Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74278

Hankkeen nimi: Raskaan ajoneuvokaluston kaksisuuntaisen etädiagnostiikan kehittämishanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.9.2018 ja päättyy 15.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MILLISECOND OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2726240-6

Jakeluosoite: Teknologiapuisto, PL150

Puhelinnumero: +385 408443548

Postinumero: 87400

Postitoimipaikka: KAJAANI

WWW-osoite: www.millisecond.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Uurtomies Terje

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: terje.uurtomies(at)millisecond.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 406850323

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tarkoituksena on kehittää uudenlainen, monimerkkinen, kaksisuuntainen etädiagnostiikkajärjeselmä raskaisiin ajoneuvoihin. Hankkeen tavoitteena on kehittää nykyistä tuotetta vastaamaan asiakaskysyntään ja sitä kautta kasvattaa yrityksen kilpailukykyä ja liikevaihtoa sekä avata kansainvälisiä markkinoita.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 70 930

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 69 785

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 70 930

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 69 785

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Kainuu

Seutukunnat: Kajaanin

Kunnat: Kajaani

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kehräämöntie 7

Postinumero: 87400

Postitoimipaikka: KAJAANI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Asiakaskohderyhmässämme työskentelee tyypillisesti paljon naisia hallinnollisissa tehtävissä, miesten osuuden painottuessa enemmän fyysiselle puolelle. Teknlogoian kehittymisen ja automaation edistyessä yhä enemmän nähdään naisia myös perinteisesti raskaassa kaivosmaailmassa koneiden operaattoreina.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen työllistävä vaikutus on sukupuolineutraali. Omalta osaltamme edistämme kaivosteollisuudessa teknologiaa ja automaatiota keventäen fyysisesti raskaita työvaiheita.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Automaation ja digtalisaation astetta nostamalla, perinteisesti miesvaltaisia töitä kaivoksessa voidaa suorittaa sukupuolesta ja fyyisistä ominaisuuksista riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 8
Kaivoskoneiden ja ajoneuvojen älykäs etädiagnostiikka mahdollistaa koneiden käyttöasteen parantamisen (tyhjäkäynnin poistamisen), vähentää polttoainee kulutusta opettamalla taloudellista ajotapaa sekä vähentää koneiden huoltotarvetta ennakoimalla vikoja sekä tarpeettomia rikkoontumisia
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 8
Raskaat kaivosneuvot toimivat tyypillisesti dieselpolttoaineella. Jo 5% säästö polttaineen kulutuksessa on merkittävä kasvihuoneilmiötä vähentävä vaikutus. Myös uuden hybriditeknologian hyödyntäminen pienentää päästöjä merkittävästi ja sen tutkimuksessa haluamme olla uranuurtaja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 6 5
Päästöjen vähentäminen on myös kustannussäästöä asiakkaillemme ja järjestelmällämme voimme osoitta konkreettisesti missä esim ajonevojen tyhjäkäyntiä tapahtuu.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 8
Koneiden rikkoutuminen voi aiheuttaa tapeettomia päästöjä luontoon mm. valuneen öljyn muodossa. Ennakoimalla vikoja ja huoltoja seuraamalla ajonuvojen tilaa etävalvonnalla. voidaan rikkoontumis riskiä pinenetää
Natura 2000 -ohjelman kohteet 4 4
Esimerkiksi poravaunuissa joilla voidaan tehdä tutkimuskairausta natura alueilla, tilaa ja kuntoa voidaan seurata etänä jolloin niiden mahdollinen rikkoontuminen ja päästöt ympäristöön voidaan havaita nopeasti.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Ennakoiva huolto vähentää konerikkojen aiheuttamia ylimääräisiä jätekuormituksia ympäristölle.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 3
Tutkimme palvelumme soveltuvuutta uuteen Hybridiajoneuvo tekniikkaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hankkeen myötä vahvistetaan Millsecondin Kajaanin toimisto palkkaamalla lisää henkilöstöä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeen myötä luodaan uutta osaamista Kajaaniin.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Tehostaa energiatehokasta logistikkaa. Tuleva tuote vähentää tarpeetonta huoltoautojen liikkumista ja säästää polttoainetta sekä luontoa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Työllistetään ihmisiä, parannetaan hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Palkattavat henkilöt voivat olla miehiä tai naisia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tarkoituksena oli kehittää uudenlainen, monimerkkinen, kaksisuuntainen etädiagnostiikkajärjestelmä raskaisiin ajoneuvoihin ja koneisiin. Hankkeen tavoitteena oli kehittää nykyistä tuoteportfoliota vastaamaan asiakaskysyntää, ja sitä kautta kasvattaa yrityksen kilpailukykyä ja liikevaihtoa sekä avata kansainvälisiä markkinoita. Hankkeessa haluttiin laajentaa Millisecond OY:n CAN#VAS Flow tuoteportfoliota kaksisuuntaisen CAN -väylä liikenteen etädiagnostiikan alueelle, sekä haluttiin tutkia ja kehittää tiedonsiirtoa koneiden ja pilvipalvelun välillä eri teollisuuden alojen tarpeisiin. Hankkeen toisena haarana oli analysoida ja kartoittaa Millisecond CAN#VAS järjestelmän kysyntää ja tarvetta Murmanskin alueen kaivosteollisuuden piirissä, sekä selvittää venäjän viennin käynnistämisen edellytyksiä. Hankkeen myötä tutkittiin useita ratkaisuvaihtoehtoja etädiagnostiikkaratkaisun toteuttamiseksi. Lopputuloksena löydettin ja verifoitiin tekninen löpimurto, jonka tuotteistaminen jatkoprojektissa on jo käynnistetty. Venäjän viennin tarpeet kartoitettiin ja pääsimme toteuttamaan asiakaspilottiprojekti onnistuneesti.