Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A74983

Hankkeen nimi: Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 30.11.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 1, Kirkkokatu 13

Puhelinnumero: 08 558 558 10

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.ouka.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Taina Ronkainen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: taina.ronkainen(at)ouka.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 497 3117

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke edistää vähähiilistä ja kestävää taloutta tapahtumien ja innovaatio-organisaatioiden uudenlaisella yhteistyöllä. Hankkeessa tapahtumat etsivät ratkaisuja ympäristöhaasteisiin tarjoamalla innovaatioille testialustan tapahtumissa ja festivaaleilla. Samalla festivaalit profiloituvat vastuullisina toimijoina ja siirtyvät vähähiiliseen ja ekologisesti kestävään tapahtumatuotantoon. Kestävien tapahtumien toimintamallit ja ympäristöjärjestelmät ovat laajasti käytössä koko maakunnan alueella, kun Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026.

Suomessa eletään festivaalien kulta-aikaa. Vuosina 2016–18 toteutetun Tapahtumien Hubi -hankkeen aikana kartoitettiin yksin Pohjois-Pohjanmaalla olevan 50 vakiintunutta festivaalia. Tapahtumat kuitenkin kuormittavat ympäristöä: tapahtumakävijät matkustavat autoilla ja lentokoneilla, jättävät jälkeensä jätevuoria muovituopeista tupakantumppeihin, ja festivaalien sähkönkulutus aiheuttaa piikkejä energiayhtiöiden tilastoissa. Juuri julkaistun valtakunnallisen Festivaalibarometrin mukaan yleisö vaatii ja odottaa tapahtumilta yhä enemmän ympäristötekoja ja vastuullisuutta. Myös Pohjois-Pohjanmaan tapahtumissa on herännyt kiinnostus hiilijalanjäljen pienentämiseen tapahtumissa.

Oulun seutu ja Pohjois-Pohjanmaa eivät vielä merkittävästi profiloidu ympäristöteoilla tai vihreillä keksinnöillä. Alueen pienet, keskisuuret ja isotkin yritykset tarvitsevat asenneilmapiirin muutosta ja tukea toiminnalleen, jotta ne uskaltavat ottaa tuotekehitykseen liittyviä riskejä tavoitteena liiketoiminnan kasvattaminen uhattuna olevan ympäristömme hyväksi. Kauhukuvien tunnistamisen vanavedessä on hyvä tunnustaa elinkeinoelämän vihertymisen merkitsevän myös uusia mahdollisuuksia pohjoispohjalaisille yrityksille.

Pohjois-Pohjanmaalla voidaan hyödyntää tapahtumien ja yritysten välistä yhteistyötä kestävän ja elinvoimaisen maakunnan saavuttamiseksi. Yhteistyön avulla mahdollistuu hiilineutraalien ja ympäristöystävällisten innovaatioiden edistäminen: festivaalit tarjoavat innovaatioille tehokkaan testialustan, joka toimii infrastruktuuriltaan pienoisyhteiskunnan tavoin.

Lisäksi pystytään markkinoimaan aluetta kestävien tapahtumien maakuntana ja tuomaan merkittävää lisäarvoa Oulun kulttuuripääkaupunkihankkeelle. Oulu2026-ohjelmahaussa tavoitellaan kulttuuri-ilmastonmuutosta, joka pitää sisällään kestävän tavan järjestää tapahtumia. Tämän hankkeen avulla määritellään ekologisesti kestävät toimintamallit, joihin Oulu2026-ohjelmaan liittyvät tapahtumat sitoutuvat.

Hankkeen tavoitteena on
-lisätä ympäristömyönteisyyttä ja vastuullisuutta tapahtumissa
-tarjota yrityksille ja muille organisaatioille tehokas kestävien innovaatioiden testialusta tapahtumissa
-kasvattaa Pohjois-Pohjanmaan imagoa kestävien tapahtumien ja festivaalien maakuntana
-kasvattaa Pohjois-Pohjanmaan imagoa kestävien innovaatioiden ja liiketoiminnan maakuntana
-tukea kulttuuripääkaupunkihanketta ja sen ympäristöpyrkimyksiä sekä luoda konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja Oulu2026-ohjelmatyöhön

Festivaali- ja tapahtumaympäristöissä toteutetaan ja esitellään erilaisia kestäviä ja vastuullisia pilottiratkaisuja: ne voivat olla tuotteisiin, palveluihin, energiaan, liikkumiseen tai jätehuoltoon liittyviä keksintöjä. Lähtökohtaisesti tapahtumien tulee hyötyä piloteista sekä yleisösuhteen ja markkina-arvon näkökulmasta että realisoituen vähentyneenä ympäristövaikutuksena eli esim. mitattavana vähähiilisyytenä tai onnistuneena jätehuoltoratkaisuna. Hankkeen avulla edistetään myös kokonaisvaltaista tapahtumien ympäristötietoisuutta ja ympäristöjärjestelmien käyttöönottoa tapahtumissa. Tällä tavoin varmistetaan, ettei vähähiilisyydestä tule päälleliimattua – vaan jos festivaali toivottaa kokeilun tervetulleeksi, se myös muutoin sitoutuu vastuullisuuteen.

