Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74556

Hankkeen nimi: Tehokkaan puutavarakuljettajakoulutuksen oppimisympäristöjen kehittäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savon Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1852679-9

Jakeluosoite: PL 87

Puhelinnumero: 017 2143000

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.sakky.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Arto Kärkkäinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: arto.karkkainen(at)sakky.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 785 3484

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kehittämistarpeen taustalla on biotalouden ja erityisesti puun teollisen jalostuksen voimakas kasvu. Tällä hetkellä teollisuuden toteutuneiden ja toteutumassa olevien investointien myötä puun teollinen käyttö ja sitä kautta metsien hyödyntäminen on kasvamassa, josta seuraa puutavarakuljettajien ennennäkemätön vaje. Äänekoskella ja Varkaudessa on saatu investoinnit juuri täyteen tuotantoon. Suunnitteilla olevat Stora Enson Oulun sekä Metsä Groupin Kemin hankkeet vaativat n. 80 puutavarayhdistelmää lisää tuotantoon. On arvioituitu (Skal), että pelkästään edellä mainittujen hankkeiden toteutuessa valtakunnan tasolla tarvitaan 250 puutavarayhdistelmää lisää, joka varovaisesti arvioituna tarkoittaa n. 600 kuljettajaa lisäystä. Puutavarakuljetusyritysten työntekijöiden ikärakenne, keski-ikä lähentelee 55-ikävuotta lisää lähivuosina uuden työvoiman tarvetta ja vuosittain eläköitymisen vuoksi tarvitaan n. 200 kuljettajaa. Pohjois-Savon alueella arvioidaan eläköityvän vuosittain 20 - 30 kuljettajaa.

Toimialan kehitys- ja suhdannetilanteessa kuljetusyritykset toimivat LUKE:n (Luonnonvarakeskus)selvitysten sekä yrittäjähaastattelujen mukaan täydellä teholla, joten nykyisillä resursseilla kuljetussuoritteen kasvattaminen ei ole mahdollista.

Nykyinen koulutusjärjestelmä ei kykene tuottamaan riittävästi osaavaa työvoimaa kuljetusyritysten tarpeisiin. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä oppimista on siirretty tapahtuvaksi työelämässä. Koska kalustointensiivisten kuljetusyritysten mahdollisuudet kouluttaa ja ohjata opiskelijoita ovat rajalliset vaaditaan opiskelijalta hyvää perusosaamista jos siinä vaiheessa kun hän menee yritykseen työssäoppimisjaksolle. Tämä edellyttää sekä opetuksen järjestelyiltä, että oppimisympäristöltä eli opetuksen kalustolta että se vastaa hyvin yrittäjillä käytössä olevaa kalustoa. Aiempaa lyhemmän oppilaitosjakson aikana on saavutettava paremmat valmiudet ja lisäksi oppimisympäristöjen on oltava alalle houkuttelevia ja oppimiseen motivoivia. Pohjois-Savon ammatilliset oppilaitokset logistiikan alalla pyrkivät vastaamaan puutavarakuljetusalan tilanteeseen ja vaatimuksiin. Nyt haussa olevat (ESR ja EAKR) hankkeet ovat välttämättömät kuljettajakoulutuksen ja sen työelämävastaavuuden kehittämiseksi.

Hankkeessa kehitetään puutavarakuljetusalan oppimisympäristöjä. Hanke on looginen jatkumo aiemmin toteutetun metsä- ja puunkuljetuslogistiikan kehittämiselle, missä luotiin modernit oppimisympäristöt metsäteollisuuden puuraaka-aineen hankinta- ja kuljetuslogistiikkaan hankinta ja kuljetusketjun alkupäässä.

Hankkeessa kehitettävät uudet oppimisympäristöt, liikkuva kalusto kuormaimineen ja lisälaitteineen ja ominaisuuksineen, mahdollistavat koulutuksen tehostumisen mm. etävalvontalaitteiston välittämänä. Uudet oppimisympäristöt kehittävät myös kuljetus ja maanrakennusalan keskinäisen moniosaajuuden kehittymistä.

