Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73975

Hankkeen nimi: 6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0204819-8

Jakeluosoite: Puutarhakatu 1

Puhelinnumero: +358 40 1847328

Postinumero: 20100

Postitoimipaikka: Turku

WWW-osoite: http://www.turku.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jere Lumikko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jere.lumikko(at)turku.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358401847328

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeen tavoitteena on 1) vastata yritysten tarpeeseen kuljetusten järjestämisestä mahdollisimman kustannustehokkaasti ja kestävästi pilotoimalla ns. viimeisen kilometrin kevyitä ja/tai autonomisia logistiikkaratkaisuja. Tavoitteena on myös 2) arvioida eri pilottien liiketoimintamahdollisuuksia sekä edesauttaaa uusien palvelukokonaisuuksien syntymistä sekä 3) löytää uusia toimintamalleja perinteiseen yhteistyöhön eri toimijoiden välille. Kaupunkialueiden kevytjakelulogistiikan kehittäminen tukee kaupunkien ilmastostrategioita, vähentää alueella liikkuvien autojen määrää ja parantaa ihmisten turvallisuutta ja viihtyvyyttä kaupunkikeskustoissa.

6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeessa pilotoidaan yhdessä logistiikka-alan toimijoiden kanssa uudenlaisia jakeluratkaisuja ja palvelukokonaisuuksia nk. viimeisen kilometrin toteutuksessa. Jakeluratkaisuissa pilotoidaan erityisesti kevyitä jakeluratkaisuja, itseohjautuvaa jakeluliikennettä ja lähijakeluratkaisuja. Uudenlaisissa palvelukokonaisuuksissa optimoidaan jakelujen toteutuksia, luodaan edellytykset eri toimijoiden yhteispiloteille ja nopeille kokeiluille sekä edesautetaan yrityksiä käyttämään avoimia rajapintoja ja luomaan uusia palvelukokonaisuuksia.

Hanke tuottaa käytännön kokemuksia ja luo liiketoimintaa kaupunkilogistiikan teemoista : 1) yhteiskäyttöisten lähijakeluasemien toimintaedellytyksistä ja toimivuudesta, 2) uudenlaisista kevyistä jakelukalustoratkaisuista ja palvelumalleista sekä 3) itseohjautuvien jakeluratkaisujen vaikutuksista viimeisen mailin jakelulogistiikkaan. Hankkeen tuloksena syntyy uusia liiketoimintamahdollisuuksia logistiikan alan ohella mm. it-sektorille ja vähittäiskauppaan. Lisäksi hanke luo samalla parempia edellytyksiä logistiikka-alan kilpailutuksiin.

Hankkeessa luodaan edellytyksiä uudentyyppisille vähähiilisille liiketoimintamalleille, näin kuljetustarpeita optimoidaan entistä tehokkaammin lisäten logistiikan ekologista kestävyyttä. Citylogistiikan uudet kevytjakelun ratkaisut ja digitalisaatio mahdollistavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja palveluja paikallisesti, jolloin taloudellinen kestävyys paranee. Uutta teknologiaa hyödyntävät kokeilut ja tiedon avoimuus luovat edellytyksiä entistä tasa-arvoisemmalle logistiikka-alalle.Hankkeessa tehtävä yhteistyö eri toimijoiden välillä edistää myös naisten mukaantuloa miesvaltaiselle logistiikka-alalle.

6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeen hankekonsortion muodostavat Turun kaupunki(päähakija), Forum Virium Helsinki Oy, Turun ammattikorkeakoulu Oy, Varsinais-Suomen liitto/Valonia ja Tampereen ammattikorkeakoulu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Jakelualan yritykset ja jakeluja tilaavat tahot muodostavat hankkeen keskeisimmät kohderyhmät. Logistiikka, liikenne ja jakeluliikenteen alan yritykset ovat hankkeessa keskeisessä roolissa toteuttamassa pilotteja sekä luomassa uusia palvelumuotoiluja. Tämän lisäksi kohderyhmänä toimivat myös yritykset, jotka käyttävät tai jotka esim. kehittävät kuljetusvälineitä, luovat digitaalisia sovelluksia ja alustatekniikoita.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat logistiikka-alan kehittäjäorganisaatiot yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä erikokoiset kunnat ja kaupungit sekä kuluttajat. Kohderyhmään kuuluvat myös logistiikka-alan verkostot ja Arctic Drone Labs ekosysteemi, jossa on mukana 32 yritystä ja 23 muuta organisaatiota sekä muut drone-teknologioita ja palveluita kehittävät yritykset

