Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74597

Hankkeen nimi: LUONNONKOSMETIIKKA LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN JA PILOTOINTI KANSAINVÄLISELLE MARKKINALLE

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 10.12.2018 ja päättyy 30.9.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: WOODED EMPATIA OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2937604-4

Jakeluosoite: Rautakatu 5

Puhelinnumero: 0505933038

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: TURKU

WWW-osoite: www.hetkinen.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Isotupa Mona

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TJ

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mona.isotupa(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505933038

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen kautta pilotoidaan Wooded Empatian tuotteita Koreaan ja Japaniin, joissa perinteisesti luonnon kosmetiikalla on suuri kysyntä. Tavoitteena • Kehittää Wooded Empatian liiketoimintaan kuuluvia keskeisiä osa-alueita: valmistusta, logistiikkaa, myyntiä ja toiminnan johtamista. • Kehittää Wooded Empatian valmiuksia käynnistää liiketoiminnan kansainvälistyminen.. • Testata kohdemarkkinoiden kuluttajien vastaanottoa Wooded Empatian puisista myyntipakkauksista • Tutkia ja rakentaa partneruuksia kohdemarkkinassa

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 36 642

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 535

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 36 642

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 535

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Rautakatu 5

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kaikki tuotteet on suunniteltu sukupuolineutraalisti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kaikki tuoteet ovat ns. unisex tuotteita eikä niitä ole erikseen kategoroitu miehille tai naisille sopiviksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
Tuotteet edistävät tasa-arvoa koska ne ovat suunniteltu kaikille ihmisille ilman sukupuoliajattelua ja kategorointia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Purkkien raaka-aine on suomalainen Mänty joka on hyvin elinvoimainen ja hyvin ekologinen ratkaisu muovipakkauksiin verrattuna
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Puumateriaali puhdistaa ilmaa ja sillä on antibakteerinen vaikutus
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 10 10
Puutavaraa kuluu suhteessa vähän tuotteiden pienen koon vuoksi. Käytämme tuotteissa vain elinvoimasia luonnon materiaaleja.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 10 10
Puu puhdistaa ilmaa.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Tuotteesta ei synny ongelmajätettä. Puupurkin voi sisällön tyhjennyttyä käyttää uudelleen tai sen voi laittaa kompostiin tai polttaa tai hakettaa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 10 9
Tuotantotiloissa käytetään Turku Energian vihreää sähköä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Tuotteet työllistävät alueen kivijalkakauppojen yrittäjiä jälleenmyyjien muodossa. Lisäksi alueella on yrityksen alihankintayrityksiä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Yritys suunnittelee myös refill- palvelun käyttöönottoa tulevaisuudessa.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Joukkoliikennettä suositaan yksitysautoilun sijaan esim. palavereissa toisella paikkakunnalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Tuotteet ovat ihmisen hyvinvointiin vaikuttavia luonnonkosmetiikka tuotteita. Ne ovat parempi vaihtoehto ihmisen terveydelle synteettisten tuotteiden sijaan.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Tasa-arvoa edistetään tuotteiden unisex-linjalla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 9
Tuotteet on pyritty hinnoittelemaan niin, että mahdollisimman monella ihmisellä olisi mahdollisuus käyttää tuotteita.
Kulttuuriympäristö 10 10
Suomalainen mänty ja puuraaka-aine on kuulunut aina luonnollisena osana ihmisen elämään. Tuotteet edistää positiivista kuvaa suomalaisista ja suomen puhtaasta luonnosta. Aito elämys ja puu materiaalina on Suomen kulta.
Ympäristöosaaminen 10 10
Kaikessa yrityksen toiminnassa otetaan huomioon ympäristö osaaminen, kestävä kehitys ja arvot. Arvostamme suomalaisia metsiä, eläimiä ja tuemme niitä keräyksien muodossa. Tuotteitamme ei ole testattu eläimillä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

10.12.2018-30.09.2019 RAHOITTAJAT: Varsinais-Suomen ELY-keskus. Wooded Empatia valmistaa ja markkinoi luonnonkosmetiikkaa. Tuotesarja edustaa hyvin vahvasti suomalaisuutta, suomalaisia metsää, korkeaa puuosaamista ja luonnollisia kosmetiikan raaka-aineita. Tuotesarja eroaa hyvin vahvasti muista kosmetiikkayrityksistä jo suomalaisesta männystä olevan puupurkin takia, joka korvaa pakkausmateriaaleja vahvasti hallitsevan muovin. Hetkinen tuotesarja on myös vegaaninen ja unisex. Hankkeessa tehtiin esiselvitys Hetkinen tuotteiden potentiaalista Aasian markkinoille ja erityisesti Japanin markkinoille. Yritys osallistui Japanin suurimmille kauneusalan messuille Health & Beauty Expoon Tokiossa. Hankkeen aikana selvisi että tuotesarjalle löytyy kysyntää kohdennetulta markkinoilta ja maahantuojaehdokkaita tuotteille esittäytyi moni taho. Hankkeen aikana kehitettiin myös uniikkia puista pakkausmateriaalia. Suomalainen Männyn kanta on hyvin elinvoimainen ja puumateriaali sopii erinomaisesti kosmetiikan pakkausmateriaaliksi puun antibakteerisuuden takia. Hankkeen tuotoksena syntyi valmis ja kansainvälisille markkinoille kohdennettu Hetkinen tuotesarja, joka haastaa läpinäkyvyydellään, eettisyydellään, materiaali valinnoillaan ja arvoiltaan myös isoimmat kosmetiikkajätit.