Simulaattoriympäristöjä ja simu-pedagogiikkaa kehitetään edelleen. Hankkeissa ESR ja EAKR yhdessä selvitetään Pienen-Neulamäen harjoittelualueen mallintamista simulaattoriympäristöön, jolloin olisi mahdollista harjoitella simulaattoriympäristössä, ennen siirtymistä harjoittelualueelle. Myös VR (Virtual reality) ja AR:n (Augmented reality) käytettävyyttä ja soveltuvuutta puutavarakuljettajakoulutuksessa selvitetään. Simulaattorien ja muun digitekniikan tehokkaalla käytöllä lisätään opetuksen vaikuttavuutta, työturvallisuutta ja säästetään luonnonvaroja sekä parannetaan koulutuksen energiatehokkuutta. Hankkeessa hankitaan kalustoa, jota ei ole vielä tällä hetkellä saatavilla kaupallisesti. ESR-hankkeen aikana kehitetään uuden puutavarakuormaimen kärkiohjauksen työmenetelmiä sekä kauko-ohjattavien kuorma-autojen hyödynnettävyyttä puutavara- ja maansiirtokuljetusalalla.

Hankkeessa hankittava kalusto ja välineistö tukee ja mahdollistaa rinakkaisessa ESR-hankkeessa kehitettävän "farmi"-koulutusmallin toteuttamista.

Hankkeen päätyttyä ammattiopistoilla on työelämän mukaisemmat ja opiskelijoita entistä paremmin työelämään valmentavammat oppimisympäristöt.

Hankkeen vaikutuksia ovat:
- Uudet oppimisympäristöt parantavat koulutuksen vaikuttavuutta
- koulutuksen vetovoima paranee
- Opiskelijatyytyväisyys paranee
- Kouluttajayhteistyö eri oppilaitosten kesken paranee
- Puutavarakuljetusalan tunnettuus- ja imago paranee
- opiskelijoiden valmiudet työelämään paranevat ja koulutusajat lyhenevät
- opiskelijoiden moniosaajuus kuljetus- ja maanrakennusalalla lisääntyy
- opiskelijamäärää voidaan lisätä

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijat ja henkilöstö.
Puutavarakuljetus- sekä maanrakennusyritykset ja yrittäjät sekä yritysten henkilöstö ja työnjohto.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Metsäteollisuus, puunhankintayhtiöt, autoilijoiden etujärjestöt ja maanrakennusalan etujärjestöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 402 036

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 402 036

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 336 723

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 336 723

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden, Kuopion, Koillis-Savon, Sisä-Savon, Ylä-Savon

Kunnat: Tervo, Kuopio, Sonkajärvi, Kaavi, Rautavaara, Tuusniemi, Rautalampi, Vesanto, Lapinlahti, Kiuruvesi, Keitele, Siilinjärvi, Suonenjoki, Pielavesi, Varkaus, Vieremä, Leppävirta, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Alan pk-yritykset ovat perinteisesti olleet vahvasti miesvaltaisia, mutta yrittäjänvaihdosten ja alan teknistymisen myötä naisia on tullut alalle. Puutavarankuljetusala kiinnostaa myös naisia ja uudet koulutusmahdollisuudet ohjaavat heitä alalle.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen tuomat mahdollisuudet kehittää osaamista sopivat molemmille sukupuolille. Nykyään puutavara-auton kuljettajan työ ei ole enää fyysisesti raskasta, joten naiset ovat löytämässä mielenkiintoisen ja haastavan suoritealan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Työvoiman saatavuuden varmistamiseksi tasa-arvon edistämisellä parannetaan työvoiman saatavuutta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 5
Simulaatio-opetuksella säästetään luonnonvaroja. Polttoaineiden käyttö vähenee. Aitojen harjoituspuiden käyttö vähenee.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 5
Hiilijalanjälki ja typen oksidien määrä pienenee mm polttoaineiden kulutuksen vähenemisen myötä. Nykyaikainen Euro6-normien mukainen kuljetuskalusto on pienipäästöinen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 3
Simulaatio-opetus säästää luontoympäristöä. Nykyaikainen Euro6-normien mukainen kuljetuskalusto on pienipäästöinen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 3
Maksimikuormien koon kasvaminen vähentää ajosuoritemääriä, jolloin pakokaasupäästöt vähenevät. Hankittavissa uusissa laitteissa käytetään biohajoavia öljyjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei toimita Natura 2000-ohjelman alueella.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 5
Hankittava kalusto kuluttaa vähemmän materiaaleja, jolloin jätteiden määrä vähenee. Syntyvät jätteet ovat kierrätyskelpoisia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 4
Uusissa hankittavissa puutavara-autoissa voidaan käyttää biopolttoaineita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 4
Hankkeen välityksellä kehitetään yritysten osaamista ja kustannustehokasta toimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 4
Hankkeen avulla kehitetään koulutusta ja lisätään kuljettajien ja yrittäjien osaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 8 5
Kasvavat kuormakoot, reittisuunnittelu ja työjohdolliset taidot paranevat.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 3
Osaamisen lisääntyminen lisää työntekijöiden ja yrittäjien työhyvinvointia. Nykyaikainen kalusto mahdollistaa ergonomiset työskentelyolot.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hankittavat laitteet vähentävät fyysistä kuormitusta, mikä osaltaan edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 6
Oppimisympäristönä toimiva Farmi mahdollistaa koulutuksen toteuttamisen aidoissa työympäristöissä, joka edes auttaa mm. maahanmuuttajataustaisten henkilöiden sijoittumista työelämään.
Kulttuuriympäristö 5 5
Koulutusalojen ja organisaatioiden väliset osaamisrajat poistuvat vähitellen ja moniosaajuus vahvistuu. Tällä hankkeella tuetaan työssä olevien henkilöiden osaamisen laajentamista ja syventämistä.
Ympäristöosaaminen 2 2
Hankkeella edistetään ympäristöosaamisen ymmärtämistä tuotantoprosesseissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen avulla lähdettiin hakemaan ratkaisuja puutavarakuljetusalan työvoimapulaan sekä puutavarakuljettajakoulutuksen ajalliseen, määrälliseen ja laadulliseen tehostamiseen. Hankkeen taustajoukkoihin koottiin Suomen suurimmat metsäteollisuuden toimijat; Stora Enso, MetsäGroup ja UPM. Hankkeen valmisteluvaiheessa tiedossamme oli puutavara-autojen kuljettajien ikääntymisestä johtuva työvoimapula sekä Finnpulpin tehdashanke. Kaikki ei kuitenkaan mennyt hankkeen toteutusvaiheessa niin kuin valmisteluvaiheessa ennakoimme. Finnpulpin tehdashanke kaatui, mutta puutavara-autonkuljettajia kaivataan edelleen lisää. MetsäGroupin Kemin tehdas ja viimeisimpänä Venäjän tuontipuun lakkaaminen ovat synnyttäneet tilanteen, että hanke on mitä suurimmissa määrin ollut tarpeellinen kuljettajakoulutuksen kehittämiseksi ja valmiuksien nostamiseksi. Koronapandemia ja poikkeusolot ovat taas vauhdittaneet digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa kuljettajakoulutuksessa.

