Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74467

Hankkeen nimi: Älykäs liikkuva autonominen testiympäristö (Investointiosio)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2018 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245895-5

Jakeluosoite: Pentti Kaiteran katu 1

Puhelinnumero: 0294 480 000

Postinumero: 90570

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.oulu.fi/yliopisto

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pirjo Rousu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektitutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pirjo.rousu(at)oulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505734763

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Autonomiset ajoneuvot- hankkeessa kehitetään Oulun yliopiston Linnamaan kampukselle (mahdollisesti myös OuluZone) tutkimus-, kehitys- ja testausympäristö ympäristönsä kanssa yhteistyöhön kykenevien älykkäiden ja automaattisesti liikkuvien järjestelmien (Cooperative Intelligent Transportation Systems) tutkimus- ja kehitystoimintaa varten. Hanke liittyy suoraan yliopiston ohjelmistotuotannon, älykkäiden järjestelmien, 5G/6G-teknologian, optoelektroniikan ja mittaustekniikan, mikroelektroniikan (sensorit, integrointi) ja konenäön tutkimukseen, sekä big data–analytiikkaan ja ihmistieteisiin (käyttäjäkokemus, virtuaalioppiminen ym.), työkoneiden ja ajoneuvojen tietomallintamiseen perustuva automatisoitu ohjaus väylien rakentamisessa ja kunnossapidossa sekä ajodynamiikan ja liikenneturvallisuuden tutkimukseen. Kaikilla näillä tutkimusryhmillä on vahvat yhteistyöverkostot alueen etulinjan yrityksiin, joiden kanssa tutkimuskin tapahtuu yhteistyössä. Näin hanke on tiedekuntarajat ylittävä koko yliopiston yhteinen kehityskohde, joka palvelee suoraan myös alueen yritystoimintaa tarjoamalla toimivan kenttätestiympäristön automaattiajamisen ja autonomisesti liikkuvien järjestelmien tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Kehitettävän ympäristön tavoitteena on mahdollistaa toisistaan irrallisten liikkuvien järjestelmien (ajoneuvojen) välinen älykäs vuorovaikutus sekä niiden kytkeytyminen ympäristöönsä sekä ympäristön kanssa tapahtuva älykäs tietojen siirto ja käsittely. Ympäristö tulee sisältämään 2 autonomisesti liikkuvaa ajoneuvoa sekä yhden perävaunun, joilla on vapaat ja monipuoliset liitynnät/väylät toisiinsa ja ympäristöönsä, sekä joustavan ohjelmistoalustan liikkuvilla ajoneuvoilla tehtävän demonstroinnin, tutkimuskokeilujen ja testauksen tarpeisiin. Hankkeen tuloksena syntyy tutkimus-, kehitys- ja testausympäristö, jota voidaan käyttää jo meneillään olevien tutkimushankkeiden tulosten testaukseen ja demonstrointiin. Hankkeen keskeinen tavoite on päästä tarjoamaan kansainvälisesti kilpailukykyistä testiympäristöä paikallisille yrityksille osana yritysten liiketoiminnan kehitystä.

Testiympäristö täydentää myös Ouluzone-testikeskuksen autonomisten autojen tutkimus- kehitys- ja koulutusmahdollisuuksia. Kehitettävän ympäristön pohjalle voidaan käynnistää myös lukuisia uusia tutkimushankkeita mm. seuraavan tyyppisiltä aihealueilta: autonomiset autot, autojen älykäs reititys, älykkäät ja nopeat yhteydet ympäristöön, liikenne ekosysteeminä, V2V-vuorovaikutus, uudet liikkuvien järjestelmien turvallisuusominaisuudet, elektroniikan integrointi rakenteisiin , jne. Kaiken kaikkiaan tuloksena syntyy itsenäisesti liikkuvien älykkäiden järjestelmien tutkimus-, kehitys- ja testausalusta, jossa toimivat itsestään liikkuvat järjestelmät ovat monipuoliseen ja älykkääseen toimintaan kykeneviä, eivätkä vain pelkkiä automaattisia kuljetusvälineitä. Niiden varaan voidaan kehittää mm. uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluja.

