Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74000

Hankkeen nimi: Studio360 -investointihanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2285733-9

Jakeluosoite: PL 111

Puhelinnumero: 02 94 45 1111

Postinumero: 80101

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.uef.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Henriikka Vartiainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektitutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: henriikka.vartiainen(at)uef.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0294452002

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Varusteluhankkeen tavoitteena on rakentaa Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle studiomuotoinen oppimisympäristö, jossa virtuaalitodellisuuden ja 360-ääniratkaisujen tarjoamia mahdollisuuksia voidaan tutkia ja hyödyntää erilaisiin, eri käyttäjäryhmiä palveleviin sovelluskohteisiin. Tavoitteena on vahvistaa maakunnan osaamista tarjoamalla yrityksille Itä-Suomen yliopiston oppimisympäristöosaamista sekä yhteistyötä digitaalisen studion kehittelyssä. Lisäksi pyrkimyksenä on edistää yliopiston, yritysten ja oppilaitosten maakunnallista yhteistyötä virtuaalitodellisuuteen ja 360-ääniratkaisuihin perustuvien palveluiden ja sisältöjen tuottamisessa.

Hankkeen kohderyhmänä on Itä-Suomen alueella toimivat yritykset, kuntien opettajat ja varhaiskasvattajat sekä maakunnan koulutusorganisaatiot. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat Itä-Suomen yliopiston opiskelijat ja tutkijat. Studio palvelee erityisesti organisaatiorajat ylittäviä yhteisöllisiä projekteja, joiden kautta mukaan tulevat välillisesti esimerkiksi maakunnan lapset ja nuoret, yritysten ja julkisorganisaatioiden työntekijät sekä yhteiskunnalliset päättäjät ja vaikuttajat.

Studion suunnittelu tapahtuu Itä-Suomen yliopiston sekä asiantuntijayritysten yhteistyössä. Toimenpiteet ovat: 1) Studion opetuksen ja oppimisen tutkimustilan yhteissuunnittelu, 2) Studion laitteiston määrittely ja kilpailutus, 3) Laitteiston hankinta, 4) Laitteistojenympäristön asennukset ja käyttöönotto.

Varusteluhankkeen konkreettisena lopputuloksena syntyy Suomen ensimmäinen studiomuotoinen oppimisympäristö, jossa voidaan tuottaa, testata ja tutkia elämyksellisyyteen sekä osallisuuteen perustuvia digitaalisia oppimateriaaleja sekä sisältöjä. Tilaan optimoitu äänentoistojärjestelmä palvelee myös äänimaisematutkimuksen jatkumoa mahdollistaen nykyistä monimuotoisemman akustisen ekologian ja äänimaiseman tutkimuksen. Lisäksi tila mahdollistaa Savonlinnan kampuksella tuotettujen käytänteiden, verkostojen ja sisältöjen edelleen kehittämisen sekä hyödyntämisen. Yhteistyö eri oppilaitosten ja yritysten kanssa tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia tuotekehitys- ja testaustoimintaan.

Hanke edistää yritysten ja koulutuksen välistä yhteistyötä ja vahvistaa yritysten kilpailukykyä sekä sisällöllistä kehittymistä. Studio tarjoaa tilan ja teknologiat osaamisrajat ylittävälle opetus, tutkimus ja - kehitystoiminnalle sekä niihin perustuvan uuden tiedon, osaamisen ja toimintamallien yhteiskehittelylle. Osaamisen jakamisella, koulutuksen yhteiskehittämisellä sekä uuden teknologian hyödyntämisellä turvataan osaavan työvoiman saatavuus pitkällä aikajänteellä. Lisäksi kouluihin valmistuu opettajia, joilla on entistä paremmat valmiudet toteuttaa opetusta, joka tarjoaa tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä on Pohjois-Karjalassa toimivat yritykset (erityisesti AV-tuotantoalan yritykset, moderneja oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä tuottavat yritykset), kuntien opettajat ja varhaiskasvattajat sekä maakunnan koulutusorganisaatiot. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat Itä-Suomen yliopiston opiskelijat ja tutkijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Studio palvelee erityisesti organisaatiorajat ylittäviä yhteisöllisiä projekteja, joiden kautta mukaan voivat tulla välillisesti erilaiset kohderyhmät (esim. maahanmuuttajat, vanhukset, harrasteyhteisöt), yritysten ja julkisorganisaatioiden työntekijät (asiantuntijat eri organisaatioissa) sekä yhteiskunnalliset päättäjät ja vaikuttajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 144 200

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 144 176

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 206 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 205 970

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Liperi, Kontiolahti, Outokumpu, Polvijärvi, Joensuu, Ilomantsi, Juuka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tulliportinkatu 1

