Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A73994

Hankkeen nimi: Western Lakeland Päijät-Häme

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lahden seutu - Lahti Region Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1074350-2

Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7

Puhelinnumero: 0207 281 760

Postinumero: 15110

Postitoimipaikka: Lahti

WWW-osoite: http://www.visitlahti.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Orvokki Huusko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Head of Production and Sales, leisure

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.huusko(at)lahtiregion.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 7533 590

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Päijät-Hämeen osalta hankkeen päätavoitteena on luoda Päijät-Hämeestä ja Päijänteen alueesta tiivis osa Visit Finlandin Western Lakeland aluetta ja samalla yksi Suomen kiinnostavimmista hyvinvointi- ja järviluontomatkailun kohdealueista, jonka vetovoima houkuttelee kansainvälisiä (kierto)matkailijoita (sekä yksittäiset että ryhmämatkailijat) alueelle. Kohdemarkkinana Saksa ja saksankielinen Eurooppa sekä Japani. Hankkeen toimenpiteet toteutetaan yhteistyössä Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Visit Finlandin kanssa:

1. Tuotekehitystyöpajat
2. Uusien tuotteiden ja tuotepakettien kokoaminen tuotemanuaaleihin
3. Matkanjärjestäjien networking-tilaisuudet ja tutustumismatkat
4. Mediamatkat
5. Näkyvyys ja edustus Visit Finlandin workshopeissa, messuilla, PR-tilaisuuksissa
6. PR-materiaalin tuottaminen

Hankkeen tuloksena saadaan käynnistettyä laajempi yhteistyö koko Western Lakeland- alueelle (pk-yritykset, alueorganisaatiot), luotua uudenlaisia liiketoimintakumppanuuksia, vahvistettua alueen vetovoimaa ja kilpailukykyä järviluonto-, hyvinvointi- ja kiertomatkailukohteena, avattua tuoteperheittäin uusia markkina-alueita sekä lisättyä Päijät-Hämeen pk-matkailuyritysten ja matkailusidonnaisten toimijoiden yhteistyötä kansainvälisessä markkinoinnissa ja tuotepaketoinnissa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Alueen pk-yritykset (majoitus-, kuljetus-, ravintola-, ohjelmapalvelu jne.)

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueorganisaatiot, matkanjärjestäjät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 343 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 856

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 490 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 482 652

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Sysmä, Hollola, Lahti, Kärkölä, Asikkala, Padasjoki, Orimattila, Heinola, Hartola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7

Postinumero: 15110

Postitoimipaikka: Lahti

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei ole tehty toimintaympäristön analyysia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Matkailuala on yrityksen toimialasta riippuen nais-/ tai miesvaltainen: tämä huomioidaan / tiedostetaan hankkeessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on tukea tasapuolisesti kaikkia mukana olevia pk-yrityksiä (omistajan sukupuolesta riippumatta).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 2
Omalla lihasvoimalla toteutettavat retket.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Julkisten kulkuneuvojen käyttäminen tuotekokonaisuuksissa vaihtoehtona.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
-
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
-
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
-
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Mahdollisuuksien mukaan sähköisen materiaalin tuottaminen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 1
PK-yrityksiä suositellaan siirtymään uusiutuvien energialähteiden käyttöön.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 2
PK-yritysten kansainvälistyminen, tuotekehitystyö kestävän kehityksen ehdoilla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen KV-markknoille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 2
-
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
-
Tasa-arvon edistäminen 0 0
-
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 2 0
Paikallisen kulttuurin esille tuominen matkailutuotteissa (maatilavierailut, panimovierailut, pientuottajat jne.)
Ympäristöosaaminen 0 0
-

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteena oli luoda Päijät-Hämeestä ja Päijänteen alueesta tiivis osa läntistä Järvi-Suomea (Western Lakeland) ja samalla yksi Suomen kiinnostavimmista hyvinvointi- ja järviluontomatkailun kohdealueista, jonka vetovoima houkuttelee kansainvälisiä matkailijoita alueelle. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli pk-yritysten tuotekehitys- ja markkinointiosaamisen lisääminen kehittämällä uusia tuotteita matkanjärjestäjien tarpeisiin ja toiveisiin pohjautuen ja uudet matkailijasegmentit huomioiden.

Hankkeen aikana toteutettiin seitsemän, kaikille yrityksille avointa akatemiavalmennusta, joiden tavoitteena oli ohjata pk-yritysten tuotekehitystyötä, edistää yritysten verkostoitumista ja tuotteiden paketointia. Akatemiavalmennusten myötä alueen pk-yrityksille syntyi hankkeen aikana 23 uutta, kansainvälisille markkinoille tarkoitettua tuotetta. Lisäksi koko läntisen Järvi-Suomen kattavia, teemallisia kiertomatkatuotteita syntyi seitsemän. Tuotekehitystyön tueksi hankkeessa toteutettiin tuotepohjaisia markkinointitoimenpiteitä sekä sisältökampanjoita eri kanavissa. Hankkeen aikana alueella vieraili yhteensä 53 matkanjärjestäjää ja alueelle toteutettiin 16 mediavierailua. Matkanjärjestäjävierailuiden ja messu- ja workshoptapaamisten myötä alueen ottivat myyntiin 16 uutta matkanjärjestäjää.

Hankkeen voidaan sanoa toimineen hyvänä ponnahduslautana alueen ja alueen pk-yritysten tuotteiden nostamiseksi kansainvälisten matkanjärjestäjien tietoisuuteen ja tiiviiksi osaksi läntistä Järvi-Suomea ja koko Lakeland-aluetta.