Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74879

Hankkeen nimi: EcoSairilan ympäristötietoalusta – innovaatiokumppanin valinta

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.2.2019 ja päättyy 30.11.2019

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Sammonkatu 12

Puhelinnumero: +358 15 361 600

Postinumero: 50130

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jarmo Kastinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tekninen asiantuntija (ict)

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jarmo.kastinen(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 44646 279

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tausta:
Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle muodostuu EcoSairilan yrityspuisto ja kierrätyksen sekä vihreän liiketoiminnan keskus. Alueelle on sijoittunut tai sijoittumassa mm. Metsäsairila Oy:n jätekeskus, Mikkelin seudun keskitetty kierrätysmateriaalien vastaanottokeskus sekä rakenteilla olevat Mikkelin vesilaitoksen uusi MBR-teknologian jätenvedenpuhdistamo ja Biosairila Oy:n biokaasulaitos. Alueella käsitellään jatkossa merkittäviä määriä uusiomateriaaleja. EcoSairilasta muodostuu alueella syntyvien ja kauempaa ohjautuvien biologisten ja teknisten materiaalivirtojen solmukohta. Materiaalivirrat ovat usein heterogeenisiä ja sisältävät epäpuhtauksia tai jopa terveydelle ja ympäristölle haitallisia aineita. EcoSairila mahdollistaa teollisten symbioosien sekä materiaalien uudelleenkäytön ja jalostamisen arvoketjujen rakentumisen houkutellen alueelle materiaalivirtoja hyödyntäviä yrityksiä. Lisäksi alue kokoaa yhteen julkisia ja yksityisiä yrityksiä, tutkimus- ja koulutusorganisaatioita, kolmannen sektorin toimijoita sekä muita sidosryhmiä esim. yritysten ympäristöasiantuntijat sekä lupa- ja valvontaviranomaiset. Alueella työskentelee lisäksi kuljetus-, rakennus-, mittaus- ja suunnittelualan henkilöstöä. Sinisen biotalouden osaamiskeskus (SBO/BEM, Blue Economy Mikkeli) rakentuu alueelle jätevedenpuhdistamoon rakennettavan koe- ja pilot-linjaston sekä kierrätysvettä tuottavan vihreän linjan ympärille.

Alueen toimijoiden ja sidosryhmien yhteinen ympäristötietoalusta (YTA):
EcoSairilan yrityspuistolle on luotu alueellisen ympäristöjohtamisen malli EU-osarahoitteisessa hankkeessa ”EcoSairilan ympäristöjohtamisen malli” (ESYJM-hanke, hanketunnus A73688). Luotu malli uusine digitaalisine palveluineen (ympäristötietoalusta YTA) otetaan alueella käyttöön. Alustan käyttäjiä ovat alueen keskitetyt ympäristöpalvelut, yritykset, alueen tai yritysten sidosryhmät sekä lähialueen asukkaat ja maanomistajat. Erillisinä käyttäjäryhminä on tunnistettu isia palveluja kehittävät ohjelmistoyritykset sekä alueen SBO/BEM ja TKI-toiminta. YTAn digitaaliset työkalut osaltaan varmistavat yrityspuiston ympäristöturvallisen ja vaatimukset täyttävän yritystoiminnan sekä yhteistyön ja tiedonkulun yritysten,viranomaisten, kansalaisten ja alueen maanomistajien kesken. YTAn avulla on mahdollista koota kaikki alueella syntyvä havainto- ja mittaustieto yhteen. Kattava havaintotietovaranto ja linkitetyt tietovarannot mahdollistavat alueen toimintojen ympäristövaikutusten kokonaisvaltaisen analysoinnin sekä reaaliaikainen ympäristön tilannekuvan muodostamisen. Alueen ja yritysten päästöistä saadaan YTAn avulla parempi, tarkempi, reaaliaikaisempi ja valvottu kokonaiskuva. YTA mahdollistaa alueen tai yksittäisen yrityksen ympäristöasioiden tiedolla johtamisen.

YTA sisältää työkaluja tuotannon poikkeaman tai onnettomuuden aikaiseen havainnointiin alueen yhteistarkkailun jatkuvatoimisen mittauksen ja sensoreiden avulla. Häiriö tai poikkeustilanteessa tarvittava tilannejohtaminen saadaan nopeasti käytiin. YTA avulla voidaan muodostaa poikkeuksellisen tapahtuman tilannekuva sekä aloittaa tilannejohtaminen ennakkovarautumisen perusteella laadittujen toimintasuunnitelmien mukaisina. Poikkeustilanteita voidaan simuloida ja harjoitella YTA avusteisesti. Näin mahdollistuu tilannejohtamisen, toimintasuunnitelmien ja viestinnän harjoittelu ilman erillisen harjoituksen järjestämistä. Poikkeustilanteiden harjoittelulla kehitetään uusia valmiuksia ja korjataan alueen ja yritysten ennakkovarautumisen suunnitelmia.

