Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74723

Hankkeen nimi: SataDiLogis

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: Yliopistonmäki

Puhelinnumero: 029 450 5000

Postinumero: 20014

Postitoimipaikka: Turun yliopisto

WWW-osoite: http://www.utu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne E. Suominen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Erikoissuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anelsu(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407799494

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

SataDiLogis-hankkeen tavoitteina ovat kuljetuslogistiikan turvallisuuden ja elinkeinotoiminnan edellytysten parantaminen Satakunnassa maakunnan rajat ylittävän T&K&I-yhteistyön pohjalta hyödyntäen pelillistämistä, digitalisaatiota, automatisaatiota ja tekoälyä. Lisäksi tavoitteena on edistää ja vahvistaa kuljetusturvallisuuteen liittyviä verkostoja ja niiden kansainvälistymistä. Hankkeen kohderyhmänä ovat meriklusteri- ja logistiikka-alan sekä valmistavan teollisuuden toimijat.

Hankkeessa haetaan ratkaisuja logistiikkatoimintojen riskienhallinnan osaamistarpeeseen vastaamiseen. Osana hanketta selvitetään kuljetusvahinkoja ja -turvallisuutta sekä lisätään henkilöturvallisuutta. Kuljetusmuotokohtaisten informatiivisten ja osallistavien esittelypäivien kautta tuodaan uusinta tietoa ja osaamista hyödyttämään Satakunnan pk-sektoria. Pelillistämisen ja turvallisuussovellusten sekä verkkokurssien pilotointien kautta hyödynnetään uusimman teknologian ja tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia osaamisen vahvistamisessa. Verkostojen vahvistamisen ja kansainvälisen yhteistyön kautta edistetään satakuntalaisten yritysten ja toimijoiden verkostoitumista ja uusimman tiedon hyödyntämistä yritysten innovaatiotoimintojen vahvistamisessa.

Hankkeen myötä Satakunnan kuljetuslogistiikan turvallisuus, tehokkuus, varmuus sekä kilpailukyky paranevat ja ympäristövaikutukset vähenevät. Hankkeen ansiosta kuljetusturvallisuuden jatkokehitystoimet pystytään kohdistamaan tärkeimpiin kehityskohteisiin.

Hankkeen tulokset tulevat olemaan vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on koko Satakunnan pk-sektori, joka liittyy logistiikkaan, turvallisuuteen, riskien arviointiin tai niiden seurannaisvaikutuksiin.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat logistiikkaan ja turvallisuuteen sidoksissa oleva pk-sektori ja toimijat, joiden alihankintaketjuihin pk-sektorin yritykset ja toimijat lukeutuvat. Välillisesti hankkeen kohderyhminä ovat myös erilaiset kansalliset ja kansainväliset verkostot ja työryhmät, joissa hanketoteuttajat ovat osallisina ja vaikuttajina. Kohderyhmään sisältyvät myös osaamis-, kehittämis- ja tutkimusorganisaatiot, jotka toiminnallaan hyödyttävät pk-sektoria ja innovatiotiominnan vahvistamista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 365 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 350 549

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 521 429

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 500 784

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin, Pohjois-Satakunnan

Kunnat: Kankaanpää, Nakkila, Siikainen, Merikarvia, Pori, Rauma, Harjavalta, Huittinen, Säkylä, Eura, Kokemäki, Pomarkku, Ulvila, Jämijärvi, Karvia, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille, joten toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta ei katsottu hakuvaiheessa tarpeelliseksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeen toiminnassa kuitenkin huomioidaan yhdenvertaisina molemmat sukupuolet.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen vähentämällä onnettomuuksista aiheutuvaa ympäristökuormitusta. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan verkkokursseja ja turvallisuussovelluksia, joiden kautta omaa osaamista on mahdollista vahvistaa ilman liikenteeseen liittyvää luonnon kuormitusta. Hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan Skypeä kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 4
Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 3
Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön ja luonnon monimuotoisuuteen vähentämällä onnettomuuksista aiheutuvaa ympäristökuormitusta. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan verkkokursseja ja turvallisuussovelluksia,joiden kautta omaa osaamista on mahdollista vahvistaa ilman liikenteeseen liittyvää luonnon kuormitusta. Hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan Skypeä kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 4
Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön, pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan verkkokursseja ja turvallisuussovelluksia,joiden kautta omaa osaamista on mahdollista vahvistaa ilman liikenteestä aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Myös hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan Skypeä kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta Natura 2000- ohjelman kohteisiin. Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat välillisesti Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hankkeessa pyritään tunnistamaan logistiikan kehityskohteita liittyen esimerkiksi turvalliseen lastin kiinnittämiseen. Sujuva logistiikka vaikuttaa positiivisesti materiaalitehokuuteen ja vähentää hävikin määrään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke on uusiutuvien energialähteiden käytön suhteen vaikutuksiltaan neutraali.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hanke pyrkii vaikuttamaan positiivisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. Osaamisen nousun, turvallisempien ratkaisujen ja uusien turvallisuussovellusten ja teknologisten ratkaisujen hyödyntämisen yhtenä tavoitteena on elinkeinorakenteen aiempaa kestävämmällä pohjalla oleva kehittäminen. Parempi riskienhallinta ja liikenneturvallisuus edistävät kohderyhmän yritysten kestävää kehittämistä niin ympäristö-, yhteiskunta- kuin talousnäkökulmasta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa pilotoidaan verkkokursseja ja turvallisuussovelluksia. Tavoitteena on edistää näiden aineettomien tuotteiden ja palveluiden käyttöä ja hyödyllisyyttä.
Liikkuminen ja logistiikka 9 8
Liikkuminen ja logistiikka ovat hankkeen keskiössä. Hankkeen toimenpiteet pyrkivät vaikuttamaan likkumiseen ja logistiikan turvallisuuteen ja sitä kautta taloudelliseen kestävyyteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hanke pyrkii toimenpiteillään lisäämään hyvinvointia ja logistiikan turvallisuutta.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille vaikuttaen positiivisesti tasa-arvoon ja sen edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Hanke on yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta varsin neutraali. Vaikutukset ovat kuitenkin positiivisia, sillä hankkeen tulokset ovat kaikkien käytettävissä.
Kulttuuriympäristö 0 2
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta kulttuuriympäristöön. Välillisesti hanke vaikuttaa kulttuuriympäristöön positiivisesti vähentämällä kulttuuriympäristössä sattuvien onnettomuuksien todennäköisyyttä.
Ympäristöosaaminen 3 3
Hanke pyrkii edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa sekä yritysten osaamista. Turvallisuus- ja riskienhallintaosaamisen kehittyminen linkittyy ympäristöosaamiseen vaikuttaen siihen positiivisesti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

SataDiLogis-hankkeen tavoitteena oli kuljetuslogistiikan turvallisuuden ja elinkeinotoiminnan edellytysten parantaminen Satakunnassa maakunnan rajat ylittävän T&K&I-yhteistyön pohjalta hyödyntäen pelillistämistä, digitalisaatiota, automatisaatiota ja tekoälyä. Lisäksi tavoitteena oli edistää ja vahvistaa kuljetusturvallisuuteen liittyviä verkostoja ja niiden kansainvälistymistä. Hankkeen kohderyhmänä olivat meriklusteri- ja logistiikka-alan sekä valmistavan teollisuuden toimijat. Hankkeen toteutuksesta vastasivat Turun yliopisto, Tampereen yliopisto ja Länsi-Suomen Pelastusharjoitusaluesäätiö.

Hankkeessa haettiin ratkaisuja logistiikkatoimintojen riskienhallinnan osaamistarpeeseen vastaamiseen. Osana hanketta selvitettiin kuljetusvahinkoja ja -turvallisuutta sekä lisättiin henkilöturvallisuutta. Kuljetusmuotokohtaisten informatiivisten ja osallistavien esittelypäivien kautta tuotiin uusinta tietoa ja osaamista hyödyttämään Satakunnan pk-sektoria. Pelillistämisen kautta hyödynnettiin uusimman teknologian ja tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia osaamisen vahvistamisessa. Verkostojen vahvistamisen ja kansainvälisen yhteistyön kautta edistettiin satakuntalaisten yritysten ja toimijoiden verkostoitumista ja uusimman tiedon hyödyntämistä yritysten innovaatiotoimintojen vahvistamisessa.

Hankkeen myötä Satakunnan kuljetuslogistiikan turvallisuus, tehokkuus, varmuus sekä kilpailukyky ovat parantuneet ja ympäristövaikutukset vähentyneet. Hankkeen ansiosta kuljetusturvallisuuden jatkokehitystoimet pystytään kohdistamaan tärkeimpiin kehityskohteisiin.

Hankkeen tulokset ovat vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä.