Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74622

Hankkeen nimi: MoveIT – koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 / MoveIT - vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.8.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasanseudun Kehitys Oy - Vasaregionens Utveckling Ab

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1850796-9

Jakeluosoite: Nedre torget 1A

Puhelinnumero: 063177600

Postinumero: 65100

Postitoimipaikka: Vasa

WWW-osoite: http://www.vasek.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anna Måtts-Fransén

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektchef Logistikexpert

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anna.matts-fransen(at)vasek.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445126320

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Projektet skapar förutsättningar för Vasaregionen att möta de förändringar som nu sker i Finland gällande transportservice. Transportservicelagens första fas trädde i kraft 2018. Denna lagändring är tänkt att ändra synen på kollektivtrafik till den grad att själva begreppet stegvis ersätts med transportservice och resekedjor. Lagen beaktar hållbar och säker förflyttning av människor, hur man ska bemöta tätorters kontra glesbygdens behov, och hur nya digitaliseringstjänster kan underlätta detta i form av transparens och informationsutbyte.

Andra faktorer som bidrar till förändringen är nationella och regionala utsläppsmål, digitalisering av transport- och infrastrukturbranschen i stort, nya myndighetsstrukturer, utveckling av bilteknik och förnybara bränslen, samt nya tjänster så som fordonsdelning och samåkningsapplikationer. Vidare börjar befolkningen i Finland stegvis ändra sina transportvanor. Dessa faktorer är positiva drivkrafter, men utan ett koordinerat samarbete riskerar man att förlora deras fulla potential och ökad attraktions- och konkurrenskraft i Vasaregionen.
Projektet stöder regionens städer, kommuner, företag, och i förlängningen kommuninvånare, i arbetet med hållbar transportservice och utsläppsmål.

Mål: projektmålet är att ta fram verksamhetsplanen Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 tillsammans med utpekade målgrupper, för att utveckla transportservicemöjligheterna och öka dess användningsgrad både med hjälp av koordinering och digitala lösningar. Verksamhetsplanen innehåller delmål och en vägbeskrivning fram till 2030. År 2030 är inom ramarna för Österbottens trafiksystemplan och Vasas energi- och klimatprogram. Vasas uppställda koldioxidsnåla mål förutsätter även förändring av större administrativa tillvägagångssätt och samarbete relaterat till transport. Projektets mål är även att olika transportrelaterade myndigheter och aktörer bättre ska kunna samordna sina åtgärder för att framöver kunna bidra till koldioxidsnåla mål i Vasaregionen.

Åtgärder: Projektet bygger på fyra arbetspaket; 1 en nulägesanalys, 2 två stycken piloter kring transportservice i regionen och digitala lösningar, 3 framtagande verksamhetsplan i samband med fem workshops tillsammans med utpekad målgrupp, 4 informationsspridning och förankring. I projektet integreras horisontella principer både i arbete och resultat.

Resultat: Projektet resulterar i nulägesanalysen ”Kollektivtrafikens och övrig trafiks nuläge och framtid i Vasaregionen” och Verksamhetsplanen ”Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030”, som bygger på fem workshops tillsammans med utpekade målgrupper. Vidare resulterar projektet i två piloter som fokuserar på digitala lösningar för att främja användning av transportservice, en riktad till företag och den andra till kommuner. Projektarbetet kommuniceras kontinuerligt genom tryckta och digitala informationskanaler.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Fokus ligger på Vasa stad och Korsholms kommun. Till målgruppen hör även, Österbottens förbund och trafikanter (t.ex. Wasabus, Wasaline, VR och taxitrafikanter), samt aktörer i regionen som utvecklar digitala lösningar (IT-företag).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Till indirekta målgrupper hör alla kommuner som ingår i Vasaregionens Utveckling Abs område (Vasa, Korsholm, Malax, Laihela, Korsnäs, Vörå, Storkyro), samt deras tjänstemän, politiker, arbetsgivare och invånare (befintliga och potentiella användare av kollektivtrafik).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 112 331

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 106 747

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 151 930

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 144 377

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Laihia, Vöyri, Mustasaari, Maalahti, Isokyrö, Vaasa, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Logistikbranschen är traditionellt mansdominerad medan konsumenterna av kollektivtrafiken oftast är kvinnor.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektet beaktar fördelningen av kvinnor och män vad gäller projektpersonal, styrgrupp, deltagare i workshops och kommunikation.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Detta är inte ett huvudmål utan en horisontell princip som beaktas i arbete och resultat.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 6
Projektets verksamhetsplan och piloter bidrar till hållbar användning av naturresurser
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Projektet minskar risker genom informationsspridning om dagens verktyg och lagändringar som bidrar till att bromsa klimatförändringen
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Projektet har inte en direkt påverkan men en desto större indirekt påverkan med tanke på minskandet av fossila bränslen och främjande av transportservice fram om privatbilism.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Projektet har inte en direkt påverkan men en desto större indirekt med tanke på minskandet av fossila bränslen och främjande av transportservice fram om privatbilism.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 5
Projektet har inte en direkt påverkan men en desto större indirekt med tanke på minskandet av fossila bränslen och främjande av transportservice fram om privatbilism.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Projektet har inte en direkt påverkan men kan ge positiva sidoeffekter i form av förändrade attityder generellt sett kopplat till hållbarhet
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 7
Projektet beaktar hur man kan minska på användningen av fossila bränslen inom transportservice
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Projektet görs för och tillsammans med regionens kommuner och näringsliv.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Projektet lyfter betydelsen av digitala tjänster som verktyg för att nå koldioxidsnålhet
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Kärnan med projektarbetet är att minska personbilstrafiken och skapa förutsättningar för förnyande av regionens kollektivtrafiksutveckling och övergång till transportservice. Detta är ett viktigt steg för att nå koldioxidsnålhet i regionen eftersom trafiken är en stor utmaning.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 6
Projektets resultat och mål har inverkan på regionens invånares (inriderkt målgrupp) förflyttningsmöjligheter vilket bidrar till allt från förbättrad hälsa till tillgänglighet och sysselsättning.
Tasa-arvon edistäminen 5 6
Projektet arbetar för kollektivtrafik för alla för att skapa förutsättningar för tillgänglighet till bland annat arbetsliv och utbildning. Regionens transportservice ska vara ett fungerande system som bidrar till lika villkor både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 6
Projektet beaktar olikheter och olika transportbehov så som t.ex. glesbygd kontra tätort.
Kulttuuriympäristö 0 4
Projektets mål och resultat är avsedda att påverka positivt på regionens miljö.
Ympäristöosaaminen 6 7
Projektet påverkar positivt på kollektivtrafiksattityder och främjar utvecklande av digitala lösningar som bidrar till hållbarhet.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Den övergripande målsättningen med MoveIT – koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 var att skapa förutsättningar för Vasaregionen att möta de förändringar som sker i Finland gällande transportservice. Projektmålet var att ta fram verksamhetsplanen Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 tillsammans med utpekade målgrupper, för att utveckla transportservicemöjligheterna och öka dess användningsgrad både med hjälp av koordinering och digitala lösningar. Verksamhetsplanen skulle innehålla delmål och en vägbeskrivning fram till 2030. Avsikten med detta var att skapa förutsättningar för att myndigheter och aktörer i Vasaregionen bättre ska kunna samordna sina åtgärder för att framöver kunna bidra till koldioxidsnåla målsättningar.

Projektet har varit uppbyggt kring fyra arbetspaket; 1 en nulägesanalys, 2 två stycken piloter kring transportservice i regionen och digitala lösningar, 3 framtagande av verksamhetsplan i samband med fem workshops tillsammans med utpekade målgrupper, 4 informationsspridning och förankring.
Projektet inleddes med uppgörandet av en nulägesanalys över Vasaregionens transportmål och en genomgång av MaaS-beredskapsmätare samt individuella diskussioner med kommunerna i regionen om resekedjor och hållbar transport. Nulägesanalysen publicerades 9.10.2019 på adressen https://osuva.uwasa.fi/handle/10024/9719.

Projektets två planerade piloter med fokus på digitala lösningar för att främja användning av transportservice, en riktad till arbetsgivare och deras personal i Vasa kring innovativ arbetspendling och den andra med fokus på nya samkörningslösningar inom Korsholms och Malax kommuners område, skulle inledas våren 2020. För dessa ändamål var även samarbete med olika företag och tjänsteleverantörer planerat. Bland annat skulle delningstjänsten Freelway för person- och varutransporter testas.
Det förberedande arbetet var så gott som klart och starttidpunkter samt samarbetspartners för båda pilotförsöken säkrade då den globala coronapandemin slog till. På grund av den och rådande omständigheter med uppenbar smittorisk i de planerade försökssätten sköts genomförandet av piloterna upp i två repriser, men slutligen på vårvintern 2021 kunde projektet, tillsammans med de tilltänkta samarbetsorganisationerna, konstatera att piloterna inte kommer att kunna genomföras inom ramen för detta projekt.

Efter det planerades piloten som var tänkt att rikta sig till arbetsgivare och arbetstagare om till att skapa ett trespråkigt, digitalt informationspaket kring mobilitet för regionens invånare. Smart mobilitet i Vasaregionen – Fiksu liikkuminen Vaasan seudulla – Smart mobility in the Vaasa region publicerades som webbsidor på adresserna www.vasek.fi/smart, www.vasek.fi/fiksu och www.vasek.fi/mobility i juni 2021. På de här webbsidorna har projektet samlat information om hur man kan röra sig smart både i vardagen och på fritiden i Vasaregionen. Infopaketet innehåller praktiska tips åt regionens invånare och arbetsgivare och andra som rör sig i regionen.

Framtagandet av, den i projektplanen planerade verksamhetsplanen, utvecklades under arbetes gång till uppgörande av vägkartan Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030. Vägkartan togs fram genom tre workshopar tillsammans med representanter för regionens kommuner, övriga myndigheter, företag samt målgrupper. Den har också bearbetats i projektets styr- och arbetsgrupp samt varit på utlåtanderunda till aktörer och myndigheter i regionen i april 2021. Vägkartan behandlades i VASEKs styrelse i juni 2021.
Den färdiga vägkartan är indelad i åtta temaområden med delmål och målläge till och med år 2030 för respektive temaområde och finns på finska, svenska och engelska. Vägkartan publicerades i juni 2021 och presenterades på projektets slutwebbinarie 18.8.2021.

Sammantaget har MoveIT-projektet ordnat sju seminarier eller workshopar under projekttiden. Inom projektet har det också samlats in information om och gjorts sammanställningar för utvecklingsarbete för transporttjänster i Vasaregionen både för år 2019 och 2020. Dessa har distribuerats till både bidragande organisationer och myndigheter samt delgetts pressen som underlag för artiklar om transporttjänster i regionen.

MoveIT-projektets projektchefer har också deltagit som sakkunniga i det förberedande arbetet med Vasa stads och Korsholms kommuns nya gemensamma kollektivtrafiksområde samt utarbetandet av dess nya brand LIFTI.
Projektarbetet har kontinuerligt kommunicerats under projekttiden i digitala informationskanaler i form av 13 infobrev, nyheter på Vasaregionens Utvecklings webbplats samt i sociala mediekanaler. Under projektets gång har det hållits många mångsidiga och givande diskussioner kring utvecklingen av och framtidsutsikterna för koldioxidsnåla transporttjänster med aktörer i regionen samt nätverkat med nationella aktörer.