Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73963

Hankkeen nimi: V-S EKA2 - Varsinais-Suomen Ennakointiakatemia

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.8.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528160-3

Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3A

Puhelinnumero: 02 263350

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turkuamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kari Hakola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankeasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kari.hakola(at)turkuamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 5985682

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digitalisaation ja globaalin talouden aikakaudella työelämän muutosvauhti ja suhdannevaihtelut ovat nopeita ja kokonaisten toimialojen olemassaoloa ravistelevia. Tulevaisuudessa kasvun perustuessa ratkaisevasti osaamiseen ja erikoistumiseen korostuvat työvoiman osaamisvaatimukset entisestään ja osaamisen laatu muodostuu entistä kriittisemmäksi kilpailutekijäksi. Maakunnan tasolla työelämän muutosten ja suhdannevaihtelujen hallinta edellyttää toimijoiden yhteistä näkemystä sekä tiivistä vuoropuhelua elinkeinoelämän ja koulutusorganisaatioiden välillä.
Varsinais-Suomen Ennakointiakatemia -hankkeen tavoite on eri ammatti- ja toimialojen rajoja ylittävän ennakointimallin rakentaminen. Ennakointiakatemia tukee maakuntaohjelman tavoitteita kehittämällä työvoiman osaamistarpeen systemaattista, verkostoyhteistyöhön perustuvaa ennakointitapaa.

Hankkeen tavoitteena on:
1. luoda pohja Varsinais-Suomen Ennakointiakatemian pysyvälle toiminnalle
2. kehittää maakunnan strategisten klustereiden yhteistyöverkostoja toimialarajat ylittäen ja uudistaa osaamistarpeiden ennakointityötä yhdistämällä oppilaitosten, yritysten, yrittäjäjärjestöjen, ELY-keskuksen ja maakuntaliiton ennakointiin käyttämät voimavarat
3. nostaa Varsinais-Suomen yritysten ja oppilaitosten ennakointiosaamisen tasoa ja vahvistaa ennakointitiedon vaikuttavuutta
4. rakentaa Varsinais-Suomen kumppanuusfoorumin osaksi työelämän ennakointitietoa koskeva osio, joka edistää ennakointitiedon saatavuutta ja hyödyntämistä sekä tuo esiin innovatiivisia tapoja ennakointitiedon esittämiseen
5. kehittää ennakointiyhteistyötä myös valtakunnallisella tasolla ennakointivastuun siirtyessä maakunnille.

Hankkeen tuloksena Varsinais-Suomessa:
1. toimii Ennakointiakatemia, osaamistarpeiden ennakoinnin tutkimuskeskittymä, jolla on selvityksiin pohjautuva rakenne ja toimintamalli
2. ennakointikyvykkyys on lisääntynyt ja maakunnassa on valmiudet vastata yritysten muuttuviin työvoimatarpeisiin suhdannevaihteluiden yli
3. ennakointialusta toimii eri toimijoiden tunnistamana ja käyttämänä avoimena yhteistyöalustana ja eri lähteistä kerätyn ja analysoidun ennakointitiedon tietovarantona
4. ennakointitiedon kokoaminen ja hyödyntäminen on systemaattista ja se pohjautuu alueen työnantajien ja oppilaitosten yhteiseen tiekarttaan
5. Ennakointiakatemia tekee yhteistyötä maakuntien ennakointiryhmien verkostoissa valtakunnan tasolla ja osallistuu kansainväliseen tiedon ja kokemusten vaihtoon.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmiä ovat yritykset ja yrittäjien etujärjestöt (Varsinais-Suomen Yrittäjät ja Turun Kauppakamari), yritysneuvojat kehittämisyhtiöissä ja kunnissa, varsinaissuomalaiset ammatilliset oppilaitokset ja korkeakoulut (koulutusorganisaatioiden johto sekä opetus- ja ohjaushenkilöstö), TE-hallinto, maakuntahallinto sekä valtakunnalliset ennakointityön toimijaverkostot (mm. Kansallinen Ennakointiverkosto, OPH:n ennakointifoorumit).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat opiskelijat, työnhakijat, tutkijat, maakunnan poliittiset päätöksentekijät ja virkamiehet sekä ylimaakunnallisten yhteistyöverkostojen toimijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 270 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 270 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 386 130

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 386 130

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Åboland-Turunmaan, Salon, Loimaan, Vakka-Suomen, Turun

