Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74199

Hankkeen nimi: Capacity-building for Sino-Finnish Research Centre for Science, Technology and Innovation

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 029 449 8000

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.univaasa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juha Vänskä

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.vanska(at)uwasa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447123071

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Vaasan yliopisto ja Kiinan Tiedeakatemian Strategian ja Kehityksen Instituutti (Chinese Academy of Science – Institute of Strategy and Development) perustivat Suomi-Kiina TTI keskuksen elokuussa 2017.

Hankkeen päämääränä on kehittää Vaasan yliopiston Suomi-Kiina TTI keskukselle toimintamalli, joka mahdollistaa sen rakentumisen maiden välistä TKI-yhteistyötä edistäväksi ajatushautomoksi (think tank) Pohjanmaan maakunnan alueelle. Keskuksen visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi ajatushautomoksi, joka tukee yritysten ja yliopistojen/korkeakoulujen verkottumista ja TKI-yhteistoimintaa. Edelleen TTI-keskus edistää politiikkatason yhteistyön kehittämistä Euroopassa ja Kiinassa etsimällä ratkaisuja ympäristön ja yhteiskunnan haasteisiin vahvistamalla samalla alueen taloudellisen hyvinvoinnin kehittymistä.

Keskus vahvistaa Pohjanmaan innovaatioekosysteemiä edistämällä maakunnan hankkeeseen valittujen viiden kiinalaisalueen välistä TKI-yhteistyötä, vuorovaikutusta ja verkottumista. Tärkeimpiä yhteistyön kohteita ovat energiasektorin murrokseen ja digitaalisen valmistukseen liittyvät innovatiivisten ratkaisut, joihin molempiin liittyy merkittäviä tutkimukseen ja liiketoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.

Hankkeen tavoitteena on:

(1) Tukea Pohjanmaan maakunnan alueella toimivien yritysten verkostoitumista ja TKI-yhteistyötä (tutkimus, kehitys, innovaatio) hankkeeseen valituilla maantieteellisillä yhteistyöalueilla toimivien kiinalaisten yritysten kanssa.
(2) Vauhdittaa Pohjanmaan maakunnan korkeakouluopetuksen kansainvälistymistä ja koulutusvientiä suunnittelemalla ja rakentamalla yhteyksiä Vaasan yliopiston (UVA) Vaasan ammattikorkeakoulun (VAMK) ja Novia ammattikorkeakoulun (Novia UAS) sekä relevanteiksi partnereiksi tunnistettujen kiinalaisten yliopistojen välillä. Lisäksi voidaan esitellä Pohjanmaan maakunnan ammatillista koulutusta hankkeen yhteistyöalueilla Kiinassa.
(3) Tuottaa uutta tutkimustietoa kansainvälisesti suuntautuneesta kysyntä- ja käyttäjälähtöisestä alueellisesta innovaatiostrategiasta sekä kehittää Suomen ja Kiinan välistä tutkimusverkostoa tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikan alueella. Samalla tuetaan päättäjiä Pohjanmaalla ja yhteistyöalueilla Kiinassa kehittämään uusia, alueelliseen innovaatiopolitiikkaan ja kysyntä- ja käyttäjälähtöiseen innovaatiostrategiaan liittyviä ratkaisuja alueiden välisen TKI-yhteistyön vahvistamiseksi
(4) Perustaa alusta, joka tukee kansalaisten (kansalaisryhmien), opiskelijoiden ja muiden toimijoiden mahdollisuuksia osallistua energiasektorin uudistumisen sekä Suomen ja Kiinan välisen TKI-yhteistyön edistämiseen.

Hankkeen toteutusaika on 1.9.2018 - 31.8.2020. Hankkeessa tehtävä kehitystyö on organisoitu viiteen työpakettiin, jotka ovat: (1) Yritysverkostojen kehittäminen ja uudet TKI-avaukset, (2) Korkeakoulutuksen kansainvälistymistä ja koulutusvientiä koskevien suunnitelmien laadinta, (3) Innovaatiopolitiikan kehittäminen, (4) Kansalaisten osallistumisen vahvistaminen ja (5) Vaikuttavuusanalyysi.

