyntää alueella täytemaina. Irroitettava maa- ja kiviaines voidaan pääasiassa hyödyntää alueella.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Itse teiden rakentamisella ei vaikutusta ilmaston muutokseen, jos ei huomioida puiden kaatamista. Alueella tullaan toteuttamaan uusiutuvien energioiden erilaisia ratkaisuja varsinaisessa rakentamisvaiheessa. Pidetään yhtenä alueen valttina (aurinko, tuuli, maa, vesi).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 4
Lukuunottamatta pistettuja puita, ei alueen eliöille ole merkittävää vaikutusta infran rakentamisesta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 4
Rakentaminen ei kohdistu pinta- tai pohjavesialueisiin. Louhinnat ja muu infran rakentaminen tehdään vallitsevia määräyksiä noudattaen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei liityntää Natura kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Varkaus tulee pyrkimään kiertotalouden edelläkävijä kaupungiksi ja tavoitteena on jätteetön kaupunki 2050. Maa-ainekset voidaan katsoa "jätteeksi", mutta ne hyödynnetään alueella mahdollisimman tehokkaasti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 2
Teiden rakentaminen ei tätä ratkaise, mutta aluetta muutoin rakennettaessa kiinnitetään erityishuomio uusiutuvien energialähteiden suunnitteluun ja jatkossa niiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 5
Varkaudella on tarjolla erilaisia teollisuustontteja pienemmässä mittakaavassa. Mutta nyt yritetään tavoittaa uusia merkittäviä avauksia myös kansainvälisesti. Ympäristöarvoilla on näissä tapauksissa monesti suuri merkitys. Koko hanke ja sen toteutus tähtää voimakkaasti alueellisen elinvoiman kehittämiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei toteuteta eikä tuoteta aineettomia tuotteita.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hankkeella parannetaan alueen saavutettavuutta ja tehdään uusilla teillä se ylipäätään mahdolliseksi. Tehostetaan merkittävästi logistiikan toimivuutta ja pyritään samaan raskasta liikennettä pois normaalin kaupunkiliikenteen seasta, jossa se aiheuttaa päästöjä ja tuottaa huomattavia kustannuksia kaupungille korjaustöiden kautta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Parannetaan alueellista hyvinvointia luomalla uutta yrittäjyyttä, saamalla alueelle uusia yrityksiä ja synnyttämällä uusia työpaikkoja. Elinvoima kasvaa niin Varkaudessa kuin koko maakunnassa ja sitä kautta myös ihmisten hyvinvointi.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Teiden rakentamisella ei suoranaisia tasa-arvovaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 1
Kun rakennetaan uutta, niin samalla luodaan ainakin uutta toimintakulttuuria ja sitä kautta yhdenvertaisuus paranee.
Kulttuuriympäristö 2 4
Kaikessa suunnittelussa huomioidaan, ettei tuhota arvokasta kulttuuri- eikä luonnonympäristöä. Hankkeen toteuttamisella käynnistetään kokonaan uuden teollisen alueen ympäristö ja myös toimintakulttuuri, joka vastaa 2020- luvun haasteisiin ja yritysten tarpeisiin.
Ympäristöosaaminen 2 4
Vaikka hankkeessa tehdään suuria ympäristöä muokkaavia toimenpiteitä, niin kaikki tehdään ympäristön arvoja huomioiden. Alue on maaston muodoltaan sellainen, että kiviaineisten käsittelyn osaamista saadaan runsaasti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen kautta toteutettiin uusi Kiertosilta niminen teollisuuskatu sekä mahdollistettiin Kiertotieltä turvallinen kevyen liikenteen työmatka yhteys alueelle. Hankkeeseen sisältyi kadun ja junaradan ylittävän sillan rakentaminen sekä kevyen liikenteen väylän muutokset Kiertotiellä.
Miiluniemi/Päivärinne oli maastosta johtuen haasteellinen alue, mutta merkityksellinen siksi, että se yhdisti Stora Enso Oyj:n olemassa olevat tuotantoalueet ja muun jo alueelle rakennetun infran yhteen kokonaisuuteen. Uusia katuja rakennettiin yhteensä n. 600 m. Infran rakentaminen edellytti alueella merkittäviä louhintoja.

Hankkeen avulla ratkaistiin koko alueen kehittämisen keskeiset pullonkaulat. Jatkossa aluetta voidaan hyödyntää pk- yritysten sijoituspaikkana, kuin myös suuremman yrityskokonaisuuden sijoituspaikkana.