Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74096

Hankkeen nimi: Fiksu Assa - Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.5.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 2274241-9

Jakeluosoite: PL100

Puhelinnumero: 09 15611

Postinumero: 00066

Postitoimipaikka: HSY

WWW-osoite: http://www.hsy.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Aino Hatakka

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aino.hatakka(at)hsy.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 046 9211737

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Fiksu Assa -hankkeen päätavoitteena on ottaa käyttöön asemanseutujen potentiaali vähähiilisten uusien liiketoimintojen kehitysalustana, kehittää ja kiihdyttää vähähiilistä, skaalautuvaa ja kansainvälistä potentiaalia omaavaa uutta liiketoimintaa sekä tunnistaa sellaisia uusia palvelutarpeita, jotka pohjautuvat nimenomaan asemanseutuihin liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden ratkaisemiseen (esimerkiksi vähähiiliset matkaketjut, turvallisuus).
Hankkeessa tuodaan yhteen Helsingin, Espoon, Vantaan, Hämeenlinnan ja Riihimäen asemanseutujen kehitystar- peet ja näkökulmat. Yhteiskehittämisen kautta otetaan asemanseudut fokukseen asemien, ihmisten elämäntapojen ja esimerkiksi kestävän liikkumisen kehittämiseksi. Hankkeessa hyödynnetään asemaseutuja täysin
uudentyyppisten vähähiilisyyttä ja asemien älykästä toimintaa kehittävien uusien liiketoimintakonseptien kehittämisessä.

Fiksu Assa -hankkeessa
1. Edistetään vähähiilistä liiketoimintaa kiihdyttämällä olemassa olevien ratkaisujen, palve- luiden tai ideoiden
jalkautumista asemanseuduilla ja skaalautumaan kestäväksi vähähiiliseksi toiminnaksi valituilla asemilla, muilla asemilla sekä muissa toimintaympäristöissä – kotimaassa ja kansainvälisesti.
2. Kiihdytetään uuden, vähähiilisen liiketoiminnan ja ratkaisujen syntymistä, keskittyen erityisesti asemaseutujen tarpeisiin, haasteisiin ja potentiaaliin.
3. Jalkautetaan yhdyskuntien vähähiilisyyttä edistäviä ratkaisuja ja edistetään kuntalaisten kykyä tehdä ilmastoystävällisiä valintoja. Tätä tehdään laaja-alaisesti kuntien yhdessä tekemän yhteiskehittämisen kautta.

Fiksu Assa -hankkeessa asemanseutujen potentiaali vähähiilisten uusien liiketoimintojen kehitysalustana otetaan sen täyteen käyttöön, tuodaan asemille kuluttajien päivän kulkureitin varrelle ilmastoystävällisiä palveluita sekä kehitetäänvähähiilistä, skaalautuvaa ja kansainvälistä potentiaalia omaavaa uutta liiketoimintaa.

Keskeisimpinä toimenpiteinä tehdään analyysit palvelutarpeista, tarkastellaan asemanseutuja yritysten sijoittumisen näkökulmasta sekä tunnistetaan potentiaaliset toimijat yrityskentästä. Tämän lisäksi kartoitetaan kaupunkien tunnis- tamat haasteet ja toteutetaan asemanseutujen innovaatiokilpailu synnyttämään uusia palveluratkaisuja tunnistettuihin haasteisiin pohjautuen. Tulosten pohjalta toteutetaan Fiksu Assa -tapahtuma valituilla asemilla yhteistyössä kaupunkien ja yritysten kanssa sekä toteutetaan yrityslähtöisiä palvelukokeiluja. Samanaikaisesti pyritään edistämään yritysten pysyvämpää sijoittumista asemille laaja-alaisesti kuntien tekemän yhteiskehittämisen kautta.

