Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73970

Hankkeen nimi: VIKKE- Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2617489-3

Jakeluosoite: PL 231

Puhelinnumero: 03 6461

Postinumero: 13100

Postitoimipaikka: Hämeenlinna

WWW-osoite: http://www.hamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Heidi Kerkola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: heidi.kerkola(at)hamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503410263

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

VIKKE- Virtuaalinen kulttuurimatkailu -hankkeen tavoitteena on
1) kehittää alueen kulttuuriin liittyvien tarinoiden ja visualisoinnin avulla pk-yritysten tuotteita ja palveluita,
2) lisätä Kanta-Hämeen kohteiden näkyvyyttä ja houkutella matkailijoita historiallisesti ja kulttuurisesti kiehtovaan maakuntaan
3) toteuttaa virtuaalinen pelialusta, joka lisää alueen tunnettuutta ja opastaa matkailijoita uusin menetelmin.

Toimenpiteet

1. Kehitetään alueen kulttuuriin liittyvien tarinoiden ja visualisoinnin avulla pk-yritysten tuotteita ja palveluita:

- Tarinoiden faktatietojen kerääminen Kanta-Hämeestä ja muokkaaminen fiktiivisiksi ja matkailijoille kiinnostavaksi tuotteiksi ja palveluiksi yhdessä yritysten kanssa.
- Tarinoista uusia tuotteita ja palveluita -valmennus pk-yrityksille, kulttuurikohteille ja tapahtumille.
- Tuotetaan yrityskohtaiset ja nähtävyys/kulttuurikohteiden tarinat ja videot, joiden perusteella mukana olevat toimijat saavat digitaalista sisältöä omaan markkinointiinsa.*
- Nivotaan uudet tuotteet ja palvelut alueen muuhun tarjontaan ja pelialustaan.
- Lisätään tiedot Visit Finland ja GoTavastia –sivuille.
- Osallistutaan messuille yhdessä muiden toimijoiden ja hankkeiden kanssa (matkamessut, Tampereen supermessut tms.)
- Järjestetään tutustumismatkoja kulttuurimatkailukohteisiin ja yrityksiin Suomessa ja järjestetään osallistujille yksi tutustumismatka kulttuurisesti kiinnostavaan kohteeseen Euroopassa (omakustanteinen yrityksille).

*Hanke toteuttaa perustason visualisointia eri toimijoille (kuva, video, 360 toteutus yms.), mutta jos yritys haluaa suuremman kokonaisuuden, niin yritys maksaa toteutuksesta itse ylimenevän osan.

Yritysten liiketoiminnan kehittäminen on samalla kestävän kehityksen mukaisen taloudellisen kestävyyden kehittämistä. Sosiaalista kestävyyttä edistetään hankkeessa yhteisten tapaamisten, valmennusten, matkojen ja pelaamisen avulla.

2. Lisätään Kanta-Hämeen kohteiden näkyvyyttä ja houkutellaan matkailijoita historiallisesti ja kulttuurisesti kiehtovaan maakuntaan:

- Kanta-Hämeen kulttuuriin ja historiaan liittyvien tarinoiden kerääminen (esim. esihistoria, keskiaika, sotahistoria, merkkihenkilöt yms.). Alueen kiinnostavien tarinoiden hyödyntäminen pk-yritysten tuotekehityksessä (tp 1).
- Kanta-Hämeen historialliseen ja kulttuuriseen faktatietoon lisätään fiktiota ja saadaan aikaiseksi kiinnostavia tarinoita, jotka kuljettavat matkailijan paikasta toiseen (tp 3).
- Tarinoiden tuottaminen ja visualisointi (kuva, video, 360 toteutus yms.)
- Yritysten tuotteet, palvelut, pelialusta, linkitykset yms. tehdään suomeksi ja englanniksi, jotta saadaan maakunta näkymään kansainvälisesti kiinnostavana vierailukohteena
- Tarinoiden linkittäminen kuntien www-sivuille, Go Tavastia-sivuille ja FB-ryhmässä https://www.facebook.com/groups/MatkailunKehitystaHameessa/
- Varmistetaan alueen näkyvyys maksuttomissa kanavissa esim. Trip Advisor –palvelussa.