Hankkeen varsinaisiin kohderyhmiin kuuluvat Pohjanmaan alueen kansainvälisesti suuntautuneet, kasvuhakuiset pk-yritykset sekä maakunnan yliopistot, korkeakoulut sekä ammattikoulut

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupunkien, kuntien ja muiden julkisten organisaatioiden päätöksentekijät ja virkamiehet sekä opiskelijat, järjestöt, kansalaisryhmät ja yksittäiset kansalaiset sekä organisaatiot, jotka oman toimintansa kautta edistävät alueen elinkeinoelämää ja sen kehittymistä. Välillisiin kohderyhmiin kuuluvat myös alueen elinkeinoyhtiöt sekä maakunnan kansanedustajat ja EU-parlamentin jäsenet. Välillisiin kohderyhmiin lasketaan mukaan myös kiinalaiset yritykset, viiden Kiinan yhteistyöalueen päättäjät ja julkiset toimijat sekä yksittäiset kansalaiset, jotka ovat kiinnostuneet energiamurrokseen/kestävään kehitykseen pohjautuvista uusista tuotteista ja palveluista sekä taloudellisen hyvinvoinnin turvaamisesta.

Pohjanmaan maakunnan älykkään erikoistumisen malli voidaan nähdä systemaattisena tapana tavoitella teknologiavetoista innovaatiostrategiaa. Nyt ehdotettava hanke pyrkii lisäksi kehittämään systemaattisen tavan toteuttaa Pohjanmaan alueella kysyntä- ja käyttäjälähtöistä innovaatiostrategiaa, jossa toimii suomalaisten ja kiinalaisten osallistujien vuorovaikutuksessa syntyvän uuden arvonluonnin alustana.

Hankkeen keskeisimmät tulokset:

1) Alueen yritysten Kiina-yhteistyön nykytilaa kuvaava raportti
2) Strateginen tiekartta (strategic roadmap), jossa määritelty ja kuvattu yritysverkostojen kehittämistä ja uusia TKI-avauksia koskevat 3-5 vuoden aikajänteelle ulottuvat tavoitteet, toimenpiteet sekä potentiaaliset rahoituskanavat
3) 2-3 uutta Business Finland-rahoitteista hanketta - erityisesti BF:n Finland-China calls for joint RDI-projects (mikäli nykymuotoiset rahoituskanavat säilyvät entisellään)
4) Pk-yrityksille suunnattu tiivis, popularisoitu raportti Kiinan TKI-mahdollisuuksista – jakelu esimerkiksi Viexpon, Merinovan, VASEKin kautta
5) Alueen yliopistojen ja korkeakoulujen kansainvälisen toiminnan nykytilaa kuvaava raportti
6) Strateginen tiekartta (strategic roadmap), määritelty ja kuvattu koulutusvientiä koskevat keskipitkän aikavälin tavoitteet, toimenpiteet sekä potentiaaliset rahoituskanavat. Tiekartta pitää sisällään mahdollisuuksien mukaan myös ammattillisen koulutuksen.
7) 3 uutta Erasmus+-hanketta
8) Strateginen tiekartta (strategic roadmap) määritelty ja kuvattu innovaatiopolittiikan kehittämistä koskevat keskipitkän aikavälin tavoitteet, toimenpiteet sekä potentiaaliset rahoituskanavat.
9) Politiikkapainotteinen tutkimusraportti kansainvälisesti suuntautuneesta kysyntä- ja käyttäjälähtöisestä alueellisesta innovaatiostrategiasta.
10) 1-2 Innovaatiopolitiikan kehittämistä käsittelevää tieteellistä artikkelia/muuta julkaisua
11) Innovaatioyhteistyön verkkoalusta Suomi-Kiina TTI keskuksen yhteyteen. Alusta toimii yritysten, korkeakoulujen, päättäjien ja kansalaisten vuorovaikutuksen areenana etsittäessä kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja energiasektorin murrokseen
12) Ensimmäinen suomalais-kiinalainen 'Yhteiskunnallisten innovaatioiden kilpailu': teemana energiasektorin murros (Social Innovation Competition on Energy Transition)
13) Raportti kansalaisten osallistumisesta suomalais-kiinalaiseen yhteistyöhön kestävän kehityksen edistämiseksi.
14) Suomi-Kiina TTI keskukselle ja sen toimintamallille työkalu vaikuttavuuden arviointiin osana Pohjanmaan alueen innovaatioekosysteemiä.
15) Vaikuttavuusindikaattorit hankkeen neljälle toiminnalliselle osa-alueelle (yritysyhteistyö, koulutusvienti, innovaatiopolitiikka, kansalaisten osallistuminen)
16) Loppuraportti hankkeen vaikutuksista Pohjanmaan alueen innovaatioekosysteemiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:
• Kansainvälisesti suuntautuneet, kasvuhakuiset pk-yritykset Pohjanmaan maakunnan alueella
• Pohjanmaan maakunnan alueen yliopistot, korkeakoulut sekä ammattikoulut

