Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74533

Hankkeen nimi: DIGIHoiva investointi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.8.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Savon koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0207390-8

Jakeluosoite: Pohjolankatu 4-6, PL 12

Puhelinnumero: 044 5506000

Postinumero: 57200

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.samiedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KOKKONEN JONNA ANITA

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Laatu- ja hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jonna.kokkonen(at)samiedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 5506341

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

DIGIHoiva ESR kehittämishankkeen ja DIGIHoiva EAKR investointihankkeen yhteisenä tavoitteena on luoda uutta teknologiaa sisältävä hyvinvointiteknologian HUB-oppimisympäristö, joka palvelee niin koulutuksen järjestäjien kuin alueen työ- ja elinkeinoelämän osaamisen kehittämistarpeita. Oppimisympäristö-HUBilla tarkoitetaan osaamisen tai laitekokonaisuuksien keskittymä. Se voi olla myös näiden molempien (osaamisen ja laitteiden) keskittymä. HUB on tila, joka on usealla käyttäjällä käytössään oleva tila ja se tehdään tilaan, joka on ollut vähäisellä käytöllä. Näin se muutetaan vastaamaan käyttäjien/organisaation tämän hetken todellisia tarpeita. Lisäksi toimintaperiaatteena on myös, että käyttö on joustavaa ja tila on muunneltavissa oleva.

Tässä hankkeessa tehtävien laitehankintojen sekä tekoälyn sovelluksen rakentamisen myötä toteutetaan uudenlainen hyvinvointiteknologian HUB oppimisympäristö, joka on muunneltavissa oleva avoin nykyaikaista apuvälineteknologiaa sisältävä demotila. Oppimisympäristö toimii innovatiivisena, oppimista, pedagogista toimintaa ja osaamista kehittävänä oppimiskeskuksena, jossa voidaan tarjota osaamisen kehittymistä ja testausta nykyaikaista teknologiaa hyödyntäen.

Laitehankintojen myötä hyvinvointiteknologian osaamista vahvistetaan osana ESR-hankehakemusta (hakemus nro 104303) yhteistyössä opiskelijoiden, yritysten sekä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hyvinvointiteknologia sisältyy Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen tutkinnon perusteiden osaamisvaatimuksiin niin toisella asteella kuin korkea-asteella ja tarve hyvinvointiteknologian osaamisen kehittämiseen Savonlinnan talousalueella on suuri. SAMIedun oppimisympäristöt ja välineistö eivät tällä hetkellä mahdollista hyvinvointiteknologian osaamisen kehittymistä siinä määrin kuin se opiskelijoiden oppimistavoitteiden kannalta tulisi tapahtua. Hyvinvointiteknologian oppimisympäristön kehittämistä sekä yhteistyön tiivistämistä varten on haettu ESR-rahoitusta (hakemus nro 104303), joten ESR-rahoitteinen hanke kytkeytyy tiiviisti yhteen tämän kehittämishankkeen kanssa.

Hanke tukee vahvasti SAMIedun strategiaa, jonka mukaisesti koulutuksen järjestäjän tulee pystyä vastaamaan laajasti työelämän muuttuviin osaamistarpeisiin sekä toimintaympäristön muuttuviin palvelutarpeisiin. Kehittää työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä ja opetusteknologiaa yhteistyössä työelämän kanssa. Kaikissa oppimisympäristöissä on tavoitteena lisätä avoimuutta, joustavuutta ja digitaalisuutta. Hankkeen tavoitteet tukevat myös maakuntastrategiaa sekä Savonlinnan kaupungin strategiaa innovaatiokyvyn vahvistamisen ja ennakoivan hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.

Hanke luo laitehankintojen ja tekoälyn hyödyntämisen myötä innovatiivisia ja tehokkaita ratkaisuja, joilla mahdollistetaan osaamisen kehittymisen myötä mm. positiivisia vaikutuksia toimintakyvyn edistymisen ja ylläpitämisen osalta. Hyvinvointiteknologian toimialan kehittymisen kannalta on tärkeää, että myös Savonlinnan talousalueella voidaan tarjota mahdollisuus ajantasaisen teknologian hyödyntämiseen osaamisen kehittämisessä sekä oppimisessa.

