Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74736

Hankkeen nimi: Vaikuttava sosiaali- ja terveysalan TKI-ympäristö KEHYS – Kehitämme yhdessä!

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 30.9.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0826597-8

Jakeluosoite: Biokatu 6

Puhelinnumero: 03 311 611

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.pshp.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marco Roth

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marco.roth(at)pshp.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-8007865

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on rakentaa systeeminen ja sote-alan käytännön arvonluontiin johdettu kehitys- ja innovaatioyhteistyömalli, joka uudistaa ja katalysoi vaikuttavien asiakaslähtöisten, integroitujen ja digitaalisten palvelujen syntymistä Pirkanmaalle. Hankkeen aikana muodostuvan ekosysteemin ja hankkeessa kehitettävän mallin avulla tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen kytketään systemaattisesti sote-palveluihin niin, että TKI-toiminta lähtee asiakkaan tarpeista ja johtaa arvoa asiakkaalle tuottaviin palveluihin. Kehitettävä malli edistää myös yritysten ja järjestöjen integroitumista ekosysteemin toimintaan.

Hankkeen toimenpiteet konkretisoituvat viiden teeman - SoteTKI-ekosysteemin johtaminen, toiminnan vaikuttavuus ja arviointi, yhteistyö, viestintä ja näkyvyys sekä hankkeen johtaminen ja koordinaatio - alle sijoittuvista työpaketeista.

Toimenpiteiden tuloksena syntyy SoteTKI-ekosysteemin johtamismalli, Sote TKI -toiminnan vaikuttavuuden arviointimalli, SoteTKI-ekosysteemin yhteistyömalli ja malli SoteTKI-ekosysteemin viestinnän ja näkyvyyden vahvistamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat yritykset (palveluntuottajat, teknologia) sekä pirkanmaalaiset SoteTKI-toimintaan osallistuvat tutkimus- ja koulutusorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat uusia digitaalisia palveluja tuottavien palveluntuottajayritysten alihankintayritykset (esim. IT-yritykset, palvelumuotoiluyritykset), hankkeessa luotavan soteTKI-ekosysteemin yritystoimijat sekä korkeakoulut, erityisesti niiden sosiaali- ja terveysalan, yhteiskuntatieteiden, johtamisen, teknologian ja viestinnän yksiköt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 896 174