Tapahtumayleisöt ovat testaajia ja käyttäjiä, joita havainnoidaan ja joilta kerätään palautetta tapahtuman aikana. Täten on mahdollista saada analysoitavaksi nopeasti ja vähällä vaivalla paljon käyttäjäkokemuksia, joiden tulokset ovat tapahtumien ja innovaattoreiden käytössä mahdollista jatkokehittelyä varten. Hankkeessa myös kannustetaan tapahtuma ja innovaatio-organisaatiota jatkamaan yhteistyötä hankkeen jälkeen sekä ulottamaan toimivat ratkaisut muidenkin tapahtumien käyttöön.

Hankkeen tuloksena
-pohjoispohjalaiset tapahtumat ovat nykyistä vähähiilisempiä ja ympäristöystävällisempiä
-tapahtumat saavat ympäristövalinnoillaan näkyvyyttä ja niiden vetovoima kasvaa
-tapahtumat ja innovaatio-organisaatiot tekevät aiempaa enemmän yhteistyötä
-Oulun kulttuuripääkaupunkihanke Oulu2026 tekee kansainvälistä yhteistyötä ja erottautuu kestävimpänä hakijana kulttuuripääkaupunkihaussa
-julkaistaan opas työnimellä: 'Oulu2026 – maailmaa parantavien tapahtumien koti. Kestävän ja vähähiilisen tapahtumatuotannon opas'.
-Vuonna 2026 tapahtumien ympäristökonseptit ovat laajasti käytössä viestien Euroopan kestävimmästä kulttuuripääkaupungista
-Pohjois-Pohjanmaa tunnetaan ympäristöinnovaatioiden maakuntana

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Tapahtumaorganisaatiot Pohjois-Pohjanmaalla
Oulu2026 eli Euroopan kulttuuripääkaupunki -hankeverkoston toimijat
Innovaatio-organisaatiot ja -toimijat (yritykset, koulutus- ja tiedeyhteisöt) Pohjois-Pohjanmaalla ja muualla Suomessa

4.2 Välilliset kohderyhmät

Tapahtumakävijät (sekä asukkaat että matkailijat)
Kehittämisorganisaatiot -ja toimijat
Kunnat ja kaupungit alueella
Matkailualan toimijat
Alihankkijat useilla aloilla

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 399 693

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 399 427

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 614 912

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 614 503

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Oulun, Koillismaan, Ylivieskan, Nivala-Haapajärven, Haapavesi-Siikalatvan

Kunnat: Ii, Hailuoto, Taivalkoski, Kärsämäki, Muhos, Ylivieska, Tyrnävä, Oulainen, Utajärvi, Pyhäjärvi, Raahe, Oulu, Kuusamo, Pudasjärvi, Haapavesi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hallituskatu 36

