Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74590

Hankkeen nimi: Sallalle nostetta brändityöllä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 31.3.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sallan kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0192936-4

Jakeluosoite: Postipolku 3

Puhelinnumero: 0400269838

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: Salla

WWW-osoite: http://www.salla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kati Vesalainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailukoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kati.vesalainen(at)salla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400159022

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Sallan nykyinen brändi perustuu noin 10 vuotta sitten luotuun brändikonseptiin, joka on ollut onnistunut ja pidetty. Kymmenen vuotta sitten maailma oli kuitenkin kuntalaisen, yrittäjän ja matkailijan näkökulmasta hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Silloin luotu brändi ei siten vastaa nykypäivän tarpeisiin.

Sallassa ja koko Suomessa matkailu keskittyy nykyisin vahvasti sulan maan ajan markkinointiin ja myyntiin. Brändin tulee olla ympärivuotisesti kiinnostava ja tarjota matkailijalle elämyksiä vuodenajasta riippumatta. Ostamisen tulee olla helppoa ja matkailun kestävää. Matkailussa tunnustetaan myös uusien niin sanottujen z- ja y-sukupolvien merkitys sekä sähköisten myyntialustojen tärkeys ja yhteensopivuus.

Sallan brändiuudistus on tärkeä osa alueen matkailulle toteutettavaa kehittämistyötä. Sallan brändin nopea uudistaminen ja kirkastaminen nykytrendien mukaiseksi on välttämätöntä, jotta valtakunnan, maakunnan ja paikallistasolla toteutettavat myyntiä ja markkinointia koskevat kehittämishankkeet tulisivat mahdollisimman tehokkaasti ja järkevästi toteutettua. Kehittämistoimet ovat vaikuttavia ja laajoja ja ne halutaan saada osaksi uutta Salla-brändiä.

Tavoitteena on luoda omaleimainen brändi, joka houkuttelee asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä Sallaan. Salla-brändi ohjaa jatkossa kaikkia kehittämistoimenpiteitä ja pitää sisällään tähän mennessä tehdyt toimenpiteet.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat alueen pk-yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kuntalaiset, paikalliset yrittäjät, kotimaiset ja kansainväliset yksilömatkailijat, kansainväliset matkanjärjestäjät, mökkiläiset, kuntalaiset sekä ulkopaikkakuntalaiset työntekijät, yrittäjät ja paikkakunnalle muuttoa harkitsevat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 37 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 31 782

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 43 750

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 37 079

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Itä-Lapin

Kunnat: Salla

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Postipolku 3

Postinumero: 98900

Postitoimipaikka: Salla

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
on tehty lapinletkan suvauskoneella
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Matkailuala on naisvaltaisin yrityssektorin ala Sallassa. Hanke tähtää alan kilpailukyvyn ja ympärivuotisuuden vahvistamiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
Brändi osaltaan tukee Sallan matkailun kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Brändiuudistuksen kautta Sallan imago ympäristövastuullisena kohteena kasvaa ja Salla houkuttelee ympäristötietoisia matkailijoita.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 2
Sallan brändi viestii ympäristöarvoista, mikä vaikuttaa Sallan toimintaan sekä matkailijoiden käyttäytymiseen alueella.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Brändiuudistuksen sekä muiden kehittämistoimien toivotaan yhdessä kannustavan yrittäjiä kestäviempien toimintatapojen valitsemiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 5
Kestävä kehitys pyritään nostamaan kunnan erikoistumisalueeksi, minkä halutaan näkyvän myös brändityössä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 2
Hankkeen toimenpiteet tukevat voimakkaasti sähköistä markkinointia.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Kun uusi brändi saa suunnitellun suosion, matkailu ja liikennöinti Sallaan tulee lisääntymään.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 3
Uusi brändi yhdistää kuntalaisia, joka lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta paikallisesti. Brändi vaikuttaa positiivisesti myös bisnekseen ja työllisyyteen, joka näkyy hyvinvoinnissa.
Tasa-arvon edistäminen 0 3
Brändin kautta syntyy uusia työpaikkoja, millä on vaikutuksia tasa-arvoisuuteen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus -3 0
Brändityössä korostuvat toiset kohderyhmät toisia enemmän.
Kulttuuriympäristö 5 3
Paikallisuuden ja kulttuuriympäristön rooli on suuri brändiä uudistettaessa. Se luo brändille aitoutta.
Ympäristöosaaminen 0 2
Brändityö liittyy voimakkaasti muihin kehittämistoimenpiteisiin, jotka keskittyvät ympäristönäkökulmiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Sallan aikaisempi brändi perustui noin 10 vuotta sitten luotuun brändikonseptiin, joka on ollut onnistunut ja pidetty. Kymmenen vuotta sitten maailma oli kuitenkin kuntalaisen, yrittäjän ja matkailijan näkökulmasta hyvin erilainen kuin tänä päivänä, eikä silloin luodun brändin koettu enää vastaavan nykypäivän tarpeisiin.
Sallassa ja koko Suomessa matkailu keskittyy nykyisin vahvasti sulan maan ajan markkinointiin ja myyntiin. Siksi uuden brändin haluttiin olevan ympärivuotisesti kiinnostava ja tarjoavan matkailijalle elämyksiä vuodenajasta riippumatta. Ostamisen tulee olla helppoa ja matkailun kestävää. Matkailussa tunnustetaan myös uusien niin sanottujen z- ja y-sukupolvien merkitys sekä sähköisten myyntialustojen tärkeys ja yhteensopivuus.

Sallan brändiuudistus on tärkeä osa alueen matkailulle toteutettavaa kehittämistyötä. Sallan brändin nopea uudistaminen ja kirkastaminen nykytrendien mukaiseksi on välttämätöntä, jotta valtakunnan, maakunnan ja paikallistasolla toteutettavat myyntiä ja markkinointia koskevat kehittämishankkeet tulisivat mahdollisimman
tehokkaasti ja järkevästi toteutettua. Kehittämistoimet ovat vaikuttavia ja laajoja ja ne on haluttu saada osaksi uutta Salla-brändiä.

Hankkeen tavoitteena oli luoda omaleimainen brändi, joka houkuttelee asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä Sallaan. Uusi Salla-brändi ohjaa jatkossa kaikkia kehittämistoimenpiteitä ja pitää sisällään tähän mennessä tehdyt toimenpiteet.

Hankkeen toteutus onnistui suunnitellusti ja uusi brändi vastaa sille asetettuja odotuksia ja vaatimuksia. Brändiuudistustyö toteutettiin suunnitellusti ostopalveluna. Työn tuloksena syntyi brändikuvaohjeistus, joka toimii työohjeena brändikuvien ottajille sekä graafinen ohjeisto ja brändikäsikirja. Työhön sisältyi myös brändikuvaustyö talvella otettavien kuvien osalta.

Hankkeen työpajatyöskentelyyn osallistui suunnitellusti Sallan kunnan sekä Sallan matkailun edustajia.