Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74794

Hankkeen nimi: Kansainvälisen palveluliiketoiminnan kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.3.2019 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: FOODY ALLEN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2239267-4

Jakeluosoite: Itäinen Pitkäkatu 21 a

Puhelinnumero: 040-5481864

Postinumero: 20700

Postitoimipaikka: TURKU

WWW-osoite: www.foodyallen.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Wahlman Aki

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: omistaja/ hpj

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aki(at)foodyallen.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-5481864

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen aikana Foody Allen Oy rakentaa uutta palveluliiketoimintaa suurille kansainvälisille elintarvikeyrityksille Baltiassa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Palveluliiketoiminta rakentuu yrityksen ruokatrendien ja -konseptien ydinosaamiselle, sekä uudelle, elintarvikeyrityksille kehitettävälle avaimet käteen -palvelukonseptille.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 49 680

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 34 167

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 680

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 34 167

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Itäinen Pitkäkatu 21 A

Postinumero: 20520

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 9, joihin työllistyvät naiset 6

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Kyllä on, hankkeessa on arvioitu toimintaympäristöä sukupuolinäkökulmasta, muun muassa hankkeen sidosryhmien sukupuolijakaumat (Euroopan markkinoiden kuluttajat, asiakasorganisaatioiden kohdehenkilöt, yrityksen nykyiset ja tulevat työntekijät
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kyllä on, hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet on arvioitu sen mukaan, miten ne vaikuttavat eri sukupuoliin.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on uuden palveluliiketoiminnan kehittäminen sekä skaalaaminen kansainvälisille markkinoille Baltiaan, Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan. Hankkeessa on kuitenkin huomiotu sukupuolinäkökulma (valtavirtaistaminen) sukupuolten tasa-arvon edistämisen ns. kaksoisstrategian mukaisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Kuluttajat Euroopassa haluavat elintarvikkeita, jotka on tuotettu kestävästi ja ilmastonmuutosta hilliten. Suoran kuluttajapalaute ¿ tuotekehityskanavan avulla nämä toiveet välittyvät nopeammin ja suoremmin elintarviketuottajille.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Kuluttajat Euroopassa haluavat elintarvikkeita, jotka on tuotettu kestävästi ja ilmastonmuutosta hilliten. Suoran kuluttajapalaute ¿ tuotekehityskanavan avulla nämä toiveet välittyvät nopeammin ja suoremmin elintarviketuottajille.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Kehitettävä palvelukonsepti parantaa ja nopeuttaa paikallisten elintarvikeyritysten rajapintaa kuluttajiin
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen tavoitteena on kehittää osin aineettomia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Uuden palvelukonseptin yksi vaikutus on suora palautekanava kuluttajille elintarvikeyritysten tuotekehitykseen. Naiset tekevät 70-80 % kotitalouksien ostopäätöksistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 5
Kuluttajat Euroopassa haluavat elintarvikkeita, jotka on tuotettu kestävästi ja ilmastonmuutosta hilliten. Suoran kuluttajapalaute ¿ tuotekehityskanavan avulla nämä toiveet välittyvät nopeammin ja suoremmin elintarviketuottajille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen aikana yritys on kehittänyt elintarvikealalle uniikin vertikaalisen palvelukonseptin, testannut sen kysyntää ja viimeistellyt yksityiskohtia potentiaalisten kansainvälisten asiakkaiden kanssa, sekä konseptoinut ja suunnitellut pilottiprojektin suuren asiakkaan kanssa Pohjoismaiden markkinoille. Uuden palvelukonseptin avulla yritys tavoittelee voimakasta kansainvälistä kasvua vuoden 2021 aikana.