Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74652

Hankkeen nimi: Malminetsinnän ja pienkaivostoiminnan palvelukeskus, esiselvitys

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Sodankylän kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0193169-1

Jakeluosoite: PL 60

Puhelinnumero: 0400618870

Postinumero: 99601

Postitoimipaikka: Sodankylä

WWW-osoite: http://www.sodankyla.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ari Pesonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: vs. kehittämisjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.pesonen(at)sodankyla.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 769 5950

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Esiselvitettävän kaivospalvelukonseptin ideana on palvella Lapissa toimivia malminetsintäyrityksiä jakamalla yleistasoista tietoa näiden tarvitsemista palveluista, julkisista aineistoista, lainsäädännöstä, maankäytöstä yms. Tarkoituksena on helpottaa erityisesti etsijöiden alkutaivalta ja ohjata nämä hakemaan myöhempään yksityiskohtaiseen tarkasteluun ja spesifeihin tarpeisiinsa apua suomalaisilta (pk-)palveluyrityksiltä.

Esiselvityksen tehtävänä olisi kartoittaa ko. palvelutarpeet ja toisaalta rajata se osa julkisena palveluna tehtävästä tiedon tarjonnasta, jossa ohjataan ilmaisten julkisten aineistojen pariin ilman, että tämä toiminta kilpailee alan palveluyritysten kanssa (mm. konsulttiyritykset käyttävät samaisia julkisia aineistoja palveluissaan, mutta jalostavat ne kohdekohtaisesti asiantuntemustaan käyttäen raporteiksi asiakkaan tarpeisiin).

Alueellisesti tähän esiselvitykseen otettaisiin mukaan koko Lappi. Hankkeessa tunnistetaan Lapissa toimivien malminetsintäyritysten tarpeet ja pienkaivostoiminnan edellytykset hankkeessa mukana olevissa Lapin kunnissa. Tarveselvityksen pohjalta käydään hankekuntien elinkeinokehittäjien ja alueen yritysten kanssa työpajoissa läpi olemassa olevia palveluja ja niiden kehittämismahdollisuuksia mm. yritysryppäiden ja muiden uusien liiketoimintamallien avulla. Yhteistyössä painottuisi Lapin kuntien elinkeinokehittäjien ja yritystoimijoiden verkostomainen yhteistyö sekä alueelliset synergiat.

Esiselvityksessä laaditaan raportti pienkaivostoiminnan mahdollisuuksista Lapissa. Sitä voivat hyödyntää hankekuntien lisäksi muutkin Lapin kunnat auttaessaan uudesta liiketoiminnasta kiinnostuneita yrittäjiä alkuun. Malminetsinnän palvelutarpeista laaditaan yhteenveto ja sen pohjalta raportoidaan ehdotus yhteiseksi toimintamalliksi, hyödynnettäväksi kaikissa hankkeessa mukana olevissa kunnissa. Myös hankkeeseen osallistuvat yritykset saavat hyödyn käyttöönsä heti. Tässä haettavassa hankkeessa tuotetut raportit ovat julkisia ja siten avoimesti hyödynnettävissä. Niihin ei sisällytetä liikesalaisuuksia. Hankkeessa ei tuoteta myytäviä tuotteita eikä palveluja. Siinä tuotettavat toimintamallit ovat todennäköisesti sellaisinaan skaalattavissa muissakin Suomen kunnissa hyödynnettäviksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Palveluyrittäjät Lapin kunnissa; hotellit, autoliikkeet, pienkonekorjaamot, tilitoimistot jne. liittyen selvitettäviin malminetsintäyhtiöiden palvelutarpeisiin
Potententiaaliset pienkaivosyrittäjät ja olemassa olevat konekaivajat
Pienkaivostoiminnan ja pienyrittämisen edistämisestä kiinnostuneet kunta- ja kehittämistoimijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Malminetsintäyhtiöt (juniorit)
Valtion ja kuntien viranomaiset (esim. ELY, AVI, TUKES, kuntien maankäytön suunnittelijat ja ympäristöterveydenhuolto)
Yhteistyökumppaneina myös Katepal -verkosto (Lapin kaivos- ja teollisuuspalvelutoimijoiden verkosto) ja GTK
Maanomistajat (kylät, kesämökkien omistajat, talot)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 96 305

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 96 305

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 128 407

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 128 407

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson

Kunnat: Sodankylä, Ylitornio, Kittilä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: PL 60