Hankkeen tuloksena syntyy analyysit asemanseutujen palvelutarpeista ja toimijakentästä, näyttävä ja tunnistettu Fiksu Assa -tapahtuma ilmastofiksuille ratkaisuille sekä uusia vähähiilisiä palveluita ja palveluntuottajia innovaatiokilpailun avulla. Niitä voidaan skaalata laajalti eri asemille ja edistää kansainvälisesti. Pysyvänä tuloksena syntyy uutta asemanseuduille sijoittuvaa liiketoimintaa, mikä vahvistaa asemien palvelutarjontaa ja parantaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta madaltaen vaihtovastusta, mikä tukee vähähiilisen yhdyskunnan kehittymistä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat:
1. Yritykset, joilla on ilmastoystävällinen tuote tai palvelu: Avaamalla asemaseudut Fiksu Assa -tapahtuman kautta
yritysten markkinapaikaksi yritykset saavat asiakaskohtaamisia ja voivat markkinoida palveluitaan. Lisäksi yrityksiä
autetaan jatkokehittämään liiketoimintaansa ja tuetaan niiden sijoittumista asemanseuduille.

2. Start-up -tiimit: Hanke auttaa myös kokonaan uuden ilmastoystävällisen liiketoiminnan kehittymisessä tuomalla
asemiin liittyviä mahdollistajia ja haasteita start-up -tiimien tietoon sekä järjestämällä aiheeseen liittyvän digihackin.
Lisäksi autetaan liiketoiminnan kehityksessä järjestämällä työpajoja ja yrityssparrausta uusien liiketoimintakonsep-tien
kehittymiseksi kohti pysyvää liiketoimintaa.

3. Kaupungit: Joiden asemanseutuja kehitetään yhdessä yritysten kanssa ja joille tuodaan ilmastoystävällisiä uusia
palveluja niin kokeiluna kuin pysyvän liiketoiminnan synnyttämisenkin muodossa. Kaupunkien vähähiilisyystavoit-teet
edistyvät, kun esimerkiksi vähähiiliseen liikkumiseen liittyvät palvelut yleistyvät asemaseuduilla ja ilmastoystävälli-set
palvelut tulevat helpommiksi kuntalaisten saavuttaa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kuntalaiset, joiden edellytykset hyödyntää ilmastoystävällisiä palveluita helpottuu, kun niitä tuodaan asemaseuduille päivittäisen kulkureitin varteen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 296 292

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 271 815

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 423 274

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 388 307

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kanta-Häme, Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin, Riihimäen, Hämeenlinnan

Kunnat: Riihimäki, Hämeenlinna, Espoo, Vantaa, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa ja toteutukses-sa otetaan huomioon tutkimuksissa ja aiemmissa projekteissa esille tulleet erot asemien käyttöön liittyen eri sukupuolten osalta muun muassa käytön määrän, palveluiden sekä muun mm. turvalli-suusnäkökulma. Asemanseudut on mm. tunnistettu turvattomina alueina, mikä osaltaan heijastuu eri sukupuolten jouk-koliikennepalvelun käyttöön.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kehitettävien pilottien ja tapah-tumien suunnittelussa varmistetaan, että uudet ratkaisut ovat asiakaslähtöisiä ja houkuttelevia kaikille käyttäjäryhmille. Nyky-tilanteessa HSL:n asiakkaista naisia on 56 prosenttia ja miehiä 44 prosenttia (HSL, asiakkuus 2017). Lisäksi miehet omistavat autoja huomattavasti enemmän kuin naiset kaikissa ikäryhmissä. (HSL, 2016). Hank-keen toimenpiteissä huomioidaan mahdolli-set sukupuolivaikutukset, jotka auttavat kohdentamaan palvelut entistä paremmin erilaisten kohderyhmien erilaisiin tarpeisiin ja elämäntilanteisiin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvo huomioitu (ks. edelliset kohdat), muttei hankkeen pääfokus.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Asemanseutujen vahvistaminen ja kehittäminen edistää yhdyskuntarakenteen keskittymistä raideliikenteen varaan, jolloin paineet uusien alueiden käyttöönotolle vähenevät, jolloin luonnonvaroja säästyy.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 10
Hanke parantaa raideliikenteen houkuttelevuutta ja vähentää liikkumistarvetta palveluiden sijoittuessa matkaketjujen varteen sekä tukee siirtymistä kestäviin kulkumuotoihin. Hankkeessa syntyvien yritysten ja uusien palveluiden tulee edistää ilmastonmuutoksen hillintää, mistä seuraa aikanaan vaikutuksia ilmaan/ilmastoon.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 7
Asemanseutujen kehittäminen edis-tää yhdyskuntarakenteen keskittymistä raideliikenteen varaan, jolloin paineet uusien alueiden käyttöönotolle vähenevät ja uhka luonnon monimuotoisuuden heikkenemiselle siltä osin pienenee.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 8
Hanke pienentää ilmaan ja ilmastoon kohdistuvia vaikutuksia, sillä parantaessaan raideliikenteen houkuttelevuutta ja vähentäessään liikkumistarvetta palveluiden sijoittuessa matkaketjujen varteen kestävien kulkumuotojen osuus kasvaa ja päästöt vähenevät. Myös yritysten ja uusien palveluiden tulee edistää ilmastonmuutoksen hillintää, mistä seuraa välillisiä vaikutuksia ilmaan/ilmastoon.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Natura-alueita ei sijoitu asemanseuduille.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hanke ei suoranaisesti lisää eikä vähennä materiaalin kulutusta eikä jätemääriä. Välillisesti kiertotalouden ratkaisujen löytyessä voi olla positiivisia vaikutuksia jätemääriin sekä materiaalien kulutukseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 10
Hanke tukee raideliikenteen käyttöä, jonka energialähteenä on uusiutuva energia. Hankkeessa pyritään löytämään myös uusiutuvan energian käyttöä tukevia ratkaisuja asemanseuduille (vähähiilitiekartta, innovaatiokilpailu).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Hanke tähtää uusien vähähiilisyyttä edistävien palveluiden ja ratkaisujen synnyttämiseen asemanseuduille. Ne ovat pysyvälaatuisia palveluita ja monipuolistavat elinkeinorakennetta sekä liikkumisen palvelujen että muiden vähähiilistä arkea tukevien palveluiden osalta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Hanke pyrkii hyödyntämään avointa dataa ja digitaalisuutta uusien palveluiden synnyttämisessä ja sitä kauttaa tähtää esim. MaaS palveluiden täydentämiseen ja last-mile palveluiden tuottamiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hanke kokonaisuudessan pyrkii edistämään raideliikenteen käyttöä ja vähentämään henkilöautoilua. Se pyrkii myös synnyttämään uusia arkielämän logistisia ratkaisuja esim. keskittäen kaupunkilogistiikan palveluita asemanseudulle ja kehittäen uusia ratkaisuja myös last-mile problematiikkaan sekä joukkoliikenteen katvealueessa olevien toimitilojen yhteyksiin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hanke pyrkii parantamaan kaupunkilaisten palveluverkkoa ja tuomaan uudentyyppisiä palveluita matkaketjujen varteen, mikä vaikuttaa asukkaiden arjen helppouteen vapaa-aikaa lisäten ja hyvinvointia edistäen.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hanke parantaa eri sosiaaliryhmien tasa-arvoa tarjotessaan tasapuolisesti palveluita julkisen liikenteen yhteydessä. Hanke ei suoranaisesti vaikuta sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Hanke kuitenkin parantaa naisten ja lasten asemaa asemanseutujen käyttäjinä turvallisuuden lisäännyttyä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hanke parantaa yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta tarjotessaan kaupunkilaisille tasapuolisesti uusia, arkea helpottavia palveluita julkisen liikenteen yhteydessä ja parantaessaan välillisesti asemien turvallisuutta, jolloin niiden turvallisuus paranee.
Kulttuuriympäristö 3 3
Asemanseudut on perinteisesti nähty melko negatiivisessa valossa ja turvattomina paikkoina. Toiminnan kehittyessä kaupunkikuva paranee ja mielletty kulttuuriympäristö tullee muuttumaan positiivisemmaksi.
Ympäristöosaaminen 5 8
Fiksu Assa -tapahtumien tavoitteena on myös lisätä asukkaiden ymmärrystä ilmastofiksuista ratkaisuista jolloin ilmastonmuutoksen tematiikka ja smart city -ajattelu tulevat myös asukkaille ja asemanseudun käyttäjille tutummaksi. Myös yritysten ja uusien palveluiden tulee edistää ilmastonmuutoksen hillintää, jolloin ratkaisujen taustalla oleva ympäristöasioiden ymmärrys tulee parantua.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Fiksu Assa -hankkeen päätavoitteena on ottaa käyttöön asemanseutujen potentiaali vähähiilisten uusien liiketoimintojen kehitysalustana, kehittää ja kiihdyttää vähähiilistä, skaalautuvaa liiketoimintaa sekä tunnistaa sellaisia uusia palvelutarpeita, jotka pohjautuvat nimenomaan asemanseutuihin liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden ratkaisemiseen.

