Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74534

Hankkeen nimi: Design Venture ohjelma - muotoilu yritysten liiketoiminnan vauhdittajana

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 29.2.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: LAHDEN SEUDUN KEHITYS LADEC OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 0855115-7

Jakeluosoite: Niemenkatu 73

Puhelinnumero: +358 504026913

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: www.ladec.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Keinänen Kristian

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kristian.keinanen(at)ladec.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 598 0580

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella tuotetaan Design Venture -ohjelma, jonka toimenpiteet vahvistavat Lahden ja Päijät-Hämeen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa alueen yritysten kasvun välineenä. Hankkeessa rakennetaan ohjelman sisällöntuotanto, tapahtumatuotanto, markkinointi, viestintä ja jatkorahoitusmalli, sekä 1. kohtautetaan PK-kentän kasvu- ja kehitysmyönteisiä teollisuus- ja palveluyritysryhmiä, kasvun mahdollistavien uuden sukupolven suunnittelupaveluiden ja -osaajien kanssa, ja 2. tarjotaan nuorille suunnittelijoille ja kasvuhakuisille suunnittelutoimistoille mahdollisuus sijoittua Lahden alueelle, tarjoamalla kiihdytysalusta kasvuun ja yrittäjyyteen, sekä valmennusta ja verkostot tuoteperheiden, osaamisen ja innovaatioiden jatkokehittämiseeen ja kaupallistamiseen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 83 440

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 82 805

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 119 200

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 118 295

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Niemenkatu 73

Postinumero: 15140

Postitoimipaikka: LAHTI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sukupuolinäkökulma-analyysi pohjautuu muotoiluyrittäjyyteen liittyviin aiempiin tutkimuksiin ja niissä esiintyviin sukupuolinäkökulmiin ja sukupuolten väliseen jakaumaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteissä osanottajat saavat tietoa myös sukupuolen merkityksestä design pohjaisessa arvon luomisessa asiakkaille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Muotoilu voidaan nähdä keinona kehittää materiaali- ja energiatehokkaita ratkaisuja.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 6
Muotoilu nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Muotoilu nähdään keinona vahvistaa elinkeinoelämän aineetonta arvonluontia ja kilpailukykyä.
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Design on the Roadiin yhdistetään hankkeen useita toimenpiteitä jolloin vähennetään erillistä matkustamista
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 4
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hankkeessa saatu tieto liittyen sukupuolen merkitykseen design pohjaisessa arvonluonnissa edistää loppukäyttäjien tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Design Venture -hanke on avannut osallistujayrityksille muotoilun sisältöteemoja(tuotteet, palvelut, erilaiset tilat, brändi) erilaisten tapahtumien kautta. Yritykset ovat olleet halukkaita kehittämään omaa toimintaansa muotoilun keinoin kyetäkseen tuottamaan parempaa arvoa asiakkailleen ja potentiaalisille asiakkaille. Muotoilu tarjoaa tähän merkittäviä mahdollisuuksia.