Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74001

Hankkeen nimi: JFK - Joensuun Fotoniikan Koulutuspolku

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2018 ja päättyy 31.5.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2921270-1

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: +358 10 419 8000

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: https://www.businessjoensuu.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juha Purmonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.purmonen(at)businessjoensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503543832

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on rakentaa fotoniikan koulutuspolku toiselta asteelta aina tohtorikoulutukseen saakka Joensuuhun palvelemaan sekä suomalaisia ja ulkomaalaisia yrityksiä. Muina tavoitteina ovat koulutusviennin tukeminen, teollisuuden kehityksen tukeminen, vierailut ja verkottaminen, tiedon jakaminen ja kerääminen sekä Photonics Finland yhteistyön kehittäminen.

Fotoniikka-alan opetuksen ja koulutuksen kehittäminen ovat yksi tärkeimmistä alan kehittämiskohteista Euroopassa. Globaalisti fotoniikkatoimialan vuosittainen kasvu on 7% ja vastaavasti Suomessa ala kasvaa 20% vuosittain. Tällä hetkellä fotoniikka-alan yrityksillä on yhä kasvavampi tarve alan osaajista mutta yritysten tarpeet vaihtelevat yrityskohtaisesti. Yrityksillä ei ole tietoa koulutusorganisaatioiden resursseista ja tarpeita vastaavia koulutusteemoja ei ole tarjolla. Vastaavasti koulutusorganisaatioilta puuttuvat tarpeisiin vastaavat koulutusteemat, koska niitä ei ole kartoitettu.

Fotoniikan alan suurimpia haasteita tällä hetkellä ovat osaavan ja koulutetun työvoiman saanti. Tämä koskee kaikkia koulutustasoja aina yliopistollisesta jatkokoulutuksesta ammatilliseen koulutukseen. Esimerkiksi optiikan suunnittelijoista on huutava pula myös Euroopan tasolla. Yritysten on haasteellista löytää sopivia työntekijöitä tuotantoon, koska fotoniikan tuotantoa tehdään esim. puhdastiloissa ja se vaatii osaamista komponenttien ja tuotteiden
käsittelyyn.

Hankkeen tavoitteena on luoda koulutusorganisaatioille edellytykset fotoniikka-alan osaajien kouluttamiselle kartoittamalla alan yritysten yleisimmät sekä tärkeimmät tarpeet ja muodostaen niistä koulutusorganisaatioissa toteutettavia koulutuspilotteja. Osa pilotoinneista voidaan toteuttaa esimerkiksi verkko-opetuksena. Joensuulla on mahdollisuus profiloitua entisestään fotoniikan keskuksena ja hankkeen myötä luoda edellytykset pysyvälle fotoniikka-alan koulutukselle alueella.

Tällä hetkellä haasteena ovat fotoniikan alan yritysten ja osaajien houkutteleminen Suomeen ja Joensuuhun. Projektin myötä alueelle on mahdollista synnyttää Euroopan mittakaavassa merkittävä koulutuskokonaisuus, joka palvelee sekä kansallisia ja kansainvälisiä fotoniikka-alan yrityksiä, että antaa mahdollisuudet merkittävään koulutusvientiin. Koulutuksella on tärkeä rooli houkuteltaessa ulkomaisia yrityksiä sijoittumaan ja investoimaan Suomeen ja Joensuuhun.

Hankkeessa tunnistetaan ja pilotoidaan fotoniikan koulutuspolku ja siihen integroituvat fotoniikan yritykset sekä koulutustarpeiden vaatimukset eri koulutusorganisaatioille.

Hankkeen odotetut tulokset:
• Fotoniikka-alan koulutuspolun pilotoinnit toiselta asteelta tohtorikoulutukseen saakka
• Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö fotoniikka-alan koulutuksessa ja tutkimuksessa kasvaa
o Järjestetyt vierailut Joensuuhun tai ulkomaille ml. tutkijat ja yritykset: 7 kpl hankkeen aikana
o Järjestetyt Business Cafe tapahtumat fotoniikka-alan koulutukseen ja hyödyntämiseen, joissa yli 50%
yritysosallistujia: 8 kpl
• Joensuun invest in valmiudet kasvavat fotoniikka-alalla: yritysvierailut ja koulutukset Joensuussa
o Koulutuspolun esittely EOS ja Photonics Finland tapahtumissa: 5 kpl hankkeen aikana
o Hankkeen toiminnasta, tapahtumasta ja tuloksista viestiminen erityisesti Suomessa: 5 juttua lehdissä ja muissa
julkaisuissa
Hankkeen toimenpiteet:
• Pilotoidaan fotoniikka-alan lisäkoulutus yhdessä yritysten ja koulutusorganisaatioiden kanssa (Riveria, Karelia AMK,
UEF)
• Teollisuus ml. teollisuus 4.0 tapahtumat yrityksille ja toimijoille
• Alan yritysten ja toimijoiden tuominen Joensuuhun
• Vierailut alan yrityksissä ja koulutusorganisaatioissa Suomessa ja ulkomailla, erityisesti Euroopassa
• Koulutuspolun esitteleminen erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa
• Hankkeen tulosten viestiminen
• Alueellisen tunnettuuden ja profiilin kasvattaminen fotoniikka-alan koulutuksen ja tutkimuksen aloilla
Fotoniikka on aikamme merkittävimpiä mahdollistavia teknologioita. Muille toimialoille hyötyä ja uutta tietoa tuottava
fotoniikka-ala kasvaa voimakkaasti

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat koulutus- ja kehitysorganisaatiot Joensuussa; UEF, Karelia AMK ja Riveria sekä Business Joensuu ja Joensuun kaupunki. Suomalaiset fotoniikka-alan yritykset ja pohjois-karjalaiset teknologia-alan yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Fotoniikka-alan yritykset Suomessa, joiden kanssa pilotoidaan suunnitellut koulutukset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 457 420

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 316 786

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 626 169

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 433 653

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun

Kunnat: Liperi, Kontiolahti, Joensuu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Alueen taloudellisen kilpailukyvyn ja ihmisten hyvinvoinnin kasvu fotoniikan alan työllistymismahdollisuuksien myötä, hankkeessa tunnistetaan tekniikan alojen vahva miesvaltaisuus ja huomioidaan alan työllistymismahdollisuuksien tiedottamisessa niin tasa-arvo kuin monikulttuurisuusnäkökulma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 6
Fotoniikka teknologiana mahdollistaa luonnonvarojen kestävän käytön. Esimerkkeinä aurinkokennot, LED-valaistus ja erilaiset pinnoitteet.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 7
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 2
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin. Väistämättä koulutetaan ihmisiä toisilta toimialoilta ja mahdollistetaan uudelleen kouluttautuminen ja työllistyminen.
Tasa-arvon edistäminen 7 5
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin. Väistämättä koulutetaan ihmisiä toisilta toimialoilta ja mahdollistetaan uudelleen kouluttautuminen ja työllistyminen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 1
Fotoniikan koulutuksella voidaan vaikuttaa valintoihin. Väistämättä koulutetaan ihmisiä toisilta toimialoilta ja mahdollistetaan uudelleen kouluttautuminen ja työllistyminen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Suomen fotoniikan kasvu on ollut viimeisten vuosien aikana voimakasta. 2020 huhtikuussa tehdyn selvityksen mukaan toimiala on kasvanut viimeisen 4 vuoden aikana yli 30% prosenttia. Uusia työpaikkoja alalle on tullut noin 700. Voimakas kasvu heijastuu suoraan fotoniikan koulutuksen kysyntään. Suomessa fotoniikan koulutus on keskittynyt pääasiassa muutamaan yliopistoon, joista Itä-Suomen yliopisto on selvästi merkittävin. Suoranaista fotoniikkaan pohjautuvaa insinöörikoulutusta ja toisen asteen koulutusta Suomessa ei ole ollut saatavilla laisinkaan. Joensuun Fotoniikan Koulutuspolku -hankkeessa vastattiin tähän fotoniikan koulutushaasteeseen. Hankkeen kumppaneista Karelia ammattikorkeakoululla on pitkäaikainen kokemus tarkkuusteknologian kehittämisestä ja kouluttamisesta. Tarkkuusteknologialla on merkittävä liittymäpinta fotoniikkaan. Riveria koulutuskuntayhtymällä ei ollut aiempaa kokemusta fotoniikka-alan kouluttamisesta.

