Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74763

Hankkeen nimi: Teknologia digitalisoituu

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.3.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savon Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1852679-9

Jakeluosoite: PL 87

Puhelinnumero: 017 2143000

Postinumero: 70101

Postitoimipaikka: Kuopio

WWW-osoite: http://www.sakky.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hannu Miettinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankepäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannut.miettinen(at)sakky.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447854211

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Toisen asteen ammatillinen koulutus on viimevuosina kokenut historiansa suurimman muutoksen Suomessa. Opetuksen toteutusta on siirretty oppilaitoksissa työpaikoille, tavoitteena on, että puolet koulutuksesta toteutetaan muualla kuin oppilaitoksessa. Muutoksesta johtuen oppimisympäristö käsitettä voidaan laajentaa koskemaan niin oppilaitosten, kuin yritystenkin tiloja ja laitteita. Samanaikaisesti teknologinen kehitys on kulkenut valtavilla harppauksilla eteenpäin. Toimialojen suhdannevaihteluista johtuva työvoiman tarve muuttuu nopealla syklillä. Yhteiskunnalta ja oppilaitoksilta yritykset edellyttävät nopeaa ja joustavaa reagointia työvoiman tarpeen muutokseen. Aikuisväestön tarve kouluttautua joustavasti uusiin ammatteihin tai syventää ammatillista osaamistaan toimialojen suhdannetilanne huomioiden, lisää koulutuksen järjestäjien tarvetta uudistaa koulutuksen toteutusta ja toimintatapojaan.

Savon koulutuskuntayhtymä on toteuttanut EU osarahoituksella useita teollisia oppimisympäristöjä viime vuosien aikana. Näitä oppimisympäristöjä ovat mm. muovialan, teollisen pintakäsittelyn, puualan/RFID oppimisympäristö. Myös metallialalle ja robotiikkaan sekä teollisuusautomaatioon on toteutettu vastaavat ympäristöt. Oppimisympäristöt ovat Savon ammatti- ja aikuisopiston opiskelijoiden käytössä ja niillä palvellaan yrityksiä tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja henkilöstökoulutuksessa.
Savon koulutuskuntayhtymä ja Savonia AMK Oy ovat siirtämässä toimintojaan Savilahteen rakentuvalle yhteiselle kampusalueelle. Kampuksella tilojen ja laitteiden yhteiskäyttö tulee tekokkaasti mahdolliseksi. Tässä hankkeesssa hankittavat laittet täydentävät Savonia AMK:n ja Savon koulutuskuntayhtymän laitteistoja. Hankittavat laitteet hyödyntävät uusinta tekniikkaa, joka edellyttäää myös molempien koulutusorganisaatioiden henkilöstön osaamisen kehittämistä. Sitä ja yritysten henkilöstön osaamisen ja oppilaitosten yhteistoiminnan kehittämistä varten Savon koulutuskuntayhtymä jättää erillisen ESR- hankkeen, johon pyydetään mukaan osatoteuttajan roolissa sekä Savonia AMK:ta että Ylä-Savon koulutuskuntayhtymää.

Yritysten menestymisen edellytyksenä on jatkuva kilpailukyvyn parantaminen. Oppimisympäristöt tarjoavat yrityksille merkittävän mahdollisuuden kehittää omaa tuotantoaan, tuotteitaan ja menetelmiään. PK - yrityksillä ei ole yleensä taloudellisia mahdollisuuksia tehdä tutkimusta ja tuotekehitystä varten merkittäviä laiteinvestointeja. Oppimisympäristöt mahdollistavat yrityksille riskittömän vaihtoehdon toteuttaa tutkimus- ja kehitystoimintaa, joka parhaimmillaan voi ohjata yrityksiä investointien toteuttamisessa.

Hankkeen tavoitteita ovat:
- mahdollisuuksien luominen yritysten kilpailukyvyn parantamiselle
- oppilaitosten yhteistoiminnan tiivistyminen yhteiskäyttöisillä laitteilla
- yritysten tutkimus-, tuote- ja tuotannonkehitystoiminnan tukeminen
- mahdollisuus kouluttaa yritysten henkilöstöä nykyaikaisin menetelmin nykyaikaisilla laitteilla, entistä joustavammin (siirrettävyys)
- osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen yrityksille
- oppilaitosten henkilöstön osaamisen kehittäminen ja laajentaminen
- opetuksen laadun kehittäminen siten, että se vastaa paremmin työelämän tarpeita
- oppimisympäristöjen tutkimus- ja tuotekehityskäytön lisääminen
- aikaan ja paikkaan sitomattoman osaamisen kehittämisen tehostaminen (etä- ja simulaatio oppimisympäristöt)
- nykyaikaisten simulaatioympäristöjen hyödyntäminen varsinkin henkilöstökoulutuksissa
- teknologia-alojen tunnettuuden parantaminen maakunnassa siirrettävien laitteiden ja simulaatio ympäristöjen käytöllä markkinoinnissa
- digitalisaation hyödyntäminen, jotta työssä olevat henkilöt voivat kehittää osaamistaan entistä joustavammin
- tuotteiden ja tuotantoketjujen laadunhallinnan ja sen seurannan kehittyminen
- ympäristöarvojen korostaminen energiatehokkailla ja ympäristöystävällisillä ratkaisuilla

Hankkeen aikana oppimisympäristöihin hankitaan ja otetaan käyttöön koneita ja laitteita, joiden avulla oppimisympäristön kone - ja laitekantaa uudistetaan vastaamaan paremmin yritysten kehitystoiminnan ja opetuksen kehittämisen tarpeita.
Hankkeen aikana pyritään rakentamaan sähköinen toimitusketju laitteiden välille, jota pilotoidaan hankkeen aikana. Tätä tilaus-toimitusketjua voidaan hyödyntää ammatillisen korkeakoulun ja toisen asteen yhteistyössä. Toimitusketjusta pystytään seuraamaan suunnittelu ja valmistusprosessin etenemistä reaaliajassa. Voimme puhua SCM-toimitusketjun hallinnasta (Supply Chain Manigement), joka on toimitusketjun ja tavaravirtojen hallintaa.

Koneita ja laitteita hankitaan seuraaviin oppimisympäristöihin:
Kone- ja energiateknologia ja teollinen pintakäsittely
Nykyaikaiset laitteet mahdollistavat uusien koulutustuotteiden kehittämisen ja käyttöönoton. Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat:
- maakunnan tuotannolliset yritykset ja niiden henkilöstö
- ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulu sekä niiden henkilöstö ja opiskelijat
- peruskoulunsa ja lukion päättävät henkilöt

Hankkeessa uudistetut oppimisympäristöt pystyvät tarjoamaan yrityksille aiempaa monipuolisempia tutkimus- ja tuotekehityspalveluja, jotka mahdollistavat yrityksille tuottavuuden ja kilpailukyvyn kasvamisen. Yritysten henkilöstölle ja oppilaitosten opiskelijoille pystytään tuottamaan entistä monipuolisempia ja nykyaikaisempia koulutuspalveluja. Tutkintotavoitteisten koulutusten sisältö uudistuu vastaamaan paremmin elinkeinoelämän osaamistarpeita. Oppimisympäristöjen käyttö lisääntyy ja monipuolistuu yhteisen kampuksen myötä - yritykset käyttävät enemmän palveluja, palvelujen saatavuus paranee.

Hankkeen jälkeen oppimisympäristöjä hyödynnetään oppilaitosten järjestämissä koulutuksissa. Hankittavat laitteet ovat maakunnan toisen-asteen ja ammatillisen korkea-asteen oppilaitosten sekä yliopiston käytettävissä. Yrityksille tarjotaan aktiivisesti mahdollisuutta käyttää laitteistoja tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutuspalveluissaan, hankittavien laitteiden siirrettävyys mahdollistaa koneiden ja laitteiden sijoittamisen myös yrityksiin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmiä ovat:
- maakunnan yritykset ja niiden henkilöstö
- ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulu, yliopisto sekä niiden henkilöstö ja opiskelijat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat:
- maakunnan elinkeinoelämä
- koulutuksiin hakeutumisvaiheessa olevat henkilöt (modernit oppimisympäristö houkuttelevat aloille uusia opiskelijoita).
- Hankkeella luodaan mahdollisuuksia teollisuuden ja hyvinvointialojen kehittymiselle ja samalla luodaan välillisesti uusia työmahdollisuuksia esim. palvelualoille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 390 452