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 892 731

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 857 824

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 337 065

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 291 133

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa, Uusimaa, Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Tampereen, Turun, Helsingin

Kunnat: Turku, Tampere, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelun aikana tarkasteltiin muassa Euroopan liikennealan (EUR-Lex: v. 2011 naisten osuus 21,1%), Helsingin start-up yritysten (v. 2016 naisten osuus 8 %) sekä liikkumiseen liittyvien alojen (tekniikka ja liikenne) opiskelijoiden ja tutkinnon suorittaneiden sukupuolijakaumaa mm. ammattikorkeakouluissa (Tilastokeskus: v. 2014 alle 17 % naisia). Tiedonhaku kertoi, että ala ja siihen liittyvät tukitoiminnot ovat vahvasti miesvaltaisia. Tämä tarkoittaa, että hankkeen toimintojen suunnittelussa, tilaisuuksien järjestämisessä ja yritysosallistujien hankkimisessa, samoin kuin viestinnässä yleisesti, pyritään huomioimaan naisnäkökulmat. Naisten ja miesten osallistuminen myös raportoidaan hankkeen aikana.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa tehdään yhteistyötä oppilaitosten ja yhteisöjen kanssa, jotka voivat edistää naisten mukaantuloa alalle. Lisäksi esimerkiksi julkaisuissa, tapahtumissa sekä hankkeen asiantuntijaryhmissä pyritään huomioimaan molempien sukupuolien edustus.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa tavoitellaan toimintaa, jossa yritysten innovaatiotoiminnan edellytykset paranevat ja kaupungin rooli muuttuu palvelun tuottajasta kehitysalustaksi.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 2
Tiiviin kaupunkikeskustan kevytjakelumuotojen kehittäminen ja kuljetustarpeen optimointi vähentää mm. tiestön kulumista ja kuljetuskaluston käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 1
Hanke mahdollistaa uudentyyppisen, vähähiilisen liiketoiminnan kuljetusten tarjoajille.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Citylogistiikan kehittäminen vähentään jakeluliikenteen aiheuttamia ympäristövaikutuksia ydinkeskustan alueella.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Kevytjakelun kehittäminen vähentää liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Hanke luo edellytyksiä laajenevalle autottomuudelle keskusta-alueilla.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei juuri vaikutusta, koska hanke kohdentuu kaupunkialueille.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeen toimenpiteillä ei ole suoraa vaikutusta materiaalin kulutukseen tai jätteen määrän kehitykseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 3
Hanke avaa mahdollisuuksia uusituvaa energiaa hyödyntävien ajoneuvojen testaamiseen ja käyttöönottoon. Hanke liittyy kaupungeissa käynnissä olevaan sähköisten latauspaikkojen rakentamiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 7
Kevytjakelun kehittäminen ja digitalisaatio mahdollistavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja palveluja paikallisesti (mm. pienjakelukeskuksen yhteydessä oleva purku- ja pakkaustoiminta). Lisäksi tavoitteiden toteutuminen lisää keskusta-alueen vetovoimaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 2
Uuden teknologian ja kevytjakelukeskusten avulla mahdollistetaan erilaisten rajapinta- ja maksusovellusten sekä loppukäyttäjille suunnattujen sovellusten kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 8 6
Hanke tuottaa kokeilujen avulla tietoa siitä, miten yritysten logistiikkakustannuksia voidaan pienentää erityisesti ensimmäisen ja viimeisen mailin osalta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 2
Jakeluliikenteen vähenemiseen tähtäävät toimet parantavat keskusta-alueiden turvallisuutta ja viihtyvyyttä.
Tasa-arvon edistäminen 3 1
Uutta teknologiaa hyödyntävät kokeilut ja tiedon avoimuus luovat edellytyksiä entistä tasa-arvoisemmalle logistiikka-alalle. Ketterät ratkaisut mahdollistavat tasa-arvoa mm. liikuntarajoitteisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 1
Avoin tieto, logististen kustannusten pieneneminen ja verkkokaupan yleistyminen antavat yrityksille tasavertaiset mahdollisuudet hyötyä digitalisaation eduista.
Kulttuuriympäristö 2 1
Jakeluliikenteen väheneminen lisää keskusta-alueilla olevien alueiden virkistysarvoa.
Ympäristöosaaminen 3 2
Hankkeen toimenpiteet lisäävät yritysten ja päättäjien tietoisuutta logististen ratkaisujen vaikutuksesta ympäristön hyvinvointiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kaupunkien keskustat ovat täynnä logistisia haasteita, joita hankkeessa oli tavoitteena ratkoa. Päätavoitteena oli kehittää etenkin ns. viimeisen mailin kuljetuksia kaupunkikeskustoissa sekä luoda uudenlaisia toiminta- ja liiketoimintamalleja citylogistiikan toteuttamiseksi.