Kestävän kehityksen mukainen ekologinen ja kulttuurinen kestävyys tulevat huomioiduksi hankkeessa, koska pk-yritysten ja käyntikohteiden uudet tuotteet ja palvelut liittyvät historian hyödyntämiseen nykyhetkessä. Tarinoiden avulla saadaan matkailijoita eri kohteisiin ja täten saadaan pidettyä maaseutu asuttuna.

3. Toteutetaan virtuaalinen kulttuurimatkailua ja historiaa hyödyntävä pelialusta, joka lisää alueen tunnettuutta ja opastaa matkailijoita uusin menetelmin. Pelialustaa pelataan paikan päällä eri käyntikohteissa Kanta-Hämeen alueella.

- Suunnitellaan, tarinallistetaan ja yhdistetään Kanta-Hämeen eri matkailunähtävyyksiä, -kohteita ja historiaa yhdeksi suuremmaksi kokonaisuudeksi.
- Toteutetaan pelialusta, jonka tehtävä on kuljettaa matkailija paikasta toiseen ohjeistamalla ja tarinan avulla. Tarina johdattaa pelaajaa erilaisten fyysisten ja virtuaalisten ongelmaratkaisutehtävien pariin, joita pelaaja ratkoo fyysisesti paikan päällä eri kulttuurikohteissa päästäkseen eteenpäin. Kohteen suorittamalla saa koodin, joka syötetään peliin ja peli avaa seuraavan vierailukohteen käytäväksi.
- Suunnitellaan ja toteutetaan minipelejä tai alustuksia seuraavasta kohteesta, jotta pelialusta pitää käyttäjät aktiivisena ja rohkaisee käymään kohteissa.
- Toteutetaan kulttuuriseikkailun loppuhuipennus eli VIKKE-tapahtuma. Pelialustan kaikki kohteet suorittaneet henkilöt suorittajat pääsevät hankkeen lopuksi järjestettävään uniikkiin matkailutapahtumaan maksutta mukaan. Pelaajat pääsevät elämystapahtumaan, jossa palkintona on jotain sellaista, mitä ei rahalla saa ostettua (esim. panssarivaunuajelu tms.)

Tulokset

Kanta-Hämeen matkailunäkyvyyttä ja tunnettuutta houkuttelevana matkailukohteena on saatu lisättyä. Alueen mielenkiintoiseen historiaan ja kulttuuriin liittyvään faktatietoon on lisätty fiktiota ja saatu aikaiseksi tarinoita, jotka kuljettavat matkailijan alueen kohteesta toiseen. Yritykset, kohteet ja tapahtumat ovat kehitelleet uusia tuotteita ja palveluita.

Mukana olevat toimijat ovat saaneet uutta visuaalista materiaalia hyödynnettäväksi omassa toiminnassaan (kuvat, videot, 360 yms.). Myös kansainväliset asiakkaat löytävät yritysten ja alueen tarjonnan paremmin, koska materiaalia on tuotettu englannin kielellä ja sitä on linkitetty esim. Trip Advisor-palveluun, Visit Finlandin My stay-sivuille, Go Tavastian www-sivuille sekä kuntien omille sivuille.

Hankkeen aikana luotua pelialustaa on pystytty hyödyntämään yritysten liiketoimintamahdollisuuksien ja -ideoiden tuottamisessa, olemassa olevien ja/tai uusien tuotteiden ja palveluiden luomisessa ja uudistamisessa sekä markkinoinnin ja myynnin (kaupallistaminen) kehittämisessä. Pelialusta on kehitetty ja on toiminnassa. Kohteet koetaan houkutteleviksi ja alueella liikkuvien matkailijoiden opastaminen on kehittynyt pelin ansiosta. Pelialustaa pelataan paikan päällä eri käyntikohteissa, joten peli on tuonut uusia matkailijoita alueelle.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kanta-Hämeen alueella toimivat matkailu- ja kulttuurialan pk-yritykset, yhdistykset, kunnat, seurakunnat ja tapahtumanjärjestäjät. Hankkeeseen voi hakeutua minkä tahansa toimialan yrityksiä, jotka tukevat matkailualan kehittämistä Kanta-Hämeessä. Haussa huomioidaan sukupuolien välinen tasa-arvo.

Pelialustan pelaajat, jotka saadaan liikkeelle kotisohvilta, (voivat olla asukkaita tai matkailijoita).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kunnat, jotka saavat uutta näkyvyyttä hankkeen avulla.