Ympäristötietoalusta (YTA) toiminnallisuus tukee myös kansallisia ympäristötavoitteita esim.:
Yrityspuiston ja alueen sekä sen yritysten ympäristövaikutuksista ja päästöistä saadaan parempi, tarkempi, reaaliaikaisempi ja valvottu kokonaiskuva:
- YTA mahdollistaa alueen tai yksittäisen yrityksen ympäristöasioiden ympäristötiedolla johtamisen. Päätöksenteon tueksi tarvittava ympäristötieto on saavutettavissa yhdestä paikasta.
- Alueen ympäristövaikutukset ja haitalliset kasvihuonepäästöt vähenevät pitemmän aikavälin tarkastelussa
- Välillisiä hyötyjiä ovat myös Mikkelin eteläpuolisen Saimaan vesistöalue sekä sen pysyvä ja loma-ajan asujaimisto
Käyttöön otetaan uusia digitaalisia työkaluja ja työmenetelmiä alueen toimijoiden ja näiden sidosryhmien käyttöön:
- YTAn mahdollistamat uudet tieto- ja viestintäteknologiset ratkaisut ja näiden yhteinen hyödyntäminen tehostaa yrityspuiston toimintoja ja vähentää toimintojen paikkasidonnaisuutta. YTAn ansiosta matkustustarve vähenee.
YTA mahdollistaa yritysten ympäristötiedolla johtamisen:
- YTA sisältää työkaluja yritysten tuotantoprosessivaihtoehtojen arviointiin ympäristövaikutusten ja päästöjen osalta. Mm. digitalisoitu alueen vaikutukset ympäristöön - selvitysprosessi (AYS-prosessi) on käyttettävissä edesauttamaan tarkempien yritystoiminnan ympäristövaikutusarvioiden tuottamista.
- Tulosten avulla yritys voi kehittää ja parantaa omaa ekokilpailukykyään verrattuna kilpailijoihin. Suuntaamalla toimintansa vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaiseen sekä resurssiviisaaseen tuotantoon yritys voi saavuttaa merkittäviäkin raaka-aine ja energiakustannusten säästöjä.
- Kansainvälinen kilpailukyvyn parantuminen mahdollistuu etenkin jos yritys sertifioi oman toimintansa kansainvälisten ympäristöstandardien mukaiseksi
YTA tukee SBO/BEMn ja sen TKI-toiminnan uusien innovatiivisten ratkaisujen toimivuuden todentamista sekä ratkaisujen kyvykkyyden seurantaa sekä raportointia:
- SBO/BEMn kehittää innovatiivisia ja resurssitehokkaita ympäristöteknologian ratkaisuja
- Esim 1. resurssitehokkaat jätevesien käsittelyratkaisut, jotka vähentävät tarvittavien kemikaalien käyttöa ja tarvittavan energian määrää. Tavoitteena SBO/BEM:lla on myös teknologian lokalisointi ulkomaille.
- Esim.2: Ravinne- tai kiertotalouden uusien menetelmien pilotointi
EcoSairilan alueen ympäristöriskit ja mahdolliset ympäristövahingot minimoidaan kattavalla digitalisoidulla riskienhallinnan, ennakkovarautumisen ja poikkeustilannejohtamisen työkaluilla:
- Työkalut mahdollistavat tehokkaan poikkeustilanteen johtamisen ja viestinnän, vahinkojen rajaamisen sekä tilanteen normalisoinnin.
- Riskienhallinnan työkalut auttava myös ilmastomuutoksen seurauksiin sopeutumista. Esim. poikkeuksellisten sääolosuhteiden haitalliset seuraukset ja näihin varautuminen voidaan ennakolta suunnitella ja vastuuttaa. Häiriö ja poikkeustilanteiden simulointi mahdollistaa digitaalisen ennakkoharjoittelun, jonka avulla kehitetään uusia valmiuksia ja korjataan suunnittelun puutteita.
Ympäristötietoalustaan pohjautuvat tai perustuvat uudet digitaaliset palvelut mahdollistuvat:
- Digitaalisten palveluiden kehittäjät ovat erityinen YTA:n käyttäjäryhmä. YTA mahdollistaa uusien digitaalisten palvelujen kehittämisen alueen ympäristötietovarantoihin perustuen.
- YTA on sovitettavissa kehitysalustaksi tulevaisuuden uusille digitaalisille palveluille.
- YTA on sovitettavavissa myös täysin erityyppiseen alustatalouden mukaiseen digitaaliseen palveluun
Alustan monistettavuus:
- Alusta skaalautuu toimintaympäristön, toimialan ja toiminnan volyymin mukaan
- Ulkomaiselle lokalisoinnille tai ulkoimailta tapahtuvalle käytölle ei ole esteitä

Innovaatiokumppanin tarve ympäristötietoalustan toteuttamiseksi:
Hanke mahdollistaa ympäristötietoalustan toteutuksen aloittamisen. Hanke kilpailuttaa ja valitsee innovaatiokumppanin ympäristötietoalustan toteuttajaksi. Ecosairilan tuleva isännöinti- tai hallintayksikkö (hallintayksikkö) käynnistää valitun kumppanin kanssa varsinaisen toteutustyön sekä laatii toteutusprojektin jälkeen palvelusopimukset ympäristötietoalustan tieto- ja käyttöpalveluista. Innovaatiokumppani voi olla yksittäinen yritys tai esim. pienten yritysten yhteenliittymä. Päättynyt ESYJM-hanke on kuullut markkinoiden mielipiteitä markkina- tai yritysvuoropuheluissa hankkeessa luodun ympäristöjohtamisen mallin palveluihin ja näiden kehittämiseen liittyen. Vuoropuhelut keskittyivät kolmeen suunniteltuun palvelualueeseen: alueen ympäristöpalvelut, alueen yhteinen ympäristötietoalusta ja alueen yhteistarkkailua tukeva jatkuvatoiminen mittaus. Markkinavuoropuhelujen aikana tuli selkeästi esille, että markkinoilta ei löydy referenssituotetta tai vastaavaa valmisohjelmistoa. Tämän vahvistavat markkinavuoropuheluissa mukana olleet ICT-yritykset sekä muut haastatellut yritykset. Myös ESYJM-hankkeen asiantuntijat ja asiantuntijaryhmässä mukana olleet yritykset näkivät tarpeellisena ympäristötietoalustan pilotoinnin tai prototyypin toteuttamisen ennen varsinaista ja lopullista ympäristötietolustan toteutustyötä. Prototyyppi varmistaa osaltaan ympäristötietoalustan tietoteknisen arkkitehtuurin mutta myös toimittajaehdokkaan toimitusvarmuuden ja toimituskyvyn.