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tutkimukset ovat osoittaneet sukupuoleen ja tekniikkaan liittyvien olettamusten rajoittavan mm. oppimisen suuntautumista ja koulutukseen hakeutumista. Hanke murtaa sukupuolittunutta ajattelua sekä ennakkoluuloja integroimalla teknologiaa moniaistillisiiin oppimiskokemuksiin tavalla, joka voi tukea kaikkien oppilaiden oppimismotivaatiota. Studioinfra takaa pääsyn (access) digitaalisten teknologioiden käyttöön, jolla voidaan osaltaan turvata tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Studioinfra takaa tasa-arvoisen pääsyn (access) digitaalisten teknologioiden käyttöön. Studioinfran käyttö voi osaltaan poistaa sukupuoleen ja tekniikkaan liittyviä ennakkoluuloja sekä turvata tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille. Studion avulla voidaan simuloida erilaisia kohteita ja ympäristöjä oppilaille ja opiskelijoille, joihin ei muutoin olisi pääsyä tai se edellyttäisi esim. auton käyttöä (esim. luontoretket, eläinten tunnistaminen, luontoäänet ja hiljaisuus).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on kaiken ikäisille soveltuvan studiomuotoisen oppimisympäristön kehittäminen, joka tarjoaa mahdollisuuden teknologian käyttöön mm. sukupuoleen, ikään, erilaisiin rajoitteisiin tai asemaan ja aikaisempaan tietotaitoon tai maantieteelliseen sijaintiin perustumatta. Studioinfran käyttö voi osaltaan poistaa sukupuoleen ja tekniikkaan liittyviä ennakkoluuloja sekä turvata tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 5
Hanke tukee immateriaalisten opetus- ja toimintamallien sekä digitaalisten ratkaisujen kehittelyä. Studiossa voidaan tuottaa oppimateriaaleja, joiden kautta voidaan tarkastella ja simuloida oman toiminnan vaikutusta ja kestävyyttä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 5
Studion suunnittelussa ja hankinnoissa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteet. Hankkeen tuloksena syntyvä digitaalinen oppimisympäristö on itsessään osa ilmastonmuutosta vähentäviä toimia. Studiossa voidaan tuottaa oppimateriaaleja, jotka tekevät oppijoita tietoisiksi näistä asioista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 7
Studiossa voidaan tuottaa oppimateriaaleja, jotka tekevät oppijoita tietoisiksi näistä asioista. Moniaistillisuudessa voidaan huomioida mm. luonnon äänet, hiljaisuuden tarve ja virtuaalikohteet. Suuri esityskoko ja mahdollisuus virtuaalimateriaalin yhdistämiseen avaa mahdollisuuden perehtyä ilmiöihin aiempaa perusteellisemmin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 3
Studiossa voidaan tuottaa oppimateriaaleja, jotka tekevät oppijoita tietoisiksi näistä asioista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Studiossa voidaan tutkimusperusteisesti tuottaa entistä vaikuttavampia oppimateriaaleja, jotka tekevät oppijoita tietoisiksi näistä asioista.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 5
Materiaalihankinnoissa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 8
Studiossa voidaan tuottaa oppimateriaaleja, jotka tekevät oppijoita tietoisiksi uusiutuvien energiavarojen käytöstä sekä niiden suosimisesta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Tämän hankkeen tavoitteena on edistää aktiivista yhteistyötä paikallisten yritysten ja työelämäedustajien kanssa. Koulutusorganisaatioiden ja elinkeinoelämän kanssa tehtävä yhteistyö edistää molempien jatkuvaa ja kestävää kehittymistä. Yhteistyö oppilaitosten välillä tukee koulutusten ajanmukaistamisessa. Yhteistyö paikallisen ammattikorkeakoulun kanssa edistää valmistuvien opiskelijoiden työllistymistä, sillä opiskelijat saavat valmiuksia viestinnän moderneihin ammattisisältöjen tuottamiseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hanke edistää digitaalisten tuotteiden ja palveluiden innovaatiotoimintaa maakunnassa. Tutkimus- ja kehitystoiminnasta tiedottaminen ja yhteistyö tapahtuvat osaamisen jakamisen avulla. Uusien toimintamallien kehittäminen yliopiston, yritysten ja koulutusorganisaatioiden välille tuottaa uutta osaamista sekä vahvistaa yritysten toimintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 4 7
Digitaaliset oppimisympäristöt ja oppimateriaalit mahdollistavat vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tavalla, joka vähentää matkustamisen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Studio edistää yritysten kilpailukyvyn nostamista sekä tukee hyvinvoinnin, oppimismotivaation ja jaksamisen edistämistä. Koulutus vahvistaa yksilön osallisuutta yhteiskunnassa, lisää taloudellista vakautta sekä vähentää syrjäytymistä.
Tasa-arvon edistäminen 8 9
Studioinfra takaa tasa-arvoisen pääsyn (access) digitaalisten teknologioiden käyttöön. Näin voidaan osaltaan poistaa sukupuoleen ja tekniikkaan liittyviä ennakkoluuloja sekä turvata tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille. Koulutuksessa on kuitenkin edelleen sukupuolittuneita koulutusaloja ja siten yhteisölliseen oppimiseen perustuvien, tieteenrajat ylittävien opetus- ja toimintamallien tutkimusperustainen kehittäminen on tärkeää.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 8
Tutkimustiedon ja tulosten välittäminen sekä tieteen popularisointi vahvistavat tietoisuutta yhteiskunnallisista asioita. Tieto- ja viestintäteknologisten tukemien oppimisympäristöjen monipuolinen käyttö edistää eri toimijoiden yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 5 5
Hanke edistää opettajien, opiskelijoiden sekä yrityselämän tietoisuutta omasta lähiympäristöistä ja -yhteisöistä.
Ympäristöosaaminen 7 7
Oppimisympäristöjen kehittäminen edistää tietoisuutta ympäristön merkityksestä oppimiselle, opiskelulle sekä työn tekemiselle.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Varusteluhankkeen tavoitteena oli rakentaa Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle studionmuotoinen oppimisympäristö, jossa virtuaalitodellisuuden ja 360- ääniratkaisujen tarjoamia mahdollisuuksia voidaan tutkia ja hyödyntää erilaisiin, eri käyttäjäryhmiä palveleviin sovelluskohteisiin. Tavoitteena oli vahvistaa maakunnan osaamista tarjoamalla yrityksille Itä-Suomen yliopiston oppimisympäristö osaamista sekä yhteistyötä digitaalisen studion kehittelyssä. Lisäksi pyrkimyksenä oli edistää yliopiston, yritysten ja oppilaitosten maakunnallista yhteistyötä virtuaalitodellisuuteen ja 360- ääniratkaisuihin perustuvien palveluiden ja sisältöjen tuottamisessa.