Toimijoiden verkostoitumiseksi, tulosten käyttöön ottamisen varmistamiseksi ja jatkuvuuden turvaamiseksi mukana hankkeen toimenpiteissä ovat matkailu-, kulttuuri- ja palvelualaa kouluttavat oppilaitokset (FAI, Tavastia, HAMI ja HAMK), alueelliset kehitysyhtiöt (Forssan yrityskehitys, Linnan Kehitys, Riihimäen tilat ja kehitys) sekä Kauppakamarin matkailuvaliokunta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 187 320

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 186 493

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 249 760

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 248 734

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme

Seutukunnat: Forssan, Riihimäen, Hämeenlinnan

Kunnat: Riihimäki, Hämeenlinna, Tammela, Jokioinen, Ypäjä, Hausjärvi, Loppi, Forssa, Hattula, Janakkala, Humppila

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Asiantuntijoina hankkeessa käytetään sekä naisia että miehiä. Sukupuolinäkökulmat sovitetaan yritysten resurssitilanteeseen ja kehityssuunnitelmiin. Eri toimialoilla naisten ja miesten suhteelliset osuudet vaihtelevat. Mm.matkailualalla on naisia suurempi osuus kuin esim. valmistavassa teollisuudessa. Kehittämisen tavat sopeutetaan yrityskohtaisesti kuuntelemalla henkilökunnan toiveita.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa yhteistyötä tekevissä organisaatioissa hanketoimijat valitaan osaamisalueiden ja osallistumishalukkuuden perusteella. Toteuttajaorganisaatiossa on sekä miehiä että naisia asiantuntijatehtävissä. Sukupuolen tasa-arvo huomioidaan hanketehtäviä sovittaessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvo, mutta tasa-arvonäkökulma huomioidaan kaikissa hankeaktiviteeteissa, mm. yrityksiä ja niiden edustajia valittaessa, asiantuntijoita valittaessa ja toimintatapojen määrittelyssä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeen kohdeyrityksiin kuuluu luonto-kulttuuri, historia yms. matkailuyrityksiä. Yrityskohtaisissa kehitysprosesseissa raamina on kestävä kehitys ja luonnonvarojen käytön kestävyys.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 5
Hankkeen yrityskohtaisissa kehittämisprosesseissa horisontaalisena periaatteena on kestävä kehitys.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Luonnon monimuotoisuus huomioidaan kulttuuriin ja historiaan sekä luontoon liittyvissä yritysten uusissa tuote- ja palvelukokonaisuuksissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 4
Kestävä kehitys huomioidaan kaikessa hankkeen kehitystoiminnassa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 4 5
Hankkeessa kehitetään uusia tuotteita ja palveluita. Tuotekehitys voi liittyä myös luonto ja Natura-ohjelmaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Kestävä kehitys huomioidaan kaikessa hankkeen kehitystoiminnassa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
PK-yritykset voivat osaltaan vaikuttaa omiin valintoihin mm. paikallisia uusiutuvia ratkaisuja suosimalla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään kulttuuriin ja historiaan liittyvää matkailutoimintaa sekä yritysten liiketoiminnan kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa kehitetään kulttuuriin ja historiaan liittyvää matkailutoimintaa sekä yritysten liiketoiminnan kehittämistä. Hankkeessa kehitetään virtuaalinen peli.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Hankkeessa tehdään pelialusta, joka liikuttaa ihmisiä Kanta-Hämeessä. Reitit suunnitellaan ympäristöä ja liikkumista säästäväksi.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 9
Hanke tähtää kohdeyritysten ja kulttuurikohteiden näkyvyyden lisäämiseen ja matkailijoiden hyvinvoinnin lisäämiseen. Pitkällä aikavälillä tämä mahdollistaa paremmin myös yrityksen liiketoiminnan kehittämisen sekä kasvun ja työllistämismahdollisuuksien lisäämisen.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hankkeessa tai sen johdosta tehtävät ratkaisut tehdään tasa-arvoa edistävillä tavoilla ml. ikä, sukupuoli, uskonto, kansallisuus yms.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 9 9
Hankkeessa tuotetaan historiasta ja kulttuurista kumpuavia uusia tuotteita ja palveluita sekä tehdään toimintaa näkyväksi.
Kulttuuriympäristö 10 10
Hankkeessa tuotetaan historiasta ja kulttuurista kumpuavia uusia tarinallisia tuotteita ja palveluita sekä tehdään toimintaa näkyväksi.
Ympäristöosaaminen 8 8
Hankkeessa on mukana kestävän kehityksen opiskelijoita, jotka tuovat ympäristöosaamista kohdeyrityksiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

VIKKE – Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä hankkeen tavoitteena oli
1. kehittää alueen kulttuuriin liittyvien tarinoiden ja visualisoinnin avulla pk-yrityksien tuotteita ja palveluita,
2. lisätä Kanta-Hämeen kohteiden näkyvyyttä ja houkutella matkailijoita historiallisesti ja kulttuurisesti kiehtovaan maakuntaan,
3. toteuttaa virtuaalinen pelialusta, joka lisää alueen tunnettuutta ja opastaa matkailijoita uusin menetelmin.