Kunnat: Salo, Nousiainen, Pyhäranta, Taivassalo, Masku, Lieto, Sauvo, Somero, Oripää, Paimio, Kustavi, Turku, Koski Tl, Rusko, Aura, Mynämäki, Kemiönsaari, Pöytyä, Naantali, Vehmaa, Parainen, Marttila, Kaarina, Raisio, Uusikaupunki, Laitila, Loimaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyllä. Hankkeessa pilottiklustereina toimivat meriteollisuus ja valmistava teollisuus ovat toimialoina miesvaltaisia. Työvoimatarvetta koskevalla ennakointitiedolla ja sen paremmalla hyödyntämisellä voi olla vaikutusta opiskelijoiden ohjaukseen ja yritysten rekrytointipäätöksiin. Hanke lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta luomalla välillisesti uusia mahdollisuuksia koulutukseen ja työllistymiseen sukupuolesta tai haasteellisesta työmarkkina-asemasta riippumatta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kyllä. Lähtökohtana on sukupuolten tasa-arvo. Hankkeessa painottuvat määrällisen ja laadullisen ennakoinnin kehittäminen, ja ennakoinnilla on vaikutusta mm. oppilaitosten koulutustarjontaan ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen työmarkkinoiden osaamistarpeita ja tulevaisuuden näkymiä vastaavaksi. Ennakointiakatemia pyrkii tuottamaan ajantasaista ennakointitietoa ja ennakointiosaamista, jonka avulla voidaan opiskelijoita ja työnhakijoita ohjata opintoihin, jotka varmistavat työvoiman tarvetta vastaavan laadullisen osaamisen. Hankkeen yhtenä tavoitteena on lisäksi edistää opiskelijoiden ennakointiosaamista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei. Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta tämä arvo sisältyy hankkeen tavoitteisiin. Hankkeen kehittämistyön tavoitteena on rakentaa Ennakointiakatemian toimintamalli ja ennakointitiedon verkkoalusta, jotka hyödyttävät sekä naisia että miehiä ja molemmat saavat tasapuolisesti hyötyä hankkeen tuloksista.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 9
Hankkeen tavoitteena on rakentaa verkostomainen yhteistyö- ja tietopalvelumalli, joka aineettomana palveluna vastaa kestävän kehityksen toimintaohjelman tavoitteita. Hankkeen aikana toteutettava suunnittelu- ja kehitystyö toteutetaan niin ikään käyttämällä mahdollisimman vähän materiaaleja. Hankkeen hallinnointiin ja viestintään liittyvissä toimenpiteissä (mm. osatoteuttajien väliset yhteydenpito, kokoukset ja hankkeen seminaarit) pyritään minimoimaan jätemäärää.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 9 6
Virallisissa kokouksissa ja epävirallisessa yhteydenpidossa hyödynnetään etäyhteydenpitovälineitä. Ympäristöä huomioivan (yritys-) toiminnan esiintuominen on aina hankkeissa korostettava asia. Hankkeen toiminnassa huomioidaan vastuullisen kuluttamisen näkökulmat ja hyödynnetään aineettomia palveluja ja hyödykkeitä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hankkeella ei ole huomattavia vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen. Kun hankkeessa huomioidaan vastuullisen kuluttamisen näkökulma ja suositaan aineettomia hyödykkeitä, hankkeella on jonkin verran myönteisiä suoria ja välillisiä vaikutuksia.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Hankkeella ei ole huomattavia vaikutuksia pinta- ja pohjavesiin. Hanke pyrkii suosimaan toimintatapoja, jotka eivät lisää ympäristökuormitusta tai kasvihuonekaasuja. Kun hankkeessa huomioidaan vastuullisen kuluttamisen näkökulma ja suositaan aineettomia hyödykkeitä, hankkeella on jonkin verran myönteisiä suoria ja välillisiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeessa ei ole vaikutuksia Natura 2000-ohjelman kohteisiin
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 8
Hanke toteutetaan mahdollisimman pienin materiaalikuluin, jotta jätettä ei syntyisi. Hankkeen tavoitteissa ja toteutuksessa korostetaan aineettomien palveluiden käyttöä ja lopputuotteena syntyy aineeton palvelu.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 2
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. Hankkeessa korostetaan vastuullisen kuluttamisen näkökulmaa, jolla odotetaan olevan jonkin verran myönteisiä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeessa alueellisten yritysten ja koulutus- ja tutkimusalan verkosto yhdessä viranomaistoimijoiden kanssa kehittää ennakointiosaamista ja edistää osaamistarpeita vastaavan työvoiman saamista alueen yrityksiin. Näin on tarkoitus luoda toimintamalli joka pysyvästi parantaa ennakoinnin laatua ja työvoiman kysyntävastaavuutta. Parantunut työllisyys, nuorten kouluttautuminen ja hakeutuminen työelämään edistävät paikallista elinkeinorakenteen myönteistä ja kestävää kehittymistä. Alueen uuden teknologian yritysten korostaessa clean tech-teknologiaa, myönteisen tilauskannan ja työllisyyskehityksen odotetaan lisäävän elinkeinorakenteen kestävää kehitystä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 9
