Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73880

Hankkeen nimi: Wild Taiga Online

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.5.2018 ja päättyy 31.5.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Kainuun liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Idän Taiga ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1958546-7

Jakeluosoite: c/o Kuhmon Kamarimusiikki, Torikatu 39

Puhelinnumero: 044 554 5162

Postinumero: 88900

Postitoimipaikka: KUHMO

WWW-osoite: http://www.wildtaiga.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Keränen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankkeen projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jaana(at)wildtaiga.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5920 505

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen hakija on Idän Taiga ry, Kainuussa sijaitseva noin 60 pienen matkailuyritysten ja toimijoiden verkosto, joka tekee yhteismarkkinointia Wild Taiga – tuotemerkillä. Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy on mukana hankkeessa osatoteuttajana, vastuullaan hankkeen VR-markkinointimateriaalin (virtuaalitodellisuusympäristön) toteuttaminen.

HANKKEEN TOIMENPITEET JA TULOKSET

(1) Wild Taiga -alueen matkailutuotteet online-varattaviksi

Hankkeen kehitystoimin tuetaan Wild Taigan alueen yritysten päätöstä ottaa käyttöönsä sähköinen Bokun-varausjärjestelmä järjestämällä käyttöönottovaiheessa kaikille yrityksille yhteistä valmennusta ja käyttöönottovaiheen jälkeen varausjärjestelmän käytön tehostamista tukevaa valmennusta ja asiantuntijaohjausta sekä Wild Taiga -alueelle asiantuntijaohjausta online-varattavuuden markkinoinnista kv matkanjärjestäjille ja kuluttajille. Hankkeen päättyessä vähintään 25 yritystä on ottanut käyttöönsä online-varaukset mahdollistavan järjestelmän.

(2) Wild Taiga testaa matkailualalla yleistyvää Virtual Reality-markkinointia

Projektin aikana luodaan 360 esittelyvideot 10 eri kohteesta. Nämä kohteet on esitetty kartalla joko ikoneina tai pelkistettyinä 3D-objekteina. Käyttäjät voivat valita kiinnostavat kohteet osoittamalla haluttua kohdetta virtuaalitodellisuuden ohjaimilla. Tämä siirtää käyttäjät 360 videotilaan, jossa he voivat katsoa kohteen 360 asteen esittelyvideon.

(3) Wild Taiga mukaan Visit Finland Lakeland-suuraluemarkkinointiin

Wild Taiga -alue osallistuu Visit Finlandin Lakeland-alueen yhteistyön kautta avautuviin VF:n kv myyntitilaisuuksiin ja kampanjoihin yhdessä muiden kainuulaisten matkailualueiden kanssa.. Wild Taiga -aluetta koskevat konkreettiset toimenpiteet suunnitellaan hankkeen aikana yhdessä Visit Finlandin kanssa. Kaikissa toimenpiteissä tuodaan esille tuotteiden varattavuus online.

Hankkeen aikana wildtaiga.fi -sivuston kv. liikenne, yritysten yhteenlaskettu liikevaihto sekä alueen kv. majoitusvuorokaudet (rekisteröidyt + ei- rekisteröidyt) kasvavat vuosittain vähintään 5%.

Pitkän aikavälin tuloksia ovat mm.
- Online-varattavuus parantaa matkailuyritysten kilpailukykyä
- Online-varattavuus lisää alueen kiinnostavuutta investorien silmissä
- Visit Finland -yhteistyö parantaa matkailuyritysten ja Wild Taiga -alueen kansainvälisyyttä
- Matkailutulo lisääntyy ja turvaa matkailualan työpaikkoja Wild Taiga -alueella ja koko Kainuussa
- Some-markkinointikampanjat (esim. TripAdvisor) tukee online-varattavien tuotteiden ja
palvelujen myyntiä sekä Wild Taiga alueen markkinointia

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Idän Taiga ry:n jäsenyritykset (Wild Taiga -yritykset).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillinen kohderyhmä on Visit Finlandin Lakeland-yhteistyöhön mukaan lähtevät muut kainuulaiset matkailukeskukset ja -yritykset. Wild Taigan Visit Finland -toimenpiteet suunnitellaan yhteensopiviksi muiden VF-toimenpiteiden kanssa ja toteutukseen yhteistyötä hakien.

Myös kotimaiset ja ulkoimaiset matkailijat ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 278 201

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 271 938

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 312 201

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 305 857

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kainuu

Seutukunnat: Kehys-Kainuun

Kunnat: Suomussalmi, Kuhmo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kohderyhmään kuuluu tasavertaisesti sekä miehiä että naisia: hakijan jäsenrekisteriin pohjautuvan arvion mukaan Idän Taiga ry:n jäsenyrityksissä toimii tasavertaisesti sekä miehiä että naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanketoimijoihin kuuluu tasavertaisesti sekä miehiä että naisia. Hankkeen toimenpiteissä tullaan huomioimaan, että toimenpiteet kohdistuvat tasapuolisesti sekä miehiin että naisiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei ole tasa-arvohanke, mutta sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toiminnassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hankkeen toimenpiteet tähtäävät luonnonvaroja säästävään sähköiseen markkinointiin ja hankkeen toimenpitein markkinoitava luonto- ja kulttuurimatkailu perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Hankkeen toimenpiteet ja hankkeen markkinoima luontomatkailu edistävät sähköisen markkinoinnin keinoin matalamman energiankulutuksen, luontoystävällisempää elämäntapaa, niin kuluttajissa, palveluntuottajiss kuin markkinoijissakin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Hankkeen toimenpitein markkinoitava luontomatkailu pohjautuu ja kohdistuu luonnon monimuotoisuuteen (eläimiin, kasveihin, maastossa liikkumiseen). Wild Taiga -alueen tuotteistuksen kautta pystytään vaikuttamaan siihen, että luonto säilyy monimuotoisena. Luonnon monimuotoisuus on Wild Taiga -alueen matkailuliiketoiminnan perusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Hankkeen toimenpitein markkinoitava luontomatkailu pohjautuu ja kohdistuu luonnon monimuotoisuuteen (eläimiin, kasveihin, maastossa liikkumiseen). Wild Taiga -alueen tuotteistuksen kautta pystytään vaikuttamaan siihen, että luonto säilyy monimuotoisena. Wild Taiga -alueen matkailuliiketoiminnan kannalta yritykset pystyvät vaikuttamaan siihen ettei pinta- ja pohjavedet sekä ilmanlaatu huonone.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeen toimenpitein markkinoitava luontomatkailu pohjautuu yritysen vastuulliseen toimintaan, kestävän kehityksen periaatteiden noudattamiseen (edellytys Wild Taiga markkinoinnissa mukana ololle).
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Markkinoitavissa tuotteissa suositaan uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntämistä sekä luonon aineetonta hyväksikäyttöä (esim. hiljaisuus) sekä lähiruokaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeessa, erityisesti sähköisten myyntikanavien ja kv. markkinointitoimenpiteiden kautta päästään vaikuttamaan siihen, että Wild Taiga -alue säilyy vetovoimaisena luonto- ja kulttuurimatkailukohteena. Hankkeen toiminta edistää paikallisten palveluiden hyödyntämistä, paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittymistä. Yritysten välinen yhteistyö lisää paikallisten palvelujen käyttöä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 5
Huomioidaan toteuttamalla markkinointia ensisijaisesti sähköisesti. Hankkeen toiminna, erityisesti VR-markkinoinnin kautta monelle ihmiselle mahdollistuu luonnon monimuotoisuuteen liittyvien elämysten ja kokemusten saaminen. Tämä on askel kohti vähähiilisempää yhteiskuntaa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Huomioidaan markkinoitavia tuotteita valitaessa. Wild Taiga -tuotteissa painopiste on moottorisoimattomissa liikkumismuodoissa. Luonto- ja kulttuurimatkojen kasvaessa, ihmisten liikkuminen luonnossa kasvaa,mikä on myös askel kohti vähähiilisempää yhteiskuntaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Verkostoyhteistyö edistää yrittäjien hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hanke edistää tasa-arvoa, koska sekä kohderyhmissä että hanketoimijoissa on sekä miehiä että naisia. Hankkeen toiminta huomioi yhtäläisesti naisille ja miehille tyypillisiä arvoja, valintoja ja elämänkokemuksia. Hankkeen toiminta avaa molemmille sukupuolille yhtäläiset toimintamahdollisuudet.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Wild Taiga -alueen asiakkaat ovat erilaisista yhteiskunnista ja kulttuureista tulevia matkailijoita. Hankkeella haetaan kasvua Wild Taiga -alueen kv. matkailuun eli hanke vahvistaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 5
Hankeen tominta vaikuttaa mukana olevien toimijoiden toimintaympäristöön (virkistysalueiden käyttöön / hyödyntämiseen, rakennuskantaan)
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Wild Taiga Online -hankkeen päätoteuttaja oli Idän Taiga ry, Kainuussa sijaitseva noin 60 pienen matkailuyrityksen ja toimijoiden verkosto, joka tekee yhteismarkkinointia Wild Taiga-tuotemerkillä. Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy toimi osatoteuttajana, vastuullaan hankkeen VR-markkinointimateriaalin (virtuaalitodellisuusympäristö) toteuttaminen.

Hankesuunnitelmassa hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat Idän Taiga ry:n yhteismarkkinoinnissa mukana olevat yritykset. Välillisenä kohderyhmänä olivat Visit Finlandin Lakeland-yhteistyössä mukana olevat muut kainuulaiset matkailukeskukset ja -yritykset sekä kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat.

KESKEISET TAVOITTEET
Hankkeen päätoteuttajan keskeisiä tavoitteita olivat Wild Taigan yritysten tuotteiden onlinevarattavuus (vähintään 25 yrityksellä), VR-markkinoinnin käyttöönotto ja testaus (vähintään 10 esittelyvideota) sekä mukanaolo Visit Finlandin Lakeland-suuraluemarkkinoinnin toimenpiteissä (5% kasvu wildtaiga.fi kv. liikenteessä, yritysten yhteenlasketussa liikevaihdossa ja kv-majoitusvuorokausissa).

