Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74518

Hankkeen nimi: Pelilliset energia- ja kiertotalousratkaisut

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 30.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: Wolffintie 34

Puhelinnumero: 029449800

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: https://www.univaasa.fi/fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Panu Kalmi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: panu.kalmi(at)univaasa.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 029 449 8528

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen kehityskohteena ovat oman talouden hallinnan, energiatehokkuuden ja kiertotalouden pelilliset ratkaisut, joihin liittyy merkittävää liiketoimintapotentiaalia.

Hankkeen toteutuksesta vastaa Vaasan yliopisto ja sen toteutusaika on 1.1.2019 -31.12.2020. Hankkeen tavoitteena on 1) rakentaa toimintamalli, jolla voidaan systematisoida peleihin ja pelillistämiseen liittyvää, erilaista osaamista yhdistävää TKI-toimintaa, 2) suunnitella, konseptoida ja demonstroida pelillistettyjä ratkaisuja sekä edistää niiden kaupallistamista sekä 3) kehittää mittareita ja työkalu, jolla voidaan arvioida pelillisten ratkaisujen vaikuttavuutta oman talouden hallintaan, kestävään kehitykseen ja ilmastomyönteisyyteen liittyvissä valinnoissa valikoidussa kohderyhmässä.

Työpakettien sisältöön ovat vaikuttaneet keskustelut, joita on käyty loppukesästä 2017 käynnistyneen hankevalmistelun aikana Vaasan yliopiston tutkijoiden sekä alueella toimivien yritysten, oppilaitosten, yhdistysten ja yhteisöjen kanssa. Näissä keskusteluissa esiinnousseet kokemukset ja tarpeet ovat suunnanneet hankkeessa tehtävää kehitystyötä.

Hankkeen tavoiteasetannan mukaiset konkreettiset tuotokset:

- Uusi TKI-toimintaa systematisoiva toimintamalli talouden hallinnan, energiatehokkuuden ja kiertotalouden pelillisille ratkaisuille
- 2 strategista tiekarttaa - toinen tutkimuspainotteinen, toinen liiketoimintapainotteinen, joiden tehtävänä on tukea Työpaketissa 2 kehittävien peillillsten ratkaisujen kehitystyötä sekä niihin liittyvien uusien TKI-avausten käynnistymistä
- 3 pelillistettyä ratkaisua – yksi oman talouden hallintaan, yksi energiatehokkuuteen ja yksi kiertotalouteen
- Yrityksille suunnattu sähköinen julkaisu pelillistämiseen liittyvistä liiketoimintamahdollisuuksista
- Toimintamalli pelillisten ratkaisujen vaikuttavuuden arvioimiseksi
- Vaikuttavuuden arvioinnissa käytettävät mittarit ja muut työkalut (=työkalupakki)

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:
• alueen kasvuhakuiset teknologia-yritykset, energia- ja kiertotalousalojen yritykset, muut hankkeen tuloksista kiinnostuneet yritykset, startup-yhteisöt ja yhdistykset (mm. Sepeli ry)
• alueen tutkimus- ja koulutusorganisaatiot ja oppilaitokset (mm. Sedu)

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat kaupunkien, kuntien ja muiden julkisten organisaatioiden päätöksentekijät. Edelleen hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat organisaatiot, jotka oman toimintansa kautta edistävät alueen elinkeinoelämää ja sen kehittymistä. Tällaisia ovat mm. Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, alueen yrittäjäjärjestöt ja elinkeinoyhtiöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 186 190