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 390 452

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 986 360

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 986 360

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon

Kunnat: Siilinjärvi, Keitele, Sonkajärvi, Kaavi, Suonenjoki, Rautavaara, Vesanto, Kiuruvesi, Tervo, Kuopio, Tuusniemi, Lapinlahti, Rautalampi, Varkaus, Vieremä, Pielavesi, Leppävirta, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen kohderyhmästä valtaosa on miehiä. Alueellinen jakauma vastaa valtakunnallista jakaumaa. Alueen uudet koulutus- ja työmahdollisuudet ovat lisänneet naisten kiinnostusta aloja kohtaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kone- ja laitehankinnat toteutetaan siten, että laitteiden käyttö on mahdollista eri sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolen tasa-arvon edistäminen, mutta hankittavat laitteet vähentävät fyysistä kuormitusta, mikä osaltaan edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 2
Hankittavien koneiden ja laitteiden käyttämät menetelmät ovat ympäristöystävällisempiä ja energiatehokkaampia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 2
Hankittavien koneiden ja laitteiden käyttämät menetelmät ovat ympäristöystävällisempiä ja energiatehokkaampia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 2
Hankittavien koneiden ja laitteiden käyttämät menetelmät ovat ympäristöystävällisempiä ja energiatehokkaampia. Työmenetelmissä käytettävät apuaineet ovat ympäristöystävällisiä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankittavien koneiden ja laitteiden käyttämät menetelmät ovat ympäristöystävällisempiä ja energiatehokkaampia. Työmenetelmissä käytettävät apuaineet ovat ympäristöystävällisiä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta - ei kuulu Natura-alueeseen.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Työmenetelmät ovat materiaaleja säästäviä. Materiaalihukka vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 4
Hankittavat koneet, laitteet ja toimintaympäristöt ovat energiatehokkaampia mm. simulaatio- ja virtuaalioppimisympäristöistä johtuen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 7
Hankkeella pyritään elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen luomalla mahdollisuuksia tehokkaampien ja energiaystävällisempien tuotantomenetelmien käytöllä. Elinkeinorakenteen kehittyminen luo välillisesti kysyntää palvelualoille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Hanke luo kysyntää aineettomien tuotteiden ja palvelujen tuottamiseksi. Esim. virtuaali- ja simulaatio-oppimisympäristö sekä hankittavien laitteiden ohjelmistot.
Liikkuminen ja logistiikka 5 5
Palveluja pystytään tuottamaan aiempaa enemmän lähipalveluina. Siirrettävät oppimisympäristöt voidaan viedä asiakkaiden luo, joka vähentää liikkumisen tarvetta. Simulaatio- ja virtuaalioppimisympäristöjen käyttö vähentää logistiikkapalvelujen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 6
Hankitta koneet ja laitteet ovat käyttäjä- ja ympäristöystävällisempiä. Koneiden ja laitteiden käyttämät tarveaineet ovat vähemmän terveydelle haitallisia. Oppimisprosessissa virtuaali- ja simulointiympäristöjä käytettäessä fyysinen ja henkinen kuormitus pienenee.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hankittavat laitteet vähentävät fyysistä kuormitusta, mikä osaltaan edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Oppimisympäristöjen siirrettävyys mahdollistaa koulutuksen toteuttamisen aidoissa työympäristöissä, joka edes auttaa mm. maahanmuuttajataustaisten henkilöiden sijoittumista työelämään.
Kulttuuriympäristö 4 4
Alojen väliset osaamisrajat poistuvat vähitellen. Tällä hankkeella tuetaan työssä olevien henkilöiden osaamisen laajentamista ja syventämistä.
Ympäristöosaaminen 4 4
Hankkeelle edistetään ympäristöosaamisen ymmärtämistä tuotantoprosesseissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

TEDI- Teknologia digitalisoituu - hankkeen lähtökohtana on ollut uudistaa toisen asteen koulutuksessa käytettäviä oppimisympäristöjä meneillään olevan koulutusstrategian muutokset huomioiden. Koulutuksen painopisteen siirtyminen pois oppilaitoskeskeisyydestä tuo kouluttamiseen uusia mahdollisuuksia, samalla se vaati voimakasta laitekannan ja osaamisen uudistamista kouluttajaorganisaatioilta. Hankkeella on vastattu nopeaan tekniseen kehitykseen teknologiateollisuudessa.

Teknologia digitalisoituu- hankkeella kehitettiin tekniikan alan oppimisympäristöjä, laitteistoja ja toimintaa. Investoinnit olivat tekniikan alan laitteistoihin liittyviä, niillä tuettiin digitalisaation etenemistä ja kehittämistoimintaa yhdessä maakunnan elinkeinoelämän kanssa.

Toteutettujen laitteiden hankinnoissa painotettiin siirrettävyyttä sekä simulointiympäristön sisältymistä hankintaan. Edellä mainittujen ominaisuuksien avulla mahdollistuu aikaan ja paikkaan sitomaton osaamisen kehittyminen maakunnassa olevien yritysten kehityksen ja koulutuksen tueksi.

Hanke mahdollisti laserleikkauslaitteiston, monitoimisorvin, hitsausrobottisolun, virtuaalihitsauslaitteiden, yhteistyörobotiikan, varastoautomaattien, uusimpien mittalaitteiden, jauhemaalauslaitteiston sekä kappaleiden jäljitettävyyteen käytettävän merkintätekniikan hankkimisen. Teknisiä vaatimuksia laitteita hankittaessa olivat tulevaisuuden tarpeet nykyaikaisessa kone- ja tuotantotekniikan koulutuksessa sekä alueen elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitystyössä. Hankkeella mahdollistamme joustavan osaamisen kehittymisen myös pienemmissä yrityksissä vähäisellä taloudellisella panostuksella. Siirrettävillä laitteistoilla ja simulointiympäristöillä pienennämme osaamisen kehittämisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä merkittävästi osaltamme koko oppimisprosessi huomioiden.

Hankkeen vaikutukset alueemme elinkeinoelämään sekä alan vetovoiman kehittymiseen ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen. Uudet oppimisympäristöt mahdollistavat myös huippuosaajien ammattitaidon kehittymisen jo opiskelun aikana. Nämä henkilöt ovat tuotannon ja tuotteiden kehityksen kannalta avainasemassa.

Hankkeen alkuperäistä hakemusta täydennettiin muutoshakemuksella. Muutoshakemuksessa täsmensimme alkuperäisiä investointeja sekä hankkeen toteutusaikataulua. Nämä johtuivat hankkeen toteuttajan toimitila muutoksista ja covid-19 pandemian aiheuttamista rajoituksista.