Hanke toi yhteen Helsingin, Espoon, Vantaan, Hämeenlinnan ja Riihimäen asemanseutujen kehitystarpeet ja näkökulmat. Yhteiskehittämisen kautta asemanseudut olivat hankkeen keskiössä asemien, ihmisten kestävien elämäntapojen ja kestävän liikkumisen kehittämiseksi. Asemanseutukehityksen vauhdittamiseksi hanke edisti visiota, kasvatti ymmärrystä, sitoutti toimijoita sekä toteutti konkreettisia pilotointeja edistäen vähähiilistä liiketoimintaa asemanseuduilla.

Hanke lisäsi asemanseutujen toimijoiden tietopohjaa siitä, miten liiketoiminnan jalkautumista ja skaalautumista voidaan edistää profiililtaan erilaisilla asemanseuduilla sekä miten lisätä yritysten tietoisuutta asemanseuduista liikepaikkoina. Hanke tunnisti, millaisia toimintaedellytyksiä asemanseuduilta tulisi löytyä ja millaiset haasteet jopa estävät liiketoiminnan jalkautumista asemanseuduilla, sekä loi suosituksia asemanseutujen kehittämiseen, jotta palvelut menestyvät asemanseuduilla.

Hanke toteutti vähähiilisten palveluiden toimijakenttäanalyysin, joka tunnisti uusia vähähiilisyyttä edistäviä toimijoita ja yrityksiä, jotka ovat potentiaalisia palveluntarjoajia ja uusien palvelujen kehittäjiä asemanseuduilla.

Hanke pilotoi pop up-muotoisen Fiksu Assa -tapahtuman valituilla asemilla yhteistyössä kaupunkien ja yritysten kanssa sekä toteutti asemanseutujen innovaatiokilpailun synnyttämään uusia palveluratkaisuja asemanseutujen viihtyisyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Hankkeessa on tunnistettu tarve edistää julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta asemanseutujen kehittämisessä ja
hanke pilotoi yhteiskehittämiseen perustuvan ja uusien palveluiden kaupallistamiseen tähtäävän yrityskehitysohjelman. Ohjelmassa toteutettiin yrityslähtöisiä asemanseutujen palvelukokeiluja. Hankkeessa myös visioitiin kaupunkien ja yritysten yhteistyönä kestävien asemanseutujen tulevaisuutta.

Hankkeessa toteutettiin liityntäpyöräilyn edistämiskampanja, joka tuo esille raideliikenteen asemien hyvää saavutettavuutta sekä pyöräilyn ja junalla matkustamisen yhdistämisen helppoutta edistäen vähähiilisten matkaketjujen kehittämistä. Valmiit materiaalit mahdollistavat kampanjan uudelleen toteuttamisen myös hankkeen päättymisen jälkeen.

Asemanseutujen vähähiilisen liiketoiminnan ja taloudellisen potentiaalin parempi hyödyntäminen edellyttää etenkin kuntien ja valtion, mutta myös muiden asemanseutujen toimijoiden panostusta asemien viihtyisyyden ja turvallisuuden kehittämiseksi. Lisäksi julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta vähähiilisten ratkaisujen jalkauttamiseksi ja skaalaamiseksi tulisi lisätä ja kehittää. Hankkeen toimenpiteet muodostavat tarjottimen erilaisista toimenpiteistä, jotka kaupungit ja muut asemanseututoimijat voivat ottaa käyttöönsä asemanseutujen kehittämisessä.