Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74424

Hankkeen nimi: Puu paremmaksi

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.6.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2629463-3

Jakeluosoite: PL 6

Puhelinnumero: (017) 2556000

Postinumero: 70201

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: http://www.savonia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kari Kuuspalo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kari.kuuspalo(at)savonia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447855513

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Puurakentamisen ja siihen liittyvien erilaisten tuotteiden vienti on yksittäisen yrityksen kannalta hankalaa, kallista ja aikaa vievää. Maahan tuontiin liittyvät määräykset ja rakentamisen lainsäädäntö kohdemaassa on selvitettävä. Lähes poikkeuksetta kohdemaasta tarvitaan myös yrityskumppani tai -kumppaneita. Markkinoiden saavuttamiseksi myös itse tuotteet on syytä räätälöidä vastaamaan kohdemarkkinoiden tarpeita ja mieltymyksiä.

Puu paremmaksi hanke edistää vientihalukkaiden puurakentamisen toimijoiden vientipyrkimyksiä. Hankkeesta hyötyvät esimerkiksi puurakennuksia ja erilaisia rakennustuotteita valmistavat yritykset sekä rakentamiseen sidoksissa olevat toimijat kuten puutuotteiden suunnittelijat, valmistajat, arkkitehtiyritykset ja terveellisen asumisen mahdollistavat ilmanvaihtoyritykset ja talotekniikan toimijat. Vientikohteena hankkeessa on Kiina, jonka lupaprosessit ja niihin liittyvät ongelmat sekä välilliset vientikaupan esteet selvitetään hankkeen yhteistyöverkostoja hyödyntäen. Toimijoina kohdeyritykset, Team Finland, Kuopion kaupunki, Kuopion kaupungin ja Savonia AMK:n Shanghai yhteydet, Your Gateway to Biobusiness in Asia sekä kiinalaiset konsulttitahot.

Hankkeessa luodaan mielipide- ja mielikuvaselvitysten pohjalta kohdemaahan soveltuvia tuotekonsepteja. Tuotekonseptien imagon vahvistamista varten niitä myös testataan alan arvostettujen toimijoiden raportoiduin mittauksin. Tuotteiden imago rakennetaan korkealaatuisen, skandinaavisen, terveellisen, turvallisen, laadukkaan, asukasta suojelevan, ja ympäristöä säästävän rakentamisen ympärille. Hankkeen aikana konsepteista kehitetään Kiinan markkinoille rakennustuotteita, joista toteutetaan Virtual Reality- esittelypaketit esittelemään tuotekokonaisuuksia ja niiden eri osia vakuuttavasti ja yksityiskohtaisesti. Esittelypaketteja yritykset voivat käyttää hyväksi markkinoinnissa ja yrityskumppaneiden etsinnässä kohdemaassa. Hankkeen tuloksena saadaan kehitettyä alueellista yritysyhteistyötä sekä edistetään virtuaalisen tuote-esittelyn hyödyntämistä Kiinan vientikaupassa. Hankkeessa myös luodaan kontakteja osallistuvien yritysten ja kohdemaan yritysten välille vientitoiminnan aloittamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat vientihakuiset Pohjois-Savossa toimivat rakennuksia ja rakennustuotteita valmistavat yritykset sekä rakentamiseen sidoksissa olevat toimijat kuten puutuotteiden suunnittelijat, valmistajat, arkkitehtiyritykset, kalustevalmistajat, talotekniikkaratkaisujen valmistajat. Lisäksi kohderyhmänä ovat kiinalaiset rakentamisen oppilaitokset, rakennuttajat, rakentajat (hankkeen kontaktien kautta), jotka suomalaiset kohderyhmät sitouttavat pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Tämä poikii tulevaisuudessa lisää liikevaihtoa Pohjois-Savoon väistämättä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Pohjois-Savon elinkeinoelämä, erityisesti kaikki kohdan 5.4. sidosryhmät ja alihankkijaverkostot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 458 040

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 415 776

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 573 721

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 520 869

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo

Seutukunnat: Kuopion, Varkauden, Koillis-Savon, Sisä-Savon, Ylä-Savon, Pieksämäen

Kunnat: Kiuruvesi, Lapinlahti, Vesanto, Pieksämäki, Kuopio, Siilinjärvi, Rautavaara, Tervo, Sonkajärvi, Tuusniemi, Keitele, Kaavi, Rautalampi, Suonenjoki, Vieremä, Varkaus, Leppävirta, Pielavesi, Joroinen, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Opistotie 2 PL 88

