Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74718

Hankkeen nimi: Kalevala brändin tunnetuus hanke

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.12.2018 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NORTHERN LIGHTS SPIRITS OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2483520-5

Jakeluosoite: Ruppovaarantie 25

Puhelinnumero: 0440277340

Postinumero: 82500

Postitoimipaikka: KITEE

WWW-osoite: www.kalevalagin.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Madzhugina Tatyana

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tm(at)kalevalagin.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0440277340

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Yrityksen vientivalmiuksien kehittäminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 120 250

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 43 590

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 120 250

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 43 590

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Keski-Karjalan

Kunnat: Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Ruppovaarantie 25

Postinumero: 82500

Postitoimipaikka: KITEE

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yrityksessä on ainoastaan kaksi vakituista työntekijää, molemmat ovat naiset.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten näkökulma on huomioitu hankkeessa, edistäeen naisten työllistymistä syrjäseuduilla ja johtavien työatehtävien saavuttamista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankeen tavoiteena ei ole tasa-arvon edistäminen vaan yrityksen kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
NFC teknologian käyttöönotto vähentää hiilidioksidi päästöjä, jotka syntyisivät matkustamisen kautta. Digitaalinen älyominaisuuden lisääminen tuotteeseen on kiinnostava kokonaisuus kuluttajalle, jonka avulla markkinointia paikan päällä voi vähentää.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 6
Kaikki jätteet kierrätetään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Pakkausmateriaalit ovat tehty kierrätysmateriaalista (ruskea kartonki, lasi).
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 6
Paikallisella tasolla yritys kehittää liiketoiminta joka luo samalla naistyöpaikkoja maaseudulle. Alueella on vaikea työllistymismis tilamme, varsinkin naisille. Tarjotaan työpaikan jopa selkävammaiselle naiselle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 6
NFC-teknologian käytönotto lisää kiinnostusta tuotteisin ja lisää interaktiivisuutta.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Uusi tehokas tuotantotapa säästää energia. NFC-teknologian avulla tuotepakkaus sisältää digitaalista tietoa, jota tarvittaessa voi muokata etänä. Tämän teknologian avulla painettujen markkinointimateriaalien kuljetukset ovat tarpeettomia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Naistyöpaikkojen lisääminen
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 4 3
Kitee on tunnettu alkoholituotteiden valmistuspakkana, joten yritys jatkaa paikallisiä perinteitä vieden tuotteitamme maailmalle.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Projektissa kehitimme ”Kalevala” brändin tunnettuutta, tavoitteena kansainvälisen toiminnan kehittäminen. Tämä tehtiin kokonaisvaltaisesti ja siihen sisältyi sekä aineellisia että aineettomia toimia. Aineettomina toimina kehitimme yrityksen imagoa, viestintää ja kehitimme julkista kuvaamme. Aineellisia toimia olivat esimerkiksi etikettien kehittäminen ympäristöystävällisemmiksi sekä helpommin muokattavaksi (materiaali- ja painotekniikan muutokset) sekä messuille osallistuminen. Huolimatta koronaviruspandemian aiheuttamasta äärimmäisen vaikeasta ulkoisista olosuhteista, yritys pystyi avaamaan useita uusia vientimarkkinoita (mm. Argentiina, Kanada ja Intia).