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupunkien, kuntien ja muiden julkisten organisaatioiden päätöksentekijät ja virkamiehet sekä opiskelijat, järjestöt, kansalaisryhmät ja yksittäiset kansalaiset, jotka ovat kiinnostuneita antamaan oman vapaaehtoisen panoksensa Suomi-Kiina TTI keskuksen toimintaan ja sen kehittämiseen.

Edelleen hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat organisaatiot, jotka oman toimintansa kautta edistävät alueen elinkeinoelämää ja sen kehittymistä. Tällaisia ovat mm. Pohjanmaan kauppakamari, alueen yrittäjäjärjestöt, Merinova ja Viexpo, joiden edustajat on kutsuttu mukaan hankkeen ohjausryhmätyöhön. Välillisiin kohderyhmin kuuluvat myös alueen elinkeinoyhtiöt sekä maakunnan kansanedustajat ja EU-parlamentin jäsenet.

Välillisiin kohderyhmiin lasketaan mukaan myös kiinalaiset yritykset, viiden Kiinan yhteistyöalueen päättäjät ja julkiset toimijat sekä yksittäiset kansalaiset, jotka ovat kiinnostuneet energiamurrokseen/kestävään kehitykseen pohjautuvista uusista tuotteista ja palveluista sekä taloudellisen hyvinvoinnin turvaamisesta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 338 812

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 319 938

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 423 515

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 399 923

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Sydösterbottens kustregion, Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Laihia, Uusikaarlepyy, Vöyri, Kaskinen, Mustasaari, Kruunupyy, Kristiinankaupunki, Pietarsaari, Pedersören kunta, Maalahti, Närpiö, Isokyrö, Luoto, Vaasa, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Wolffintie 34