Hanke tukee mm. seuraavia Pohjois-Pohjanmaan maakuntastrategian painopistealueita: digitaalisuus, saavutettava Pohjois-Pohjanmaa, elinkeinoelämää uudistava innovaatiojärjestelmä sekä korkea työllisyys ja osaaminen. Hankkeen tulosten käyttäjinä ovat Oulun yliopiston eri tutkimusryhmät, jotka tekevät älykkäisiin liikkuviin järjestelmiin liittyvää tutkimusta sekä Oulun alueen tällä alueella tuotekehitystä ja tulosten testausta suorittavat yritykset. Hankkeen pohjalta odotetaan syntyvän Oulun talousalueelle voimakas alueellinen ekosysteemi, jossa sekä tutkimus että kaupallinen tuotekehitys pääsee mukaan maailman etulinjan tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Erityisesti automaattisen ajamiseen ja älykkääseen liikenteeseen liittyvät uudet innovaatiot ja uusien tuoteideoiden pilotointi tulee mahdolliseksi. Järjestelmä luo myös perustaa Teknilliseen tiedekuntaan perustettavaan väylä- ja liikennetekniikan professuuriin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hanke luo todellisen kenttätestiympäristön Oulun yliopistossa autonomisesti liikkuvien järjestelmien tutkimukselle sekä Pohjois-Pohjanmaalla toimiville pk-yrityksille eri toimialoilla, esim. IoT-ratkaisut (Haltian, IProtoXi), tietoliikenne (Nokia, Bittium), elektroniikan valmistusteollisuus, valmistusteknologiat, painettava elektroniikka (Taktotec), tietoturva (Capricode), elektroniikan testaustekniikka (Verkotan, TESTiLABS), ajoneuvojen ohjelmistot (Elektrobit Automotive, Symbio). Hankkeen tuloksena syntyy toimiva ja kipeästi kaivattu älykäs kenttätestiympäristö jo meneillään oleville yliopiston tutkimushankkeille, joka samalla luo pohjan käynnistää entistä innovatiivisempia tutkimushankkeita yhteistyössä yritysten kanssa.
Hankkeen alustoja tullaan käyttämään laajalti Oulun yliopiston opetuksessa autonomisten ajoneuvojen turvallisuuteen, ympäristöystävällisyyteen, nousevien teknologioiden eettisyyteen sekä taloudellisuuteen tähtäävissä aihealueissa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät muodostuvat kahdesta painopisteestä. Ensinnäkin hanke tukee Oulun alueen yritysten toimintavalmiuksien kehittymistä kansainvälisillä markkinoilla, joka on sidoksissa yritysten kansainvälisen viennin kasvuun, ja tämä puolestaa kasvattaa yritysten liikevaihtoa sekä työvoiman rekrytointitarvetta. Hanke tukee myös Oulun yliopiston profiloitumista ja menestymistä kansainvälisissä tutkimusyhteisöissä, ja täten edesauttaa korkeatasoisten kansainvälisten julkaisujen tuottamisessa. Tämä mahdollistaa jatkossa älykkäisiin järjestelmiin perehtyneiden diplomi-insinöörien koulutuksen ja tekee Oulun yliopistosta houkuttelevan tutkimuspartnerin erityisesti eurooppalaisten H2020 -konsortioiden näkökulmasta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 122 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 121 673

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 170 125

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 168 944

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Erkki Koiso-Kanttilan katu 3

Postinumero: 90570

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tiedostettu, että teknologisella toimialalla valtaosa toimijoista on miehiä. Siitä syystä on oletettavissa, että suurin osa hankkeen toimenpiteisiin osallistuvista (yritysosallistujat ja rakennettavaan Oulun yliopiston pilottiympäristöön osallistuat) ovat miehiä. Naisia kannustetaan osallistumaan kaikkeen projektin toimintaan siitä huolimatta samalla tavalla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Oulun yliopiston tutkimusryhmät osallistuvat pilottiympäristön rakentamiseen. Pilottiympäristöt ovat avoimia yrityksille ja palveluiden kehittäjille sukupuolesta riippumatta. Hankkeen resurssoinnissa huomioidaan sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuminen parhaalla mahdollisella tavalla. Teknologiakeskeisellä alalla sukupuolijakauma poikkeaa valtaväestöstä, joten kehittäjäjoukko on yleensä miesvaltaista. Hanke avaa teknologian välityksellä uusien innovatiivisten ratkaisujen kehittämismahdollisuuden molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 4
Hankkeessa investoidaan sähköllä toimiviin liikkuviin testialustoihin. Uusi T&K&I-ympäristö mahdollistaa uusien teknologioiden kehittämisen älyliikenteeseen sekä ympäristöystävälliseen liikkumiseen. Uusi teknologia vähentää ympäristön kuormitusta ja tehostaa resurssien käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Uusi käyttöympäristö kannustaa uusien teknologioiden kehittämisen ajoneuvoympäristöön. Käyttämällä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja ympäristössä yritysten edustajia kannustetaan pienentämään energiakulutusta ja vähentämään hiilidioksiidipäästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 4
Hankkeessa käytetään akkuteknologiaa ja automaattisesti ajavia autoja, joiden käyttövoimana on sähkö. Sähkön tuotto uusiutuvalla energialla (vesi, tuuli, aurinko) mahdollistaa vähähiilisyyteen pohjautuvien ratkaisujen kehittämisen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 6
Uusi T&K -ympäristö mahdollistaa uusien tutkimus- ja kehityshankkeiden käynnistämisen. Monipuolinen infrastruktuuri on paikallisten yritysten käytössä, jossa ne voi käydä myös testaamassa tuotteitaan useilla eri toimialueilla: IoT, Anturit, materiaalit, uudet käyttökonseptit, business ideat, tietoliikenne, yms. Yhteydet rakennetun ympäristön (anturoidut infraosuudet) kanssa mahdollistavat uusien liikenne- ja logistiikkaratkaisujen suunnittelun.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Liikkuminen ja logistiikka 0 8
Rakennettava ja kehitettävä uusi käyttöympäristö mahdollistaa uusien teknologioiden tutkimisen, teknologiaratkaisujen kehittämisen sekä datan hyödyntämisen. Tehtävät investoinnit sekä olemassa olevan 5G-ympäristön hyödyntäminen muodostaa toimintaympäristön ympäristönsä kanssa yhteistyöhön kykenevien älykkäiden ja automaattisesti liikkuvien järjestelmien (Cooperative Intelligent Transportation Systems) tutkimusta varten. Tältä pohjalta rakennetaan tulevaisuuden liikkumis- ja logistiikkaratkaisuja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia
Tasa-arvon edistäminen 0 1
Hanke mahdollistaa yritysten liiketoimintalähtöisten palveluiden suuntaamisen sekä miehille että naisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei havaittuja vaikutuksia

9 Loppuraportin tiivistelmä

-