Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73876

Hankkeen nimi: Hankkeen aikana kehitettävä uusi tapahtumamediatoimintamalli mahdollistaa Kuopion alueen yrityksille uusien asiakkaiden hankkimisen, liikevaihdon kasvun sekä kansainvälisen tunnettuuden kehittymisen ympärivuotisesti.

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KUOPIO TANSSII JA SOI - KUOPIO DANCE FESTIVAL RY

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0214790-3

Jakeluosoite: Puijonkatu 27 A 14

Puhelinnumero: +35850 3656274

Postinumero: 70100

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: http://www.kuopiodancefestival.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pitkänen Anna

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna.pitkanen(at)kuopiodancefestival.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +3580 543 9267

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen aikana kehitettävä uusi tapahtumamediatoimintamalli mahdollistaa Kuopion alueen yrityksille uusien asiakkaiden hankkimisen, liikevaihdon kasvun sekä kansainvälisen tunnettuuden kehittymisen ympärivuotisesti.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 127 060

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 126 292

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 127 060

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 152 614

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Puijonkatu 27 A 14

Postinumero: 70100

Postitoimipaikka: KUOPIO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tavoitteena on tasa-arvoinen liiketoimintalähtöinen kehittäminen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tavoitteena on tasa-arvoinen liiketoimintalähtöinen kehittäminen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei olennainen hankkeen kannalta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 2
Hanke kohdistuu suoraan paikalliseen elinkeinotoimintaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 0
Hanke tuottaa vähintään yhden ipr:n ja palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 3
Kulttuurisisältöjen ja yritysten kehittäminen luo suoraa hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 3
Kehittämiskohteen kehittyminen tukee merkittävästi yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kuopio Tanssii ja Soi – Tapahtumasta kansainväliseksi tapahtumamediaksi 1.9. 2018 - 31.12.2019 Hankkeen tavoitteena on ollut luoda Kuopio Tanssii ja Soi -tapahtumalle toimintamalli joka yhdistää alueen pk-yritykset osaksi tapahtumakokonaisuutta. Tarkoituksena on, että yritykset voivat hyödyntää hankkeessa luotavaa tapahtumamediaa uusasiakashankintaansa sekä kansalliseen ja kansainväliseen verkostoitumiseen yms. Yrityksille tarjotaan mahdollisuus saada tapahtuman ja sen uuden median kautta laajempi näkyvyyttä, tunnettuuden lisäämistä ja liikevaihdon kasvua. Festivaalille on kehitetty omaa mediaa www.kuopiodancefestival.fi, jonka kautta kumppanit voivat tavoittaa festivaalin piirissä olevaa tanssiyhteisöä ympäri vuoden. Kanavaan tuotetaan viikottain - myös kumppaneilta - toimituksellista sisältöä, niin että median kiinnostavuus säilyy ja kasvaa. Tämä kanava on merkittävä työkalu yritysyhteistyön osana. Tavoitteena on näkyvyyden kasvattaminen myös toiseen suuntaan - kumppanit tarjoavat näkyvyyttä tapahtumalle verkkosivuillaan, tapahtumissaan ja muissa kanavissaan. Yhteistyösopimus Gelenec Oy:n kanssa on pilotti uudesta kansainvälisestä yhteistyöstä - sopimus on laajentumassa ja syvenemässä sisällöltään. Konseptin rakentaminen jatkuu. Neuvottelut myös useiden muiden yritysten kanssa ovat käynnissä. Lähtökohtana kaikelle yritysyhteistyölle, potentiaalisille kumppanuuksille on arvojen yhteensopivuus. On kartoitettava mitä yritys tarvitsee, miten festivaali pystyy tarpeeseen vastaamaan ja miten yhteistyö palvelee myös festivaalin omia tavoitteita. Neuvottelut erityisesti kansainvälisillä markkinoilla operoivien yritysten kanssa vaativat aikaa, tarvitaan räätälöintiä. Pienten kumppanuuksien kohdalla paketoitu ratkaisu on mahdollinen. Ympärivuotisen median kehittämisen ja yritysyhteistyön kasvattamisen ohella yhtenä hankkeen tavoitteena oli myös kansainvälisen yleisön, siis myös yrityksiä kiinnostavan asiakaspinnan, kasvattaminen. Vetovoimaisten mediasisältöjen tuottamisen ohella (suomi, englanti, venäjä, myöhemmin mahdollisesti ruotsi ja kiina) voimavaroja ollaan suuntaamassa tässä vaiheessa erityisesti Pietarin suuntaan. Venäläisen asiantuntijan kanssa on kartoitettu kohderyhmiä ja heille on rakennettu suoramarkkinoinnin keinoin tarjottavia tuotteistettuja palveluja, joita tarjotaan potentiaalisille ryhmäasiakkaille (tanssikouluille, tanssiryhmille, organisaatioille). Sosiaalisen median kanavat tukevat toimintaa. Seuraavassa vaiheessa kohdemaat ovat Ruotsi, Saksa ja Baltian maat. Edellämainitut työkalut ja toimenpiteet on käynnistetty hankkeen aikana ja niitä ollaan kehittämässä eteenpäin. Tapahtumasta on kaivettu esiin toiminnot, mm asiakasprofiilit, jotka resurssoinnin, myynnin ja yritysyhteisyön näkökulmasta ovat avainasemassa yhteistyötä kehitettäessä. On myös testattu erilaisten konseptoitujen yhteistyöpakettien toimivuutta kulttuuritapahtumassa. Tulevaisuus näyttää toimiiko hankkeessa rakennettu konsepti.