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen tavoitteena olevan innovaatioalustan ja siihen liittyvien toimintamallien kehitystyön yhteydessä laaditaan analyysi, joka tähtää sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseen sekä mahdollisten esteiden ja pullonkaulojen tunnistamiseen ja poistamiseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa rakennetaan kannustimia, joilla "aliedustettujen" ryhmien (nuoret, opiskelijat, naiset, maahanmuuttajat) edustajia saadaan kytketyyä osaksi keskuksen innovaatiotoimintaa. Naisten mukaan saanti on erityisen tärkeää, koska heihin liittyy merkittävin ja tunnistettu, mutta toistaiseksi heikosti hyödynnetty innovaatiotoimintaan liittyvä potentiaali (https://eit.europa.eu/women-entrepreneurship).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa tuetaan ja edistetään tasa-arvon valtavirtaistamista, mutta sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole projektin keskeisin päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 8
Uudet energia-alaan liittyvät innovaatiot ja digitaaliset tuote-palveluratkaisut lisäävät luonnonvarojen käytön kestävyyttä ja ympäristön tilaa. Kyseiset teemat ovat hankkeen keskeisiä mielenkiinnon kohteita ja niitä nostetaan esille eri kohderyhmille suunnatussa viestinnässä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 9
Ilmastomuutoksen torjuminen on eurooppalaisen ja kansallisen energiapolitiikamme keskeisiä päämääriä, joiden saavuttamista tuetaan aktiivisesti keskuksen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnallaan (TKI).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 5
Keskuksen tavoitteena on edistää ilmastomuutoksen torjuntaa ja luonnon monimuotoisuuden säilymistä sekä ehkäisee vieraiden kasvi- ja eläinlajien leviämistä Suomen luontoon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 9
Pariisin sopimuksen mukaan kasvihuonekaasujen päästöt ja nielut on saatava tasapainoon tämän vuosisadan jälkipuoliskolla. EU:n tavoitteena on vähentää päästöjä 80-95 % vuoteen 2050 mennessä ja asettaa lähiaikoina tavoitteita myös hiilinieluille. Keskus pyrkii oman toimintansa kautta vauhdittamaan energia-alan tutkimus- ja innovaatiotoimintaa asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Suomalais-kiinalaisen TKI-yhteistyön tuloksena syntyviä teknologisia ratkaisuja, tuotteita ja palveluita hyödyntämällä on mahdollista pienentää huomattavasti ilmakehän hiilidioksidipäästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 2 5
Ilmastonmuutoksen vaikutukset Natura-alueiden luontoon voivat olla nopeita ja merkittäviä. Ilmaston muutosta ehkäisevät toimenpiteet tarjoavat mahdollisuuden ehkäistä (tai ainakin jarruttaa) mm. ilmaston lämpenemisen mukanaan tuomia vaikutuksia Natura-alueille.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 7
Energia- ja materiaalitehokkuuden kasvattaminen ovat keskuksen yksi strategisista painopistealueista. Kyseisten tavoitteiden edistäminen edellyttää kansainvälistä yhteistyötä eri sidosryhmien välillä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 9
Keskus edistää Pohjanmaan energiastrategian 2010-2020 toteutusta, jossa uusiutuvien, hajautettujen energialähteiden lisääntynyt käyttö on yksi tärkeimmistä tavoitteista.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 9
Hanke on rakennettu lähtökohtaisesti tukemaan Pohjanmaan älykkään erikoitumisen toteutusta. Tavoitteena on mm. vahvistaa maakunnan elinkeinorakennetta uusien strategisesti tärkeiden tutkimuskumppanuuksien sekä pk- yritysverkostojen kautta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 9
Uusien, digitaalisten ja datapohjaisten tuotteiden/ palveluiden (tuote-palveluratkaisujen) kehittäminen on keskeisellä sijalla keskuksen toiminnassa. TKI-toimintaa tuetaan laaja-alaisella sidosryhmäyhteistyöllä.
Liikkuminen ja logistiikka 4 8
Digitaalisten ja datapohjaisten tuotteiden ja palveluiden kehittäminen tarjoavat mahdollisuuksia uusien "smart city"-ratkaisujen syntymiselle. Uudet liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvät, vähähiilisyyteen kannustavat ratkaisut ovat "smart city"-ajattelun keskiössä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 8
Keskus edistää hyvinvointia muodostamalla foorumin, jossa eri sidosryhmät - myös "aliedustetut" - saavat tietoa energiamurrokseen ja digitaaliseen valmistukseen liittyvistä kehitysnäkymistä, pääsevät mukaan tuomaan esille tarpeitaan, osallistumaan uusien tuotteiden ja palveluiden ideointiin ja kehitystyöhön. Keskus toimii myös yhteisönä, jonka kautta "kuluttaja- innovaattorit" saavat apua omien ideoidensa eteenpäin viemiseen.
Tasa-arvon edistäminen 3 7
Hankkeen tähtää sukupuolten välisen tasa- arvon edistämiseen sekä mahdollisten esteiden ja pullonkaulojen tunnistamiseen ja poistamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 9
Keskus ja sen toiminta on avointa kaikille ikään, sukupuoleen tms. riippumatta - aivan samalla tavalla kuin VEBIC, Digital Economy ja InnoLab-alustojen kohdalla on tilanne.
Kulttuuriympäristö 3 9
Keskus perustaminen on elävä esimerkki maakunnan eri toimijoiden tahtotilasta ja yhteistyöstä, jonka avulla pystytään vahvistamaan alueen imagoa energia-alan edelläkävijänä. Menestyvät yritykset ja yrittäjyyden perinne mahdollistavat sen, että alueella on voimavaroja ylläpitää ja uudistaa omaa kulttuuriympäristöään.
Ympäristöosaaminen 5 8
Keskus tukee toiminnallaan uusien ympäristöteknologiaan liittyen tuotteiden ja palveluiden kehitystyötä sekä niiden käyttöönottoa. Samalla hanke lisää lasten ja nuorten ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Vaasan yliopiston 1.9.2018 – 31.12.2020 välisenä aikana toteuttaman hankkeen päämääränä oli luoda Vaasan yliopiston Suomi-Kiina TTI keskukselle toimintamalli, joka mahdollistaa sen kehittymisen maiden välistä TKI-yhteistyötä edistäväksi ajatushautomoksi (think tank) Pohjanmaan maakunnan alueelle. Keskuksen pitkän aikavälin visiona on kehittyä Pohjoismaiden johtavaksi ajatushautomoksi, joka tukee yritysten ja yliopistojen/korkeakoulujen verkottumista ja TKI-yhteistoimintaa.

