Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74258

Hankkeen nimi: Meri-Lapin matkailuMaaS- Meri-Lapin matkailun toimintaympäristön digitaalisen ja fyysisen saavutettavuuden kehittäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 27.6.2018 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MERI-LAPIN KEHITTÄMISKESKUS RY, SJÖ-LAPPLANDS UTVEKLINGSCENTRA RF

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 0276973-7

Jakeluosoite: Tietokatu 3

Puhelinnumero: +358 408209584

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: KEMI

WWW-osoite: www.meri-lappi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hukkanen Markku

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: seutupäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: markku.hukkanen(at)meri-lappi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 449787936

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on kehittää matkailijalle saumaton matkailu- ja liikkumiskokemus Meri-Lapin alueella kehittämällä matkailupalvelut ja kuljetukset yhdistävä Meri-Lapin matkailu-MaaS-järjestelmä sekä kehittää alueen lentoliikennettä. Tavoitteena on mahdollistaa yksilömatkailijoille sekä matkanjärjestäjille kokonaiskuvan saaminen Meri-Lapista matkailukohteena, antaa riittävä tieto matkan suunnitteluun, tarjota tietoa olemassa olevista majoitus- ja ohjelmapalveluista eri vuodenaikoina, miten matka- ja palveluketjut toimivat, varata/ostaa kuljetuksia, tuotteita ja tuotepaketteja sekä parantaa alueen kansainvälistä saavutettavuutta. MaaS-järjestelmä suunnitellaan palvelevan tulevaisuudessa myös paikallismatkustusta, vientiteollisuuden tarpeita ja sote-kuljetuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 184 860

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 323

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 231 080

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 225 405

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tietokatu 3

Postinumero: 94600

Postitoimipaikka: KEMI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
´Toimintaympäristön analyysiä ei ole tehty, koska hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tasa-­arvovaikutukset on arvioitu suvaus­koneella. Tuloksen mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeen kohteena olevissa yrityksissä on yrittäjinä sekä naisia että miehiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-­arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 0
Ohjataan matkailijoita käyttämään Kemi­-Tornion lentoasemaa, jolloin vähenee kuljetustarve kauemmilta lentoasemilta. Meri­Lapissa kehitetään julkista liikennettä ja ohjataan uusilla digitaalisilla ratkaisuilla matkailijoita käyttämään sitä kustannustehokkaammin kuljetuksia yhdistellen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
Matkailijoita kannustetaan käyttämään Kemi-Tornion lentoasemaa ja julkista liikennettä sekä kimppakyytejä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 0
Painettujen esitteiden tarvetta vähennetään keittämällä digitaalisia saavutettavuus ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 4
Matkailijamäärä lisääntyy, ikä kasvattaa yrittäjän tuloja ja heidän hyvinvointia. Välillisesti koko alueen hyvinvointi lisääntyy.
Tasa-arvon edistäminen 4 0
Naisvaltaisen matkailualan kehittäminen lisää tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 2
Digitaaliratkaisut mahdollistavat pienien toimijoiden tuotteiden näkyvyyden kansainväliselle matkailijalle sekä mahdollistavat pienien kulttuurituotteiden esille tuomisen.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Hankkeessa selvitettiin laajasti asioita, jotka vaikuttavat siihen, että matkailijat ja matkanjärjestäjät pystyvät helposti näkemään alueen vetovoimatekijät ja palvelutarjonnan sekä suunnittelemaan ja varaamaan matkan ja kuljetukset. Tulokset on jalkautettu alueorganisaatio Meri-Lapin Matkailun visitsealapland.com-sivustolle. Yhteistyöhön on pääsy kaikilla alueen matkailutoimijoilla. Varsinaisen saumattoman matkailuMaaS-järjestelmän kehittämiseksi on saatavilla kaikki tarvittava informaatio, mutta sen toteuttamiseksi tarvitaan laajempi yhteistyö, jota työstetaan tulevaisuudessa. Alueen lentoliikenteen kehittämiseksi on käytettävissä erinomainen työkalupakki. Business Casen avulla potentiaalisille lentoyhtiöille voidaan helposti näyttää alueen potentiaali. Kemi-Tornion lentoasemalle saapuvien tärkeimpien potentiaalisten lentoreittien lentojen kustannuslaskuri ja aluetaloudellisten vaikutusten laskuri sekä reittikehitysrahastoselvitys antavat neuvotteluvaltin uusien lentoyhtiöiden houkutteluun ja sillä pystytään laskemaan saatava hyöty markkinointipanoksesta reitille. Käytössä on myös kuvaus potentiaalisimpien lentoyhtiöiden strategioista. Visiolaskurilla saadaan arvio lentomatkustajien määrästä, aluetaloudellisesta tulosta ja työpaikkojen määrästä. Laskurilla voidaan luoda konkreettisia tavoitteita lentoliikenteen ja matkailun kehittämiseen.