Hankekoodi: A74501
Hankkeen nimi: InduSTAR, AR-ratkaisut teollisissa ympäristöissä ja yritystoiminnan luomisessa investointiosio
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Raahen Koulutuskuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0210287-9
Jakeluosoite: Tervahovinkatu 2
Puhelinnumero: 044 4394332
Postinumero: 92100
Postitoimipaikka: RAAHE
WWW-osoite: http://www.raahenedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leo Kalevi Aho
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: leo.aho(at)raahenedu.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 4394332
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Useiden arvioiden mukaan virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden (VR/AR) markkinoiden odotetaan moninkertaistuvan vuoteen 2020 mennessä. Selvitykset osoittavat Suomen VR/AR-yritysten lukumäärän olevan tällä hetkellä kovassa kasvussa, ja lähivuosina kasvutahdin odotetaan entisestään kiihtyvän. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna uusien virtuaaliteknologian sovellusten uskotaan voivan muuttaa kokonaisia toimialoja. Teollisuudessa merkittäviksi VR/AR-käyttötapauksiksi mainitaan mm. paikan päällä tapahtuva kokoonpano ja turvallisuus, tuotanto- ja valmistusprosessien harjoittelu sekä kunnossapito ja huolto. Alan nopean kehityksen vuoksi on suuri tarve toimenpiteille, joilla tuetaan sekä uusimpien teknologioiden yleistymistä että niiden soveltamisosaaminen kasvua lupaavilla toimialoilla, kuten teollisuudessa. Lisäksi aitoihin käyttötarkoituksiin sovelletut demo- ja prototyyppitoteutukset antavat innovatiivisille henkilöille ja pk-yrityksille pohjaa uuden liiketoiminnan luomiseen.
Innovaatiovalmiuden kohottamiseksi Raahen koulutuskuntayhtymän (RKKY) tiloihin investoidaan sidosryhmien tarpeita palveleva, nykyaikainen, monikäyttöinen ja toimialariippumaton virtuaaliteknologian tutkimus-, kehitys-, oppimis- ja innovaatioympäristö. Kriittistä osaamista kasvatetaan kehittämällä 4 – 6 kappaletta tarvelähtöisiä prototyyppisovelluksia, jotka testataan loppukäyttäjillä teollisuuden toimintaympäristöissä. Sovellusten tavoitteena on lisätä työturvallisuutta sekä tehostaa työtehtäviin perehdyttämissä uusia menetelmiä ja teknologioita hyödyntäen. Sovellusideoiden valinnassa korostetaan niiden liiketoiminnallista potentiaalia, yleiskäyttöisyyttä ja monistettavuutta. Kehitysprosessissa tähdätään puolestaan ketteryyteen ja nopeuteen.
Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) ja Raahen koulutuskuntayhtymän projektihenkilöiden sekä hankkeen sidosryhmien osaamista virtuaaliteknologian soveltamisessa vahvistetaan yhteistoiminnallisella mallilla. Siinä kehitystoimet toteutetaan loppukäyttäjien ja asiantuntijoiden tiiviinä yhteistyönä RKKY:n ja KAMK:n innovaatioympäristöissä siten, että prosessiin kytketään mukaan myös alueen pk-yrityksiä. Toimenpiteillä tavoitellaan uusien innovaatioiden ja yritysten syntymistä viemällä ja tuotteistamalla luovien alojen osaamista erilaisiin toimintaympäristöihin, erityisesti teollisuuteen. Hankkeessa kertynyttä tietoa, osaamista ja parhaita käytänteitä siirretään ja levitetään yrityksille ja muille sidosryhmille seminaareissa, tiedotustilaisuuksissa, työpajoissa ja aktiivisella hankeviestinnällä.
Projektin päätoteuttaja on Raahen koulutuskuntayhtymä, osatoteutuksesta vastaa Kajaanin ammattikorkeakoulu. Projektia rahoittavat Pohjois-Pohjanmaan liitto (EAKR) ja Kainuun liitto (EAKR), Raahen koulutuskuntayhtymä ja Kajaanin ammattikorkeakoulu sekä kaksi yritysosapuolta, SSAB Europe Oy ja Transtech Oy.
Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat olemassa pk-yritykset, jotka hakevat virtuaaliteknologioille uusia sovelluskohteita ja liiketoimintamahdollisuuksia. Toisen varsinaisen kohderyhmän muodostavat loppukäyttäjätahot, jotka hakevat tietoutta ja ymmärrystä virtuaaliteknologian soveltamista toimintansa kannalta keskeisiin käyttötapauksiin.
Kolmas varsinainen kohderyhmä ovat yritystoiminnan käynnistämistä suunnittelevat henkilöt tai ryhmät, jotka liiketoiminnan käynnistämiseksi tarvitsevat kehitysympäristöjä, virtuaaliteknologian sovellusosaamista tai proof-of-concept- vaiheeseen saatetun sovellusidean. Neljäs varsinainen kohderyhmä on Raahen koulutuskuntayhtymä (RKKY) ja Kajaani ammattikorkeakoulun (KAMK), joiden edellytykset – ympäristöt ja osaaminen - palvella yrityskenttää virtuaaliteknologian saralla paranevat merkittävästi hankkeessa. Yhteisen kehittämisyhteistyön kautta varsinaisen kohderyhmän muodostavat siten alueen yritykset ja niiden henkilöstö, XR-alalla aikovat tahot sekä oppilaitosten projektihenkilöstö.
Peruskoulut, toisen asteen oppilaitokset ja korkea-asteen koulutus hyötyvät VR/AR-osaamisesta, joka voidaan opetukseen vietynä jalostaa uusiksi osaajiksi elinkeinoelämän tarpeisiin. Koulutussektorin ohella potentiaalisia VR-/AR-osaamisen sovelluskohteita löytyy julkisen sektorin toimijoiden keskuudesta sekä kolmannelta sektorilta (yhdistykset, järjestöt, jne.). Hankkeen informaatiopalveluilla (verkkosivut, Facebook, twitter yms.) tuetaan myös yksityisten ihmisten kiinnostusta AR/VR teknologioita kohtaan. Hankkeen myötä kansallinen ja kansainvälinen tutkimusyhteistyö tulee houkuttelevammaksi yhteistyökumppaneille. Pääsemme tasavertaiseen asemaan pitempään AR/VR tutkimusta tehneiden tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa. Tämä mahdollistaa aiempaa syvällisemmän yhteistyön, ja kansainvälisten kumppanien avulla on mahdollista osallistua tuleviin hakuihin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 175 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 168 380
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 235 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 226 290
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu
Seutukunnat: Raahen, Kajaanin
Kunnat: Raahe, Kajaani
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 3 |
Uusien AR, VR ja IoT -raktaisut mahdolistavat tuotteiden valmistuksen paremman prosessinhallinnan, joka pienentää materiaalitarvetta ja tehostaa mm. palveluiden energiatehokkuutta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 3 |
Palveluiden erergiatehokkuus vähentää ilmastonmuutoksen aiheuttamaa riskiä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Uudet AR- ja VR -ratkaisut sekä 2D ja 3D teknologiat lisäävät yritysten tuotantotehokkuutta sekä parantavat materiaalien käyttöastetta ja vähentävät syntyvää jätettä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Uudet älykkäät IoT ratkaisut ovat tärkeä osa uusiutuvien energialähteiden hyödyntämistä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Tässä tapauksessa edistetään paikallista SW -yritysten, kaupan, palveluiden sekä teollisuuden yhteistyötä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Erityisosaamiseen liittyvä liiketoiminta (mm. suunnittelupalvelut) aineettomia palveluita | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Uudet AR- ja VR -ratkaisut lisäävät logistiikan tehokkuutta sekä vähentävät turhaa liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hankeen pyrkimys edistää yritysten toimintaa tietoa ja osaamista lisäämällä lisää työlliyyttä, työturvallisuustta ja hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hankeen toteuttamisessa noudatetaan Raahen koulutuksen kuntayhtymän tasaarvosuunnitelmaa.Pelialalla on tasapuolisesti miehiä ja naisia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Neutraali. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Neutraali. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
AR ja VR teknologia kiinteäosa tulevaisuuden metsätalouden, kulttuuriympäristöjen ym kartoituksessa ja hoitosuunitelussa. |
-