Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74303

Hankkeen nimi: Elinvoimainen kaupunki alustana yrityksille (EKA)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: Hallituskatu 36 A, 2 krs.

Puhelinnumero: 08 - 558 558 10

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Henrik Saine

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.saine(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 497 3117

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kansainvälinen Oulu on Pohjois-Suomen veturi ja yksi Suomen nopeimmin kasvavia kaupunkiseutuja. Oulusta on systemaattisesti kehitetty huippupaikka liiketoiminnan kasvulle sekä yritysten uusille avauksille. Kaupungeilla on kansallisessa ja kansainvälisessä kontekstissa ratkaiseva vaikutus digitalisaation edistämisessä, uusien digitaalisten palvelujen mahdollistajana ja samalla yrittäjyyden edistäjänä. Arktisella alueella Oulun kaupunkiseudusta kehitetään pohjoista digitalisaation edelläkävijää.

Oulun kaupunkistrategiassa 2026 digitalisoinnilla tavoitellaan toiminnan tehostamista, laatua ja samalla uutta liiketoimintaa yrityksille. Kaupunkistrategian mukaiset tavoitteet ovat tämän hankkeen merkittävin teema. Hankkeessa hyödynnetään kokemukset tähänastisista 6-kaupunkien pilottiprojekteista sekä jalostetaan edelleen 6aika-hankkeissa kehitettyjä toimintamalleja, joissa on muodostettu Suomen parhaiten tuotteistettua kaupunkialustaa yritysten liiketoiminnan kehittämiseen. Business Finlandin Pekka Soinin mukaan kilpailukykyisimmät innovaatiot syntyvät ekosysteemeissä, missä yritykset kehittävät osaamistaan, kilpailukykyä ja liiketoimintaansa yhdessä tutkimuslaitosten kanssa.

Hankkeessa kehitetään alustamainen toimintamalli tuotteiden ja palvelujen kehittämiseksi yhteistyössä kaupungin ja yritysten kanssa. Kaupungeille sekä yrityksille alustoilla toimiminen ja yhteiskehittäminen ovat edelleen uusi tapa toimia ja siksi hankkeessa tiivistetään entisestään yhteistyötä Oulun kaupungin eri toimielimien ja yritysten välillä. Toimintamalli juurrutetaan kaupunkien ja yritysten aktiviteetteihin pilottiprojektien kautta. Lisäksi hankkeen ja sen pilotointien kautta rakennetaan liiketoimintamalli ja liiketoimintasuunnitelma, joista saadaan ymmärrys alustaliiketoimintamallin vaatimista resursseista ja reunaehdoista alustamaisen liiketoiminnan rakentamiseksi.

Ouluun on rakennemuutoksesta johtuen syntynyt ICT-alalle muutaman vuoden aikana satoja uusia startup-yrityksiä, joiden focus on yleensä kapealla alueella ja vain hyvin harva yritys pystyy yksin kehittämään kokonaisratkaisuja. Markkinoiden suuntauksena on kuitenkin se, että asiakkaat tilaavat kokonaisratkaisuja, eivät yksittäistä laitetta tai ohjelmistoa. Jotta yritykset voivat paremmin vastata markkinoiden vaatimuksiin, hankkeessa luodaan Oulun alueen yhteisten tuotannollisten palveluiden (Operations Services), testauspalveluiden (Testing Services), ohjelmistokehitys
(SW development) ja tuotekehityspalveluiden (R&D Services) yhteinen tuoteportfolio, jonka avulla tuotteiden ja palveluiden yhteiskehittäminen sekä tuotekehityshankkeiden markkinointi ja myynti ovat yrityksillä tehokkaampaa.