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali, mutta sukupuolinäkökulma on huomioitu valmisteluvaiheessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tasa-arvon edistäminen on jokaisen projektissa toimivan vastuulla. Sukupuolinäkökulma on ollut yhtenä tarkastelunäkökulmana kaikessa valmistelutyössä
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on puutuoteteollisuuden ja yritysten kehittämishanke. Näin ollen tasa-arvo ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 7
Puupohjaisten tuotteiden käytön yleistyminen vaikuttaa suoraan luonnonvarojen kestävyyteen. Virtuaalisten markkinointimenetelmien käyttö pienentää hiilijalanjälkeä
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 7
Puupohjaisessa rakentamisessa hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin betonirakentamisessa. Rakennuspuussa hiilidioksidi on sitoutuneena huomattavan pitkään
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 3
Tavoitteena on, että syntyvät uudet tuotteet ovat eliöille turvallisia. Virtuaaliset metodit markkinoinnissa säästävät luontoa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Syntyvät uudet tuotteet vähentävät uusiutumattomien luonnonvarojen käytön tarvetta. Puupohjaisessa rakentamisessa hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin betonirakentamisessa. Rakennuspuussa hiilidioksidi on sitoutuneena huomattavan pitkään
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei käytännössä ole välittömiä tai välillisiä vaikutuksia tämän kohdan tekijöihin, tai tämän kohdan tekijällä ei välittömiä tai välillisiä vaikutuksia hankkeen toimintaan ja tuloksiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 7
Hanke edistää suoraan ja välillisesti uusiutuvien materiaalien tehokasta käyttöä. Käytännön toiminta tapahtuu tässä kuitenkin pääasiassa hankkeen kohderyhmäyritysten ja toimijoiden verkoston omassa toiminnassa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeessa ei keskitytä energiantuotantoon
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Puutuotteiden käyttö ja erityisesti tuotteiden jalostusasteen kohottaminen on kestävää kehitystä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 5
Patentoitavien/suojattavien tuotteiden syntyminen todennäköistä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 3
Hanke edistää logistisen ketjun tehokkuutta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Kaikki maakuntaan jäävä uusi jalostusarvo edistää alueellista hyvinvointia ja lisää välittömästi ja välillisesti toimeliaisuutta
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Syntyvät uudet työpaikat ovat tasavertaisesti kaikkien saatavilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 4 3
Edistää myös ympäristöosaamista puumateriaalien monipuolisen käytön, energiatehokkaiden vähähiilisten ratkaisujen ja materiaalitehokkuuden kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Puurakentamisen ja siihen liittyvien erilaisten tuotteiden vienti on yksittäisen, varsinkin PK- yrityksen kannalta hankalaa, kallista ja aikaa vievää. Puu paremmaksi hankkeessa koottiin yhteen joukko hyvinkin erilaisia vientitoiminnasta kiinnostuneita puutuoteyrityksiä. Alussa hankkeella oli tavoitteena keskittyä puurakentamiseen, mutta hankkeen edistyessä painotus siirtyi ja laajeni rakentamisen ja asumisen puutuotteisiin yleisemmin. Yrityksille pyrittiin löytämään tietoa hankkeen kohdemarkkinan, Kiinan vientimarkkinoista, maahan tuontiin liittyvistä määräyksistä ja rakentamisen lainsäädännöstä. Hanke testasi hankesuunnitelman mukaisesti erilaisten puutuotteiden soveltuvuutta kohdemaan olosuhteita silmällä pitäen. Tuotteista luotiin kokonaisuuksia skandinaavisen, terveellisen, turvallisen luksusrakentamisen ympärille, joissa huomioitiin esimerkiksi ilmansaasteita sisältävälle alueelle testattu terveellinen turvallinen ilmanvaihto. Lisäksi huoneilman terveyteen liittyen hankkeessa toteutettiin sisäilman laatuun liittyen erilaisia kokeita uusimman informaation tuottamiseksi.

Yksi hankkeen tärkeimpiä tavoitteita oli luoda yrityksille digitaalisia markkinointia tukevia keinoja ja aineistoja. Hankkeelle valmistuikin erittäin runsaasti lisää uutta digitaalista materiaalia ja kokeiluja mallinnuksia ja visualisointeja käyttäen mm. Enscape, Rhino, Unreal, Archicad, Revit, Vray, Kuula, Twinmotion, sekä SketchUp ohjelmia. Hanke tuotti uutta tietoa ja kokemusta ohjelmien käytöstä, verkottui ja saattoi yhteen digitaalisia palveluita tarjoavia yrityksiä hankkeen asiakasyritysten kanssa. Kaikki hankkeessa toteutetut digitaaliset työt on koottu digitaaliseen arkistoon käytettävissä opiksi sekä hyödyksi tarvitsijoille. Digitaalisen materiaalin lisäksi myös hankitut laitteet ja kertynyt osaaminen ovat tarvitsijoiden käytettävissä hankkeen jälkeen.