Edellä mainittujen tavoitteiden toteuttamiseksi suoritettiin toimenpiteitä yhteistyössä alueen kulttuurialan toimijoiden sekä muiden sidosryhmien kanssa. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui yhteensä 218 organisaatiota (valmennuksiin, tarinasisältöjen tuottamiseen, pilotointeihin, videomateriaalin ja kuvien tuotantoon jne.).

1. Pk-yritysten tuotteita ja palveluita kehitettiin tarinoiden ja visualisoinnin avulla seuraavilla toimenpiteillä ja tuloksilla.
-Tarinallisuus ja tarinat olivat yksi tärkeimmistä kehitettävistä asioista. Hankkeen alkuvaiheessa toteutettiinkin tähän liittyen tarinakilpailu. Kilpailuun osallistuneita tarinoita (35) voidaan hyödyntää myöhemmin matkailullisesta näkökulmasta.
- Hankkeessa toteutettiin 14 kpl ns. päätarinoita eri teemoilla, jotka liittyvät vahvasti maakunnan kulttuuriin ja historiaan. Päätarinoiden alle kirjoitettiin 63 kohdetarinaa hankkeen, yrittäjien ja toimijoiden toimesta yhteistyössä. Tehtyjä tarinoita on hyödynnetty yrityksien omassa toiminnassa, kuten verkkosivuilla ja markkinoinnissa. Samoja tarinoita hyödynnettiin myös hankkeessa kehitetyssä VIKKE sovelluspilotissa.
- Tarinallisuutta ja tarinoita on hyödynnetty myös tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä suunnittelemalla ja toteuttamalla tarinallisia kulttuurireittejä paikallisia palveluita hyödyntäen. Nämä on julkaistu Visit Häme sivuilla, eri digitaalisilla alustoilla (mm. TripAdvisor, Izi.Travel) sekä markkinoitu kansainvälisissä matkanjärjestäjätapaamisissa.
- Maakunnan avoin kuvapankkipalvelu on ollut yksi tärkeimmistä digitaalisista avoimista alustoista, joita hankkeessa on hyödynnetty. Hankkeessa alustalle ostettiin ja ladattiin 740 kuvaa maakunnan eri kulttuurikohteista ja -nähtävyyksistä. Kuvat ovat varustettu CC0-lisenssein eli ovat kaikkien vapaassa käytössä omassa toiminnassaan.
- Hankkeen puitteissa tehtiin opiskelijaprojektina 360videoita eri kulttuurikohteista maakunnassa. Ne on julkaistu Virtual Traveller palvelussa. Lisäksi hankkeessa toteutettiin englanniksi ja japaniksi virtuaaliopastusvideoita lasin juhlavuoden kunniaksi. Nämä videot ovat saaneet runsaasti huomiota kansainvälisillä markkinoilla matkanjärjestäjien ja edelleen heidän asiakkaiden eli matkustavien kuluttajien keskuudessa.
- Hankkeelle ostettiin hologrammilasi, johon toteutettiin visuaalista sisältöä (3D mallinnoksia) alueen kulttuurikohteista. Näitä pilotoitiin eri kulttuurikohteissa ja kerättiin kävijöiden kokemuksia sekä palautetta sen tuomasta lisäarvosta.
- Hankkeessa järjestettiin kattavasti valmennuksia eri teemoista kuten digitaalisesta näkyvyydestä ja kanavista sekä alustoista, kestävästä matkailusta, tarinallistamisesta eri asiakaspolun vaiheissa ja järjestettiin tuotekehitystyöpajoja. Lisäksi kulttuurialan toimijoille järjestettiin kaksi benchmarking matkaa. Toinen Islantiin ja toinen pääkaupunkiseudun kulttuurikohteisiin.