Ympäristötietoalustan hankintaprosessille on asetettu seuraavat yleiset tavoitteet:
1) Luoda kustannustehokas hankintamalli täysin uudentyyppisen digitaalisen tietopalveluratkaisun toteuttamiseksi
2) Aito palveluiden kehittämiskumppanuus jossa toimittajalla oma tuotekehityspanostus toteutettuun tietopalveluun.
3) Skaalautuva ja ylläpidettävissä sekä kehitettävissä oleva tietopalvelu käyttäjämäärään sidotun kuukausiveloituksen perustuen palvelun jatkuva kehittyminen huomioiden
4) Määritellyn toiminnallisen laajuuden jälkeen siirrytään toistaiseksi voimassaolevaan tietopalvelusopimukseen jossa mukana myös vuosittaiset tietopalvelun kehittämispisteet
5) Sovelluskehitysprojekti yhdessä loppukäyttäjien kanssa ketterin kehitysmenetelmin
6) Toteuttaa hankinta siten, että hankinnan tulokset ovat siirrettävissä hankintayksiköltä varsinaiselle alueen hallintayksikölle
7) Ulkomaille lokalisoitavissa tai ulkomailta käytettävissä oleva tietopalvelu
8) Ympäristötietoalusta mahdollistaa uusien digitaalisten palveluiden kehittämisen alustaan tai sen linkitettyihin ulkoisiin tietovarantoihin perustuen
9) Mahdollistaa hankintakilpailutukseen osallistuminen myös pienille yrityksille ja näiden yhteenliittymille
10) Palvelun keskeisten osioiden tai komponenttien tulisi olla käytettävissä syksyllä 2020 (EcoSairilan aikataulu; mm. Mikkelin uuden jätevedenpuhdistamon koeajot alkavat)
11) Toteutusaika-arvio n. 1 v joten toteutustyön tulisi alkaa syksyn 2019 aikana

Tämän hankkeen keskeiset tavoitteet jotka tukevat ympäristötietoalustan hankintaprosessia:
1) Löytää ympäristötietoalustan avulla toteutetun tietopalvelun kehittämiskumppani (innovaatiokumppani) EU- ja HILMA-hankintailmoituksen avulla. Innovaatiokumppani voi olla myös pienten yritysten yhteenliittymä.
2) Toteuttaa rajattu, tulevien loppukäyttäjien määrittelemä prototyyppi kolmen (3) esikarsinnan läpäisseen kumppaniehdokkaan kanssa. Hyväksytystä prototyypistä maksetaan tietty kertakorvaus. Prototyyppiin sisältyy Suomen ympäristökeskus SYKEn tietovarantojen ja mallien sekä paikkatietoaineistojen hyödyntämistä rajapintojen kautta. SYKEn tietojärjestelmien tarvitsemat muutostyöt totetetaan tämän hankkeen ostopalvelubudjetista
3) Valitaan innovaatiokumppani EcoSairilan ympäristötietoalustan toimittajaksi ja tieto- sekä käyttöpalveluiden palvelutuottajaksi.

Toimenpiteet:
TP0: Ennen hankepäätöstä toteutettavat toimenpiteet: EU/TED- ja kansallinen HILMA-hankintailmoituksen julkaiseminen:
Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy (MikseiMikkeli) arvoi tämän hankkeen hankintojen sekä lopullisen ympäristötietoalustan toteuttamisen kustannusten ylittävä EU-kilpailutusrajan. MikseiMikkeli on käynnistänyt ennakoivasti Innovaatiokumppanin valinta - hankintamenettelyn ehdollisena. Ehdollisuus on määritelty tämän hankkesuunnitelman positiviiseen rahoituspäätökseen. Ennen rahoituspäätöstä sitovia sopimuksia innovaatiokumppaniehdokkaiden kanssa tahi Suomen ympäristökeskus SYKEn alihankintaan liittyen ei tehdä. Hankinta on käynnistynyt EU/HILMA tietopyynnöllä ja hankintainfo järjestettiin 20.2.2019. Ilmoituksilla kutsuttiin kiinnostuneita yrityksiä markkinavuoropuheluun sekä Info-tilaisuuteen. Varsinainen hankintailmoitus julkaistiin EU/TED- ja kansallisessa HILMA ilmoituskanavassa 7.3.2019. Tarjousaika päättyy 8.4.2019.

TP1: Innovaatiokumppaniehdokkaiden esikarsinta (vaihe 1):
Hankintailmoituksessa määritellyt dokumentit arvioidaan ilmoituksessa määritellyllä menetelmällä. Tarjoajista karsitaan kolme (3) innovaatiokumppaniehdokasta jatkamaan vaiheeseen 2 (prototyypin toteutus).

TP2: Määritellään yhdessä ympäristötietoalustan tulevien loppukäyttäjien kanssa toteuttava prototyyppi (vaihe 2):
Hanke perustaa ympäristötietoalustan loppukäyttäjistä asiantuntijaryhmän joka määrittelee toteuttavan prototyypin minimivaatimukset (sisältö laajuus, käyttäjävaatimukset sekä käyttötapaukset). Suomen ympäristökeskus SYKEn tietojärjestelmien jatkokehittäminen hankkeen ostopalvelubudjetista käynnistetään. Kehittäviä uusia rajapintoja hyödynnetään prototyypin toteutuksessa.