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 859 583

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 494 459

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 433 439

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen, Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Orivesi, Ruovesi, Lempäälä, Tampere, Kangasala, Nokia, Pirkkala, Punkalaidun, Urjala, Parkano, Mänttä-Vilppula, Valkeakoski, Virrat, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Vesilahti, Ylöjärvi, Sastamala, Akaa, Juupajoki, Pälkäne, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kattavaa analyysia sukupuolinäkökulmasta ei hankkeessa ole tehty, mutta hanketoteuttajien kokemuksen mukaan terveysalan yritysten toimijat ovat melko tasapuolisesti miehiä ja naisia (palveluntuottajayrityksissä hieman enemmän naisia, teknologiayrityksissä hieman enemmän miehiä), terveysalan ammattilaiset painottuvat taas naistoimijoihin, samoin järjestötoimijoiden osalta. Hankkeessa tarjotaan kaikille tasapuolinen mahdollisuus osallistua yhteiskehittämiseen ja toimintaan sukupuoleen katsomatta. Hankkeessa ei toteuteta positiivista (suosivaa) eikä negatiivista (estävää/vaikeuttavaa) diskriminaatiota.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteutuksessa osallistetaan monenlaisia kohderyhmiä (sukupuoli, ikä, asiantuntemus). Hankkeessa kiinnitetään huomiota että innovaatioalusta takaa kaikille tasapuolisen mahdollisuuden osallistua yhteiskehittämiseen ja kokeiluihin sukupuoleen tai etniseen taustaan katsomatta. Innovaatioalustalla tarkoitetaan tässä hankkeen aikana syntyvää Test bed -toimintaa, johon osallistuvat alueen soteTKI-ekosysteemin toimijat.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on sote TKI -ekosysteemin toiminnallinen yhteistyö ja sen liittäminen systemaattisesti asiakaslähtöisten ja integroitujen palveluketjujen kehittämiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 2
Ei välittömiä vaikutuksia. Välillisesti paremman asiakassegmentaation kautta sairaalassakäyntien määrä vähenee, kun omatoimipotilaat voidaan hoitaa sairaalan sijasta osin myös kotona. Sama toteutuu monien palvelujen osalta myös digitaalisissa palveluissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Hankkeen välittömät vaikutukset ovat pienet, mutta välillisiä vaikutuksia syntyy siitä, että vaikuttavuusarvionnin läpi käyvät hankkeet ohjaavat sote-palveluja mm. siihen, että nk. turhien lääkkeiden määrääminen vähenee ja sitä kautta ympäristön kemikaali- ja hormonikuorma vähenee.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeen välittömät vaikutukset ovat pienet. Välillisistä vaikutuksista kts edellinen kohta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei aiheuta riskejä tai haittoja Natura 2000 -ohjelman kohteille, eikä kohdistu niihin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Hanke mahdollistaa olemassa olevien toimintaympäristöjen ja resurssien tehokkaamman hyödyntämisen avaamalla ne yrityksille innovaatioalustaksi. Innovaatioalusta voi myös edistää yhteistoimintaa resurssien jakamiseksi tukien näin materiaalien kestävämpää käyttöä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 10
Usean sote TKI -toimijan välinen yhteistyö mahdollistaa välittömästi synergiaetujen hakemista tuomalla yhteen osaamista ja verkostoja eri sote TKI -organisaatioista sekä edistää paikallisesti/organisatorisesti kehitettyjen ratkaisujen levittämistä muualle Suomeen ja maailmalle. Se tarjoaa verkoston liiketoiminnan kansalliseen ja kansainväliseen laajentamiseen, sekä tekee Suomesta kansainvälisesti kiinnostavan sote TKI -innovaatioekosysteemin uudenlaisten sotepalveluiden kehittämisille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 10
Hankkeessa syntyy älykkäitä, asiakaskeskeisiä ja toimijat yhdistäviä integroituja ratkaisuja, jotka tyypillisesti ovat aineettomia (digitaalisia) tuotteita ja uusia palvelumalleja. Ketterän kehityksen ja yhteiskehittämisen keinoja käyttämällä näitä kehitetään tarvelähtöisesti eri toimijoiden näkökulmat huomioiden, ja näin ollen kestävästi. Välillisesti tämä synnyttää myös uusia liiketoiminta- ja palvelumalleja muille toimialoille.
Liikkuminen ja logistiikka 0 8
Hankeen tuloksena syntyy digitaalisia ja muita palveluita, jotka on helppo saavuttaa paikasta riippumatta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Hanke vaikuttaa laajasti suomalaisten hyvinvointiin ja terveyteen välittömästi, kun TKI-toiminnan ja siihen liittyvän vaikuttavuusarvioinnin kautta otetaan käyttöön uusia aiempaa asiakaslähtöisempiä ja vaikuttavampia palveluita. Sote-asiakkaat saavat tarpeidensa mukaisia ratkaisuja, joihin kehittymiseen ovat voineet itse vaikuttaa. Välillisesti tämä voimaannuttaa asiakkaat sitoutumaan omaan hoitoonsa ja motivoi kansalaisia käyttämään ja kehittämään uusia ratkaisuja sekä toimintaa.
Tasa-arvon edistäminen 4 5
Erityisesti asiakassegmentoinneissa ja hoitopolkujen määrittelyssä pyritään ottamaan huomioon tasa-arvoa edistävät näkökulmat, kaikille heidän tarvitsemaa hoitoa aiemman kaikille samaa hoitoa –ideologian sijaan. Uusien ratkaisujen levittäminen nopeasti useisiin organisaatioihin ja yritysten kautta laajemminkin lisää myös alueellista tasa-arvoa parantamalla uusimpien ratkaisujen saatavuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 5
Toiminnan lähtökohtana hankkeessa on kaikkien kehitystyöhön osallistuvien toimijoiden yhdenvertainen kohtelu. Erilaisten tarpeiden ja intressien yhteensovittaminen on tärkeä osa toimintaa.
Kulttuuriympäristö 0 4
Hankkeen välillisenä vaikutuksena voisi olla palvelurakenteen muutos, kun asiakaslähtöisten palveluketjujen ja syntyvän teknologian myötä palvelut siirtyvät lähemmäs asiakkaita. Lähipalvelut tilana ja palvelutarjooman kautta voivat vaikuttaa positiivisesti myös yhteisöllisyyteen ja kaupunkirakenteen käyttöön alueella ja siten tukea myös olemassa olevien kulttuuriympäristöjen uudenlaista hyödyntämistä.
Ympäristöosaaminen 1 3
Sote TKI -ekosysteemi mahdollistaa välittömästi ympäristöosaamisen huomioimisen sote-sektorilla sekä uudenlaisten innovatiivisten ratkaisujen synnyttämisen. Välillisesti se mahdollistaa uudenlaisten, ympäristö- ja hyvinvointialoja yhteentuovien liiketoiminta-alojen syntymisen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehys - Kehitämme yhdessä! -hankkeen tavoitteena oli rakentaa systeeminen ja sote-alan käytännön arvonluontiin johdettu kehitys- ja
innovaatioyhteistyömalli, joka uudistaa ja katalysoi vaikuttavien asiakaslähtöisten, integroitujen ja digitaalisten
palvelujen syntymistä Pirkanmaalle. Hankkeessa oli tarkoitus syntyvän ekosysteemin ja hankkeessa kehitettävien mallien
avulla kytkeä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen systemaattisesti sote-palveluihin niin, että TKI-toiminta
lähtee asiakkaan tarpeista ja johtaa arvoa asiakkaalle tuottaviin palveluihin. Lisäksi kehitettävän mallin oli tarkoitus edistää yritysten ja järjestöjen integroitumista ekosysteemin toimintaan.