2. Kanta-Hämeen kohteiden näkyvyyttä on lisätty seuraavilla toimenpiteillä ja tuloksilla.
- Hankkeessa tuotettiin kulttuuriaiheista sisältöä eri kieliverisoina Visit Häme sivuille. Hankkeessa kontaktoitiin kulttuurialan toimijoita ja saatiin näin lisättyä niistä informaatiota sivuille ja nostettua esille maakunnan tarjontaa.
- Visit Häme sivuille on kirjoitettu 16 kpl blogikirjoituksia, joissa kaikissa on huomioitu hakukoneoptimointi.
- Hankkeessa on osallistuttu ja markkinoitu alueen kohteita yhteistyössä Western Lakeland Kanta-Häme-hankkeen kanssa eri matkailualan webinaareissa, messuilla ja myyntitapahtumissa. Tapahtumat ovat olleet niin kotimaan kuin kansainvälisiäkin tapahtumia (pääkohdemarkkinat Japani ja Saksa).
- Hanke on järjestänyt ja emännöinyt useita kansainvälisiä toimittajavierailuita maakunnassa. Näistä tuloksena toimittajat ovat kirjoittaneet artikkeleita, tehneet some markkinointia ja videoita erityisesti Japanin ja Saksan markkinoille.
- Hanke on kirjoittanut myös useita muita blogeja ja artikkeleita. Yksi hankkeen viimeisimmistä kirjoituksista oli Rakennerahasto.fi sivustolle, kun VIKKE-hanke valittiin kuukauden EAKR-hankkeeksi 17.5.2021.
- Kohteiden ja tarinoiden näkyvyyttä on lisätty digitaalisilla kanavilla kuten TripAdvisor, Visit Finlandin kanaviin, Visit Hämeen sosiaalisen median kanavilla, Matkaile Suomessa yhteistyön kautta sekä mm. Museokortti sivustolle. Museokorttiin vinkattiin maakunnan kohteita ja näiden myötä Museokortin kehittämille uusille kulttuurikierroksille saatiinkin mukaan maakunnan kohteita.
- Covid-19 myötä hankkeessa fokusoitiin enemmän toimenpiteitä sisällöntuotantoon ja näkyvyyden lisäämiseen mm. Visit Häme sivustolle. Tämä työ on selkeästi kannattanut. Tästä kertovat mm. tasaisesti nousseet luvut Visit Häme sivuston kävijämäärissä sekä hakutuloksissa. (Toukokuussa 2020 sivustokävijöitä 7,500 ja toukokuussa 2021 kävijöitä 9,696. Googlessa näyttökerrat toukokuussa 2020 99,000 kertaa ja toukokuussa 2021 412,516 kertaa.)


3. Virtuaalisen kulttuurimatkailua ja tarinoita hyödyntävän pilottisovelluksen toteuttamiseen on liittynyt seuraavia toimenpiteitä ja tuloksia.
- VIKKE sovelluspilottialustan määrittelyä ja pelin sisältöjen työstöä varten järjestettiin työpajoja projektihenkilöstölle. Työpajojen myötä päätettiin, että peli rakennetaan itse Unity-alustalle.
- Sovelluspilotissa kohdetarinat kuljettavat matkailijaa suomeksi ja englanniksi Kanta-Hämeessä. Sovelluksen kehittäminen sisälsi pelialustan koodaamista, ulkoasun ja graafisen ohjeistuksen työstämistä. Sekä sisältöjen (tarinat, kuvat, linkit, tehtävät, kehitetyt AR-toteutukset) syöttämisen peliin. Opiskelijaprojektien puitteissa toteutetut AR-sisällöt on integroitu peliin eri kulttuurikohteiden tehtäviin. VIKKE sovelluspilotin voi ladata Android laitteille Google Play Storesta ja iOS laitteille App Storesta. Molemmista sovellus löytyy nimellä VIKKE.
- Pelipilotin avoin lähdekoodi ja dokumentointi on julkaistu hankkeen verkkosivuilla ja näin ollen se on kaikkien saatavilla ja käytettävissä jatkokehittämiseen: avoin lähdekoodi ja dokumentointi.
- Sovellusta pilotoitiin Covid-19 rajoituksien vuoksi pienillä ryhmillä ja yksittäisillä testaajilla.
- Hankkeessa sovelluspilottiin liittyen oli tavoitteena järjestää pelillinen loppuhuipennustapahtuma. Covid-19 tilanteesta johtuen tätä tapahtumaa ei voitu järjestää. Tapahtumasta on kuitenkin konsepti olemassa myöhempää toteuttamista varten.
- Hologrammilasiin liittyen toteutettiin opiskelijaprojekti, jossa testattiin tarkemmin, miten lasia voi hyödyntää ja millaista sisältöä siihen saa. Tästä syntyi hologrammilasin opas kehittäjille. Myöhemmin toteutettiin myös 3D-mallinnoksia, joita voidaan heijastaa hologrammilasin sisälle. Näitä pilotoitiin eri kulttuurikohteissa.
- AR-toteutuksiin liittyen tehtiin monialaista pilotointia Designmuseo Iittalassa. Digitaalisina toteutuksina oli mm. AR-sisällöt, joita on mahdollista katsoa käyttäjän omalla mobiililaitteella Zappar-sovelluksella.