TP3: Prototyypin toteutus ja hankintailmoituksen mukaisten dokumenttien tuottaminen:
Valitut innovaatiokumppaniehdokkaat toteuttavat kukin omalla tavallaan saman prototyypin sekä tuottavat hankintailmoituksen mukaiset dokumentit. Minimivaatimukset täyttävän prototyypin toteuttamista maksetaan tietty euromäärinen kertakorvaus.

TP4: Prototyyppien esittely:
Innovaatiokumppaniehdokkaat yksitellen esittelevät prototyypin hankintayksikön arviointiryhmälle ja hankkeen asiantuntijaryhmälle sekä luovuttavat hankintailmoituksessä määritellyt dokumentit arviointia varten.
Hankkeen asiantuntijaryhmä tuottaa lausunnon prototyyppien toteutuksesta ja parhaasta prototyypistä arviointiryhmälle.

TP5: Innovaatiokumppanin valinta:
Hankintayksikön arviointiryhmä perehtyy hankkeen asiantuntijaryhmän lausuntoihin prototyyppien toteutuksesta ja parhaasta prototyypistä sekä arvioi prototyyppien esittelyvaiheessa luovutetetut dokumentit. Arviointiryhmä tekee päätöksen valitusta innovaatiokumppanista. Valittu innovaatiokumppani tulee toteuttamaan ympäristötietoalustan yhdessä hallintayksikön kanssa. Hallintayksikkö voi olla myös hankintalainsäädännön tarkoittama hankintayksikkö.
Valittu innovaatiokumppani perusteluineen annetaan tiedoksi hankintalainsäädännön edellyttämällä tavalla.

TP6: Dokumentoida ja luovuttaa hankeen tulokset EcoSairilan hallintayksikölle:
Dokumentaatiota tuotetaan koko hankkeen ajan.


TP7: Hankkeen yhteistyö varsinaisen YTA alustan toteutusprojektin kanssa
Hankkeen projektipäälliköllä ollut keskeinen rooli EcoSairilan ympäristöjohtamisen mallin toteuttamisessa
sekä ympäristötietoalustan liiketoiminnallisten ja tietoteknisten vaatimusten määrittelyssä. Yhteistyö YTAn varsinaisen toteutusprojektin kanssa varmistaa valitun innovaatiokumppanin ja hallintayksikön toteutusprojektin onnistuneen käynnistämisen ja alkuvaiheen etenemisen sekä edesauttaa onnistuneen lopputuloksen toteutumista.

Tulokset

Tämä hanke mahdollistaa ympäristötietoalustan toteutusprojektin käynnistämisen: Hanke on kilpailuttanut ja vallinnut innovaatiokumppanin ympäristötietoalustan toteuttajaksi sekä alustan avulla tuotetun tietopalvelun palvelutuottajaksi. EcoSairilan hallintayksikkö käynnistää valitun innovaatiokumppanin kanssa varsinaisen ympäristötietoalustan toteutustyön sekä laatii toteutusprojektin jälkeen palvelusopimukset ympäristötietoalustan tieto- sekä käyttöpalveluista. Valitun innovaatiokumppanin toteuttama prototyyppi hyödynnetään ja ympäristötietoalustan IPR-oikeudet jäävät valitulle innovaatiokumppanille. Ympäristötietoalustan avulla tuotettavat ympäristötieto- ja käyttöpalvelut toteutetaan suunnitellusti ja asetettujen tavoitteiden mukaisina.

Valitsematta jääneen innovaatiokumppaniehdokkaat voivat hyödyntää toteuttamansa prototyypin omassa tuotekehityksessään ja asiakashankinnassa. Toteutun prototyypin immateriaalioikeudet (IPR) jäävät prototyypin toteuttajalle.

SYKEn ympäristötietovarantojen ja -rajapintojen käytettävyys ja hyödyntäminen on merkittävästi parantunut ja rajapinnat ovat myös muiden tietopalvelualustojen tai uusien digitaalisten palveluiden käytettävissä. Tämän hankkeen mahdollistamia uusia rajapintoja voidaan sellaisenaan hyödyntää ympäristötietoalustan lopullisessa toteuttamisessa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

EcoSairilan alueelle jo sijoittuneet tai sijoittumispäätöksen tehneet yritykset sidosryhmineen

EcoSairilan alueen myöhemmin sijoittuvat yritykset sidosryhmineen

Alueelle palveluja tuottavat muut yritykset sidosryhmineen

Mikkelin kaupunki, maankäytön suunnittelu ja kaavoitus sekä ympäristöpalvelut

Alueen lupa- ja valvontaviranomaiset (EcoSairilassa: AVI, ELY, Mikkelin Seudun Ympäristöpalvelut)

Kansalaiset ja lähialueiden maanomistajat sekä lähialueen pysyvä tai vapaa-ajan asujaimisto. YTAn avulla nykyistä varhaisempi vaikuttamismahdollisuus ja osallistuminen alueen investointien suunnitteluun mahdollistuu.

SBO/BEM ja sen pilotti- ja/tai tutkimusprojektit

Suomen ympäristökeskus SYKEn ympäristötiedon tietojärjestelmärajapinnat

Kotimaiset digitaalisten palveluiden kehittäjät

4.2 Välilliset kohderyhmät

Mikkelin eteläpuolisen Saimaan tai EcoSairilan lähialueiden pysyvä ja vapaa-ajan asujaimisto

EcoSairilan yrityspuiston kaltaiset toimintaympäristöt niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Koti- tai ulkomaiset tiiviit teolliset keskittymät (yrityspuistot).