Hankkeen toiminta perustui yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön ja hanke toimi mahdollistajana erilaisille kokeiluille aidossa kaupunkiympäristössä. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui kymmeniä yrityksiä ja yhteisöjä, joiden lisäksi runsaasti opiskelijoita, viranomaisia, edunvalvoja, korkeakouluja ja muita tahoja.

Hanke jaettiin neljään työpakettiin, joissa keskityttiin erilaisiin kokonaisuuksiin. Työpaketit olivat ke-vyet logistiikkajakelun pilotit, rajapinnat, monistettavuus ja viestintä.

Hankkeessa rakennettiin erilaisia lähijakeluasemia sekä kehiteltiin ja testattiin kevyitä ja päästöttömiä ajoneuvoja. Kokeiluissa oli tavarapolkupyöriä, sähköskootteri, pieni sähköauto peräkärryineen sekä sähkökuorma-auto.
Myös autonomisia kuljetusvälineitä, drooneja ja robotteja, kokeiltiin erilaisissa ympäristöissä.
Uusia sovelluksia lanseerattiin helpottamaan mm. hiljaisen tiedon välittämistä ja viimeisten metrien opastustarpeita sekä kokeiltiin joukkoistamisen toimivuutta tavaralogistiikassa.
Kokeilujen pohjalta luotiin erilaisia työkaluja ja toimintamalleja mm. kehittämishankkeiden vaikut-tavuuden arviointiin. Lisäksi selvitettiin mm. drone-logistiikan ja sähköautoon rakennettujen lisälait-teiden lupakäytäntöjä yhteistyössä viranomaisten kanssa.

Erilaisten asiakastarvekyselyjen, yhteiskehittämistyöpajojen, koulutusten ja logistiikkaselvitysten lisäksi laadittiin monistettavuus- ja skaalattavuusmalleja, joissa hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää muissa kaupungeissa ja muokata vastaamaan esimerkiksi saaristokuntien tai maaseudun tarpeita.

Hankkeen tuloksina saatiin luotua uudenlaisia toimintamalleja kaupunkilogistiikkaan, kehitettiin uusia sovelluksia helpottamaan ammattikuljettajien sekä logistiikkaa käyttävien tahojen työtä ja luotiin verkostoja kaupunkien ja yritysten välille.
Kolmen kaupungin alueella tehty yhteistyö ja aktiivinen viestintä kansallisesti ja kansainvälisesti avasi myös yrityksille mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa sekä loi liiketoimintamahdollisuuksia uudenlaisille ratkaisuille. 6Aika -strategian avulla hankkeen tuloksia saatiin viestittyä suurimpien kaupunkien lisäksi myös pienempiin kaupunkeihin.

Hankkeen aikana tehdyistä kokeiluista ja sovelluksista jää useampi pysyväksi liiketoiminnaksi.
Joidenkin tuotosten kehittelyä jatketaan vielä toisissa tulevissa hankkeissa.