Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74944

Hankkeen nimi: J-Steel oviverhopuhaltimet

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.5.2019 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: J-STEEL OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2849027-5

Jakeluosoite: Vasarakatu 12

Puhelinnumero: 0405791446

Postinumero: 15700

Postitoimipaikka: LAHTI

WWW-osoite: www.j-steel.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hakkarainen Jarmo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jarmo.hakkarainen(at)j-steel.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405791446

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Omien tuotteiden valmistuksen aloittaminen ja kaupallistaminen

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 53 670

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 23 172

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 53 670

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 23 172

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vasarakatu 12

Postinumero: 15700

Postitoimipaikka: LAHTI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 7, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Säästää kohteissa lämmitysenergiaa
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 2
Henkilöstön työpaikan pysyvyyden varmistaminen
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yrityksen kasvun varmistamiseksi ja pyrkimyksenä tasata kausivaihtelua J-Steel Oy alkoi valmistamaan omana tuotteenaan oviverhopuhaltimia kotimaan markkinoille. Puhaltimia käytetään kylmillä säillä mm. julkisissa tiloissa ja teollisuuslaitoksissa ulko-ovien yläpuolella puhaltamaan lämmintä ilmaa avoimen oven eteen. Lämmin ilma muodostaa verhon ulko- ja sisätilan välille, joka estää kiinteistön lämmön karkaamisen ja samalla mahdollistaa lämmitysenergian säästön. Projekti aloitettiin kesäkuussa 2019 kestäen toukokuuhun 2020. Eteneminen sujui hallitusti ja suunnitelman mukaisesti. Suunnittelu ja koordinointityö aloitettiin kesäkuussa, josta siirryttiin ripeästi toteutusvaiheeseen. Kaikki tuotannon investoinnit, tarvittavat rekrytoinnit ja materiaalihankinnat olivat valmiina elokuuhun mennessä, jonka ansiosta ensimmäiset mallit valmistuivat elo-syyskuun vaihteessa. Syksyn aikana kehitettiin jatkosuunnitelmia, sekä paneuduttiin jatkokehitystyöhön. Kehitystyön seurauksena malliperhe laajentui ja muotoutui vastaamaan paremmin kotimaan markkinoita. Loppu vuosi kartoitettiin mahdollisia vientimarkkinoita ja tulevaisuuden näkymiä. Keväällä koittaneen koronaepidemian takia markkinointi pohjoismaihin päätettiin kuitenkin jättää odottamaan potentiaalisempaa ajankohtaa. Sen sijaan kevät käytettiin kotimaan markkinoilla volyymin kasvattamiseen.