Hankkeessa suositaan aineettomia työtapoja ja kehitetään digitaalista alustaa pysyvää palvelutarjontaa varten. Hankkeen tulosten jakamisessa käytetään aineettomia materiaaleja ja sähköisiä toimintaympäristöjä.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Kaikessa yhteistyössä, viestinnässä ja tiedotuksessa hyödynnetään sähköisiä toimintaympäristöjä. Hankkeen tuloksena syntyy yhteisesti tuotettua osaamista, aineistoa, työkaluja ja materiaaleja, joiden sähköinen jakelu vähentää fyysisen siirtymisen tarvetta. Osatoteuttajien tapaamisia järjestetään osin etäyhteyden välityksellä. Matkoissa suositaan joukkoliikennettä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 8
Hankkeen toimenpiteet edistävät alueella käynnissä olevan positiivisen rakennemuutoksen hallintaa ja alueen yritysten menestymistä. Tämä lisää edelleen yrityskentän innovointikykyä ja sitä kautta tuottaa lisää positiivisia työllisyysvaikutuksia ja hyvinvointia, millä on myönteisiä vaikutuksia alueellisesti ja kerrannaisvaikutuksina laajemminkin.
Tasa-arvon edistäminen 9 8
Hanke luo mahdollisuuksia matalan kynnyksen yhteistoiminnalliselle kehittämiselle ja lisää osallistujien tasa-arvoisia vaikuttamis-mahdollisuuksia. Hanke lisää tasa-arvoa ja mahdollisuuksia eri henkilöstöryhmien välille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 8
Hankkeessa luotava ennakointiakatemia ja verkkosivusto muodostavat avoimen ja vuorovaikutteisen yhteistyöfoorumin, joka lisää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta vahvistamalla kohderyhmänä olevien yritysten ja organisaatioiden koko henkilöstön sekä yksityisten toimijoiden tiedonsaantia ja ennakointiosaamista riippumatta esim. henkilöstön sosio-ekonomisesta taustasta.
Kulttuuriympäristö 5 7
Hankkeella on jonkin verran vaikutuksia kulttuuriympäristöön tulevaisuusennakoinnin ja ennakointiosaamisen kehittämisen kautta. Ennakointiakatemian tuottamalla ennakointitiedolla on todennäköisiä vaikutuksia kulttuuriympäristöä koskevaan päätöksentekoon.
Ympäristöosaaminen 9 9
Hankkeella voidaan edistää ympäristötietoisuutta jakamalla syntyvät tuotokset aineettomina. Lisäksi tulevaisuuden ennakoinnissa yritysten ympäristötietoisuus, kiertotalous ja puhdas teknologia ovat keskeisiä elementtejä ja sisältyvät lähtökohtaisesti ennakointiakatemian tavoitteisiin ja hankkeen levittämään informaatioon.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Varsinais-Suomen Ennakointiakatemia (V-S EKA2) -hankkeen tavoite on ollut eri ammatti- ja toimialojen rajoja ylittävän, verkostoyhteistyöhön perustuvan, osaamis- ja koulutustarpeiden alueellisen ennakointimallin rakentaminen. Maakunnassa ei ole toiminut vastaavaa verkostoa ja siihen liittyvää toimintamallia aiemmin. Hankkeen toteutusaika oli 1.9.2018-31.8.2020. Hankkeen koordinaattorina toimi Turun ammattikorkeakoulu, osatoteuttajina Varsinais-Suomen liitto, Turun yliopiston Brahea-keskus, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä ja Yrityssalo Oy.

Varsinais-Suomen Ennakointiakatemia -hankkeen keskeisinä tuloksina on:
- Luotu pysyvän verkostoyhteistyön perustuvan V-S Ennakointiakatemian toimintamalli ja -rakenne sekä kumppanuussopimus toimintaan sitoutuvien organisaatioiden kesken.
- Kehitetty alueen osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointityötä tukevaa tietopalveluosion rakenteita ja tuotettu monipuolisesti laadullista ja määrällistä sisältöä Ennakointiakatemian verkkosivustolle, www.ennakointiakatemia.fi
- Kehitetty yritysyhteistyön malleja (verkostoyhteistyön kehittäminen osana seudullista osaamistarpeiden ennakointityötä, työpajatyöskentely, kyselyt, haastattelut sekä kohdennetut yrityskäynnit) ja dokumentoitu tulokset verkkosivustolla
- Pilotoitu alueellisesti osallistavia osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi- ja tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä ja dokumentoitu tulokset Ennakointiakatemian verkkosivustolla ja
- Kehitetty ja dokumentoitu ennakointitiedon hyödyntämisen malli alueen ammatillisen koulutuksen edustajien käyttöön.