TAVOITTEET:
-Hyvinvointiteknologian laitehankinnat ja tekoäly mahdollistavat uudenlaisen verkostotoiminnan, joka tarjoaa kaikille hyvinvointiteknologian asiakas- ja käyttäjälähtöisestä kehittämisestä kiinnostuneille mahdollisuuden osallistua hankkeen toimintaan.
-Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta tavoitteena on uuden laitehankintojen ja tekoälyn myötä saada uusi oppimisympäristö, joka vahvistaa osaamista ja oppimista hyvinvointiteknologian hyödyntämisessä osana työ- ja elinkeinoelämälähtöistä koulutuksen kehittämistä sekä koulutuksen järjestäjän ja työelämän sekä alueen elinkeinoelämän välistä yhteistyötä.
-Alueen työ- ja elinkeinoelämän näkökulmasta hankkeen laitehankinnat edistävät alueellista innovatiivisuutta, uuden hyvinvointia edistävän teknologian kehittämisessä sekä kehittää osaamista tulevaisuuden työelämätaitojen ja asiakaslähtöisten prosessien näkökulmasta.


TOIMENPITEET:
Hankkeen toteutus aloitetaan syyskuussa 2018 ja hanke päättyy heinäkuussa 2020. Hankkeen toteutuksesta kokonaisuudessaan vastaa projektipäällikkö yhteistyössä SAMIedun tilatyöryhmän, työelämän ja muiden sidosryhmien kanssa. Hankkeen toimenpiteet edistävät hyvinvointiteknologian osaamisen kehittymistä niin koulutuksen järjestäjien, työelämän kuin alueen elinkeinoelämän osalta.

SYKSY 2018, OPPIMISYMPÄRISTÖN LAITEHANKINTOJEN SUUNNITTELU:
Valmistellaan ja suunnitellaan laitehankintojen kilpailutus osana ESR-hanketta.

KEVAT 2019, OPPIMISYMPÄRISTÖN RAKENTAMINEN:
Hankkeen laitehankintojen kilpailuttaminen ja oppimisympäristön rakentamisen aloittaminen osana ESR-hanketta.
Hankkeen projektipäällikkö toteuttaa laitehankintojen kilpailutuksen kokonaisuudessaan.
Oppimisympäristö rakennetaan SAMIedun kampukselle, jossa se on hyvin opiskelijoiden, työelämän ja sidosryhmien tavoitettavissa.
Oppimisympäristön rakentaminen jakautuu ns. fyysiseen tilojen ja kalusteiden suunnitteluun ja toteutukseen sekä pedagogiseen hyödynnettävyyteen, jota tehdään tiiviissä yhteistyössä opettajien, muiden koulutuksen järjestäjien sekä muiden hyvinvointiteknologian kehittämishankkeiden toimijoiden kanssa, kuten XAMKin Active Life Lab-hanke. Oppimisympäristön suunnittelussa korostuu avoimuus sekä yhteistyön vahvistaminen eri toimijoiden kanssa, kuten laitehankintojen myötä mahdollistuvat yhteiset oppimisprojektit eri koulutuksen järjestäjien välillä, tiedon jakaminen ja yhdessä oppiminen.

SYKSY 2019 JA KEVÄT 2020, OPPIMISYMPÄRISTÖN KÄYTTÖÖNOTTO:
1. Oppimisympäristön ja tekoälyn käyttöönotto, alueellisen hyvinvointiteknologian osaamisen kehittämisen edistäminen. Oppimisympäristön pedagoginen käyttö ammattiin opiskelevien opiskelijoiden oppimisympäristönä, joka mahdollistaa aidon työelämälähtöisen osaamisen kehittämisen sekä tulevaisuuden työelämätaitojen kehittymisen.
2. Oppimisympäristön tavoitteiden mukaisen toimivuuden arviointi ja jatkokehittäminen.

