Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74759

Hankkeen nimi: Mobilab -energiatehokkaiden ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden kehitysympäristö (investointiosio)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2509747-8

Jakeluosoite: PL 222

Puhelinnumero: 0206110200

Postinumero: 90101

Postitoimipaikka: OULU

WWW-osoite: http://www.oamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kimmo Rantapirkola

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kimmo.rantapirkola(at)oamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 6212495

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden nopea kehitys ja tiukentuneet päästörajoitukset EU:n ilmastopolitiikan myötä ovat muuttaneet radikaalisti alalla toimivien yritysten, kouluttajien ja tutkijoiden tarpeita pysyä alan kehityksen mukana. Kehitys on seurausta tiukentuneista ympäristövaatimuksista ja sen myötä syntyvästä tarpeesta päästöjen pienentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Nykyinen polttomoottori, vaihteisto ja voimansiirto tullaan tulevaisuudessa korvaamaan sähkö- ja hybridivoimayksiköillä, energiavarastoilla ja niiden hallintajärjestelmillä.

Alueen yritysten kilpailukyky ja tulevaisuuden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen edellyttävät investointeja, jotka mahdollistavat yritysten ja korkeakoulujen yhteistyön tuotekehityksessä ja koulutuksessa. Yritykset toteuttavat toimintaansa pitkälti omilla voimavaroilla, mutta osaaminen ja puolueeton mittaus- ja kehitysinfrastruktuuri puuttuvat.

Hanke on osa tutkimus- ja koulutusympäristön rakentamista, jonka muodostavat poltto-, hybridi- ja sähkömoottorikäyttöjen testausyksiköt (Testausyksikkö 1 ”Vehicle Test Cell -VTC” ja Testausyksikkö 2 ”Engine Test Cell -ETC)”) sekä PEMS (Portable Emission Measurement System) päästömittauslaitteisto. Testausyksiköt perustetaan Linnanmaan kampusalueelle yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa. Ympäristö tarjoaa simulointimallien verifiointimahdollisuudet kokeellisten mittausten avulla ja palvelee erityisesti ajoneuvo- ja työkonevalmistajia, niiden alihankkijoita ja jälkimarkkinointiyrityksiä. Tässä hankkeessa investoidaan Testausyksikkö 1 VTC ja PEMS laitteisto.

Hankkeen päämääränä on rakentaa riippumaton, uusia energiatehokkaita ajoneuvo- ja työkoneteknologioita tukeva testausympäristö, jonka kotipesä on Linnanmaan kampuksella. Testausympäristön toteutetaan Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteistyönä. Hankkeen tavoitteena on hankkia ja rakentaa kokonaisen ajoneuvon/työkoneen/voimansiirtojärjestelmän Testausyksikkö 1 ”Vehicle Test Cell VTC”, sekä PEMS laitteisto. Investointien lisäksi hankkeessa laaditaan yhteiskäyttösuunnitelma sekä parannetaan suuren yleisön tietoisuutta ympäristöystävällisemmästä ja vähähiilisemmästä ajoneuvo- ja työkoneteknologiasta.

VTC (Vehicle Test Cell) testausyksikkö koostuu 4WD ajodynamometristä, jota voidaan hyödyntää eri energialähteillä toimivien ajoneuvojen ja työkoneiden kehittämiseen ja testaamiseen. VTC sisältää myös ajosimulointiin (ylä/alamäki, regenerointiajo, muuttuvat ajovastukset) sekä sähköenergian varastointikapasiteetin liityvät laitteistot. PEMS laitteisto (Portable Emssion Measurement System) laitteisto on ajoneuvoon tai työkoneeseen kiinnitettävä laite, jolla voidaan mitata uuden WLTP-mittaustavan mukaisia ajonaikaisia päästömittauksia joko tien päällä tai VTC:ssä. Hankintojen lisäksi hankkeessa viestitään rakentamisvaiheen tapahtumista suurelle yleisölle ja laaditaan testausympäristön yhteiskäyttösuunnitelma Oulun korkeakoulujen välille.

Hankkeen tuloksena parannetaan koko Pohjois-Suomen alueen yritysten mahdollisuuksia olla mukana uuden ajoneuvo- ja työkoneteknologian kehityksessä ja Oulun korkeakoulujen mahdollisuutta toteuttaa muuttuvan ajoneuvo- ja työkonetekniikan koulutus-, kehitys-, tutkimus- ja testaustoimintaa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on pohjoismainen verkosto, joka keskittyy kylmän ilmanalan ja uusien ajoneuvo- ja työkonetekniikoiden koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Investoinneilla vaikutetaan suoraan energiatehokkaampien ja vähäpäästöisemmän ajoneuvo- ja työkonetekniikan kehittämiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hanke on investointihanke, jossa välittömänä kohderyhmänä ovat Oulun Linnanmaan kampuksella työskentelevät Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston opiskelijat, opettajat ja tutkijat sekä henkilöt, jotka työskentelevät ajoneuvojen ja työkoneiden energiatehokkuuden, päästömittausten, energian varastoinnin tai ohjelmistoteknologioiden kanssa. Oulun yliopiston Teknillisessä tiedekunnassa ja Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnassa toimivat tutkimusryhmät voivat hyödyntää Mobilab-ympäristöä uusien innovaatioiden ja menetelmien suunnittelussa ja kehittämisessä (mm. auto- ja ajoneuvotekniikassa, konetekniikassa, ympäristötekniikassa, automaatiotekniikassa sekä teknillisessä mekaniikassa ja ICT-aloilla). Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat ja opetus- ja tkihenkilöstö voivat hyödyntää hankkeessa rakennettua infrastruktuuria yrityslähtöisessä opetuksessa ja tki-toiminnassa.

Toisena tärkeänä kohderyhmänä ovat myös ajoneuvojen/työkoneiden osien tai niiden osajärjestelmien valmistajat Suomessa ja ulkomailla, joille laboratorio mahdollistaa kehitysyhteistyön toteuttamisen tulevaisuudessa. Tällaisia ovat esimerkiksi Proventia ja Sisu Auto, joista toinen on ajoneuvo- ja työkoneteollisuuden sopimusvalmistaja, ja toinen työkonevalmistaja.

Hankkeessa toteutettavan viestinnän kohderyhmänä on myös suuri yleisö, joka on kiinnostunut ympäristöystävällisemmästä ajoneuvotekniikasta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat yritykset Oulun ja Pohjois-Suomen alueella, jotka toimivat ajoneuvo- ja työkoneteknologioiden alalla (ajoneuvojen myyjät, korjaamot ja maahantuojat).

Lisäksi yritykset, jotka kehittävät ajoneuvojen osa-alueita, kuten ohjelmistoja, mittaristoja, vara- tai koneenosia autoihin ja työkoneisiin tai liikennetiedonkeruuta ovat perustettavan testausympäristön käyttäjäkohderyhmänä myöhemmin.

Pohjois-Suomessa hanke täydentää valmistuessaan OuluZonen toimintaa (yhteistyö mm. ajonaikaisten päästömittausten suhteen), sekä Muonion ja Ivalon autotestauspaikkojen mahdollisuuksia. Yhteistyön mahdollisia kohteita ovat esimerkiksi kylmän ilmanalan testaukset, vaikkapa yhtäaikaiset testi renkaiden, päästöjen ja voimansiirtojärjestelmien suhteen.