Hanke on palautteiden ja hanketiimin itsearvioinnin mukaan onnistunut hankesuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamisessa. Tavoitteet on saavutettu ja hankkeelle myönnetty budjetti on käytetty kokonaisuudessaan kulttuurialan ja matkailun toimintojen kehittämiseen. Hankkeessa on tehty suuri määrä konkreettisia toimenpiteitä ja sen eri toimenpiteisiin on osallistunut runsas joukko kulttuurialalla ja -matkailussa toimivia yrityksiä ja muita toimijoita (yhteensä 218 eri organisaatiota).

Hankkeen toimenpiteitä on pidetty hyödyllisinä ja tuloksia konkreettisina, kuten Flickr-kuvapankki, sovelluspilotti, Visit Häme sivustolla sekä sen sosiaalisen median kanavilla näkyvyys ja monipuoliset valmennukset. Toisaalta, kuten hanketiimi itsekin on tunnistanut, on sovelluspilotissa paranneltavaa (ulkoasu, jotkin toiminnot). Toisaalta hankkeessa oli tarkoituksena toteuttaa pilotti, ei valmista tuotetta markkinoille. Kehitystyötä toivotaan jatkettavan alan yrityksen tai tulevien muiden hankkeiden toimesta.

Hanke on selviytynyt haasteista kuten henkilöstövaihdoksista sekä Covid-19 aiheuttamista rajoituksista reagoimalla ketterästi. Tilanteet ovat vaatineet fokuksen muuttamista kuitenkin tehden asioita hankesuunnitelman mukaisesti. Rahoittajalta saatu jatkoaika hankkeen toteuttamiseen oli välttämätöntä Covid-19 tuomien rajoituksien vuoksi.

Hankkeen myötä toteutettu maakunnan kulttuurikohteiden näkyvyys on lisääntynyt, uudet tarinallistetut tuotteet ovat herättäneet kiinnostusta myös kansainvälisesti matkanjärjestäjien keskuudessa. Hyvänä yhteistyökumppanina on ollut Western Lakeland Kanta-Häme-hanke, joka mm. kehittää Visit Häme sivuston sisältöjä, tekee Häme brändiä tunnetuksi sekä osallistuu Visit Finlandin Lakeland toimenpiteisiin. VIKKE-hankkeen mukaan pääseminen näihin toimenpiteisiin on ollut merkittävä tekijä kulttuurikohteiden näkyvyyden kannalta.

Hankkeessa toteutetut toimenpiteet, kuten kulttuurialan sisällöt (kohde-esittelyt ja blogikirjoitukset) tulevat näkymään myös hankkeen päätyttyä Visit Häme sivujen ja sen sosiaalisen median kanavien kautta (YouTube, Flickr, Facebook, Instagram). Lisäksi tulokset säilyvät hankesivuilla ja eri digitaalisilla alustoilla kuten esim. TripAdvisor, Izi.Travel, Wowanders.

Lisää hankkeesta ja sen tuloksista löytyy hankesivuilta osoitteesta www.hamk.fi/vikke sekä Visit Hämeen sivustolta osoitteesta www.visithame.fi.

Kokonaisuudessaan voidaan sanoa, että hanke on ollut onnistunut. Sen tulokset jäävät elämään ja hankkeen myötä aloitettua yhteistyötä pyritään jatkamaan muiden hankkeiden ja projektien myötä sekä kehittämään edelleen kulttuurialan toimintaa maakunnassa hyvällä ja aktiivisella yhteistyöllä.