Fotoniikan ammatillisen koulutuksen edelläkävijöinä ovat Yhdysvallat ja Saksa. Hankkeessa vierailtiin useassa eri fotoniikkaekosysteemissä Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Näistä vierailuista löytyi hyviä käytäntöjä fotoniikan koulutuksen järjestämiseen sekä yliopistoyhteistyöhön ja erityisesti toimivia koulutuksen järjestämisen yhteistyömalleja. Samalla näiden saatujen mallien pohjalta luotiin koulutusyhteydet eri organisaatioiden välille.

Hankkeen pääkohteena oli luoda Joensuuhun uusi fotoniikan koulutuskokonaisuus, joka palvelee yrityksiä. Hankkeessa toiminnan lähtökohtana olivat yritysten koulutustarpeet, joita hankkeen aikana selvitettiin Business Joensuun toimesta. Hankkeessa pilotoitiin ja testattiin Joensuun alueen koulutusorganisaatioiden Riverian, Karelia ammattikorkeakoulun ja UEFin toteuttamana, miten suunnitellut ja kehitetyt koulutuskokonaisuudet toimivat. Onnistuneen ja yrityksiä palvelevan kokonaisuuden kannalta koulutukset olivat oleellista suorittaa yhdessä oppilaitosten kesken. Tällöin saatiin selkeitä yrityksille lisäarvoa tuottavia koulutuskokonaisuuksia verrattuna yksittäisten sisältöjen kouluttamiseen. Hanke loi koulutusorganisaatioille edellytykset menestykselliseen fotoniikka-alan koulutustarjontaan.

Hanke saavutti kaikki tärkeimmät tavoitteensa
- Yhteinen koulutustarjonta toiselta asteelta tohtorikoulutukseen saakka
- Kehitetyt kurssit ja koulutusmoduulit palvelevat yrityksiä
- Vahvisti Joensuun asemaa Suomen fotoniikan keskuksena

Hankeesta viestittiin useissa eri medioissa. mm. Tekniikka&Talous, Karjalainen, Yle, Tivi sekä toiminnasta kerrottiin aktiivisesti eri tapahtumissa ja messuilla.
- Optiikan ja fotoniikan päivät 2019
- Photonics West 2019 ja 2020
- Laser World of Photonics 2019
- Useat pienemmät tilaisuudet ja julkaisut kuten Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisema Fotoniikasta valoa Suomen hyvinvointiin selvitys: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj_5+2018.pdf

Lisäksi hankkeessa toteutettiin viestinnän materiaalikokonaisuus, jossa valmisteltiin kaikkien kumppaneiden yhteinen (BJOE, UEF, Riveria, Karelia) visuaalinen fotoniikan koulutuksen ilme sekä materiaalipaketin, joka kattaa (Fi ja Eng), koulutusesitteet, powerpoint, julisteet, roll-upit ja 2x seinäkkeet koulutuksen markkinoimiseksi. Visuaalinen ilme jalkautettiin myös kumppaneiden kanssa sovituksi www.businessjoensuu.fi/fotoniikka verkkosivuksi, jossa koulutukset sekä kumppanuudet tulevat esille.

Lisäksi onnistuneesta koulutuspolkukokonaisuudesta toteutettiin videodokumentti, jossa kumppaneiden sekä yritysten kautta kerrotaan koulutuspolun vaiheista ja onnistumisesta. Videodokumentti on saatavilla fi- ja eng- tekstityksin. Lisäksi materiaalista on saatavilla lyhyempi eng-tekstitetty traileri. Videodokumentin aikana kuvattu fotoniikan kuvitusmateriaali on myös kumppaneiden käytettävissä ja hyödynnettävissä fotoniikan koulutuksen jatkotoimenpiteiden markkinoimiseksi.

Koulutuspolku jää elämään ja palvelemaan suomalaisia fotoniikka-alan yrityksiä. Hankkeen päättymisen jälkeen yritykset ovat jo alkaneet tilaamaan koulutuksia koulutuksen tarjoajilta.