Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73916

Hankkeen nimi: EASYBIKE pilot project?

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.5.2018 ja päättyy 30.11.2018

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: EASYSOURCING NORDIC OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2829877-7

Jakeluosoite: Korkeakoulunkatu 7

Puhelinnumero: +358 417003347

Postinumero: 33720

Postitoimipaikka: TAMPERE

WWW-osoite: www.easybike.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kaivonen Ines

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Markkinointi

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ines.kaivonen(at)easybike.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0442352788

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää pyöränjakamispalvelukonseptistamme mahdollisimman toimivan ja käyttäjäystävällisen, sekä kehittää liiketoimintamalliamme niin, että voimme olla houkutteleva yhteistyökumppani myös muille yrityksille. Haluamme tarjota muille toimijoille monipuolisen mainostusalustan sekä sovelluksessamme että polkupyörissämme, ja näin rakentaa sekä omaa että partnereidemme brändiarvoa. Tuote- ja palvelukehitystoimenpiteitä ulkoistamme sekä kohdistamme näitä tehtäviä yrityksen toimihenkilöille, jotka ovat niihin erikoistuneet. Käyttäjäystävällisen palvelun kehittämiseksi teemme myös käyttäjäkyselyitä/-haastatteluita, jotta voimme kehittää palvelua yhdessä käyttäjien kanssa. Näin oletamme rakentavamme moninaisen yhteistyöverkoston sekä tavoittavamme runsaasti uusia käyttäjiä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 30 370

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 28 979

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 30 370

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 28 979

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Korkeakoulunkatu 7

Postinumero: 33720

Postitoimipaikka: TAMPERE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Teimme kyselytutkimuksen alueen pyöräilytottumuksia ja -mieltymyksiä koskien. Pyöräilyä ja pyöränjakamispalvelua puoltavat vastaukset olivat sukupuolinäkökulmasta tasapuoliset; 47% miehet, 50% naiset ja 3% "muut". Toteutuksessa mukana olivat Liikenteen Tutkimuskeskus Verne, TOAS ja POAS.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Palvelussa käyttämämme pyörät, erityisesti niiden rungot ovat ns. unisex-mallia, joka sopii kaikille sukupuoleen katsomatta. Rekisteröityessään käyttäjä valitsee sukupuolekseen mies/nainen/muu/en halua vastata. Sukupuoli ei vaikuta palvelun käyttöön mitenkään.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta hankkeen toiminta puoltaa ja toteuttaa sitä välillisesti. Päätavoitteena on ennemmin ympäristöystävällisen ja terveyttä edistävän liikkumistavan mahdollistaminen kaikille, myös sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 5
Pyrimme edistämään ja ennen kaikkea mahdollistamaan ympäristöystävällisen ja päästöjä vähentävän liikkumismuodon päivittäiseen elämään kaikille. Pyöränjakaminen kannustaa liikkumaan päästöttömästi ja se vähentää turhaa kulutusta yleensä, kun käyttäjän ei tarvitse ostaa omaa pyörää.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 5
Pyöräily ei aiheuta kasvihuonepäästöjä, eikä se saastuta esim. hengitysilmaa tai maaperää. Näin ollen myös ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit vähenee.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Hanke ja sen toteuttaminen edistää myös kasvillisuuden ym. elinoloja, sillä pyöräilystä ei vapaudu haitallisia aineita tms. luontoon. Myös infrastruktuuri on jo olemassa, eikä lisää teitä tms. jouduta kasvillisuuden tai luonnon monimuotoisuuden uhalla rakentamaan.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 3
Pyöräily itsessään ei aiheuta lainkaan kasvihuonepäästöjä, eikä se vahingoita kysymyksessä mainittuja elementtejä. Sen sijaan se edistää niiden hyvinvointia siten, että polttoaineen tarve pyöräiltäessä autolla ajamisen sijaan vähenee.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Pyörien jakamisen myötä kuluttajien tarve omistaa oma pyörä laskee. Näin ollen myös materiaalikustannukset ja pyöristä aiheutuvien jätteiden määrä vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 0
Pyöräily ei luonnollisestikaan vaadi käyttäjältä uusiutumatonta energiaa. Käytössä on lihasvoima, sekä erillistä virtalähdettä käytettäessä sähkövirta, joka on peräisin käyttäjän omasta sähkövirtalähteestä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 3
Verkostoituessamme ja hankkiessamme uusia yhteistyökumppaneita edistämme myös näiden yritysten työllisyyttä, yksi näistä on myös Tampereen Sarka Oy, joka pyrkii mahdollistamaan työjakson mahd. monelle henkilölle. Haluamme toimia yhteistyössä mahdollisimman monen sopivan, paikallisen toimijan kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 3
Hankkeemme tavoitteena on kehittää aineetonta palvelua/tuotetta, joka tässä tapauksessa on sovellus ja ohjelma sen takana. Haluamme myös kehittää verkostoamme siten, että voimme kehittää näitä palveluita yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Palvelumme edistää taloudellisempaa ja ympäristöystävällistä liikkumista kuluttajille, ympäristölle sekä myös muille toimijoille, kun esimerkiksi parkkialueiden käyttöaste ja kuormitus vähenee. Palvelumme edistää kevyen liikenteen käyttöä ja kannustaa vähentämään henkilöautojen käyttöä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 5
Haluamme edistää ihmisten hyvinvointia, joka tulee seurauksena hyötyliikunnasta jota pyrimme palvelumme avulla edistämään.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 3
Haluamme palvelumme avulla mahdollistaa pyöräilyn jokaiselle, sukupuoleen, uskontoon, kansallisuuteen tai muuhunkaan piirteeseen katsomatta. Lisäksi edullisen hinnan avulla haluamme mahdollistaa pyöräilyn kaikille ilman, että siihen tarvitsee tehdä suuria rahallisia panostuksia esim. huollon osalta.
Kulttuuriympäristö 5 0
Pyörän jakamispalvelu nostaa toimnta-alueen ilmettä ja imagoa, sekä lisää alueen houkuttelevuutta niin uusia asukkaita, vierailijoita kuin opiskelijoitakin ajatellen. Sijoittamalla pyöriä myös tärkeimpien nähtävyyksien ääreen, voidaan edistää vierailuita/ käyntejä näissä kohteissa.
Ympäristöosaaminen 7 3
Pyrimme siihen, että ihmiset enemmän harkitsisivat pyöräilyä liikkumismuotona esim. autoilun sijaan. Näin pyrimme myös lisäämään ihmisten tietoutta heidän toiminnan vaikutuksesta ympäristölle, ja tarjota ympäristöystävällisemmän, kuitenkin nopean ja helpon liikkumistavan.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Easybike – bike sharing service pilot project was successfully implemented in Tampere and Imatra and achieved the defined goal basically. Effective and efficient mobility networks (bike parking networks) were built in service areas and cooperation with our partners. 150 bikes were put in use in Tampere and 50 bikes in Imatra. Most of users give position comments to this new service. And hope we can deliver the service to bigger area in the following year. We also gained experience from the pilot project and get knowledge how to improve our business model.