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 186 190

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 265 986

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 265 986

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Kauhava, Soini, Teuva, Karijoki, Alajärvi, Vimpeli, Lapua, Lappajärvi, Ähtäri, Seinäjoki, Kurikka, Kauhajoki, Ilmajoki, Alavus, Evijärvi, Isojoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen tehtävän kehitystyön yhteydessä laaditaan analyysi, joka tähtää sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseen sekä mahdollisten esteiden ja pullonkaulojen tunnistamiseen ja poistamiseen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa rakennetaan kannustimia, joilla naisia voitaisiin saada tehokkaammin kytkettyä mukaan pelien ja pelillistämisen ympärillä tapahtuvaan innovaatiotoimintaan. Naisten mukaan saanti on tärkeää, koska heihin liittyy merkittävin ja tunnistettu, mutta toistaiseksi heikosti hyödynnetty innovaatiotoimintaan liittyvä potentiaali (https://eit.europa.eu/women-entrepreneurship).
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa tuetaan ja edistetään tasa-arvon valtavirtaistamista, mutta sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole projektin keskeisin päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 7 9
Uudet talouden hallinnan, energiatehokkuuteen ja kiertotalouteen liittyvät pelilliset ratkaisut lisäävät luonnonvarojen käytön kestävyyttä ja ympäristön tilaa. Kyseiset teemat ovat hankkeen keskeisiä mielenkiinnon kohteita ja niitä nostetaan esille eri kohderyhmille suunnatussa viestinnässä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 9
Ilmastomuutoksen torjuminen on eurooppalaisen ja kansallisen energiapolitiikamme keskeisiä päämääriä, joiden saavuttamista hanke tukee aktiivisesti sen yhteydessä tehtävällä TKI-toiminnalla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 7
Hankkeen tavoitteena oleva ilmastomuutoksen torjuminen ja kestävän kehityksen edistäminen tukee luonnon monimuotoisuuden säilymistä sekä ehkäisee vieraiden kasvi-ja eläinlajien leviämistä Suomen luontoon.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 8
Pariisin sopimuksen mukaan kasvihuonekaasujen päästöt ja nielut on saatava tasapainoon tämän vuosisadan jälkipuoliskolla. EU:n tavoitteena on vähentää päästöjä 80-95 % vuoteen 2050 mennessä ja asettaa lähiaikoina tavoitteita myös hiilinieluille. Hanke ja siinä toimiva, erilaista asiantuntijuutta omaava toimijaverkosto pyrkii hankkeen ja siinä kehitettävien pelillisten ratkaisujen kautta edistämään asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 5 7
Ilmastonmuutoksen vaikutukset Natura-alueiden luontoon voivat olla nopeita ja merkittäviä. Ilmaston muutosta ehkäisevät toimenpiteet tarjoavat mahdollisuuden ehkäistä (tai ainakin jarruttaa) mm. ilmaston lämpenemisen mukanaan tuomia vaikutuksia Natura-alueille.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 9
Energia- ja materiaalitehokkuuden kasvattaminen on hankkeessa kehitettävien pelillisten ratkaisujen keskeisiä tavoitettita. Kyseisten tavoitteiden edistäminen edellyttää laaja-alaista yhteistyötä eri sidosryhmien välillä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 7
Hanke edistää Suomen rakennerahasto-ohjelman ja Etelä-Pohjanmaan maakuntaohjelman toiomeenpanosuunnitelman 2017-2018 toteutusta, joissa tavoitteena on uusiutuvien, hajautettujen energialähteiden käyttöön liittyvien innovatiivisten ratkaisujen kehittäminen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 9
Hanke on rakennettu lähtökohtaisesti tukemaan Etelä-Pohjanmaan älykkään erikoitumisen toteutusta. Tavoitteena on mm. vahvistaa maakunnan elinkeinorakennetta uusien strategisesti tärkeiden tutkimuskumppanuuksien sekä pk- yritysverkostojen kautta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 9