Hankkeen kehitystyön kohteena olevan TTI-keskuksen keskeisimpänä tehtävänä on vahvistaa Pohjanmaan innovaatioekosysteemiä edistämällä maakunnan ja hankkeeseen valittujen viiden kiinalaisalueen välistä TKI-yhteistyötä, vuorovaikutusta ja verkottumista. Tärkeimpiä yhteistyön kohteita ovat energiasektorin murrokseen ja digitaalisen valmistukseen (kaksoismurrokseen) liittyvät innovatiivisten ratkaisut, joihin molempiin liittyy merkittäviä tutkimukseen ja liiketoimintaan liittyviä mahdollisuuksia.

Hanke koostui viidestä toisiinsa liittyvää työpakettia, jotka keskittyivät yritysverkostojen ja uusien TKI-avausten kehittämiseen, alueen korkeakoulutuksen kansainvälistymistä ja koulutusvientiä koskevien suunnitelmien laadintaan, alueellisen innovaatiojärjestelmän ja politiikan uudistamiseen ja kansalaisten osallistumisen vahvistamiseen. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli rakentaa Suomi-Kiina TTI keskukselle työkalu, jonka avulla toiminnan vaikuttavuutta voidaan arvioida osana Pohjanmaan alueen innovaatioekosysteemiä.

Hankkeen konkreettiset tuotokset:

Työpaketti 1: Yritysverkostojen kehittäminen ja uudet TKI-avaukset:
• Alueen yritysten Kiina-yhteistyön nykytilaa kuvaava raportti
• Strateginen tiekartta, jossa määritelty ja kuvattu yritysverkostojen kehittämistä ja uusia TKI-avauksia koskevat tavoitteet
• Pk-yrityksille suunnattu tiivis, popularisoitu raportti Kiinan TKI-mahdollisuuksista

Työpaketti 2: Korkeakoulutuksen kansainvälistymistä ja koulutusvientiä koskevien suunnitelmien laadinta
• Alueen yliopistojen ja korkeakoulujen kansainvälisen toiminnan nykytilaa kuvaava raportti
• Strateginen tiekartta, jossa kuvattu koulutusvientiä koskevat keskipitkän aikavälin tavoitteet ja toimenpiteet

Työpaketti 3: Innovaatiopolitiikan kehittäminen
• Strateginen tiekartta, jossa kuvattu innovaatiopolitiikan kehittämistä koskevat keskipitkän aikavälin tavoitteet ja toimenpiteet
• Politiikkapainotteinen tutkimusraportti kansainvälisesti suuntautuneesta kysyntä- ja käyttäjälähtöisestä alueellisesta innovaatiostrategiasta
• Kaksi innovaatiopolitiikan kehittämistä käsittelevää tieteellistä julkaisua.

Työpaketti 4: Kansalaisten osallistumisen vahvistaminen
• FinlandChinaGo.fi-verkkosivusto
• ’Together for Sustainability’-ideakilpailu
• Raportti, jonka tavoitteena edesauttaa kaikkia halukkaita tahoja toteuttamaan vastaavanlaisia ideakilpailuja suomalais-kiinalaisena yhteistyönä.

Työpaketti 5: Vaikuttavuusanalyysi
• Raportti menetelmistä ja indikaattoreista, joiden avulla TTI-keskuksen toiminnallista osana alueellista innovaatioekosysteemiä voidaan arvioida