Postinumero: 90100

Postitoimipaikka: Oulu

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Business Oulun Tapahtuma ja markkinointiyksikössä 57% henkilöstöstä on naisia ja 43% miehiä. Oulun kaupungin linjan mukaisesti viranomaisen tulee edistää kaikessa toiminnassaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Hanke toteutetaan Oulun kaupungin linjan mukaisesti. Välillisenä kohderyhmänä ovat Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan asukkaat ja matkailijat, tapahtumien potentiaaliset yhteistyökumppaniyritykset sekä tapahtumatuotantojen alihankkijayritykset. Välillisestä kohderyhmästä toimintaympäristöä analysoitiin edellisessä Business Oulun Tapahtumien Hubi -tapahtumahankkeessa sukupuolinäkökulmasta selvittämällä kävijäkyselyissä tapahtumiin osallistuvien sukupuolijakauma. Tapahtumakävijöistä (asukkaat, matkailijat) 70% on naisia ja 30% miehiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi kohdennetulla tiedotuksella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 8
Hanke vaikuttaa merkittävästi Pohjois-Suomen tapahtumien ja Oulun kulttuuripääkaupunkiverkostoon liittyvien tapahtumien luonnonvarojen käytön kestävyyteen toimintaohjeiden ja pilotointien kautta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 6
Hankkeessa pyritään huomioimaan ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskitekijät ja tehtävillä toimilla pienentämään ilmastonmuutoksen vaikutusta pitkällä aikajänteellä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 7 9
Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään tapahtumien ympäristökuormaa ja vähentämään kasvihuonekaasuja.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Hankkeen toimilla pyritään merkittävästi vähentämään Pohjois-Pohjanmaan ja Oulun kulttuuripääkaupunkiverkoston tapahtumien materiaalien käyttöä ja jätteen syntymistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 7 7
Hankkeella halutaan lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä tapahtumissa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Ympäristötietoisuus ja vähähiilisyys ovat nousevia trendejä tapahtumiin liittyen. Kuluttajat vaativat ko. asioiden huomioimista. Hankkeella kehitetään keinoja toteuttaa tapahtumia kestävästi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 4
Hankkeessa syntyvät pilotoinnit ja tuotteet voivat olla osin aineettomia.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Hankkeessa haetaan innovaatioita vähähiilisiin kuljetus- ja liikkumismuotoihin niin tapahtumakävijöiden matkustamiseen kuin tavarantoimituksiin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 6
Kestäväksi profiloituneilla tapahtumilla ja innovaatiotoiminnalla on välittömiä ja välillisiä vaikutuksia alueen asukkaisiin ja siellä vieraileviin matkailijoihin: ne luovat positiivista mielikuvaa alueesta ja lisäävät paikallisten ylpeyttä omasta seudusta eli lisäävät sekä vetovoimaa että pitovoimaa ja vaikuttavat täten myös elämänhallintaan ja hyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisosallistujien määrän kasvattaminen voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi kohdennetulla tiedotuksella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hanketoimilla edistetään merkittävästi Pohjois-Pohjanmaan tapahtumatoimialan ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hankkeessa etsittiin tapahtumaorganisaatiolle työkaluja ja kumppaneita yleisötapahtumien vähähiilisempään toteuttamiseen. Uudenlaisen kokeilutoiminnan ansiosta innovaattorit pääsivät pohjoispohjalaisiin tapahtumiin testaamaan innovaatioita, joilla parhaimmillaan kevennettiin tapahtumien ympäristökuormitusta. Osalle tapahtumista laskettiin niiden hiilijalanjälki ja tehtiin tiekartta päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi julkaistiin Kestävän tapahtumatuotannon opas, jota tapahtumajärjestäjät noudattavat ohjelmatuotannoissa vuodelle 2026, kun Oulusta tulee Euroopan kulttuuripääkaupunki.

Festivaali- ja tapahtumaympäristöissä testattiin tuotteisiin, palveluihin, energiaan, liikkumiseen tai jätehuoltoon liittyviä keksintöjä. Tapahtumat hyötyivät innovaatiotestauksista mitattavana päästöjen vähentymisenä tai esim. onnistuneena jätehuoltoratkaisuna. Tapahtumat ja innovaattorit saivat myös yleisön palautetta testauksista ja osa kumppanuuksista näyttäisi jatkuvan myös testausten jälkeen.

Covid-19-pandemian vuoksi innovaatiotestausten toteuttaminen vaikeutui, koska tapahtumia ei voitu järjestää kokoontumisrajoitusten vuoksi vuosina 2020–21. Hankkeessa päästiin kuitenkin lopulta toteuttamaan 14 innovaatiotestausta kymmenessä tapahtumassa vuosina 2021–23.

Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke aloitettiin jo ennen Oulun valintaa vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Oulu2026-ohjelmahaussa tavoiteltiin kulttuuri-ilmastonmuutosta, joka piti sisällään kestävän tavan järjestää tapahtumia. Hanke onnistui tuomaan kulttuuripääkaupunkihaulle lisäarvoa kestävyysteemojen osalta, mikä huomioitiin myös kansainvälisen valitsijalautakunnan lausunnossa.

Hankkeen tuloksena julkaistiin Kestävän tapahtumatuotannon opas osoitteessa: oulu.com/kestavat-tapahtumat. Oppaan ohjeistus toimii hyvänä pohjana uudenlaiselle kestävän tapahtumatuotannon toimintamallille, jonka ansiosta Pohjois-Pohjanmaalla järjestettävät tapahtumat ovat entistä ympäristövastuullisempia. Oulun matka kestävien tapahtumien mallikaupungiksi on päässyt hyvään vauhtiin hankkeen avulla.