Vuonna 2019 Savon ja Ylä-Savon ammattiopistoissa kartoitettiin saatavilla olevia kalustovaihtoehtoja eri tehtävätyyppeihin hankkeen tavoitteiden mukaisesti sekä digitaalisiin oppimisympäristöihin liittyviä hankintoja. Kalustotoimittajien kesken käytiin tiivistä markkinavuoropuhelua ja selvitettiin yhteistyössä parhaita kalustovaihtoehtoja teknisine ratkaisuineen. Puutavara-autoyhdistelmät sekä maansiirtoautot kilpailutettiin ja hankittiin tarjouspyyntöjen mukaisina. Kilpailutuksen laadinnassa painotettiin erityisesti kuljetusalan uusimpia innovaatioita, ympäristöystävällisyyttä, kuljettajan ergonomiaa sekä tehokkaita ja yritysten tarpeita vastaavia toteutustapoja. Hankkeessa haettiin lisäksi ratkaisuja ohjaustapojen tehostamiseen hankkimalla kärkiohjatut kuormaimet puutavara-autoihin. Kalustotoimitukset toteutuivat loppuvuonna 2019 ja keväällä 2020.

Vuosi 2020 aloitettiin puutavarayhdistelmäajoneuvojen käyttöönotolla ja koulutuksilla. Tienhoitoautot otettiin käyttöön keväällä Kuopiossa ja alkusyksystä Iisalmessa Ylä-Savon ammattiopistolla. Simulaattorihankinnat sekä niiden päivitykset toteutuivat vuosien 2021-2022 aikana. Simulaattoreita on käytetty laajasti moniosaajuutta tukevissa koulutuksissa. Digitaaliset oppimisympäristöt, etäohjaamisen ja valvonnan mahdollistamat laitteistot sekä sisällöntuotantoon tarkoitetut mallintamis- ja kuvaamislaitteistot hankittiin vuosien 2021-2022 aikana.

Poikkeusoloista huolimatta hanke saatiin toteutettua tavoitteiden mukaisesti. Saamamme palautteen mukaan kehittämistyötä on tehty juuri oikeaan aikaan ja olemme onnistuneet ratkaisemaan puutavarakuljettajakoulutukseen liittyviä haasteita. Kehitystyötä olemme tehneet suurella sydämellä oppijoita, yrittäjiä sekä metsäteollisuutta kuunnellen.