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat myös muiden kuin edellä mainittujen alojen opettajat, tutkijat ja opiskelijat, jotka työskentelevät ja opiskelevat Oulun Linnanmaan kampuksella.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 2 517 199

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 2 517 199

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 3 420 400

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 3 430 400

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Oulu

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on investointihanke ja sukupuolineutraali. Erillistä analyysia toimintaympäristöstä ei ole tehty. Pääosin ajoneuvo- ja työkoneteknologian parissa työskentelevät ovat miehiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen viestinnässä huomioidaan molemmat sukupuolet. Uusilla ympäristöystävällisillä ajoneuvo- ja työkoneteknologioilla ja -ratkaisuilla voidaan lisätä naisten kiinnostusta alaa kohtaan.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on investointihanke. Hankkeen toiminnassa esimerkiksi viestinnässä huomioidaan molemmat sukupuolet, mutta sen tavoitteena ei ole tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 10
Hanke tähtää koulutus- ja testausympäristön rakentamiseen, jossa kehitetään ja parannetaan ympäristöystävällisiä ajoneuvotekniikoita. Tällaisia ovat esimerkiksi hybrdi- ja sähköenergia voimasiirtona ja energian talteenotto ja kierrätys työkoneissa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 9
Testaukset polttomoottoreissa ajonaikana mahdollistavat päästömittaukset, jotka ovat realistisempia. Todenmukaiset testi parantavat mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseen ja mahdollistavat tulevaisuudessa yrityksille päästöjä vähentävän teknologian kehittämisen ajoneuvoihin ja työkoneisiin. Testauksiin päästään jo välittömästi hankkeen aikana ja sen jälkeen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 7
Päästöjä voidaan vähentää hyödyntämällä vähäpäästöisempää ajoneuvo- ja työkoneteknologiaa. Päästöjen vaikutus ilmastonmuutokseen on merkittävä ja sitä kautta luonnon monimuotoisuuteen vaikuttava.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 9
Päästöjen vähentämisellä on suora yhteys ilmaan, vesistöihin ja maaperään siirtyvien haitta-aineiden määrään.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei mukana hankkeessa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei liity hankkeen toimenpiteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 8
Hanke edistää uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämistä tuomalla uutta tietoa niiden hyödyntämisestä mm. uusissa hybridi-ajoneuvoissa. Lisäksi hanke mahdollistaa uusiutuvan energian tuotanto- ja varastointimuotojen testauksen (akkuteknologia, vety, yms.)
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 8
Hankkeella on suora yhteys ajoneuvo- ja työkonetekniikan alalla toimiviin yrityksiin. Yritykset ovat teknologia- ja osaamismurroksessa ja hankkeella vastataan tähän murrokseen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 6
Kehitettävän ympäristön avulla yritykset voivat kehittää palveluja (esim. mittauspalveluja), jotka auttavat vähäpäästöisempien ja energiatehokkaampien ajoneuvojen ja työkoneiden kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 5 10
Kehitteillä olevat autonomiset ajoneuvoratkaisut vaativat testaamista ja siten Mobilab laboratorio avaa mahdollisuuksia testaamiselle kontrolloiduissa olosuhteissa mukaan lukien arktisuuden.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 5
Vähäpäästöiset ja ilmastoystävällisemmät ajoneuvot parantavat ihmisten hyvinvointia erityisesti kaupungeissa ja alueilla, joissa ilmastopäästöt vaikuttavat elämiseen. Ne lisäävät myös työkoneiden kanssa työskentelevien työturvallisuutta.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Ympäristöystävällisemmän ajoneuvotekniikan voidaan olettaa kiinnostavan myös naisia alalle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Neutraali. Ei hankkeen tavoitteita.
Kulttuuriympäristö 0 0
Neutraali, ei hankkeen tavoitteena.
Ympäristöosaaminen 7 10
Hankkeen viestinnällä vaikutetaan verkostojen (yritykset ja tutkimuslaitokset) ja suuren yleisön asenteisiin ympäristöystävällisemmän ajoneuvotekniikan puolesta. Välillisesti hankkeen jälkeen voidaan konkretisoida myös kansainvälisesti arktisen alueen ympäristöystävällisen ajoneuvoteknologian kehittämiseen liityntäkohtia. Ympäristöosaaminen paranee välittömästi muunmuassa ajonaikaisen päästöjen tiedostamisella (ajotyyli, ajo-olosuhteiden vaikutus). Lisäksi Mobilab-ympäristössä tehtävä koulutus ja kehitystyö lisää tietämystä ja osaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-