Yksittäiset teollisuuslaitokset: Isot ja pienet

Ulkomaiset digitaalisten palveluiden kehittäjät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 72 627

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 72 509

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 103 753

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 103 584

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 7
Hankkeen valittu innovaatiokumppani tuo markkinoille vientikelpoisen ja monistettavissa oleven digitaalisen ympäristötietopalvelun sekä tarvittavat käyttöpalvelut. Palvelu on monistettava ja lokalisoitavissa myös ulkomaille. Käyttöön otetaan uusia digitaalisia työkaluja ja työmenetelmiä alueen toimijoiden ja näiden sidosryhmien käyttöön. Työkalut mahdollistavat uudentyyppiset tieto- ja viestintäteknologiset ratkaisut. Näiden yhteinen hyödyntäminen tehostaa yrityspuiston toimintoja ja vähentää toimintojen paikkasidonnaisuutta. YTAn ansiosta matkustustarve vähenee. YTA mahdollistaa yritysten ympäristötiedolla johtamisen sekä sisältää työkaluja yrityksen tuotantoprosessivaihtoehtojen arviointiin ympäristövaikutusten ja päästöjen osalta. Digitalisoitu alueen vaikutukset ympäristöön -selvitysprosesi (AYS) on käytettävissä yritysten tarkempien liiketoiminnan ympäristövaikutusarvioiden tuottamiseen. Tulosten avulla yritys voi kehittää ja parantaa omaa ekokilpailukykyään verrattuna kilpailijoihin. Suuntaamalla toimintansa vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaiseen ja resurssiviisaaseen tuotantoon yritys voi saavuttaa merkittäviäkin raaka-aine ja energiakustannusten säästöjä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 7
HHankkeen valittu innovaatiokumppani tuo markkinoille vientikelpoisen ja monistettavissa oleven digitaalisen ympäristötietopalvelun sekä tarvittavat käyttöpalvelut. Tietopalvelu sisältää toiminnallisuuksia joissa riskianalyysien perusteella voidaan tehdä kattavat ennakkovarautumissuunnitelma myös ilmanstomuutoksen ääri-ilmiöiden varalta. Jos ympäristövahinko kuitenkin tapahtuu, poikkeustilannejohtaminen ja alueen yhteiset ennakkovarautumissuunnitelmat ja varautumisen toimintamallit minimoivat poikkeustilanteesta aiheutuvat vahingot.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 7
AYS-prosessissa huomioidaan myös YVA lainsäädönnön ja prosessin mukaiset luontoarvot lähtöaineistona. Aineistoja ylläpidetään aktiivisesti (digitalisoitu alueen ympäristötase). Prosessi huomioi luonnon monimuotoisuuden sekä EcoSairilan osalta kattavasti alueen luontoarvot. Prosessia hyödynnetään myös ns. ei-luvanraisen toiminnan käynnistymisen vaikutusten arvioinnissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 7
AYS-prossissa huomioidaan kattavasti ja kokonaisvaltaisesti yritystoiminnan aiheuttamat ympäristövaikutukset. Prosessissa huomioidaan myös vaikutukset ilmaan ml. Ilmastonmuuksen kannalta haitalliset kasvihuonepäästöt. Ympäristötietoalusta sisältää uusia digitaalisia työkaluja ja työmenetelmiä alueen toimijoiden ja näiden sidosryhmien käyttöön ja tarpeisiin . Uudet tieto- ja viestintäteknologiset ratkaisut ja näiden yhteinen hyödyntäminen tehostavat yrityspuiston toimintoja ja vähentää toimintojen paikkasidonnaisuutta. YTAn ansiosta matkustustarve vähenee. AYS-prossin avulla yritysten teknologiavaihtoehtojen simulointi on mahdollista. Ympäristötietoon perustuen yritys voi toteuttaa tuotantoprosessinsa siten, että toiminnan ympäristövaikutukset minimoidaan.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 4 7
AYS prosessissa huomioidaan myös Natura ohjelman mukaiset toimintaympäristöä ja/tai lähialueita koskevat suojelualueet.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 7
Käyttöön otetaan uusia digitaalisia työkaluja ja työmenetelmiä alueen toimijoiden ja näiden sidosryhmien käyttöön. Työkalujen uudet tieto- ja viestintäteknologiset ratkaisut ja näiden yhteinen hyödyntäminen tehostaa yrityspuiston toimintoja ja vähentää toimintojen paikkasidonnaisuutta. YTAn ansiosta matkustustarve vähenee. YTA mahdollistaa yritysten ympäristötiedolla johtamisen sekä sisältää työkaluja yrityksen tuotantoprosessivaihtoehtoinen arviointiin ympäristövaikutusten ja päästöjen osalta. Digitalisoitu AYS on käytettävissä myös yrityksille tarkempien liiketoiminnan ympäristövaikutusarvioiden tuottamiseen. Tulosten avulla yritys voi kehittää ja parantaa omaa ekokilpailukykyään verrattuna kilpailijoihin. Suuntaamalla toimintansa vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaiseen ja resurssiviisaaseen tuotantoon yritys voi saavuttaa merkittäviäkin raaka-aine ja energiakustannusten säästöjä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 7
Hanke ei suoranaisesti vaikuta. YTA mahdollistaa ympäristötiedolla johtamisen sekä sisältää työkaluja yrityksen tuotantoprosessivaihtoehtoinen arviointiin ympäristövaikutusten ja päästöjen osalta. AYS prosessi on yritysten apuna yrityksen toiminnan tarkempien ympäristövaikutusarvioiden tuottamiseen. Tulosten avulla yritys voi kehittää ja parantaa omaa ekokilpailukykyään. Suuntaamalla toimintansa vastuullisen ja kestävän kehityksen mukaiseen ja resurssiviisaaseen tuotantoon yritys voi saavuttaa merkittäviäkin raaka-aine ja energiakustannusten säästöjä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 7
YTA alustan käyttäjäryhmä on kunnan tms. maankäytön suunnittelu. AYS prosessilla voidaan simuloida tietyn tyyppisen yritystoiminnan vaikutuksia alueella. Prosessissa huomioidaan myös ei-luvanvarainen yritystoiminta. Yritystoiminta voidaan sijoittaa siten että se tukee mahdollisimman hyvin sijoituspaikan perusteella saavutettavissa olevia synergiaetuja (mm. raaka-aineet, logistiikka, paikallisen lähienergian käyttö).
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Ympäristötietoalustan toteuttaminen mahdollistaa mm. seuraavat uudet palvelut: - Alustan tieto- ja jatkokehityspalvelut -Alustan käyttöpalvelut -Alustan tarvitseman mittaustietopalvelun tuottaminen -Mittaustietopalvelun mittaus-asemien perustaminen ja huolto sekä mittaustiedon laadunvarmistuspalvelut -Alustaan sisältyy ominaisuudet joiden avulla uusien digitaalisten palveluiden kehittäminen tietopalvelun tai siihen linkitettyjen tietovartojen perusteella (developer hub). - Alusta on lokalisoitavissa ulkomaille - Alusta on käytettävissä myös ulkomailta, paikallisiin tietovarantoihin sovitettuna - Alusta on käytettävissä myös kokonaan erilaisten digitaalisten palveluiden kehitysalustaksi - Alustalla oletetaan olevan merkittävää vientipotentiaalia
Liikkuminen ja logistiikka 4 7
Käyttöön otetaan uusia digitaalisia työkaluja ja työmenetelmiä alueen toimijoiden ja näiden sidosryhmien käyttöön. Työkalujen uudet tieto- ja viestintäteknologiset ratkaisut ja näiden yhteinen hyödyntäminen tehostaa yrityspuiston toimintoja ja vähentää toimintojen paikkasidonnaisuutta. YTAn ansiosta matkustustarve vähenee. Alusta mahdollistaa uusien digitaalisten palveluiden tuottamisen. Paikallisen logistiikan optimointi on jo tunnistettu uudeksi kehityskohteeksi. Mukaan alustan tietoteknisiin määrityksiin tätä ei otettu, koska logistiikan optimointia varten alueen yritystoiminnan tarpeet ja mahdolliset yritysten keskeiset riippuvuudet sekä tuotannossa tarvittavien raaka-aineiden määrä on tiedettävä ennakolta. Lisäksi tarvitaan tietoja lopputuotteiden logististen toimitusten määrästä ja kuljetusten loppupisteistä. Teknistä estettä alueellisen logistiikan optimoinnille ei ole.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 7
YTA edistää osaltaa esim. EcoSairilan alueen toiminnan ekotehokkuutta ja pyrkii osaltaan vähentää palveluiden ja tuotteiden koko elinkaaren aikaisia ympäristöhaittoja. Alustaan sisältyy kattava ennakkovarautuminen ja nopea reagointi poikkeustilanteiden johtamiseen. Näiden avulla tulevat vähentämään tai kokonaan estymään mahdollisen häiriö- tai poikkeustilanteet aiheuttaman vahingot ympäristölle tai kansalaisten terveydelle. AYS prosessissa huomioidaan alueen maanomistajat ja asujaimisto asianosaisina/haitankärijöinä.AYS prosessi huomioi myös vaikutukset lähialueen vesistöihin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 2 7
Hanke ei suoraan vaikuta. Vaikutusta syntyy esim. ennakkovarautumisen suunnittelun kautta. Poikkeustilanteen nopea havainnointi ja poikkeutilannejohtamisen uudet digitaaliset työkalut vähentävät tai estävät ympäristöön aiheutuvia vahinkoja.
Ympäristöosaaminen 4 7
Ympäristötietoalusta mahdollistaa alueellisen yrityspuiston tai sen yksittäisen yrityksen ympäristötiedolla johtamisen. Mm. AYS-prosessiin osallistuu yrityksen lisäksi yritystoiminnan keskeiset sidosryhmät sekä tulevat haitankärsijät tai asianosaiset. Asiantuntijoita hyödynnetään kattavasti. Ryhmäoppiminen mahdollistuu myös kansalaisten osalta. YTA digitalisoiduet käytänteet ovat hyödynnettävissä kansallisesti ja kansainvälisestikin samankaltaisen toimintaympäristön omissa ympäristöjohtamiseen. Toisaalta YTAn kattava riskianalyyseistä johdettu alueellinen ja yritystason ennakkovarautuminen häiriö- tai poikkeustilanteisiin kasvattaa osallistuvien tahojen osaamista. Alusta mahdollistaa myös ympäristöviestinnän aktiivisen toteuttamisen ja viestintää voidaan tuottaa myös eri tahojen tai ulkopuolisten toimijoiden omille nettisivuille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tausta:

Mikkelin Metsä-Sairilan alueelle muodostuu EcoSairilan Business Park ja alueesta on kehittymässä kierrätyksen sekä vihreän liiketoiminnan keskus. Alueelle on sijoittunut tai sijoittumassa mm. Metsäsairila Oy:n jätekeskus, Mikkelin seudun keskitetty kierrätysmateriaalien vastaanottokeskus sekä rakenteilla olevat Mikkelin vesilaitoksen uusi MBR-teknologian jätenvedenpuhdistamo ja Biosairila Oy:n biokaasulaitos. Alueella käsitellään jatkossa merkittäviä määriä uusiomateriaaleja. EcoSairilasta muodostuu alueella syntyvien ja kauempaa ohjautuvien biologisten ja teknisten materiaalivirtojen solmukohta. Materiaalivirrat ovat usein heterogeenisiä ja sisältävät epäpuhtauksia tai jopa terveydelle ja ympäristölle haitallisia aineita. EcoSairila mahdollistaa teollisten symbioosien sekä materiaalien uudelleenkäytön ja jalostamisen arvoketjujen rakentumisen houkutellen alueelle materiaalivirtoja hyödyntäviä yrityksiä. Lisäksi alue kokoaa yhteen julkisia ja yksityisiä yrityksiä, tutkimus- ja koulutusorganisaatioita, kolmannen sektorin toimijoita sekä muita sidosryhmiä esim. yritysten ympäristöasiantuntijat sekä lupa- ja valvontaviranomaiset. Alueella
työskentelee lisäksi kuljetus-, rakennus-, mittaus- ja suunnittelualan henkilöstöä. Blue Economy Mikkeli (BEM, sinisen biotalouden osaamiskeskus) alueelle jätevedenpuhdistamoon rakennettavan koe- ja pilot-linjaston sekä kierrätysvettä tuottavan vihreän linjan ympärille.