SYKSY 2019 JA KEVÄT 2020, OPPIMISYMPÄRISTÖN KÄYTTÖÖNOTTO:
1. Oppimisympäristön ja tekoälyn käyttöönotto, alueellisen hyvinvointiteknologian osaamisen kehittämisen edistäminen, joka mahdollistaa aidon työelämälähtöisen osaamisen kehittämisen sekä tulevaisuuden työelämätaitojen kehittymisen.
2. Oppimisympäristön tavoitteiden mukaisen toimivuuden arviointi ja jatkokehittäminen.


TULOKSET:
-Hankkeessa on toteutettu laitehankinnat, jotka mahdollistavat uuden innovatiivisen uutta teknologiaa sekä virtuaalista todellisuutta, tekoälyä sisältävän oppimisympäristön käyttöönoton
-SAMIedun opiskelijoille on mahdolistunut ajantasaisten työelämätaitojen oppiminen hyvinvointiteknologian osalta.
-Hankkeessa on muodostettu uusia verkostoja, jotka tukevat osaamisen kehittymistä myös hankkeen päättymisen jälkeen.
-Yhteistyö Active life lab- hankkeen kanssa on toteutunut datan siirtämisen sekä kumppanuustoiminnan rakentamisen muodossa, mahdollistaen tiedon tuottamisen Active Life Lab laboratorioon.
-Yhteistyö alueen työelämän ( mm. Sosteri, eLive ecosystem Oy, Kruunupuiston, Vetrea Oy, Kotilo Ry, Hopearanta jne.) kanssa on vahvistunut tekoälyn yhteiskehittämisen sekä henkilöstön kouluttamisen myötä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ammattiopisto SAMIedun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ja opetushenkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen sosiaali- ja terveysalan opetushenkilöstö ja opiskelijat
Savonlinnan talousalueen hyvinointiteknologian yritykset, sosiaali- ja terveysalan yritykset, Savonlinnan kaupunki ja alueen asukkaat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 189 559

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 187 260

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 315 931

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 312 100

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Savonlinnan

Kunnat: Rantasalmi, Sulkava, Enonkoski, Savonlinna, Heinävesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Pohjolankatu 4-6

Postinumero: 57201

Postitoimipaikka: Savonlinna

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeeseen osallituvien yritysten henkilöstön sukupuolijakauma jakaantuu 50% naisten ja miesten kesken. Huomioidaan yhteisöllinen kehittäminen, joka lisää tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa noudatetaan tasa-arvon periaatetta niin rekrytoinnin kuin kehittämistoimintojenkin toteuttamisessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei ole vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 3
Hyvinvointiteknologian avulla etävalvonta mahdollistuu ja samalla säästetään polttoainekuluja ja vaikutetaan päästöihin alentavasti. Myös yhteisöllisessä oppimisessa etäyhteydet mahdollistavat yhteistä oppimista ja alentavat matkustuskuluja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei ole vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei ole vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei ole vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hyvinvointiteknologia on valtakunnallisesti ja maakunnallisesti kasvava elinkeinoala ja tuottamalla osaavaa työvoimaa vahvistetaan sekä turvataan sektorin kasvu.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 10
Hankkeessa kehitetään uusia tuotteita ja palveluita niin työelämän kuin koulutuksen järjestäjänkin näkökulmasta, jotka edistävät uuden teknologian käyttöön liittyvää osaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Uutta teknologiaa hyödyntäen mahdollistetaan etävalvontaa ja etäoppimista sekä edistetään liikumista ja toimintakykyä edistäviä ratkaisuja.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 9 10
Hyvinvointiteknologian käyttö edistää toimintakykyä, hyvinvointia sekä mahdollistaa etävalvontaa.
Tasa-arvon edistäminen 4 4
Vanhuksien sekä toimintakyvyn heikkenemisen omaavien osalta kotona asumisen mahdollisuudet vahvistuvat ja edistävät yhteiskunnallista tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Kotona asumisen mahdollisuudet vahvistuvat ja edistävät yhteiskunnallista tasa-arvoa.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