Hankkeen kohderyhmänä oli Itä-Suomen alueella toimivat yritykset, kuntien opettajat ja varhaiskasvattajat sekä maakunnan koulutusorganisaatiot. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat Itä-Suomen yliopiston opiskelijat ja tutkijat. Studio palvelee erityisesti organisaatiorajat ylittäviä yhteisöllisiä projekteja, joiden kautta mukaan tulevat välillisesti esimerkiksi maakunnan lapset ja nuoret, yritysten ja julkisorganisaatioiden työntekijät sekä yhteiskunnalliset päättäjät ja vaikuttajat.

Studion suunnittelu tapahtui Itä-Suomen yliopiston sekä asiantuntijayritysten yhteistyössä. Toimenpiteet olivat: 1) Studion opetuksen ja oppimisen tutkimustilan yhteissuunnittelu, 2) Studion laitteiston määrittely ja kilpailutus, 3) Laitteiston hankinta, 4) Laitteistojen ympäristön asennukset ja käyttöönotto.

Varusteluhankkeen konkreettisena lopputuloksena syntyi Suomen ensimmäinen studionmuotoinen oppimisympäristö, jossa voidaan tuottaa, testata ja tutkia elämyksellisyyteen sekä osallisuuteen perustuvia digitaalisia oppimateriaaleja sekä sisältöjä. Tilaan optimoitu äänentoistojärjestelmä palvelee myös äänimaisematutkimuksen jatkumoa mahdollistaen nykyistä monimuotoisemman akustisen ekologian ja äänimaiseman tutkimuksen. Lisäksi tila mahdollistaa Savonlinnan kampuksella tuotettujen käytänteiden, verkostojen ja sisältöjen edelleen kehittämisen sekä hyödyntämisen. Yhteistyö eri oppilaitosten ja yritysten kanssa tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia tuotekehitys- ja testaustoimintaan.

Hanke edistää yritysten ja koulutuksen välistä yhteistyötä ja vahvistaa yritysten kilpailukykyä sekä sisällöllistä kehittymistä. Studio tarjoaa tilan ja teknologiat osaamisrajat ylittävälle opetus, tutkimus ja - kehitystoiminnalle sekä niihin perustuvan uuden tiedon, osaamisen ja toimintamallien yhteiskehittelylle. Osaamisen jakamisella, koulutuksen yhteiskehittämisellä sekä uuden teknologian hyödyntämisellä turvataan osaavan työvoiman saatavuus pitkällä aikajänteellä. Lisäksi kouluihin valmistuu opettajia, joilla on entistä paremmat valmiudet toteuttaa opetusta, joka tarjoaa tietoyhteiskunnassa tarvittavia kansalais- ja työelämätaitoja kaikille oppilaille ja opiskelijoille.