Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74234

Hankkeen nimi: Tornion Matkailun Masterplan

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: TEAM BOTNIA OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 1508288-9

Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 1

Puhelinnumero: 0407336980

Postinumero: 95400

Postitoimipaikka: Tornio

WWW-osoite: http://www.bothnianbusiness.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marko Alamartimo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marko.alamartimo(at)tornio.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 251350

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Torniolla on tarve matkailun kehittämistyön pitkäjänteiselle strategialle, linjauksille ja toimenpiteille, eli matkailun kokonaisvaltaiselle masterplanille. Hankkeen tavoitteena on laatia Torniolle matkailualan kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, missä määritellään konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet kaupungin matkailualan kehittämiseksi ja sitoutetaan keskeiset toimijat niiden toteuttamiseen. Hankkeen aikana kootaan kaupungin matkailun kehittämisen tietosisältö ja laaditaan havainnemateriaali, mikä tukee päätöksentekoa, kaupungin matkailun liiketoimintasuunnittelua ja markkinointia, sekä kaupungin kaavoitusta. Hankkeen aikana kaupungin matkailunkehittämisen toiminnallinen suunnittelu ja maankäytön yleissuunnittelu toteutetaan samanaikaisesti ja toisiaan tukien.

Hankkeen toimenpiteitä ovat:

1. Lähtötietojen kokoaminen
2. Tornion matkailun nykytila-analyysi
3. Aluekäyttösuunnitelman laatiminen matkailuelinkeinon tarpeisiin
4. Matkailun toiminnalliset sisällöt ja tuotekehitys
5. Matkailunkehittämisen organisointi ja alueen toimijoiden sitouttaminen yhteistyöhön
6. Markkinoinnin sisällöt ja kohderyhmät
7. Saavutettavuuden parantaminen
8. Matkailun osaamistarpeet ja työvoiman saatavuus

Hankkeen tuloksena syntyy Tornion matkailun kehitystoimintaa ohjaava, yrittäjä- ja liiketoimintalähtöinen matkailun masterplan, joka suuntaa kehittämistyötä, maankäytön suunnittelua ja investointeja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Alueen matkailu- ja palvelualan yritykset, matkailijat, Tornion kaupunki, elinkeinojen kehitysyhtiö Team Botnia Oy, investorit, Lapin alueen matkailukoulutusorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen muut yritykset, asukkaat, yhteistyökumppanit seutukunnalla ja matkailun yhteistyöalueilla (Meri-Lappi, Tornionlaakso, Haaparanta, Perämerenkaari), matkailun alueelliset ja valtakunnalliset organisaatiot, VR, Finnavia, Finnair, kuljetusyhtiöt, muut operaattorit.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 116 530

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 116 438

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 472

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 166 340

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta on tehty Lapin Letka Suvauskoneella. Saadun tuloksen mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tornion matkailun masterplanin tavoitteena on laatia kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma matkailutoimialan liiketoiminnan kasvattamiseksi. Valtavirtaistaminen koskee sekä miehiä, että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on laatia innostava, selkeä, realistinen ja mitattavissa oleva matkailun masterplan 2018-2030 kaupungin matkailun, investointien ja tapahtumien kehittämiseen, jonka avulla matkailuala voidaan asemoida yhdeksi Tornion kärkielinkeinoista.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Masterplanin toteuttamisen aikana esim. lähiruoan merkitys matkailupalveluissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa mm. Torniossa saatavilla olevan LNG:n hyödyntäminen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 7
Masterplanin toteuttamisen aikana mm. lähiruoka osana aitoja palvelukokemuksia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Masterplanin toteuttamisen aikana mm. sähköiset varausjärjestelmät.
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Masterplanin toteuttamisen aikana sisäisen logistiikan ja kuljetusyhteyksien kehittäminen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Kehittyvät matkailupalvelut edistävät niin asiakkaiden, kuin paikallisten asukkaiden sosiaalista ja toiminnallista hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 4
Kulttuuriympäristöt ovat yksi matkailupalveluiden osatekijä.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tornion matkailun masterplan -hankkeen tavoitteena oli laatia Torniolle matkailualan kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, missä määritellään kaupungin matkailualan kehittämisen kannalta konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet. Tärkeää oli myös sitouttaa keskeiset toimijat mukaan kehittämistyöhön. Hankkeen aikana koottiin kaupungin matkailun kehittämisen tietosisältö ja laadittiin päätöksentekoa, liiketoimintasuunnittelua ja markkinointia tukevaa havainnemateriaalia.
Hankkeen toimenpiteitä olivat:
1. Lähtötietojen kokoaminen
2. Tornion matkailun nykytila-analyysi
3. Aluekäyttösuunnitelman laatiminen matkailuelinkeinon tarpeisiin
4. Matkailun toiminnallisten sisältöjen määrittely ja tuotekehitys
5. Matkailunkehittämisen organisointi ja alueen toimijoiden sitouttaminen yhteistyöhön
6. Markkinoinnin sisältöjen ja kohderyhmien määritteleminen
7. Saavutettavuuden parantaminen
8. Matkailun osaamistarpeiden ja työvoiman saatavuuden kartoittaminen

Hankkeessa toteutettiin neljä erillistä kyselyä (asukkaat, matkailijat, matkailuyritykset ja matkanjärjestäjät), viisi teemakohtaista työpajaa, noin 20 matkailualan yritysten haastattelua ja yksi benchmarking –matka. Kyselyiden, haastattelujen ja työpajojen pohjalta laadittiin Tornion matkailun kehitystoimintaa ohjaava, yrittäjä- ja liiketoimintalähtöinen matkailun masterplan, joka suuntaa kehittämistyötä, maankäytön suunnittelua ja investointeja.

Hankkeen kautta Tornion matkailullisiksi kärkikohteiksi valittiin Kukkolankoski, Tornion ja Haaparannan kaupunkikeskustat, Cape East –Toranda –alue ja saaristo. Matkailun kärkiteemat puolestaan ovat vesistö- ja luontomatkailu, rajat ylittävät kokemukset, teemalliset matkailureitit ja –kohteet sekä kulttuuri ja perinteet. Matkailijatyypeistä tärkeimmiksi valikoituivat aitouden etsijät, luontonautiskelijat ja aktiiviset seikkailijat. Masterplan –projektin päätulos on se, että Tornio ja Haaparanta muodostavat yhdessä yhden käyntikohteen kahdessa maassa: lyhyesti sanottuna TornioHaaparanta tarjoaa elämyksiä kaksin verroin.