DigiHOIVA -investointihankkeessa toteutettiin laitehankinnat, jotka mahdollistivat hyvinvointiteknologian HUB-oppimisympäristön toteuttamisen. Hyvinvointiteknologian HUB-oppimisympäristö sijoittuu koulutuksen järjestäjän kampukselle koostuen muunneltavissa olevasta demotilasta, joka sisältävät avointa nykyaikaista apuvälineteknologiaa. Oppimisympäristö kokonaisuudessaan muodostaa uudenlaisen alueellisen hyvinvointiteknologian innovaatioalustan, sillä tilat toimivat niin eri koulutuksen järjestäjien opiskelijoiden kuin työelämän edustajienkin koulutuksessa sekä uuteen teknologiaan tutustumisessa. Innovaatioalusta koostuu ympäristöstä, jossa tarjotaan osaamista uuden teknologian osalta koskien henkilöturvallisuutta, toimintakyvyn ylläpitämistä, virkistäytymistä, arjessa selviytymistä, rentoutumista, aktivointia, kuntoutusta sekä oman terveyden seurantaa. HUB-oppimisympäristön rakentaminen ja käyttöönotto viivästyivät alkuperäisestä suunnitelmasta puolisen vuotta, koska kampusohjelma ja tilojen suunnittelu veivät aikaa enemmän kuin oli suunniteltu. HUB-oppimisympäristön tilat saatiin toteutettua ja otettua käyttöön hyvissä ajoin ennen hankkeen loppumista.

Hankkeessa toteutettiin laitehankintoja, jotka tukivat DigiHoiva ESR-hankkeessa toteutettua kehittämistä- ja innovaatiotyötä. Laitekokonaisuudet: 1. Valvonta-, turvallisuus- ja seurantalaitteet/ -järjestelmät, 2. Ympäristöön sijoitetut kalustekokonaisuudet, 3. Robotiikka, Kuntoutusteknologia ja oman terveyden oppimisympäristö 5. Tekoälyn hyödyntäminen oppimisessa ja osaamisen hankkimisessa, 6. Muut laitteet/ -järjestelmät. Tehtyjen laitehankintojen ja rakennettujen kokonaisuuksien puitteissa olemme saaneet monia yhteydenottoja. Olemme konsultoineet monien yhteistyökumppaneiden ja tahojen (oppilaitokset, yritykset ja yhdistykset) laitehankintojen suunnittelua.

Rakennetussa oppimisympäristössä voidaan ideoida ja testata yrityksien hyvinvointiteknologiaan liittyvän digitaalisen osaamisen ja palveluiden/toimintamallien kehittämistä. Ympäristö tarjoaa ajantasaisen osaamisen hankkimisen ja kehittämisen yrityksille ja oppilaitokselle. Oppimisympäristö on avoin opiskelijoille, opettajille sekä työelämän edustajille. HUB-oppimisympäristön avoimuutta vahvistaa myös digitaaliseen muotoon avattu kokonaisuus 360- Thinglink virtuaalitodellisuus alustalle. (https://www.thinglink.com/video/1365955295267782657).
1. Valvonta-, turvallisuus- ja seurantalaitteet/ -järjestelmät
Kokonaisuuteen hankitut laitteet ja järjestelmät saatiin toteutettua hieman suunnitelman mukaisesti. Aikataulullisesti hankinnat saatiin toteutettua suunnitellusti lukuunottamatta aistihuoneen rakentamista, jonka toteuttaminen siirtyi paljolti vallinneen tilanteen johdosta aivan hankkeen loppupuolelle. Kokonaisuuden useimmat hankinnat olivat melko selkeitä toteuttaa ja kilpailuttaa, sillä ne olivat määritelty jo ennakkoon selkeiksi kokonaisuuksiksi. Eniten töitä teetti aistihuonehankinta, sillä siinä oli todella paljon mahdollisuuksia toteuttaa toimiva ja asiakkaita palveleva kokonaisuus. Tehdyt hankinnat ovat olleet käytössä opetuksessa ja innovoinnissa. Laitteita on käytetty sekä oppilaitoksen oppimisympäristössä, että yhteistyökumppaneiden tiloissa. Esimerkiksi älykellokokeilujen jälkeen yhteistyökumppani hankki omaan kuntoutustoimintaan muutamia älykelloja asiakkaiden aktiivisuuden mittaukseen. He totesivat käyttöopastuksen jälkeen älykellojen olevan melko helppokäyttöisiä ja huomattavasti tarkempi työkalu aktiivisuuden mittaukseen kuin aiempi tapa toimia. Kokonaisuuteen tehdyistä hankinnoista myös henkilöturvallisuuden parantamiseksi tehdyt hankinnat ovat olleet erittäin tarpeellinen hankinta.