Alueen toimijoiden ja sidosryhmien yhteinen ympäristötietoalusta (EcoS):

EcoSairilan alueelle on jo aikaisemmin luotu alueellisen ympäristöjohtamisen malli EU-osarahoitteisessa hankkeessa ”EcoSairilan ympäristöjohtamisen malli” (ESYJM-hanke, hanketunnus A73688). Luotu malli uusine digitaalisine palveluineen (ympäristötietoalusta EcoS) otetaan alueella käyttöön. Alustan käyttäjiä ovat alueen keskitetyt ympäristöpalvelut, yritykset, alueen tai yritysten sidosryhmät sekä lähialueen asukkaat
ja maanomistajat. Erillisinä käyttäjäryhminä on tunnistettu isia palveluja kehittävät ohjelmistoyritykset sekä alueen SBO/BEM ja TKI-toiminta. EcoS alustan uudet digitaaliset työkalut osaltaan varmistavat alueen ympäristöturvallisen ja vaatimukset täyttävän toiminnan sekä yhteistyön ja tiedonkulun yritysten,viranomaisten, kansalaisten ja alueen maanomistajien kesken. Alustan avulla on mahdollista koota kaikki alueella syntyvä havainto- ja mittaustieto yhteen ja on kyvykäs välittämään kerättyä ympäristötietoa kansallisiin ympäristötietovarantoihin esim. ympäristötiedon ekosysteemipalvelujen käyttöön.

Kattava havaintotietovaranto ja linkitetyt tietovarannot mahdollistavat alueen toimintojen ympäristövaikutusten kokonaisvaltaisen analysoinnin sekä reaaliaikainen ympäristön tilannekuvan muodostamisen. Alueen ja yritysten päästöistä saadaan EcoSn avulla parempi, tarkempi, reaaliaikaisempi ja valvottu kokonaiskuva. Alusta mahdollistaa alueen tai yksittäisen yrityksen ympäristöasioiden tiedolla johtamisen.

EcoS sisältää työkaluja tuotannon poikkeaman tai onnettomuuden aikaiseen havainnointiin alueen yhteistarkkailun jatkuvatoimisen mittauksen ja sensoreiden avulla. Häiriö tai poikkeustilanteessa tarvittava tilannejohtaminen saadaan nopeasti käytiin. Alustan avulla voidaan muodostaa poikkeuksellisen tapahtuman tilannekuva sekä aloittaa tilannejohtaminen ennakkovarautumisen perusteella laadittujen toimintasuunnitelmien mukaisina. Poikkeustilanteita voidaan simuloida ja harjoitella alustan avustamana. Näin mahdollistuu tilannejohtamisen, toimintasuunnitelmien ja
viestinnän harjoittelu ilman erillisen harjoituksen järjestämistä. Poikkeustilanteiden harjoittelulla kehitetään uusia valmiuksia ja korjataan alueen ja yritysten ennakkovarautumisen suunnitelmia.


Hankkeen keskeiset toimenpiteet:

Hanke kilpailutti EU-tasoisena hankintamenettelynä EcoS alustan toteuttajan. Kyseessä oli hankintamenettely, jossa valitaan innovaatiokumppani EcoSairilan tulevalle hallintayksikölle. Hallintayksikkö (nyttemmin perustettava, julkisomisteinen osakeyhtiö EcoSairilan Business Park) ja valittu innovaatiokumppani laativat keskenään ympäristötietoalustan toteutusopimuksen mikäli toteutusprojekti saa rahoituksen ja hankintasopimus syntyy. Hankinta on siis ehdollinen ja ehdollisuus huomioitiin hankintamenettelyn kaikissa vaiheissa.