Hanke pohjautuu Muutosohjelma Oulu 2020 –ohjelmaan, jossa yksi pääteemoista on digitaalisuus. DigitaalinenOulu tavoitteiden toteuttamiseksi on käynnistetty Digimuutos 2020 -ohjelma ja lisäksi käynnistysvaiheessa on kaupunginjohtaja Päivi Laajalan toimesta DigitaalinenOulu –ohjelma, jota on valmisteltu 2018 alkuvuoden aikana ja se käynnistetään syksyllä 2018. Tämän hankkeen eli Elinvoimainen Kaupunki Alustana yrityksille (EKA) päätavoitteet tulevat pääasiassa DigitaalinenOulu –ohjelmasta, joka sisältää seuraavat lähtökohdat:

• Smartcity (kaupunkilaisten arkeen liittyviä uusia, innovatiivisia palveluratkaisuja) ja Digital Transition (digitaalinen
muutos) –prosessit
• Digitalisaatio mahdollistaa uudenlaiset kaupungin palveluprosessit
• Digitalisaatio on suuri liiketoimintamahdollisuus. Kaupungin tulisi olla mahdollistaja.
• Oulu tarvitsee digitalisaatiota vetovoimatekijäkseen saadakseen uusia asukkaita

Hankkeessa pilotoidaan toimintamalleja yhteistyössä eri Oulun kaupungin liikelaitosten ja hallintokuntien kanssa, kuten Oulun Tilakeskuksen, Teknisen liikelaitoksen ja Vesi liikelaitoksen kanssa, jossa on mukana BusinessOulun lisäksi myös Yhdyskunta- ja Ympäristöpalvelut (YYP), Sivistys- ja Kulttuuripalvelut (SIKU) sekä Oulun Tietotekniikka (OTT). Kaupungin tarpeisiin perustuvien pilottiprojektien vaatimusmäärittely ja niiden suunnittelu tehdään hankkeen alussa työpajoissa hyödyntäen myös BusinessOulun innovaatiopalveluita ja ideakilpailuja yritysten kanssa. Ideakilpailun yksi käytettävissä oleva tapa on käyttää IdeaSprint toimintamallia, jolla etsitään uusia ratkaisuja todellisiin kehittämiskohteisiin. IdeaSprintit ovat ketterä ja nopea tapa löytää uusia, monistettavia liiketoimintakonsepteja. Kaupunki avaa kehittämiskohteitaan haasteiden muodossa, jonka jälkeen sprinttiin osallistujat muodostavat tiimejä ratkaisujen löytämiseksi. Yritykset, opiskelijat ja muut tahot voivat avoimen julkisen haun kautta osallistua sprinttiin omalla tiimillään. Muutaman päivän työskentelyn jälkeen kaupunki pääsee valitsemaan pitsatuista ideoista parhaat jatkokehittelyyn. Parhaat ideat valitaan systemaattisen ja läpinäkyvän prosessin kautta kaupungin määrittelemien vaatimusten perusteella. Tiimit saavat nopean palautteen ideoistaan jatkokehitettäväksi oman rahoituksen turvin ja tätä jatkokehitystä ei siis rahoiteta hankkeesta.

Pilottiprojektien päätavoite on löytää uusia ratkaisuja ja toimintamalleja, joissa hyödynnetään dataa yli eri toimialueiden uusien ja älykkäiden tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseksi kaupunkilaisille. Hankeen alussa yhteistyössä eri toimialueiden ja organisaatioiden kanssa määritellään tarkemmin pilottiprojektien sisältö. Pilotoinneissa ja työpajoissa hyödynnetään mm. 6aika –hankkeessa kehitettyjä toimintamalleja ja työkaluja sekä BusinessOulun innovaatiopalveluita.

Pilotit, yhteistyö ja yhteiskehittäminen painottuvat seuraaviin alueisiin ja varsinaiset pilotit ja kokeilut valitaan yhdessä eri toimialueiden kanssa, kuten rakennettu ympäristö (kaupunki infra, puistot, valaistus, vesi, energia), hallinto (digitaaliset kuntalaispalvelut), elinkeinoelämä (digitaaliset yhteiskehittämisympäristöt ja alustamaisen yhteiskehittämisen tukipalvelut) sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (digitaalinen tulevaisuuden sairaala ja Oulu Health Labs).

