Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74786

Hankkeen nimi: Biopakkausinnovaatioilla kasvua - Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2019 ja päättyy 31.5.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0208201-1

Jakeluosoite: PL 472

Puhelinnumero: 0403415111

Postinumero: 40101

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.gradia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Klaus Sjöblom

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Opettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: klaus.sjoblom(at)gradia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403415703

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on luoda Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristö yhteistyössä media-alan yritysten, mainostoimistojen, muotoilijoiden, ja tutkimuslaitos VTT:n kanssa. Innovointi- ja kehittämisympäristö tuottaa uusia innovaatioita, jotka hankkeeseen osallistuvat yritykset voivat myöhemmin jalostaa ja kaupallistaa omiksi tuotteiksi omana toimintanaan. Tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ympäristöystävällisiä, sellupohjaisia materiaaleja. Osa kehittämisympäristöä suuntautuu syventävän visuaalisen suunnittelun kehittämiseen. Kuluttajat ovat yhä ympäristötietoisempia ja haluavat jopa maksaa esim pakkaustuotteiden ympäristöystävällisyydestä. Nämä teemat kuten ympäristöystävällisyys, kiertotalous ja ekologisuus ovat osa tulevaisuuden brändäystä, jotka tulee näkyä myös bioinnovaatioiden visuaalisessa suunnittelussa. Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyritään energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen. VTT toimii hankkeen osatoteuttajan roolissa ja toteuttaa innovaatioympäristössä testiprojekteja sekä tekee tarkempia analyysejä toimittamistaan materiaaleista, niiden tulostettavuudesta, työstettävyydestä ja viimeisteltävyydestä.

Sign & Print & Pack-Lab-innovaatioympäristön uutuusarvo perustuu visuaalisiin suunnitteluohjelmistoihin erikoistuneeseen ja sertifioituun suunnitteluympäristöön sekä erilaisista tulostus- ja viimeistelylaitteista koottuun testaus- ja kokeiluympäristöön yksittäisten tuoteprotojen kehittämiseksi. Hankkeessa keskitytään eri toimialojen yhteistyöllä ja innovoinnilla ratkaisuihin, jotka synnyttävät uudenlaisia aihioita erilaisille tuotekonsepteille. Lisäksi hankkeessa haetaan innovatiivisia ratkaisuja mm. älypainamisen ja lisätyn todellisuuden käyttämiseen painotuotteessa. Tarkoitus on yhdistää perinteinen painoviestinnän sanoma verkkojulkaisuun ja audiovisuaaliseen viestintään, jolloin tuotteesta voidaan rakentaa sykähdyttävä elämys.

Hankkeen toiminnalla edistetään yritysten elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä ja nostetaan tuotteiden jalostusarvoa. Maakunnallisesti hankkeen suurin lisäarvo liittyy media-alan innovaatiotoimintaan, sen digitalisoitumiseen sekä kestävän kehityksen materiaalihallintaan ja tätä kautta alan uudistamiseen. Alalla ei ole toteutettu kuluvalla ohjelmakaudella merkittäviä kehittämishankkeita. Uudenlainen pilotti-, kokeilu- ja demonstraatioympäristö Sign & Print & Pack-Lab kehittää Keski-Suomen perinteisesti vahvaa media-alan toimialaa kansallisesti, mutta myös kansainvälisesti. Hankkeen kaltaista vastaavaa testaus- ja kokeiluympäristöä ei ole Suomessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat:

1. Yritykset
- media-alan yritykset ja mainostoimistot
- materiaalien valmistajat ja tuottajat kuten esimerkiksi erilaisten sellumassojen valmistajat. Pakkausten ja erilaisten esittelytuotteiden valmistus alkaa materiaalin valinnasta, ja niiden ominaisuuksien ymmärtämisestä.
- muotoilijat ja visuaaliset suunnittelijat. Tuotteen suunnitteluun tarvitsemme muotoilijoita ja visuaalisia suunnittelijoita sekä media-alan yritysten yhteistyötä
- viestintätoimistot. Viestintätoimistojen merkitys hankkeen läpiviennin kannalta on merkittävä, sillä ne toimivat linkkinä pakkauksia tarvitsevien tuottajien ja yritysten välillä.
2. Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä Gradia
3. Teknologian Tutkimuskeskus VTT Oy.

4.2 Välilliset kohderyhmät

1. Pientuottajat ja tuotteiden valmistajat
2. Liikeyritykset, messuorganisaatiot
3. Kuitumateriaalin teolliset valmistajat kuten metsäyhtiöt
4. Yritysten ja organisaatioiden myynti- ja markkinointihenkilöstö
5. Gradian opiskelijat
6. Gradiassa työskentelevät
7. Loppukäyttäjät, jotka antavat osaltaan arvokasta tietoa loppukäyttäjäryhmien tarpeesta ja haasteista

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 202 016

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 196 120

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 296 594

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 287 091

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jämsän, Jyväskylän, Keuruun, Äänekosken

Kunnat: Petäjävesi, Kannonkoski, Keuruu, Uurainen, Hankasalmi, Kyyjärvi, Viitasaari, Äänekoski, Karstula, Kinnula, Pihtipudas, Jyväskylä, Kuhmoinen, Saarijärvi, Toivakka, Muurame, Konnevesi, Multia, Kivijärvi, Jämsä, Laukaa

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei tarvita. Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala. Media-alan työtehtäviin sijoittuminen ei korreloi millään tavalla sukupuoleen. Huomioidaan, että molempia sukupuolia osallistuu hankkeeseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei tarvita. Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 9
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 7
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 8
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 3
Hanke tässä asiassa neutraali. Materiaalikierrätys on graafisella toimialalla perinteisesti huomioitu riittävällä ekologisella tavalla, eikä turhaa energiajätettä synny.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Media-alan graafisen toimialan alan rakennemuutosta tuetaan uusilla osaamisen avauksilla tuotesegmenteillä Olemassa olevaa osaamista hyödynnetään ja uutta luodaan. Paikallisen mainos- ja graafisen alan tuotannon vahvistaminen tukee yhteisöjä moniuloitteisesti (seuroista ja yhdistyksistä elinkeinoelämään).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hanke edistää osaamista ja henkistä pääomaa digitaalisuuden ja 3D-sovellusten hyödyntämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Logistiikka hoidetaan järkiperäisemmällä tavalla. Pakkausten käytännöllinen suunnittelu ja toteutus priorisoi pakkausten tilantarvetta ja näin optimoi kuljetusten määrää kuljetustapahtumia vähentävänä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hanke edistää luovuutta ekodesignin ja 3D-suunnittelun näkökulmasta. Uudet tuotteet sekä palvelut ja niiden tuottaminen lisäävät työllisyyttä. Ympäristöystävällisyyden ja egologisuuden tietoisuus kasvaa, koska ne korostuvat yritysilmeiden ja brändien suunnittelussa, jota hankkeessa toteutetaan.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta perinteisten sukupuolikäsitysten purkamisessa. Palkkauksessa naisten ja miesten taloudellinen ja sosiaalisen tasa-arvo on kehittynyt lyhdenvertaiseksi Samanpalkkaisuus on jo arkipäivää.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta yhteiskunnallisen ja kulttuurien yhdenvertaisuuksien kannalta.
Kulttuuriympäristö 3 6
Hankkeessa luodaan vaikuttavuutta keskisuomalaisten vahvuuksien esille nostamista osaamisen ja biotalouden lisäksi kulttuuriympäristönä, joka on osa kestävää kehtystä. Kulttuuriympäristö voidaan lisätä yritysilmeeseen tai brändiin.
Ympäristöosaaminen 6 8
Ympäristöosaaminen on aina ollut arvokysymys jo perinteisellä graafisella toimialalla. Toiminta on ollut pääsääntöisesti aina ympäristöystävällistä tai siihen johtavaa. Osaamista kuvaa yrityskohtaiset lähes aina pakollisetkin ekologiset ympäristösuunnitelmat. Asiakkaat suosivat yhä enmmän ympäristöystävällisyttä ja ekologisuuttaa materiaalivalinnoissa. Se on välillisesti osa yrityskuvaa ja brändiä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Biopakkausinnovaatioilla kasvua - media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille hankkeessa luotiin Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristö yhteistyössä media-alan yritysten, mainostoimistojen, muotoilijoiden ja tutkimuslaitos VTT:n kanssa. Innovointi- ja kehittämisympäristössä kehitettiin uusia innovaatioita yli 20 kpl. Hankkeeseen osallistuvilla yrityksillä oli mahdollisuus myöhemmin hankkeen jälkeen jalostaa ja kaupallistaa näitä innovaatioita omiksi tuotteiksi omanassa yrityksessään. Uusi toimintaympäristö loi puitteet erilaisille esim. pakkausten sekä standy-, mobile- ja display-tuotteiden mallinnuksille, protoiluille ja kokeiluille. Nämä teemat kuten ympäristöystävällisyys, kiertotalous ja ekologisuus ovat osa tulevaisuuden brändäystä, jotka näkyivät bioinnovaatioiden visuaalisessa suunnittelussa.

Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyrittiin energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen. VTT toimi hankkeen osatoteuttajan roolissa ja toteutti innovaatioympäristössä testiprojekteja sekä teki tarkempia analyysejä toimittamistaan materiaaleista, niiden tulostettavuudesta, työstettävyydestä ja viimeisteltävyydestä.

Sign & Print & Pack-Lab innovaatioalustan toimintaa jatketaan Gradian omana toimintana. Hankkeen tuloksena syntyi uusia protoja ja kokeiluja sekä palveluja. Innovaatioalustaa voidaan hyödyntää myös jatkossa vastaavanlaiseen kehittämistyöhön. Ekodesign-osaamisen kuten visuaalisen suunnittelun kehittyminen kytkee ympäristöystävälliset arvot brändeihin ja yritysilmeisiin.

Hankkeen aikana syntynyt innovaatio- ja kehittämismalli on liitetty hankkeen jälkeen osaksi Gradian koulutustoimintaa ja työelämää palvelevaa, räätälöityä opintotarjontaa. Graadia voi näin tarjota osaamistukea media-alalla toimiville tai sinne aikoville yrittäjille. Kehittämiskokonaisuus on osa Gradian media-alan tiivistä työelämäyhteistyötä, johon myös ammatillisen koulutuksen tuleva rahoitusmalli kannustaa.

Hankkeelle asetetut tuotosindikaattorit toteutuivat suunnitellusti koronasta huolimatta. Syntyi uusi innovaatioalusta ja pilotoituja protoja yli 20 kappaletta. Hankkeen avulla syntyi uusia työpaikkoja 5, joihin työllistyi yli puolet naisia.
https://blogit.gradia.fi/bioinno/