Osatoteuttajan tavoitteena oli toteuttaa virtuaalitodellisuuden ohjelmistopohja, jonka kautta käyttäjille voidaan esitellä 360-videoiden kautta erilaisia matkakohteita. Tavoitteena oli kehittää 360-asteen videoiden kuvaus- ja editointimenetelmiä niin, että eri matkailukohteiden kuvaus ja esittely on mahdollisimman tehokasta. Lisäksi tavoitteena oli kasvattaa Kajaanin Ammattikorkeakoulun osaamista ja tietämystä 360-videoiden tuottamisessa niin, että videoiden ja niihin liittyvien virtuaalisten ympäristöjen tuottaminen on mahdollista liittää osaksi KAMK:n palveluntarjontaa.

KONKREETTISET TOIMENPITEET
Hankkeelle asetettuja tavoitteita tavoiteltiin seuraavin toimenpitein: (1) yrityksille järjestettiin valmennuksia sähköisten varausjärjestelmien käyttöönotosta, (2) toteutettiin 360 -videokuvaukset ja tuotettiin esittelyvideot luotuun virtuaaliympäristöön (3) osallistuttiin Visit Finlandin Lakeland- suuralueyhteistyöhön (myyntitapahtumat, matkanjärjestäjä- ja mediavierailut, sähköiset kampanjat,) (4) osallistuttiin Kainuu Arctic Lakeland- brändin kehittämistyöhön ja yhteisiin markkinointitoimenpiteisiin, (5) tuotettiin markkinointiaineistoja, (6) osallistuttiin matkailuturvallisuuden kehittämiseen, (7) osallistuttiin Kajaanin lentoliikennettä koskeviin neuvotteluihin.

TULOKSIA
Hankkeen kehitystavoitteena oli, että Wild Taiga -yrityksistä vähintään 25 yrityksen tuotteita on varattavissa sähköisesti. Yritysten lukumäärä nousi kahteenkymmeneenkahdeksaan (28) eli tavoite ylittyi kolmella (3) yrityksellä.

Hankkeen kehitystavoitteena oli tuottaa 360-esittelyvideot vähintään 10 kohteesta. Kuvauksia toteutettiin lähes 30 aktiviteetista 15 eri kohteessa ja 360-esittelyvideoita tuotettiin 16 kappaletta eli tavoite ylittyi kuudella videolla. Lisäksi luotiin virtuaalitodellisuuden ohjelmistopohja, johon videot syötettiin.

Hankkeen kolmas tavoite oli olla mukana Visit Finlandin Lakeland-suuraluemarkkinoinnin myynti- ja markkinointitoimenpiteissä. Tavoite mukanaolosta toteutui hankkeen ensimmäisten 18 kk aikana, mutta hidastui ja osin pysähtyi globaalin Covid-19 pandemian takia. Tämän työpaketin tulostavoite oli 5 % vuosittainen kasvu kv-yöpymisissä (rekisteröidyt ja ei-rekisteröidyt), yritysten yhteenlasketussa liikevaihdossa sekä www-sivuston kv-kävijämäärässä. Kv-yöpymistavoitteeseen yllettiin ensimmäisenä vuotena 11,35% kasvulla (34 413), mutta vuonna 2020 ne olivat laskeneet 12 924 yöpymiseen. Liikevaihdon vuosittaista kasvutavoitetta ei saavutettu. WildTaiga.fi-sivuston kv-liikenteessä oli kasvua +3,9 % ensimmäisenä vuonna, ja sen jälkeen uudelleen alkuvuonna 2021 160 %. Ei-rekisteröityjen yöpymisten määrää ja kehitystä selvitettiin yrityskyselyllä, rekisteröityjen yöpymisten Tilastokeskuksen virallisilla tilastoilla.

PALAUTE
Yrittäjistä muodostuva Idän Taiga ry:n hallitus katsoo hankkeen edenneen suunniteltujen toimenpiteiden mukaisesti sekä saavuttaneen nopean reagoinnin ansiosta sille asetetut tavoitteet vaikka Covid-19 pandemia vaikeutti hankkeen toimenpiteitä. Covid-19 myös osaltaan vauhditti digitaalisaation käyttöönottoa, kun fyysiset tapaamiset kohderyhmien kanssa eivät olleet mahdollisia. Hanke on ollut tärkeä askelma Idän Taiga ry:n pitkäjänteisessä työssä tukea jäsenyritysten digitaalisia valmiuksia, merkittävä määrä yritysten tuotteita on nyt varattavissa sähköisesti. Matkailumarkkinoinnin tavat muuttuivat hankkeen aikana koronan takia merkittävästi. Digitaalinen loikka tehtiin niin myyntitilaisuuksissa kuin hankkeen, yritysten ja Arctic Lakeland-yhteistyön keskinäisessä yhteydenpidossa. Idän Taiga ry ja Kajaanin Ammattikorkeakoulu olivat edelläkävijoitä Kainuussa VR-materiaalien käyttöönotossa ja Idän Taiga ry virtuaalisten tutustumismatkojen järjestämisessä sekä markkinoinnin automaation käyttöönotossa.