EU-tasoinen kilpailutus valittiin, koska mainitussa ESYJM-hankkeen aikana toteutetuissa yritysvuoropuheluissa kävi ilmi ettei EcoS alustan kaltaista tuotetta ole valmiina saatavilla markkinoilta. Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy (MikseiMikkeli) käynnisti omana työnään EU tasoisen hankintamenettelyn. EU-kilpailutus toteutettiin varmuuden vuoksi, haluttiin vielä kerran varmistaa löytyisikö tulevalle EcoS alustalle sopiva valmisohjelmisto markkinoilta. Toisaalta vaikka hankesuunnitelman mukaisesti innovaatiokumppanuus perustetaan kolmen innovaatiokumppaniehdokkaan kanssa ja kilpailutuksen kohteen hankintojen arvo on kokonaisuudessaan 3 x 10 000 € (prototyypin toteutuskorvaus per innovaatiokumppaniehdokas). MikseiMikkeli arvio kuitenkin, että EcoSairilan hallintayksikölle kohdentuvat hankintakustannukset ESYTA-alustan varsinaiseen toteutustyöhön/hankintaan ovat arvoltaan 250-300 TEUR. Luvussa ei ole mukana innovaatiokumppanin oman tuotekehityksen kustannuksia. ESYJM–hankkeen tuottama aineisto muodosti hankinnan tausta-aineiston. Hankinnassa pyrittiin huomioimaan myös pienten alan yritysten osallistuminen tarjouskilpailuun.Tarjoaja voi olla veturiyrityksen johtama yritysten yhteenliittymä. Veturiyrityksellä tarkoitetaan tässä yhteydessä yritystä jonka nimissä tarjous jätetään ja jonka nimissä tarvittavat sopimukset laaditaan.

Hankinnan lähtökohdaksi innovaatiokumppanilta edellytettiin kyvykkyyttä toteuttaa skaalautuva, eri toimialoille ja toimintaympäristöihin soveltuva ympäristötietoalusta. Alustan tuli olla lokalisoitavissa kansainvälisille markkinoille. Kyvykkyysedellyksenä edellytettiin ulkomaista lokalisointia tahi käyttöä ulkomailta. Alustan perustoiminnallisuuden tuli mahdollistaa yksikertainen laajentaminen tahi täysin uuteen käyttötarkoitukseen muokkaaminen (alustatalous). Sen tuli olla helposti ja yksinkertaisesti olla liitettävissä erilaisiin ulkoisiin tietovarantoihin tai -lähteisiin (API- talous, esim. keskitetyt kansalliset ympäristötietovarannot). Uuteen toimintaympäristöön tai käyttötarpeeseen muokkaaminen tuli olla
yksinkertaista ja kustannustehokasta. Sama vaade koski myös määriteltyjä ominaisuuksia joita voivat ohjata palvelun käyttömaan lainsäädännön vaatimukset. Alustan kaupallistaminen jätetään hankintailmoituksen mukaisesti innovaatiokumppanille jolle jäävät luonnollisesti myös alustan immateriaalioikeudet. Lisäksi innovaatiokumppanilta edellytettiin valmiutta omaan tuotekehityspanokseen ja tulonjakomalliin (revenue sharing) EcoSairilan hallintayksikön kanssa.

Hankinnan infotilaisuus pidettiin erillisellä kutsulla ennen varsinaisen hankintailmoituksen julkaisemista. Tavoite oli välittää tarkemmin tulevan varsinaisen hankintamenettelyn keskeinen sisällöllinen viesti ja eri prosessivaiheet potentiaalisille innovaatiokumppaniehdokkaille. Mikkelissä järjestettyyn tilaisuuteen osallistui 9 yritystä. 2 yritystä ei päässyt paikanpäälle. Infotilaisuuden aineistot toimitettiin näille tilaisuuden jälkeen.

Hankinta jaettiin kahteen vaiheeseen. Vaiheessa 1 karsittiin innovaatiokumppaneiden lukumäärä kolmeen (3). Arviointi tehtiin pyydettyjen suunnitelmien pohjalta: EcoS alustan kaupallistaminen, vientikelpoisuus, EcoSairilan hallintayksiölle toteutettavan 1. version toteutussuunnitelma ja kustannusarvio, arvio innovaatiokumppanin omasta tuotekehityspanoksesta. Cloudia kilpailutusjärjestelmän kautta julkaistuun tarjouspyyntö/hankintailmoitukseen tutustui 35 yritystä joista 4 jätti tarjouksen.

Vaiheessa 2 toteutettiin innovaatiokumppanin valitseman teknologian toimivuuden varmistamiseksi EcoS prototyyppi. Prototyypin keskeiset vaatimukset määritteli ESYTA-hankkeen asiantuntijaryhmä. Protyytyyppiin sisältyi myös Suomen ympäristökeskus SYKEn alihankintana toteutettujen täysin uusien rajapintojen hyödyntäminen ja testaus. Innovaatiokumppanin tuli tuottaa vaihe 1:n palautetuista dokumenteista laajemmat ja yksityiskohtaisemmat versiot sekä esitellä hankkeen asiantuntijaryhmälle toteutettu prototyyppi. Aikaisemmin käytettyä arviointi-
ja pisteytysmallia laajennettiin sisältämään myös prototyypin.

Vaiheeseen edenneiden yritysten sekä SYKEn käytettiin yhteistä Teams-työtilaa tiedonkulun varmistamiseen ja vaiheen aikana syntyneen dokumentaation tallentamiseen. Kokemukset Team- palvelun
hyödyntämisestä hankintamenettelyn aikana ovat erittäin positiiviset. Hankinnan kaikilla osapuolilla oli koko ajan käytettävissään ajantainen tieto prototyyppivaiheen aikana.

SYKElle kehittyi hankkeen aikana ja toimesta malli aineistojensa avaamiseen. Mainitussa prototyyppivaiheessa ja sen jälkeen innovaatiokumppaehdokkaat testasivat avattuja myöhemmin julkisiksi tulevia uusia rajapintoja.