Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74842

Hankkeen nimi: Virtuaalikauppa

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.4.2019 ja päättyy 31.12.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NEW DAWN OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2167835-5

Jakeluosoite: Kauppiaskatu 9b A 6

Puhelinnumero: +1 (424) 362-5290

Postinumero: 20100

Postitoimipaikka: TURKU

WWW-osoite: www.newdawn.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vogel Paul

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paul.vogel(at)newdawn.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +1 (424) 362-5290

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hyödyntäen VR, AR & muita immersiivisiä alustoja, virtuaalikauppa pyrkii löytämään uusia tapoja tehdä ostoksia verkossa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 19 878

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 19 878

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 19 878

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 19 878

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kauppiaskatu 9b A 6

Postinumero: 20100

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toteutettavassa markkinatutkimuksessa tullaan erittelemään eri kuluttajaryhmien kiinnostusta ja mahdollista käyttäjäkokemusta virtuaalikauppa-alustaan, mm. naiset, liikuntarajoitteiset, opiskelijat, lapsiperheet jne.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Markkinatutkimuksessa tuotettavan näkemyksen pohjalta suunnitellan pilottisarja eri kohderyhmille, huomioonottaen ryhmien eri tarpeet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Vaikka sukupuolellinen tasa-arvo on tarkeaa, hanke keskittyy enemmän eri demografioiden tarpeiden ymmartamiseen, erottelematta kuluttajakäyttäytymistä puhtaasti sukupuolen mukaan.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 10
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 9
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 9
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 10
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 10
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Liikkuminen ja logistiikka 2 10
Vähentää fyysisten kauppojen tarvetta
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Parantaa räätälöityä asiakaskokemusta
Tasa-arvon edistäminen 3 7
Liikuntarajoitteisten ostoskokemuksen kehittäminen ja helpottaminen
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 10
Liikuntarajoitteisten ostoskokemuksen kehittäminen ja helpottaminen
Kulttuuriympäristö 4 7
Parantaa räätälöityä asiakaskokemusta
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

New Dawn Oy selvitti virtuaalisen ostoskeskuksen luomisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä yleisesti VR-markkinoiden potentiaalia. Raportti perustui ulkoisilta markkinatutkimus- ja konsultointiyrityksiltä tilattuihin sekä New Dawnin omiin tutkimuksiin. VR-markkinat kehittyvät lupaavasti, mutta kunnianhimoisen VR-ostoskeskuksen kehittämisen ja ylläpitämisen kustannukset ovat liian suuret ja isoilla kansainvälisillä yrityksillä on todennäköisesti liian iso etumatka markkinoille. Lisäksi nykyinen VR-laitteisto on liian kallista ja vaikeakäyttöistä tavalliselle käyttäjälle. Kenties suurimpana haastena alustan toteutukselle on tuotteiden 3D-mallinnuksen edullinen toteuttaminen.