Nopeat Kokeilut on yksi esimerkki menetelmästä, jossa tarjotaan yrityksille mahdollisuuden pilotoida prototyyppivaiheessa olevia tuotteita ja palveluja oikeassa ympäristössä ja oikeiden käyttäjien kanssa. Tässä toimintamallissa ostetaan yrityksiltä kokeiluja ja kokeilun tuloksia, jotka eivät ole de-minimis alaista tukea. Nopeisiin Kokeiluihin valitaan yritykset kilpailutuksen kautta (avoin hakuprosessi). Tällöin kaikilla kunkin Nopeiden Kokeiluiden erikseen määritellyt kriteetit täyttävillä yrityksillä on tasapuolinen mahdollisuus osallistua toimintaan, päästä kehittämään ja testaamaan tuotteitaan yhdessä kaupungin ja kaupunkilaisten kanssa. Kaupungille Nopeat kokeilut ovat hyvä toimintatapa saada ymmärrys erilaisista ratkaisutavoista silloin kun ei tiedetä mikä on paras ratkaisu tai miten käyttäjät kokevat palvelun. Nopeissa Kokeilussa on lupa myös epäonnistua, jolloin toimimattomia ideoita voidaan hylätä tai tarvittaessa myöhemmin jatkojalostaa. Nopeat Kokeilut nopeuttavat kaupunkikehitystä, kun pienissä kokeiluissa puretaan keskeisiä esteitä. Nopeat Kokeilut voidaankin nähdä osana kaupunkien innovaatiotoimintaa, joilla voidaan valmistella maaperää laajemmille kehitysohjelmille. Nopeita Kokeiluja on jo hyödynnetty mm. Sivistys- ja kulttuuripalveluissa ja Yhdyskunta ja Ympäristöpalveluissa hyvin tuloksin.


Hankkeen lopputuloksena saadaan Oulun kaupungille pilotoitu ja käyttöönotettu toimintamalli ja sekä suunnitelma toimintojen edelleen kehittämiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Oulun kaupunki toimii digitaalisena alustana valitulla alueilla, kaupungin viihtyisyys ja kilpailukyky ovat parantuneet sekä kiinnostavuus kansainvälisille toimijoille tulla Suomeen ja Ouluun ovat nousseet. Lisäksi yrityksillä on kilpailukykyinen ekosysteemi kehittää tuotteita ja palveluita ketterästi kaupungin ja/tai muiden kaupungissa olevien toimijoiden kanssa, jolloin yhteinen, kaupunkitasoinen kehittäminen on osa normaalia kaupungissa tehtävää työtä ja jossa tiedolla johtaminen/datan hyväksikäyttö on luonnollisena osana kaupunkikehittämistä. Myös alustaliiketoiminta on käynnistetty startup-yritysten toimesta ja yhteiskehittämisen ansiosta yritysten ja kaupungin kokonaisinvestoinnit pienevät.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat Oulun kaupunkikonsernin ja yhteistyöverkoston innovaatioympäristöön liittyvät toimijat, kuten tutkimus- ja kehittämisorganisaatiot sekä innovaatioympäristöjä hyödyntävät yritykset, joiden tavoite on skaalautua kansainvälisille markkinoille.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankeen välillinen tavoite on Oulun elinvoimaisuuden ja kiinnostavuuden parantamine, jolloin kansainvälisillä toimijoilla olisi helpompi etabloitua Ouluun ja/tai hyödyntää oululaisia yrityksiä tuote-, sovellus- ja palvelutuotteiden kehittämiseen.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 419 169

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 388 370

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 598 814

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 554 815

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun

Kunnat: Lumijoki, Ii, Tyrnävä, Hailuoto, Muhos, Kempele, Oulu, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen toiminta ja tulokset palvelevat koko kohderyhmää sukupuolesta riippumatta. Riippuen kehitettäväksi valittavista innovaatioalustoista voi naisten ja miesten määrä vaihdella alustoittain. Jos hankkeen toiminta keskittyy esimerkiksi rakentamisen sektorille, työskentelee toimialalla lähtökohtaisesti enemmän miehiä, joka näkyy myös tällöin hankkeeseen osallistuvien sukupuolijakaumassa miesvoittoisuutena. Tässä tapauksessa naisten osallistumiseen riittävissä määrin tulee kiinnittää hankkeen toimissa erityistä huomiota. Jos taas kohde löytyy hallinnon sektorilta, voi naisten määrä olla suurempi. Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeen toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä riippuvat hankkeen toiminnassa ja sisällössä tehtävistä valinnoista. Liitteenä on aiheesta tehty Tilastokeskuksen tutkimus 2014 jossa sivulla 47 on yhteenveto sukupuolijakaumasta eri työtehtävissä. Tutkimuksesta ilmenee että julkisessa hallinossa suhde on 54% naiset ja 46% miehet. Vastaavasti Terveys ja sosiaalipalveluissa suhde on 87/13 ja rakentamisessa 8/92.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä riippuvat hankkeen toiminnassa ja sisällössä tehtävistä valinnoista. Sukupuolinäkökulma voidaan huomioida hankkeen toiminnassa muun muassa kehitettävien innovaatioalustojen ja toteutettavien pilotointien valinnoissa sekä kriteerien laatimisessa, joilla toimintaa ohjataan haluttuun suuntaan
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen, mutta sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen huomioidaan teemoina hankkeen toteutuksessa siten, että niihin liittyvät rakennerahasto-ohjelmien mukaiset tavoitteet täyttyvät..