Hankkeen toimenpiteet konkretisoituvat viiden teeman - SoteTKI-ekosysteemin johtaminen, toiminnan vaikuttavuus ja
arviointi, soteTKI-ekosysteemin yhteistyö, viestintä ja näkyvyys sekä hankkeen johtaminen ja koordinaatio - alle sijoittuvista työpaketeista, jotka oli rakennettu niin, että niitä ei mikään osallistuva organisaatio pystynyt toteuttamaan yksin. Jokainen osallistuva organisaatio tarvitsi onnistuakseen omassa tavoitteessaan myös toisten osaamista.

Hankkeen toimenpiteiden tuloksena syntyi SoteTKI-ekosysteemin johtamismalli, SoteTKI-toiminnan vaikuttavuuden arviointimallit (SoteTKI-ekosysteemin vaikuttavuusmalli sekä hoito- ja asiakkuuspolkujen vaikuttavuusmalli), SoteTKI-ekosysteemin yhteistyömalli (malli sotTKI-ekosysteemistä, asiakkuuspolkujen implementoinnin johtamisen kehittämismalli sekä toimintamalli yritysten ja muun sote-TKI-ekosysteemin väliseen yhteistyöhön, sisältäen Testbed-toimintamallin) sekä malli SoteTKI-ekosysteemin viestinnän ja näkyvyyden vahvistamiseksi.

Hankeen tulosten toteuttamiseen osallistuivat PSHP, Tampereen kaupunki, Tampereen korkeakoulusäätiö sr (TAU), TAMK ja Pikassos. Lisäksi Suomen Yliopistokiinteistöt Oy osallistui hankkeeseen toimimalla yliopistollisen sotekeskuksen tilakonseptin suunnittelun vastuutahona, vaikka ei ollutkaan varsinainen hankekonsortiokumppani.

Hankkeen toimintaa ohjasivat hanketoimijoiden tukena ohjausryhmä ja korkeakouluyhteisön eri tiedekuntien ja toimialojen professoreista, yliopettajista ja asiantuntijoista koostuva Advisory Board.

Tarkemmin hankkeen tuotoksiin voit tutustua loppuraportistamme: https://www.tays.fi/download/noname/%7B32EA877F-E3A8-43C6-81A7-C5A6DC22E271%7D/855738 tai tämän raportin liitteestä.