2. Ympäristöön sijoitetut kalustekokonaisuudet
Kokonaisuuden toteutetut hankinnat saatiin toteutettua suunnitelmasta poiketen hieman laajemmin. Alkuperäisen suunnitelman lisäksi hankittiin näkövammaisille suunnattuja laitteita (mm. digitaalinen suurennuslaite) helpottamaan asiakkaiden toimintaa arjessa. Mallikotiosiosta saatiin toimiva ja hieman monipuolisempi kokonaisuus kuin oli suunniteltu. Suurin osa hankinnoista saatiin tehtyä suunnitellussa aikataulussa. Hankitut laitteet ovat olleet esillä opetuksessa sekä hankkeen aikana tehdyissä esittelyissä ja toimintapajoissa. Hankinnoista mallikotiosion määrittely teetti eniten töitä saatavilla olevien teknologistenratkaisujen ja mekanismien paljouden vuoksi. Se onnistui paremmin kuin oli suunniteltu vaikkakin mallikoti-kokonaisuuden potentiaalisia tarjoajia oli todella hankala löytää. Mallikoti-osion rakentaminen viivästyi hieman vallitsevan tilanteen ja tuotteiden toimitusvaikeuksien vuoksi. Se saatiin rakennettua kuitenkin hyvissä ajoin ennen hankkeen loppumista. Arjessa toimimisen tukemiseen hankitut laitteet esim. tuolinostin ja ympäristönhallintajärjestelmä palvelevat niin oppilaitoksen kuin työelämän tarpeita.

3. Robotiikka
Robotiikka osiossa hankittiin palvelurobotti ja robotti-imuri. Hankinnat olivat erittäin selkeitä toteuttaa ja ne olivat käytössä aktiivisessa hankkeen toiminnan ajan. Erityisesti hankittu palvelurobotti oli kokeilussa useaan otteeseen oppimisen tukemisessa Samiedussa. Lisäksi perusopetuksen opettajat kävivät tutustumassa robotin mahdollisuuksiin sekä innovoimassa sen käyttöä omassa opetuksessa. Kyseiselle robotille tehtiin useita sisältöjä kahdella erilaisella sovelluksella.

4. Kuntoutusteknologia ja oman terveyden oppimisympäristö
Kuntoutusteknologia ja oman terveyden oppimisympäristö olivat resursseiltaan suurimpia. Kokonaisuudet saatiin toteutettua laajemmin mitä oltiin suunniteltu. Lisäksi hankitut laitteet ja sovellukset olivat esillä erittäin monipuolisesti niiden hankinnan jälkeen koko hankkeen ajan. Erityisesti virtuaalitodellisuuden laitteita ja sovelluksia on käytetty opetuksessa, toimintakyvyn ylläpitämisessä sekä virkistystoiminnassa oppilaitoksessa ja yhteistyökumppaneiden ympäristöissä. Myös liikunta- ja kosketusseinä ovat olleet erittäin aktiivisessa käytössä. Niitä on käytetty mm. yhteistyökumppanin etsiessä uusia motivoivia keinoja ylläpitää ja kehittää asiakkaan tasapainoa sekä esitellessämme teknologian tuomia mahdollisuuksia kuntoutuksessa tai toimintakyvyn ylläpitämisessä. Kokonaisuuden hankinnat olivat melko helppo toteuttaa, kun hankintojen ominaisuudet määriteltiin ja suunniteltiin ennakkoon hyvin. Hankinnat saatiin toteutettua suunnitellusti.

5. Tekoälyn hyödyntäminen oppimisessa ja osaamisen hankkimisessa:
Hankkeessa toteutettu tekoälysovellus saatiin rakennettua valmiiksi tavoitteiden mukaisesti. Tekoälysovelluksen rakentaminen tehtiin oppimisen seurannan ja opintojen ohjaamisen tueksi. Sen tekeminen oli haasteellista, koska sellaisen tekemisestä ei ollut aiempaa kokemusta. Resurssit sovelluksen yhteensovittamiseen muiden opiskelijoiden ohjaukseen käytettyjen alustojen (esim. Wilma) kanssa olivat liian pienet. Tekoälysovelluksen käyttö jäi kokeiluksi. Tästä kokeilusta saatiin merkittävää tietoa ja kokemusta toisen tekoälyn käyttöön liittyvän hankkeen suunnitteluun ja toteutukseen. Tekoälysovelluksen käyttöönotto olisi voinut olla laajempi ja se olisi pitänyt saada juurrutettua käytäntöön. Nyt tämä jäi SAMIedun yhden alan sisällä tehdyksi kokeiluksi.

6. Muut laitteet/ -järjestelmät
Kokonaisuudessa hankittiin toimintaa, teknologiaa, laitehankintoja sekä sisällön tuottamista tukevia laitteita. Hankinnat olivat helppoja ja selkeitä toteuttaa sekä ne tukivat erinomaisesti yllä mainittujen kokonaisuuksien toimintaa ja käyttöönottoa.

Hankkeessa onnistuttiin hyvin HUB-oppimisympäristön ja innovaatioalustan rakentamisessa sekä laitehankintojen toteutuksessa. Aikataulullisesti muutamia isompia hankintoja olisi pitänyt tehdä aiemmin. Aistihuoneen ja teknologisen mallikeittiön teko siirtyivät hankkeen loppuun, koska kokonaisuuksien ominaisuudet olivat hankala määritellä. Tämän vuoksi hankkeen loppuajasta tehdyt hankinnat hankaloituivat koronarajoitteiden vuoksi.
Hankkeessa on pilotoitu monipuolisesti laite- ja koulutuskokeiluja yhteistyökumppaneiden työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Jotta oppimisympäristön luomisessa onnistuttiin, koulutuksen järjestäjä teki pienimuotoisia tilamuutoksia Samiedun Humanian kampuksen pääaulaan ja aulan lähellä sijaitseviin vähäisellä käytöllä oleviin tiloihin. Aulaan sijoitettiin toiminnalliset seinät, muihin tiloihin tuli aistihuone sekä mallikeittiö.

Rakennetut oppimisympäristöt tukevat maakuntastrategiaa sekä Savonlinnan kaupungin strategiaa innovaatiokyvyn vahvistamisen ja ennakoivan hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta laitehankintojen myötä saatiin uusi oppimisympäristö, joka vahvistaa entisestään osaamista ja oppimista hyvinvointiteknologian hyödyntämisessä osana työ- ja elinkeinoelämälähtöistä koulutuksen kehittämistä sekä koulutuksen järjestäjän ja työelämän sekä alueen elinkeinoelämän välistä yhteistyötä. Hyvinvointiteknologia toimialan kehittymisen kannalta on tärkeää, että myös Savonlinnan talousalueella voidaan nyt tarjota mahdollisuus ajantasaisen teknologian hyödyntämiseen osaamisen kehittämisessä, oppimisessa ja osaamisen hankkimisessa. HUB-oppimisympäristöä voidaan hyödyntää monipuolisesti niin tutkintoon johtavissa kuin työelämän täydennyskoulutuksissa sekä uuteen teknologiaan tutustumisessa. DigiHOIVAn laitehankinnat saatiin toteutettua erinomaisesti loppuun kuukauden pituisen lisäajan ansiosta.

Tehdyille hankinnoille sekä rakennetuille oppimisympäristöille on Samiedussa nimetty vastuuhenkilö. Lisäksi hankkeen aikana projektin etenemisessä on ollut mukana kolme (3) sosiaali- ja terveysalan opettajaa, jotka ovat olleet mukana hankkeen toiminnassa. ESR Kehittämishankkeessa rakennetut digitaaliset sisällöt ja toteuttamismallit tukevat erinomaisesti tässä investointihankkeessa rakennetun HUB-oppimisympäristön käyttöä.