Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74787

Hankkeen nimi: Biopakkausinnovaatioilla kasvua - Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille (Investoinnit)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2019 ja päättyy 28.2.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 0208201-1

Jakeluosoite: PL 472

Puhelinnumero: 0403415111

Postinumero: 40101

Postitoimipaikka: Jyväskylä

WWW-osoite: http://www.gradia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Klaus Sjöblom

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Opettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: klaus.sjoblom(at)gradia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0403415703

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on luoda nykyaikainen laitteisto Sign & Print & Pack-Lab innovointi- ja kehittämisympäristöön. Innovointi- ja kehittämisympäristö tuottaa uusia innovaatioita. Kehitämismpäristö tulee Gradian koulutus- ja yritysyhteistyötarpeisiin. Hanke kattaa tämän kehittämisympäristön luomiseen tarvittavat laitehankinnat ja on näin osa kehittämishanketta ”Biopakkausinnovaatioilla kasvua – Media-alan yhteistyöllä keskisuomalaiset tuotteet esille” (hakemus nro 305952). Tuotteiden ja palvelujen innovoinnissa käytetään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia ympäristöystävällisiä, sellupohjaisia materiaaleja. Ympäristöystävällisillä materiaalivalinnoilla pyritään energiatehokkaisiin ratkaisuihin ja vähähiilisyyteen.

Sign & Print & Pack-Lab-innovaatioympäristön uutuusarvo perustuu visuaalisiin suunnitteluohjelmistoihin erikoistuneeseen ja sertifioituun suunnitteluympäristöön sekä erilaisista tulostus- ja viimeistelylaitteista koottuun testaus- ja kokeiluympäristöön yksittäisten tuoteprotojen kehittämiseksi. Hankkeessa keskitytään eri toimialojen yhteistyöllä ja innovoinnilla ratkaisuihin, jotka synnyttävät uudenlaisia aihioita erilaisille tuotekonsepteille. Lisäksi hankkeessa haetaan innovatiivisia ratkaisuja mm. älypainamisen ja lisätyn todellisuuden käyttämiseen painotuotteessa. Tarkoitus on yhdistää perinteinen painoviestinnän sanoma verkkojulkaisuun ja audiovisuaaliseen viestintään, jolloin tuotteesta voidaan rakentaa sykähdyttävä elämys.

Hankkeen toiminnalla edistetään yritysten elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä ja nostetaan tuotteiden jalostusarvoa. Maakunnallisesti hankkeen suurin lisäarvo liittyy media-alan innovaatiotoimintaan, sen digitalisoitumiseen sekä kestävän kehityksen materiaalihallintaan ja tätä kautta alan uudistamiseen. Alalla ei ole toteutettu kuluvalla ohjelmakaudella merkittäviä kehittämishankkeita. Uudenlainen pilotti-, kokeilu- ja demonstraatioympäristö Sign & Print & Pack-Lab kehittää Keski-Suomen perinteisesti vahvaa media-alaa kansallisesti, mutta myös kansainvälisesti. Hankkeen kaltaista vastaavaa testaus- ja kokeiluympäristöä ei ole Suomessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

1. Yritykset
- media-alan yritykset ja mainostoimistot
- materiaalien valmistajat. Pakkausten ja erilaisten esittelytuotteiden valmistus alkaa materiaalin
valinnasta, ja niiden ominaisuuksien ymmärtämisestä. Tähän haemme yhteistyötä erilaisten
sellumassan valmistajilta.
- muotoilijat ja visuaaliset suunnittelijat. Tuotteen suunnitteluun tarvitsemme muotoilijoita ja visuaalisia
suunnittelijoita sekä media-alan yritysten yhteistyötä
- viestintätoimistot. Viestintätoimistojen merkitys hankkeen läpiviennin kannalta on
merkittävä, sillä ne toimivat linkkinä pakkauksia tarvitsevien tuottajien ja yritysten välillä.
2. Jyväskylän Koulutuskuntayhtymä Gradia, opiskelijat, työntekijät
3. Teknologian Tutkimuskeskus VTT

4.2 Välilliset kohderyhmät

1. Pientuottajat ja tuotteiden valmistajat
2. Liikeyritykset, messuorganisaatiot
3. Kuitumateriaalin teolliset valmistajat kuten metsäyhtiöt
4. Yritysten ja organisaatioiden myynti- ja markkinointihenkilöstö
5. Gradian opiskelijat
6. Gradiassa työskentelevät
7. Kuluttajat - pakkausten loppukäyttäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 154 500

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 154 491

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 309 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 308 981

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Jyväskylän

Kunnat: Jyväskylä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Viitaniementie 1A

Postinumero: 40720

Postitoimipaikka: Jyväskylä

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei tarvita. Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Ei tarvita. Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala. Hankekokonaisuuden sukupuolinäkökulma on valtavirtaistettu.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei tarvita. Media-alan graafinen osaamisala on aina ollut sukupuolineutraali toimiala.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 5
Biotaloutta ja kiertotaloutta tukeva materiaalien testaus on osa hanketta. VTT:n rooli testaajana olennainen. Ympäristöystävällisiä tuotteita halutaan kehittää hankkeessa radikaalisti
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hanke tässä asiassa neutraali. Materiaalikierrätys on media-alalla perinteisesti huomioitu riittävällä ekologisella tavalla, eikä turhaa energiajätettä synny.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 7
Meida-alan rakennemuutosta tuetaan uusilla osaamisen avauksilla tuotesegmenteillä Olemassa olevaa osaamista hyödynnetään ja uutta luodaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 6
Hanke edistää osaamista ja henkistä pääomaa digitaalisuuden ja 3D-sovellusten hyödyntämisessä.
Liikkuminen ja logistiikka 3 5
Logistiikka hoidetaan järkiperäisemmällä tavalla. Pakkausten käytännöllinen suunnittelu ja toteutus priorisoi pakkausten tilantarvetta ja näin optimoi kuljetusten määrää kuljetustapahtumia vähentävänä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Hanke edistää luovuutta ekodesignin ja 3D-suunnittelun näkökulmasta. Uudet tuotteet sekä palvelut ja niiden tuottaminen lisäävät työllisyyttä. Ympäristöystävällisyyden ja egologisuuden tietoisuus kasvaa, koska ne korostuvat yritysilmeiden ja brändien suunnittelussa.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta perinteisten sukupuolikäsitysten purkamisessa. Palkkauksessa naisten ja miesten taloudellinen ja sosiaalisen tasa-arvo on kehittynyt lyhdenvertaiseksi Samanpalkkaisuus on jo arkipäivää.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 6
Hankkeella ei ole vaikuttavuutta yhteiskunnallisen ja kulttuurien yhdenvertaisuuksien kannalta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeessa luodaan vaikuttavuutta keskisuomalaisten vahvuuksien esille nostamista osaamisen ja biotalouden lisäksi kulttuuriympäristönä, joka on osa kestävää kehtystä. Kulttuuriympäristö voidaan liittää osaksi yritysilmettä tai brändiä.
Ympäristöosaaminen 3 7
Ympäristöosaaminen on aina ollut arvokysymys jo perinteisellä graafisella toimialalla. Toiminta on ollut pääsääntöisesti aina ympäristöystävällistä tai siihen johtavaa. Osaamista kuvaa yrityskohtaiset lähes aina pakollisetkin ekologiset ympäristösuunnitelmat. Asiakkaat suosivat yhä enmmän ympäristöystävällisyttä ja ekologisuuttaa materiaalivalinnoissa. Se on välillisesti osa yrityskuvaa ja brändiä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-