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
Innovaatioalustat ovat toiminnallisia kokonaisuuksia, joissa kaupunkiyhteisö yhdessä synnyttää uusia ratkaisuja ja uutta liiketoimintaa. Innovaatioalustoja pystytään uudelleen käyttämään ja muuntamaan joustavasti tarpeiden mukaan. Infra, fyysiset ympäristöt, tuotteistetut prosessit ja toimintamallit sekä ihmiset yhdistyvät arvoa luovaksi toiminnaksi. Hankeessa mahdollistetaan mm. luonnonvaroja säästävät tuotantoon liittyvät innovaatiot, jolloin resursseja käytetään tehokkaammin vähemmällä materiaalin ja energian kulutuksella. Luonnonvaroja säästävät innovaatiot voivat olla teknologisia, mutta yhtä hyvin ne voivat liittyä palveluun tai toimintatapaan.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Hanke hyödyntää Oulun kaupungin parasta osaamista ja innovaatiotoiminnan vahvuuksia sekä 6-aika kokemuksia mahdollistaen tulevaisuuden ilmastonmuutokseen sopeutumista edistävät innovaatiot. Sopeutuminen ilmastonmuutoksen moninaisiin terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin merkitsee useiden toisiinsa kytkeytyvien riskitekijöiden hallintaa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Hankkeessa yhdistetään kaupunginosakehittämisen ja rakentamiseen liittyvät teemat samalle alustalle yritysyhteistyön, kuntalaisten palveluiden kehittämisen ja osallistamisen kanssa mahdollistaen erityisesti rakentamiseen liittyvät energiatehokkaat kaupunki -innovaatiot.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeessa pyritään suosimaan uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntäviä ja energiatehokkaita kokonaisuuksia. Uusien internetissä toimivien palveluiden ja tuotteiden myötä tulostettavien materiaalien tarve vähenee. Näin ollen myös paperijätettä tulee vähemmän. Vanhoja perinteisiä menetelmiä korvataan erityisesti verkossa toimivilla digitaalisilla palveluilla. Ohjelmien suunnitteluun ja kehittämiseen ei käytännössä kulu luonnon raaka-aineita, eikä niiden tekemisestä synny jätteitä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Digitalisaatio on keskeinen osa hanketta. Yhtenä tavoitteena on mm. uusien vähähiilisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen mahdollistaminen. Hanke mahdollistaa ja tukee kestävän kehityksen mukaisia langattoman tiedonsiirron teollisten sovellusten kehittämistä ja käyttöönottoa ja laajentamista.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Hanke toteuttaa Oulun kaupunkistrategiassa 2026 määriteltyä digitalisaatio osuutta, jossa tavoitellaan toiminnan tehostamista, laatua ja samalla uutta liiketoimintaa yrityksille, elinkeinoelämän päämääriä ja älykkään erikoistumisen strategioita. Hanke vaikuttaa paikallisten elinkeinorakenteiden kestävään kehittämiseen. Hankkeen tavoite on luoda uutta kasvua, uudentyyppistä liiketoimintaa ja työpaikkoja paikallisesti ja kansallisella tasolla. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa uusien digitaalisiten palveluiden kehittäminen ja sitä kautta parantaa aineettomaan arvonluontiin liittyvää osaamista sekä mahdollistaa innovaatioihin perustuvan liiketoiminnan syntymisen ja kehittymisen Oulussa. Uudet innovaatioalustat, digitaaliset ekosysteemit, palvelumuotoilu, monistettavat tuotteet ja palvelut on mahdollista skaalata paikallisesta kansalliseksi ja myöhemmin kansainvälisiksi vientituotteiksi tiiviissä yhteistyössä kaupungin ja yritysten kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa uusien digitaalisiten palveluiden kehittäminen ja juurruttamisen luonnolliseksi osaksi kaupunkikehittämistä. Tämä parantaa aineettomaan arvonluontiin liittyvää osaamista sekä mahdollistaa innovaatioihin perustuvan liiketoiminnan syntymisen ja kehittymisen Oulussa. Hankkeessa hyödynnetään 6aika työssä tehtyä työtä. Uudet innovaatioalustat, digitaaliset ekosysteemit, palvelumuotoilu, monistettavat tuotteet ja palvelut on mahdollista skaalata kansainvälisiksi vientituotteiksi.
Liikkuminen ja logistiikka 2 2
Hankkeen toimenpiteet ja sisällöt mahdollistavat digitalisaation kehittämisen, joka on keskeinen osa hanketta. Paikallinen tiivis yritysyhteistyö vähentään liikkumista ja pienentää logistisia kuluja. Logistiset kulut laskevat mm. siksi että että esim. tuotteen testausta ei tarvitse tehdä merkittävässä määrin Kiinassa. Tämä tehostaa myös yritysten ajankäyttöä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat elinvoiman kasvun myötä Oulun asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen. Hankkeessa edistetään työllisyyttä tukevien yritysten innovaatioiden yhteiskehittämistä ja liiketoiminnan mahdollistamista. Hyvinvointi edistyy myös käyttäjälähtöisten palveluiden ja tuotteiden muodossa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 2 5
Hankkeen toimenpiteissä pyritään suosimaan uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntäviä ja energiatehokkaita kokonaisuuksia, joissa käytetään uusinta ympäristö-osaamista ja - teknologiaa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin alustamainen toimintamalli tuotteiden ja palvelujen kehittämiseksi yhteistyössä kaupungin ja yritysten kanssa. Kaupungeille sekä yrityksille alustoilla toimiminen ja yhteiskehittäminen ovat edelleen uusi tapa toimia ja siksi hankkeessa tiivistettiin entisestään yhteistyötä Oulun kaupungin eri toimialojen ja yritysten välillä.
Kokeilualusta konkretisoitui alkuvuodesta 2020 avatulle BusinessAsemalle, johon luotiin edellytykset yritysten fyysisten laitteiden kokeiluympäristölle, toteutettiin usean toimijan kanssa digitaalinen kaksonen kiinteistön toiminnoista ja tarkasta rakennusmallista sekä luotiin yhteistyössä yritysten ja Oulun digin kanssa kaupungin omistama data-allas. Data-altaan avulla päästiin toteuttamaan dataintegrointeja, joiden avulla saatiin käytännön kokemusta yritysten ja kaupungin yhteistyöstä dataympäristössä.
BusinessAseman kokeiluympäristö ideoitiin palvelumuotoilun keinoin yhteistyössä yritysten kanssa ja käytännön kokeiluja toteutettiin Ideasprintin ja nopeiden kokeilujen ohjelman avulla korona-ajan haasteiden keskellä.
Elinvoimainen kaupunki alustana yrityksille hankkeen toimenpiteillä selvitettiin usean yritysekosysteemin rakentamista, näistä lupaavimmaksi osoittautui Proptech ekosysteemi, jonka avulla on mahdollista yhdistää Oulun alueen voimakas ICT teollisuus sekä rakentamisen ja rakennusten ylläpidon toimialat. Näiden leikkauspisteessä on erittäin hyvät mahdollisuudet uuden merkittävän kasainvälisen skaalautuvan liiketoiminnan syntymiseen.
Useat hankkeessa aloitetut toimenpiteet, kuten BusinessAseman kokeiluympäristö ja proptech-ekosysteemin yhteistyö, jatkuvat Oulun alueen toimijoiden kesken myös hankkeen päättymisen jälkeen.