Postinumero: 99601

Postitoimipaikka: Sodankylä

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvauskoneen tulos: Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Suvauskoeen tulos: Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvo eri toimenpiteissä, mutta hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Suvauskone: Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Sivuvirtojen hyödyntäminen, pienkaivostoiminta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 8
Kiertotalous, sivuvirtojen hyödyntäminen, pienkaivostoiminta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Kiertotalous, sivuvirtojen hyödyntäminen, pienkaivostoiminta. Ekologisuus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 8
Kiertotalous, sivuvirtojen hyödyntäminen, pienkaivostoiminta. Ekologisuus. Pienkaivostoiminta paikallista, välimatkat lyhyitä. Alueelliset palvelut.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 8 8
Paikkatuntemuksen lisääminen kohteiden suojelemiseksi.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 9 8
Sivuvirtojen hyödyntäminen pienkaivostoiminnassa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 4
Saattaa tulla esille palvelutarpeita arvioitaessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 9
Aluetalouden vahvistaminen, paikallisuuden korostaminen, alueen palveluyrittäjien työllistäminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Paikallisen palvelutuotannon kehittäminen. Yhteinen palvelukonseptin kehittäminen.
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Kuljetusmatkojen optimointi.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Kestävä pienkaivostoiminta ja malminetsintä. Työpaikat lähietäisyydellä.
Tasa-arvon edistäminen 7 7
Suvauskoneen tulos: Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Alueellisten palveluiden tason nousu.
Kulttuuriympäristö 5 5
Säilyy ennallaan. Pienkaivostoiminta suojelee kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 9 9
Sisältyy hankkeen tavoitteisiin.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanketoiminta oli jaettu neljään työpakettiin (TP). TP1:ssä teetettiin ulkopuolisella kilpailutetulla asiantuntijalla raportti pienkaivostoiminnan edellytyksistä Lapissa. TP2:ssa selvitettiin Lapin alueella toimivien malminetsintäyritysten palvelutarpeita ja niitä vastaavaa palvelutarjontaa sekä pyrittiin luomaan palvelukonseptia näiden kohtauttamiseksi. TP3:n oli tarkoitus täydentää TP1:tä ja TP2:ta Puolaan suuntautuvan benchmarking-matkan avulla. TP4 sisälsi hankehallinnointiin liittyvät toimenpiteet.

Hankkeen tuloksina TP1:stä syntyi erillinen raportti, joka herätti laajaa mielenkiintoa erityisesti Lapin alueella toimivien tutkijoiden ja potentiaalisten pienkaivostoimijoiden joukossa. Tuloksia esiteltiin seminaareissa, joihin osallistui yhteensä n. 120 henkilöä. Kuten TP1:n erillisestä raportista käy ilmi, pienkaivostoiminta on hyvin moniulotteista ja siksi on todennäköistä, että tuotettu raportti edistää uutta liiketoimintaa Lapin alueella lähivuosina.

TP2:ssa saatiin herätettyä keskustelua, aktivoitua ajattelua ja tiivistettyä verkostomaista yhteistyötä malminetsinnän parissa toimivien yritysten, näille palveluja tuottavien yritysten sekä Lapin kuntien elinkeinokehittäjien kesken. Malminetsintäyritykset haluavat tukea aluekehitystä ja siksi ostavat palvelut paikallisesti aina kun tarjontaa on. Samalla ne parantavat toimintansa sosiaalista hyväksyntää alueella. Palveluita tuottavat yrittäjät toimivat monesti yritysryppäissä, jotta saisivat tarjottua mahdollisimman räätälöityjä palveluja malminetsintäyritysten tarpeisiin. Kuntien elinkeinokehittäjien rooli on välittäjänä ja koordinaattorina toimiminen, ja tiedon tarjoaminen yhdeltä luukulta.

TP3:ssa oli tarkoitus benchmarkata Puolan vireätä pienkaivostoimintaa ja samalla edistää suomalaisen malminetsintä-, kaivostoiminta- ja kaivosprosessiosaamisen kansainvälistä vientiä. Valitettavasti matka jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi. Tuloksena kuitenkin tuotettiin kirjallinen tarkastelu Puolan pienkaivostoiminnan ja malminetsinnän nykytilasta sekä vertailu Suomen ja Puolan lainsäädännöstä koskien ko. toimialoja.

TP4:ssä toteutettiin hankehallinnollisia toimia: ohjausryhmän kokoukset, maksatus ja raportointi, sekä viestintä ja tiedottaminen. Hankkeessa jouduttiin tekemään kolme muutoshakemusta, pääosin koronapandemiasta johtuen. Kaikkiaan pyrittiin siihen, että esiselvitys saataisiin toteutettua mahdollisimman pitkälti alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, ja muutokset liittyivät tämän turvaaviin käytännön järjestelyihin.