Uusien, digitaalisten pelillisten ratkaisujen kehittäminen on muodostavat hankkeen keskeisen sisällön.TKI-toimintaa tuetaan laaja-alaisella ja erilaisia osaamisaloja yhdistävällä yhteistyöllä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 6
Pelillisten ratkaisujen kehittäminen tarjoaa mahdollisuuksia myös uusien "smart city"-ratkaisujen syntymiselle. Uudet liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvät, vähähiilisyyteen kannustavat ratkaisut ovat "smart city"-ajattelun keskiössä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hanke edistää alueellista hyvinvointia ja elinvoimaisuutta muodostamalla eräänlaisen foorumin, jossa teknologia-painotteiset pk-yritykset sekä pelien pelillistämisen parissa toimivat startup-yhteisöt ja järjestöt saavat tietoa energia- ja kiertotalousalojen kehitysnäkymistä jas pääsevät mukaan uusien pelillisten ratkaisujen ideointiin ja kehitystyöhön.
Tasa-arvon edistäminen 7 8
Hankkeen tähtää sukupuolten välisen tasa- arvon edistämiseen sekä mahdollisten esteiden ja pullonkaulojen tunnistamiseen ja poistamiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 7
Hankkeessa tehtävä TKI-toiminta on avoin kaikille ikään, sukupuoleen tms. riippumatta.
Kulttuuriympäristö 5 7
Hanke edistää maakunnan eri toimijoiden yhteistyötä, jonka avulla pystytään vahvistamaan alueen imagoa yhtenä energia- ja kiertotalousalojenkansallisena edelläkävijänä. Alueen lisääntynyt elinvoimaisuus, menestyvät yritykset ja yrittäjyyden perinne mahdollistavat sen, että alueella on voimavaroja ylläpitää ja uudistaa omaa kulttuuriympäristöään.
Ympäristöosaaminen 7 9
Pelilliset energiatehokkuuden ja kiertotalouden ratkaisut ja niiden taustalla oleva pelillinen oppiminen tarjoaa innovatiivisen tavan edistävät mm. lasten ja nuorten ympäristöosaamista. Osaamisen kehittäminen ja siinä tapahtuvan muutoksen seuranta on hankkeen keskeisiä painopistealueita, jota edistetään mm. hankkeen Työpaketissa 3.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa on tavoitteiden mukaan kehitetty uusia pelillisiä ratkaisuja taloudellisen lukutaidon kehittämiseksi, energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Vaasan yliopisto toteutti hankkeen ajalla 1.1.2019 - 30.4. 2021. Hankkeeseen sisältyi kolme toisiinsa liittyvää työpakettia, joissa 1) rakennettiin toimintamalli, jolla voidaan systematisoida peleihin ja pelillistämiseen liittyvää erilaista osaamista yhdistävää TKI-toimintaa. 2) suunniteltiin, konseptoitiin ja demonstroitiin pelillistettyjä ratkaisuja sekä edistettiin niiden kaupallistamista.
3) kehitettiin mittareita ja työkalu, jolla voidaan arvioida pelillisten ratkaisujen vaikuttavuutta oman talouden hallintaan, kestävään kehitykseen ja ilmastomyönteisyyteen liittyvissä valinnoissa valikoidussa kohderyhmässä.

Projektin konkreettiset tuotokset:
- Uusi TKI-toimintaa systematisoiva toimintamalli talouden hallinnan, energiatehokkuuden ja kiertotalouden pelillisille ratkaisuille.
- Kaksi strategista tiekarttaa – toinen tutkimuspainotteinen, toinen liiketoimintapainotteinen – joiden tehtävänä on tukea työpaketissa kaksi kehitettyjen pelillisten ratkaisujen kehitystyötä sekä niihin liittyvien uusien TKI-avausten käynnistymistä
- Kolme pelillistettyä ratkaisua - yksi oman talouden hallintaan, yksi energiatehokkuuteen ja yksi kiertotalouteen
- Yrityksille suunnattu sähköinen julkaisu pelillistämiseen liittyvistä liiketoimintamahdollisuuksista
- Toimintamalli pelillisten ratkaisujen vaikuttavuuden arvioimiseksi
- Vaikuttavuuden arvioinnissa käytettävät mittarit ja muut työkalut (=työkalupakki)

10 Esimerkkihanke

Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi